Boogerd snapt Dumoulin: “Ik worstelde ook met de druk en de verwachtingen”

zaterdag 23 januari 2021 om 18:37
Boogerd snapt Dumoulin: “Ik worstelde ook met de druk en de verwachtingen”

foto: Cor Vos

Michael Boogerd begrijpt de keuze van Tom Dumoulin om tijdelijk de fiets aan de kant te zetten. In gesprek met het Algemeen Dagblad zegt hij: “Ik heb het zelf meegemaakt. De druk, de verwachtingen. Daar worstelde ik ook mee.”

“Mensen zeiden tegen mij: kijk nou eens wat je allemaal hebt. Gezonde kinderen, een mooie vrouw, een riant salaris, twee dikke auto’s voor de deur. Maar zo simpel is het allemaal niet hè. Zo bezien heb ik respect voor de keuze die Tom nu maakt”, gaat hij verder.

Voor Boogerd kwam het nieuws niet als een totale verrassing. “Je ziet natuurlijk al wel een tijdje dat hij niet lekker in zijn vel zit. Hij gooit een miljoenensalaris aan de kant. Dat is niet niks. Ik vind het wel een moedig besluit.”

“Tussen 2015 en 2018 is hij wereldtop geweest met een wereldtitel tijdrijden en de winst in de Giro. Dat is echt ongekend knap. Daarna is het minder gegaan. Als het goed gaat, dan zijn al die meningen en reacties wel leuk. Als het tegenzit, wordt dat allemaal een stuk moeilijker. Ik benijd hem daarom niet op dit moment.”

Op niveau terugkomen
Of Dumoulin nog terug op niveau gaat komen, weet Boogerd niet. Maar volgens de Hagenees zou het daar nu ook helemaal niet over moeten gaan. “Laat ik vooral dit zeggen: ik gun hem nu de rust in zijn hoofd.”

“Terugkomen op niveau zal niet makkelijk zijn. Fysiek zal dat het grootste probleem niet zijn. Je ziet renners die na een dopingschorsing ook weer aanhaken. De grootste uitdaging zal mentaal zijn”, eindigt hij.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Michelangelo 23 januari 2021 om 18:44

Denk dat Boogie hier de spijker op zijn kop slaat.

Ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die dagelijks twijfelen of ze hetgeen ze aan het doen zijn nog wel hetgeen is waar ze plezier aan beleven. Maar ook heel vaak zit je gevangen in het verwachtingspatroon van jezelf en anderen, en in de “gouden handboeien”; de wetenschap dat je bij een carriereswitch waarschijnlijk ook gewoon heel veel salaris moet gaan inleveren.

Ik heb om me heen heel veel mensen gezien die dan vast blijven houden aan wat ze hebben. De een vindt dat dapper, een teken van karakter, niet opgeven. Maar is dat wel zo? Of is het juist heel dapper om de zekerheden die je hebt aan de kant te schuiven, tegen alle meningen in.

Wim Kruithof 23 januari 2021 om 18:54

precies dit Michelangelo. Ik vind de functie neerleggen moediger dan hem gefrustreerd vasthouden. Vanuit zijn perceptie maar ook de impact op het hele team, er hoort een gepassioneerd renner op de fiets. Verlies je affiniteit, verlies je ook je zetel. Hulde voor de beslissing.

Marik 23 januari 2021 om 20:20

+100, het getuigt van een hoge mate van zelfreflectie om deze keuze überhaupt te kunnen maken. Ik heb diep respect voor het proces dat Dumoulin heeft toegelaten en de keuze die hij heeft gemaakt. Juist door deze keuze heeft hij een reuzestap gemaakt als mens. Hier heeft hij de rest van zijn leven profijt van.

Murcia 23 januari 2021 om 19:07

De impact van een jaar eruit is nu wel degelijk gigantisch, hij miste al meer dan een jaar en de rest dendert gewoon door. De stap om nu tijdelijk te stoppen is minder groot dan de stap als je straks weer wilt aanhaken. Naast het mentale is er het feit dat volgend jaar al weer zijn laatste contractjaar zou zijn. Hij zal verdomd zeker van zijn zaak moeten zijn om dan weer te willen en te kunnen aansluiten.

SnellePelle 23 januari 2021 om 20:15

Jij bent alleen maar bezig met hoe hij terug gaat komen.

De vraag die hij zichzelf gaat stellen is: wil ik wel terugkomen?

Op dat antwoord zou ik eerst maar wachten.

Murcia 23 januari 2021 om 20:38

Dat ben ik niet, ik schets alleen maar dat een weg terug als hij dat zou willen alleen maar moeilijker wordt omdat hij al meer dan een seizoen heeft gemist. De afstand die hij nu neemt om voor zichzelf te beslissen wat hij nu eigenlijk wil ondersteun ik volledig.

nickdt 24 januari 2021 om 09:49

Dumoulin kan altijd reflecteren dat hij een Gesink rol ambieert. Gesink heeft de knop ook kunnen omdraaien na alle druk en nadat hij een Nederlandse Tourwinnaar werd genoemd en na alle pech die hij gehad heeft. Als dit zo gaat gebeuren, heeft Jumbo aan Dumoulin een hele sterke meesterknecht.

