Boasson Hagen: “Ik mocht niet op kop komen”
Foto: Sirotti
maandag 28 september 2015 om 10:33

Boasson Hagen: “Ik mocht niet op kop komen”

Edvald Boasson Hagen en Greg Van Avermaet waren in de slotfase van het WK in Richmond de enige renners die Peter Sagan nog konden bedreigen. Hun achtervolging op de Slowaak kwam echter nooit echt van de grond. Dat had te maken met stalorders binnen de Noorse ploeg, vertelt Boasson Hagen.

“We hadden een plan opgesteld voor Alexander Kristoff. Ik mocht de aanvallen wel volgen, maar mocht niet overnemen”, blikte de Noor terug bij Sporza. “Ik had wel de benen om over te nemen bij Van Avermaet, maar ik mocht niet op kop komen omdat Kristoff in de groep achter mij zat. Ik moest wachten.”

Boasson Hagen weet niet of ze Sagan nog van de overwinning af hadden kunnen houden. “Het zou moeilijk zijn geweest. We zullen het antwoord nooit kennen. Misschien was het gelukt, misschien ook niet.” Kristoff sprintte uiteindelijk naar de vierde plaats en belandde daarmee net naast het podium.

Voor Van Avermaet was het een bittere pil dat hij geen steun kreeg. “Ik heb Boasson Hagen gevraagd om mee te rijden, maar hij wou niet. Hij zei dat hij voor Kristoff reed. Dan weet je dat je koers voorbij is.”

RIDE Magazine
40 Reacties
28-09-2015 14:25
Wel knap dat hij zich schikt in de stalorders. Nu het fout uitpakt is het heel makkelijk om de actie te veroordelen, maar hij doet in feite niet anders dan hem is opgedragen. Ploegleiding had ook gedurende de koers in zijn oortje kunnen schreeuwen dat hij ervoor mocht gaan.. is blijkbaar ook niet gebeurd. Gegokt en verloren, jammer maar helaas. Noorwegen had in ieder geval een duidelijk plan. Kunnen de Aussies nog wat van leren.
28-09-2015 14:34
@kwouter als je met Kristoff en EBH naar zo'n WK komt moet je altijd voor goud spelen.
28-09-2015 14:38
@ wigga. Was dit niet oortjes loos.... Renners moesten het zelf oplossen en de stalorders zijn vooraf gegeven.
28-09-2015 14:56
Volgens mij is het nog steeds een individuele wegwedstrijd waar je weliswaar voor je land rijdt, maar er toch een persoonlijke medaille op je ligt te wachten. Je rijdt voor goud, zilver en brons. Boasson Hagen had gewoon mee moeten rijden en proberen Sagan terug te halen om daarna in het wiel te gaan hangen. Hij vergooide hiermee zijn eigen kansen en eigenlijk ook de grootste kans voor Noorwegen op een medaille. Achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk praten....
28-09-2015 14:57
Extreem jammer voor Hagen, reed een prima koers en hoorde zelfs bij de beste 3 renners op het WK.

Had de pech dat Van Avermaet het gat op Sagan net niet kon dichten, anders sprinten ze met 3 voor de overwinning.

Was hij zelfzuchtiger geweest had hij ook kunnen overnemen bij Van Avermaet, met die extra kopbeurten alsook het extra vertrouwen bij Greg, waren ze met een aan zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid wél bij Sagan geraakt. Ook dan was het een sprint met 3 geweest.
Sagan en Van Avermaet zijn echter ook niet traag, dus een Noorse wereldkampioen was in dat geval minder zeker dan wanneer hij op kop kwam zonder over te nemen.

Zelf had ik het liefst gezien dat Edvald mee reed tot op het wiel van Sagan. Dan sprint hij ofwel zelf voor de overwinning, of het valt stil en het peloton (met Kristoff) sprint voor de overwinning.

Helaas is dat niet wat er gebeurde, en zat Sagan op rozen voor zijn eerste grote overwinning in het eendagswielrennen. Als je dan ziet dat Kristoff pas 3de wordt van het peloton mag de Noorse bond naar de toekomst toe wel wat meer vertrouwen hebben in EBH.
Dat geldt trouwens ook voor Edvald zelf! Het is immers niet de eerste keer dat ik de indruk heb dat hij zichzelf iets te laag inschat en zich door teamorders laat fnuiken. Mocht hij een iets minder zachtaardig karakter hebben, had hij wellicht al een mooiere erelijst bij mekaar gereden ...
28-09-2015 14:59
@rosencrantz

Klopt helemaal. Maar het is niet dat Boasson Hagen eventjes Sagan en Van Avermaet erop legt in de sprint. Het is altijd lastig om te weten wat er was gebeurd als hij er wel bij was gekomen.
28-09-2015 15:09
Ach Sagan had al een klein gaatje bovenop maar het killer moment was toen hij met de ballen op de stang ging in de afzink, op dat moment was het nagenoeg binnen. EBH had gewoon moeten overpakken om sowieso 3e en waarschijnlijk 2e te gaan worden. Voor tactisch geouwehoer was de tijd op en dat had de ploegleiding moeten inzien.
28-09-2015 15:17
Sagan viel ook compleet stil. Hagen moet zo dichtbij de meet gewoon meerijden. Dan is het gewoon volle bak naar de finish, en ga je niet achterom zitten te kijken. Van Avermaet heeft het ook nooit mee zitten, koerst hij een keer afwachtend, krijg je dit. Al had hij bij de halve Paterberg niet al op het vlakke stuk moeten demarreren, dan had hij nog de power gehad om Sagan te volgen. Maar dat kun je hem niet verwijten.
28-09-2015 16:27
Ultiem voorbeeld van een laffe tactiek die uiteindelijk averechts uitpakt. Typerend voor het wielrennen.
28-09-2015 18:16
Als van Avermaet het gat in zijn eentje had dichtgereden (waar Hagen op hoopte) had Hagen ze er allebei makkelijk opgelegd in de sprint natuurlijk
28-09-2015 18:30
Hij had de benen en de dikke kans om Van Avermaet nog te kloppen in de sprint ook... Boasson toch.
28-09-2015 19:02
Deze is meer toepasbaar 7kilometer voor de streep. 800 meter voor de streep moet je gewoon doorrijden. Brons heb je al. Kan alleen nog maar meer worden.
28-09-2015 20:18
@uran +1
Ik wilde gaan tikken, maar jij slaat de spijker al op zijn kop.
29-09-2015 11:21
Het verbaast me wel. Een toprenner als Hagen kan toch zelf bedenken dat in die situatie stalorders en afgesproken strategie er niet meer toe doen? Waarom dit gebrek aan (zelf-) vertrouwen en flexibiliteit?
29-09-2015 12:20
[quote]Het is allemaal leuk babbelen achteraf, maar Sagan reed ze allemaal naar huis op en na 23rd street, en was gewoon beter.[/quote]

Sagan reed geweldige bochten in die afdaling, maar op de rechte stukken kwam Van Avermaet gewoon terug dichter. Terugkeren (mits hulp van Hagen) was absoluut haalbaar, zeker aangezien er op dat laatste stuk nog nauwelijks bochten waren.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine