Bol klopt Sagan in Californië, Pogacar eindwinnaar

zaterdag 18 mei 2019 om 22:36
Bol klopt Sagan in Californië, Pogacar eindwinnaar

foto: Cor Vos

In de Ronde van Californië is de slotetappe gewonnen door Cees Bol. De 23-jarige Nederlander van Team Sunweb won na een 141 kilometer lange etappe tussen Santa Clarita en Pasadena de massasprint. Tadej Pogačar verzekerde zich van de eindoverwinning.

Elf renners in de aanval
De slotrit werd gekleurd door een vlucht van elf renners. In de eerste tien kilometer ontstond een kopgroep met Lennard Hofstede en Neilson Powless (Jumbo-Visma), Remi Cavagna (Deceuninck-Quick-Step), Davide Ballerini (Astana), Lawson Craddock (EF Education First), Alex Hoehn (Amerikaanse selectie), Rui Oliveira (UAE-Emirates), Diego Rosa (Team Ineos), Maximilian Schachmann (BORA – hansgrohe), Peter Stetina (Trek-Segafredo) en Michael Storer (Sunweb). De elf werkten goed samen, maar de voorsprong werd niet veel meer dan twee minuten.

Deceuninck-Quick Step plant een coup
Tijdens de beklimming van de Angeles Forest Highway Summit wist een grote groep met onder meer leider Pogacar, nummer twee Segio Higuita (EF Education First) en George Bennett (Jumbo-Visma) aan te sluiten. In de afdaling ontsnapten Hofstede, Cavagna en Schachmann. Zij kregen gezelschap van Ballerini en ook Kasper Asgreen (Deceuninck-Quick-Step), die met dank aan zijn teruggezakte ploeggenoot Cavagna aansloot vooraan. Asgreen kwam virtueel in het geel te rijden en sprokkelde onderweg nog wat extra seconden tijdens een bonificatiesprint.

Sterke sprint van Bol
De vijf slaagden er echter niet in om voorop te blijven. UAE-Emirates bracht in dienst van kopman Pogacar het peloton terug. Op 7,5 kilometer van het einde volgde er een hergroepering, waarna de strijd om de dagzege beslist zou worden in een massasprint.

In die sprint ging Bol van ver aan. Sagan zat in zijn wiel, maar slaagde er niet in om langszij te komen. Na zijn overwinning in Nokere Koerse boekt neo-prof Bol zijn tweede zege van dit seizoen.

Pogačar verzekerde zich van de eindoverwinning, waardoor hij op 20-jarige leeftijd voor het eerst een eindklassement in een WorldTour-koers op zijn naam schrijft. De één jaar oudere Colombiaan Higuita volgt op 16 tellen als tweede.

Sagan, Bol en Philpsen – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

45 Reacties

RaketVuist 18 mei 2019 om 22:39

Na Groenewegen en Jakobsen hebben we met Bol een derde potentiële topsprinter erbij. Lekker hoor.

Samlambeej 18 mei 2019 om 22:44

Meer een machtssprinter op het eerste zicht. Maar wel een hele goeie. à la Degenkolb?

assen 18 mei 2019 om 23:01

Potentieel? Met twee mooie overwinningen in een sprint zou ik hem al een topsprinter willen noemen, uit de tweede rij weliswaar. Maar hij heeft dit jaae al meer gewonen dan Cavendish, Greipel, Kittel en andere topsprinters?!?

S. Morgenstern 18 mei 2019 om 23:12

Nu al? Terwijl je daar iets meer dan een jaar geleden met Groenewegen nog niet aan toe was..

assen 18 mei 2019 om 23:14

@Morgenstern
Uit tweede rij heh…

Groenewegen kom ik nu niet meer onderuit. Qua sprinten top van de top. Nu nog meer inhoud krijgen, om het type Kittel (louter sprinter) te ontstijgen. Tijd genoeg voor in principe.

S. Morgenstern 18 mei 2019 om 23:18

Ik vind het prima, maakt mij weinig uit welk label je er precies op wil plakken. Ging me er vooral om dat het wat merkwaardig over komt om nu opeens heel snel klaar te staan met zo'n labeltje.

Mwielerfan 18 mei 2019 om 23:41

Top en toch 2de rij? Dit jaar ook meer gewonnen dan cipolini petacchi en mcewen

Kwibus 19 mei 2019 om 01:14

Groenewegen kan meer dan Kittel ooit kon(buiten sprinten dan!) kuurne winnen, de waaieretappes in parijs nice dit jaar.

vanSpringel 18 mei 2019 om 22:40

Machtsprint van hier tot ginder. Majestieus ! Klasbol die Jos.

horsm 18 mei 2019 om 22:40

Zo! Knap van Bol dat hij er nog bij zat… en dan Sagan klop geven.

Samlambeej 18 mei 2019 om 22:40

De kerel heeft het, wat een power. De Zendmast haalt het van Sagan.
(SEG racing en de topcompetitie genieten zo wel aanzien)

lander luypaert 18 mei 2019 om 22:41

die Philipsen moet toch ook niet onderdoen voor zijn 20 jaar. die gaat ook een topper worden!

Grobbel 19 mei 2019 om 08:30

Philipsen is 21.

Turtlehead 18 mei 2019 om 22:41

Super! NL boven. We zijn gezegend met veel snelle mannen, dat is wel eens anders geweest…

Tuubke 18 mei 2019 om 22:41

Die Bol pakt toch een paar leuke overwinningen dit jaar. En hij kan dus ook een berg over. Leuk hoor, dat we weer een paar sterke sprinters hebben voor verschillende soorten koersen.

ChefSpijker 18 mei 2019 om 22:42

Je begint je toch af te vragen waarom Bol niet vaker uitgespeeld wordt als sprinter na dit soort zeges (Nokere natuurlijk ook tegen Ackermann met speels gemak). Laat Walscheid lekker voor hem de sprint aantrekken.

Samlambeej 18 mei 2019 om 22:46

Eerste jaar he. Ze wisten wss nog niet dat hij zo kon winnen.

S. Morgenstern 18 mei 2019 om 22:48

Walscheid trok in Nokere de sprint aan en zal voorlopig waarschijnlijk ook nog kansrijker zijn in traditionele massasprints.

S. Morgenstern 18 mei 2019 om 22:47

Bol blijkt een ijzersterke machtsprinter! Leuke ontdekking.

Gemiddelde leeftijd van de ritwinnaars en de mannen op het podium is ongekend laag.

Fri Sch 18 mei 2019 om 22:47

Altijd weer de vraag of het Bol of Walscheid is :)

S. Morgenstern 18 mei 2019 om 22:49

Terwijl ze qua manier van sprinten totaal niet op elkaar lijken.

Samlambeej 18 mei 2019 om 22:55

En die Pogacar is dus nog gewoon bijna 2 jaar (20 maanden) jonger dan Bernal he.

Marszzz 19 mei 2019 om 02:56

En slechts ruim een jaar ouder dan Remco E.

montventoux 18 mei 2019 om 22:57

Waar was Jakobsen? Heb 't gemist…

assen 18 mei 2019 om 23:03

Kwam t bergje niet over?

Baik-Baik 18 mei 2019 om 22:59

Wat een beer. Daar hebben we het laatste nog niet van gezien.

En met een beetje fantasie hebben deze week vier Nederlanders in een sprint gewonnen: Jakobsen, Groenewegen, Bol en Teunissen. Dan hebben we ook nog Van der Poel die een massasprint kan winnen… laat dat sprint WK maar komen.

montventoux 18 mei 2019 om 23:11

Waar zit de fantasie?
Het is momenteel idd uitzonderlijk (!) maar een sprint WK gaat nog wel even duren. Jammer dat het WK in Noord-Nederland niet doorgaat.

jp.vanoosterhout 18 mei 2019 om 23:25

klopt hier toch een mooi rijtje sprinters !!!! sagan,phillipsen,bauhaus,halvorsen bouhani,degenkolb…nou dan heb je zeker veel potentie,dus volgend jaar groenewegen,jakobsen en bol in de tour de france,wat een klasse heeft nederland nu op sprintgebied en dan nog van der poel,teunissen,van poppel misschien 2de rij maar ook heel goed !

lander luypaert 19 mei 2019 om 00:01

Hier ga ik niet akkoord mee.. hij reed inderdaad een mooie sprint MAAR..
-Sagan al heel jaar uit vorm
– Philipsen kan je onmogelijk topsprinter noemen is 20 jaar zal pas over 2 jaar goed kunnen meedoen in de sprints
– Bouhanni presteert ook niks laatste jaren
– Bauhaus en Halvorsen met alle respect maar die zie ik niet snel een sprint winnen..

Vincent Lacressonniere 18 mei 2019 om 23:54

Ik snap het AK niet helemaal… Waar is Benett gebleven?

Wheely 19 mei 2019 om 00:09

Zal wel foutje wezen, staat in de daguitslag als 23e in zelfde tijd als Tadej

FritsvanHoefelen 19 mei 2019 om 00:09

Mooie zege weer van Walscheid. Oh wacht

Sunrider 19 mei 2019 om 00:42

Er kwam nog een renner lelijk ten val kort na die bocht voor de sprint.

vanSpringel 19 mei 2019 om 01:04

En Duncan klopt Zweden !

Marszzz 19 mei 2019 om 02:58

Nog even en we gaan het godbetert ook nog over voetbal hebben.

Jean Dumas 19 mei 2019 om 01:30

Die is onderschat na Nokere, maar wat een weelde.

Arema Pro Cycling Team 19 mei 2019 om 02:38

Bol mee naar de Vuelta?

Marszzz 19 mei 2019 om 02:59

Zie Bol liever een goed klassiek najaar rijden

Barry Batsbak 19 mei 2019 om 08:35

Superknap, mooi voor Sunweb ook. Die kunnen wel een opstekertje gebruiken.

SteelHorseCowboy 19 mei 2019 om 09:11

Het Sunweb shirt lijkt niet ontworpen om met je armen omhoog juichend over de streep te gaan. Ironisch.

WernerFranke 19 mei 2019 om 09:31

Gelukkig heeft Sunweb daar dit jaar weinig last van.

Wildebert 19 mei 2019 om 10:25

Klasse van Bol. Hoop dat de boys in Giro er door geïnspireerd worden. Die kunnen wel een pufje gebruiken.

krypton 19 mei 2019 om 10:43

Toch al de tweede mooie zege dit seizoen. Het wordt tijd dat hij (nog) vaker uitgespeeld gaat worden door Sunweb.

Wheely 19 mei 2019 om 11:00

Ik zie deze Bol in de toekomst nog wel een rol spelen in het Vlaamse voorjaar met deze twee resultaten op zak.

  • 1
  • 2