Besluit Dumoulin uiteindelijk om definitief te stoppen, zou dat uiteraard extreem jammer zijn voor zijn fans (Waaronder ikzelf), maar wel begrijpelijk als hij gewoon niet gelukkig meer kan worden als wielrenner.

wapperend washandje 23 januari 2021 om 21:13

“Hij gooit een miljoenensalaris aan de kant.“

Deze zin zegt veel over Boogerd…

VerstandOpNul 23 januari 2021 om 21:20

Was ook mijn gedachte..

Zou Boogerd eigenlijk doorhebben dat zijn situatie juist níet vergelijkbaar is?

FritsvanHoefelen 24 januari 2021 om 08:45

Haha wauw. Ik had hier overheen gelezen.

Boogerd snapt het dus weer niet..

Frank V 23 januari 2021 om 21:38

Wat een klagers. Iedereen die werkt heeft te maken met verwachtingen. En de druk is voor de burger met een modaal salaris 100 keer hoger.

Frank V 23 januari 2021 om 21:39

Daarbij wist Boogie wel een trucje om die verwachtingen in te lossen he. Dopeur.

jooprioolpijp 23 januari 2021 om 21:49

Afhankelijk van je persoonlijkheid kan een hoog salaris wel degelijk een extra druk opleggen, b.v. bij mensen die nogal zelfkritisch zijn en/of gevoelig voor externe meningen ‘ben ik het wel waard? vinden ze me het wel waard?’. Dan is een modaal salaris met modale arbeidstijden en niemand die op internet tekeer gaat als je een keer een minder dag hebt echt een ander verhaal.

xistnc 23 januari 2021 om 21:59

Tja, Dumoulin kan niet snel een andere nickname nemen, als hem dat zo uitkomt.

Michelangelo 23 januari 2021 om 22:57

edit wf: niet op de man svp

Beekman 24 januari 2021 om 08:39

@Frank V, zet je brilletje eens af, altijd weer terug komen op het doping gebruik, mocht je het nog steeds niet weten, in die tijd gebruikte vrijwel iedereen as je wilde meespelen. Ik zou je adviseren, zet hier wat zinnigs neer ipv steeds maar te stampen naar mensen die je wellicht niet moet om de een of andere redenen.

IlPirata 24 januari 2021 om 03:08

Boogie zegt meestal zinnige dingen.Jammer , dat hij is afgemaakt in dat boek van Thijs Zonneveld..

fr-thaan 24 januari 2021 om 04:01

Tom is een fantastische wielrenner. Ik mag hopen dat elke Nederlander het met me eens is dat hij ons qua ronde werk de laatste dertig jaar op een nieuw plan heeft gebracht. Ik vind het zo jammer dat hij het plezier is verloren door alles. Als klassementsrenner terugkomen zie ik niet snel meer gebeuren. Maar wellicht beseft hij zich dat ook en wordt hij nog een paar jaar een zeer verdienstelijk tijdrijder, rittenkaper, of winnaar/podiumkandidaat van 1 dags- of weekkoersen. Dat zou op dit moment ook al fantastisch zijn en misschien meer iets waar hij zich prettig bij voelt.

nr6 24 januari 2021 om 08:59

Terugdenkend aan de laatste minuten ‘Code Geel’ schat ik in dat Dumoulin wist dat hij voor een keuze stond. Doping pakken en aanhaken maar daarmee ook reeds schoon behaalde prestaties op het spel zetten of clean blijven maar niet meer in de buurt komen van de resultaten die wij, hier op Wielerflits, van hem verwachten.

john 24 januari 2021 om 09:21

Dus hier uit concludeer ik dat jij beweerd dat ze bij Jumbo doping gebruiken ,alleen waar is het bewijs

Joaquim Agostinho 24 januari 2021 om 09:40

Ik ben er van overtuigd dat doping nemen nooit een optie voor Dumoulin is geweest.
OK, zijn mededeling dat hij zijn persoonlijk lidmaatschap van de MPCC op ging zeggen kwam wat potsierlijk en schijnheilig over, maar dat zal met het gebruik van Ketonen te maken hebben gehad.

Beekman 24 januari 2021 om 10:32

edit wf: niet doen

john 24 januari 2021 om 09:20

Ja en toen Boogie ,wat heb jij toen gedaan om onder de druk uit te komen oh ja snoepen uit de verboden pot

Marik 24 januari 2021 om 10:23

Dank je wel voor je waardevolle bijdrage.

Kaj 24 januari 2021 om 13:04

Het grootste gif voor sporters is onderhand de social media. Ze kunnen niet met maar ook niet zonder. Iedereen kan hier zijn mening tikken. Of je nu journalist, columnist of zelf benoemd wielervolger bent hier kun je onder een nick name alles onzin kwijt

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair