Nacer Bouhanni reageert op uitspraken Stef Clement

vrijdag 26 juli 2019 om 11:58
Nacer Bouhanni reageert op uitspraken Stef Clement

foto: Cor Vos

Stef Clement heeft voor de tweede keer in korte tijd ophef veroorzaakt. De oud-renner deed in zijn rol als co-commentator bij de NOS uitspraken over Nacer Bouhanni en diens geloofsovertuiging. “Lieve Stef Clement, laster is een misdaad. De waarheid zal binnenkort aan het licht komen”, reageert de Franse sprinter.

Clement had het tijdens de achttiende etappe van de Tour de France over Bouhanni, die moslim is. “Ik heb begrepen dat deze jongen vanwege geloofsovertuiging het gebruik van varkensvlees voor de hele ploeg heeft verboden”, aldus de Nederlander.

“Als deze jongen naar de koers kwam, mochten alle vrouwelijke werknemers van het team niet bij de koers aanwezig zijn.” Deze uitspraken zijn bij Bouhanni duidelijk in het verkeerde keelgat geschoten. Clement zelf heeft inmiddels ook gereageerd op Twitter.

Clement: “Oordeel niet zonder het te checken”
“Ik wil het verduidelijken, aangezien mensen opnieuw mijn woorden hebben misbruikt. Ik heb gisteren duidelijk aangegeven dat het iets was dat ik ‘een keer gehoord had’, een gerucht dus. Oordeel niet zonder het te checken. Ik wil me excuseren voor het veroorzaakte ongemak.”

Het is niet de eerste keer dat enkele uitspraken van Clement onder een vergrootglas liggen. Eerder plaatste de oud-renner kritische kanttekeningen bij de prestaties van zijn ex-ploegmaat Primož Roglič. Zijn voormalige ploeg Jumbo-Visma kwam niet veel later met een reactie.

Dit artikel delen:

81 Reacties

madeinstars 26 juli 2019 om 12:02

“Oordeel niet zonder het te checken”… Misschien moet je het zelf niet op TV melden zonder het te checken, Stef. Als je een beetje journalistje wil spelen op radio en TV moet je je wel een beetje aan de regels houden.

robert-jan 26 juli 2019 om 12:04

Welke regels dan precies? Volgens mij zijn er genoeg kranten die hun volledige inhoud baseren op geruchten die ze ergens in de wandelgangen hebben gehoord.

Eens ben ik het met het feit dat Stef beter moet nadenken over welke gevolgen zijn uitspraken kunnen hebben. Echter bestaat er ook zoiets als persvrijheid en vind ik de aantijging dat het laster zou zijn ook wel vergezocht. Wederom vind ik dat er hier van een mug een olifant gemaakt wordt. Maar ja, dat is mijn mening.

Jowinho 26 juli 2019 om 12:27

Dat is nu net de enige regel die er is bij de journalistiek. Je moet je bronnen checken en dubbelcheken. Anders moet je maar thuis blijven. En ja ik weet dat niet alle jorunalisten zich aan die regel houden.

madeinstars 26 juli 2019 om 12:28

De ‘regels’ van goede journalistiek. Het feit dat er roddelblaadjes op de markt zijn, is natuurlijk geen redne om je bronnen nooit te checken. “Ja maar hunnie doen het ook” is natuurlijk een kulargument.

Dan is er ook nog een verschil tussen ‘geruchten’ die in principe niemand schaden (zoals het Dumoulin naar jumbo gerucht) en aantijgingen die iemand wel kunnen schaden. Voor Bouhanni kunnen zulke geruchten natuurlijk verregaande gevolgen hebben voor zijn verdere carriere en zijn bron van inkomsten.

Ik ben het met je eens dat het niet meteen noodzakelijkerwijs sprake is van laster en dit is misschien geen ‘olifant’ maar dit is wel iets meer dan een ‘mug’, aangezien het gewoon de broodwinning van Bouhanni kan schaden.

Brummel 26 juli 2019 om 12:58

hoor en wederhoor

Boomie1 26 juli 2019 om 12:59

1. Clement is geen journalist.
2. Hij moet z’n verstand gebruiken en een oeroud Nederlandse spreekwoord in ogenschouw gaan nemen: Spreken is zilver en zwijgen is goud.

robert-jan 26 juli 2019 om 15:31

Nogmaals, Clement is dan ook geen journalist dus welke regel? Hij hoort ergens iets en geeft op TV aan dat hij dat ergens gehoord heeft. Hij spreekt dit niet uit als zijnde waarheid. Ik betwijfel of dit Bouhanni zijn broodwinning zal schaden, denk eerder dat zijn haantjesgedrag van de afgelopen jaren dat zou doen. Teammanagers weten prima wat ze allemaal wel of niet moeten geloven en zullen hun mening niet baseren op wilde geruchten uit de pers. Zodoende ben ik nog steeds van mening dat hier van een mug een olifant gemaakt wordt.

En ook nogmaals: Maar ja, dat is mijn mening.

limburgia 26 juli 2019 om 18:17

Clement is een kletsmeier .

Jandepandaman 26 juli 2019 om 12:02

Tja Steffie met zijn uitgesproken mening..
Als het overigens waar is, is het uiteraard kwalijk dat een individu dit forceert op een hele ploeg.

Samlambeej 26 juli 2019 om 12:03

Something I ONCE heard. Tja, programma ongefundeerd vol leuteren.

nobrakes 26 juli 2019 om 12:05

waar we ons allemaal druk om kunnen maken. Nu lekker stef clement afzeiken en straks in een ander artikel weer vrolijk erop los speculeren en geruchten verspreiden over het feit of dumoulin nou wel of niet naar jumbo gaat en waarom

madeinstars 26 juli 2019 om 12:30

Ik neem aan dat je wel het verschil kan inzien tussen geruchten over een transfer en aantijgingen die iemands carriere kunnen schaden. Stel dat ik zeg: “ik heb gehoord dat Nobrakes voortaan op wielerprikbord.nl gaat posten” heeft dat een heel ander eimpact dan wanneer ik zeg: “Ik heb gehoord dat Nobrakes niet wil dat er nog langer vrouwen posten op dit forum en niemand hier mag nog alcohol drinken.”

nobrakes 26 juli 2019 om 12:44

carriëre schaden doet die beste man zelf wel. En inderdaad zoals anderen hier al posten zijn deze geruchten er al langer. Maar het is natuurlijk altijd makkelijk om iemand neer te hakken en er maar vanuit te gaan dat clement zn bronnen niet checkt

madeinstars 26 juli 2019 om 12:48

Dat Bouhanni zijn eigen carriere schaadt is voor deze discussie niet relevant. En het heeft niks met het ‘neerhakken’ van Clement te maken. Het is gewoon een punt dat het niet verstandig is in zijn positie geruchten in de wereld te helpen die hij niet checkt. Of die geruchten nu al langer gaan of niet. Hij is verantwoordlijk voor wat hij zelf zegt op tv.

En Clement geeft zelf aan dat hij slechts speculeert, dus het lijkt me duidelijk dat hij zijn bron niet heeft gecheckt, anders zou hij dat wel gezegd hebben.

Boomie1 26 juli 2019 om 13:00

Exact madeinstars!

Brummel 26 juli 2019 om 13:00

Natuurlijk is het niet netjes om als publiek figuur zijn (bewuste danwel onbewuste) vooroordelen over moslims zo te spuien.

kamiclan1 26 juli 2019 om 12:10

Stef heeft nog veel te leren. Dat blijkt maar weer. Ik zeg lekker naar eurosport ruilen voor kroon. Al zal die wel te alternatief zijn voor onze staatsomroep.

Miss is de regionale omroep wat voor stef?

Sebas 26 juli 2019 om 12:34

10 x liever Stef die geen blad voor de mond neemt dan Karsten die in al zn anekdotes nooit het achterste vd tong laat zien.

Jappert 26 juli 2019 om 12:11

Stef maakt zich er wel telkens een beetje makkelijk vanaf met zijn excuses vind ik.

Hoe dan ook, mensen mogen wel een iets dikkere huid kweken. Zo erg is het allemaal ook niet.

Gotta love the drama!

Maenhout 26 juli 2019 om 12:54

Stef hoeft zich niet eens te verontschuldigen. Bouhanni wel, als hij zo slecht heeft geluisterd naar het commentaar bij de NOS. Dat geëtter met die ellenlange tenen van sommigen tegenwoordig…

rdeb94 26 juli 2019 om 12:13

Stef ‘Zie-eens-wat-ik-allemaal-durf-te-zeggen-op-televisie-en-radio’ Clement is zich lekker onmogelijk aan het maken in het wielerwereldje.

limbo 26 juli 2019 om 12:13

sorry hoor maar dat heb ik dat verhaal gisteren op de op sporza ook gehoord

wiebipedia 26 juli 2019 om 12:20

Dit idd. Is al vaker over geschreven. Ook in Frankrijk. Lijkt me ook makkelijk scoren voor Bouhanni hier. Een relatieve buitenstaander neersabelen, maar wanneer de lijntjes te kort zijn er niets van zeggen

nickdt 26 juli 2019 om 12:27

Clement bashen is natuurlijk makkelijk, want die ligt al onder een vergrootglas.

de nieuweMerckx 26 juli 2019 om 13:00

Ik zag hem meermaals de armen van een vrouwelijke verzorger in rijden na een overwinning. Clement is een clown (maar niet zo erg als Zonneveld). Wat TJV betreft heeft hij natuurlijk gelijk, dat ziet een blinde ook.

Boomie1 26 juli 2019 om 13:02

1. Dat het verhaal bekend is, is prima. Doet niks af aan de manier waarop Clement het brengt.
2. Clement lag inderdaad al onder een vergrootglas en zou dus beter moeten weten.

bart12 26 juli 2019 om 12:17

Ik snap wel dat Bouhanni hier kwaad om is. Als dit totaal uit de lucht is gegrepen, wordt die toch wel flink in een kwaad daglicht gesteld.

Tinus 26 juli 2019 om 12:25

Clement zorgt er in ieder geval voor dat zijn naam bekend blijft. Als ie blijft schoppen, krijgt op lange termijn wel een probleem denk ik.

NetNiet 26 juli 2019 om 12:26

Er zit een verschil tussen uitgesproken mening en domweg speculeren en geruchten vermelden op de tv. Heeft hij niet door dat dergelijke uitspraken voor imagoschade zorgt. Eerst bij Roglic nu dit. Je kan niet zomaar dingen vertellen en daarna met een slecht statement komen want het is een gerucht die hij hoorde. Veel van zijn uitspraken moet hij niet doen zonder dat het echt zeker is.

Boomie1 26 juli 2019 om 13:03

Ik denk dat Clement gewoon eerst zichzelf moet leren bewustzijn van dat wat hij bezigt op grote gevolgen heeft.

Barry Batsbak 26 juli 2019 om 12:28

Wat is “in het dagelijks leven” moslim zijn? Als je dan ambtshalve op de fiets zit dan ben je het niet?

martini151 26 juli 2019 om 12:30

Hij moet nog veel leren als co-presentator inderdaad. Sommige dingen kan je beter eerst checken.

Verder vind ik hem een verademing bij de NOS

hjjanssen1973 26 juli 2019 om 12:30

Erg dom om in een journalistieke rol een gerucht opnieuw te verspreiden zonder het zelf onderzocht te hebben. Stef Clement beseft duidelijk niet welke rol hij op zo’n moment heeft. Erg amateuristisch. Zo iemand moet je niet in dienst hebben van een journalistieke rol.

Sebas 26 juli 2019 om 12:38

Al die jongens zijn toch ‘amateurs’? Nelissen, Dekker, Clement … wordt allemaal van verwacht dat ze wat zinnigs zeggen in een journalistieke omgeving.

kielabokki 26 juli 2019 om 12:36

Stef Clement zou gemodereerd worden op WF. En hij zou dat net zo belachelijk vinden.

Geit in mijn Kelderman 26 juli 2019 om 12:38

Gewoon niet zo chique van Clement. Als je dit soort roddels verspreidt, kom met een bronvermelding of doe het niet. Dit is gewoon schofterig en geeft aan dat Clement wel heel graag interessant wil doen voor Nederlandse TV en zijn imago wil aanmeten van de kenner die ‘alles kan zeggen’.

Glorious 26 juli 2019 om 12:45

Stef is een wereldgozer en super eerlijk, dat sommige mensen daar niet tegen kunnen is hun probleem. 10x beter dan over geiten en koeien praten. Of maarten ducrot die uit een ei komt en die echt alles ontgaat. Lekker de Belg kijken en interviews op de nos.
En over Bouhanni, overal hoor je slechte verhalen over hem, zijn sommige dingen niet waar, boeiend. Het lijkt mij een vreselijke man om in de ploeg te hebben. Stef mag zeggen wat hij wil en moet daar me doorgaan!

LB117 26 juli 2019 om 12:46

Stef komt mede door z’n manier van praten over als een stugge kerel.
Het lijkt mij een nare vent. Ik vind z’n analyses wel goed maar toch..

Domestique 26 juli 2019 om 14:19

Heel vreemde manier van praten inderdaad, en dan in combinatie met die ik-vind-mezelf-de-meest-geweldige-vent-ter-wereld-uitstraling kan ik me wel voorstellen dat veel mensen al snel de irritatiegrens bereikt hebben bij dit mannetje.

Michiel De Rooij 26 juli 2019 om 12:46

Dit heeft Stef een paar jaar geleden ook al geroepen. Zo’n Bouhani krijg je toch de griebels van.

kielabokki 26 juli 2019 om 13:21

Heb het hier ook al paar keer benoemd. Kan de bron ook niet meer vinden maar weet wel zeker dat het door iemand van de ploeg zelf verteld is. Dat van allemaal aan het halal voer dan tenminste. De hele ploeg moest omgevormd worden naar diva Bouhanni. Een ervaring die je niet zelden hebt met…

Dat van die vrouwen heb ik dan weer nooit gehoord.

VerstandOpNul 26 juli 2019 om 12:47

Ik heb laatst een gerucht gehoord dat Stef Clement een groot aanhanger van de PVV is.. Dus dat verklaart wel een beetje dit soort gespeculeer van zijn kant..

opdekant1 26 juli 2019 om 13:17

Ik hoorde laatst ’t gerucht dat Allah een gele trui draagt en fan is van Alaphilippe.

kleomantre 26 juli 2019 om 12:48

Mug olifant en Stef die onhandig is, hopelijk bewandelt hij niet de Derksen-weg want dan wordt het gewoon beschamend.

Ik ken trouwens nog wel een goed verhaal over mensen die geloofsovertuigingen anderen ook opleggen in een maatschappij waar dat helemaal niet thuishoort. Bij Eurogarages (Een bedrijf waaronder een enorme hoeveelheid Engelse tankstations vallen) is dit ook gewoon een standaardpraktijk. De gebroeders Issa (https://www.economist.com/britain/2019/02/09/how-two-brothers-from-blackburn-reinvented-the-petrol-station) beantwoorden niet direct vragen van vrouwelijke collega’s die wel expert zijn in hun werkveld. De antwoorden worden aan mannelijke collega’s gegeven. Handen schudden is er niet bij en er is een andere reden dan verkeersveiligheid waarom op hun stations in de UK geen alcohol wordt verkocht, waar dat daar niet verboden is. Dat zijn dan zogenaamde wonderboys….

vanSpringel 26 juli 2019 om 12:49

Ik kan me de uitspraak van Stef wel voorstellen. Ligt toch geheel in lijn met de geloofsovertuiging van Bouhanni. Of is Bouhanni dan toch niet zo overtuigd dat consessies door hem kunnen worden gedaan ?

Michiel De Rooij 26 juli 2019 om 12:49

Verstand op 0 impliceert dat wanneer je een opmerking over moslims/islam maakt dat je dan een PVV aanhanger bent?

Spurter 26 juli 2019 om 12:59

Clement zei dat hij het heeft gehoord. Ik ga er even vanuit dat hij het inderdaad heeft gehoord. Dan is er niets aan gelogen.

Los daarvan is Bouhanni een vreselijk kereltje.

Mikebladiebla 26 juli 2019 om 13:17

Even googlen en dan blijkt deze ‘roddel’ al minstens 2 jaar oud. Dat Stef dit ooit eens gehoord heeft is dus in ieder geval niet gelogen.

Niets Dan De Waarheid
‏ @n_d_de_waarheid
Als antwoord op @thijszonneveld

Die Nacer Bouhanni is sowieso een rotzak. Het hele Cofidis-team mag geen varkensvlees eten en de muzelman wil geen vrouwelijke soigneurs!
04:44 – 12 jul. 2017

marilise 26 juli 2019 om 13:03

Wat een gezeur allemaal. Ga toch fietsen jongens.

Piet 26 juli 2019 om 13:46

+1

Headlines

Materiaalzone

Populair