Blessuregevallen bezorgen Picnic PostNL problemen in degradatiestrijd
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 9 april 2025 om 07:44

Blessuregevallen bezorgen Picnic PostNL problemen in degradatiestrijd

Iwan Spekenbrink zit met zijn ploeg Picnic PostNL in het nauw. Het Nederlandse WorldTeam is vorige week gezakt naar de cruciale achttiende plaats op de ranking van de WorldTour-cyclus 2023-2025. Dat is de laatste plek die aan het einde van het seizoen recht geeft op een nieuwe, driejarige WorldTour-licentie. Er zijn dus acute degradatiezorgen en dat gaat gepaard met blessures van puntenpakkers. Er ontstaat een probleem, concludeert WielerFlits.

Afgelopen winter wilden de beleidsbepalers bij de Nederlandse ploeg niets weten van een eventuele degradatiestrijd. Maar de laatste jaren tonen aan dat dit een waanbeeld is. Achtereenvolgens sloot de ploeg van Spekenbrink de UCI Team Ranking de laatste jaren af als 21ste (2021), twintigste (2022), zeventiende (2023) en zestiende (2024). De positivist zal zeggen dat er een stijgende lijn in de prestaties zit, maar laten we vooral niet vergeten dat de ploeg in 2020 nog topresultaten behaalde met renners als Wilco Kelderman, Jai Hindley, Marc Hirschi, Michael Matthews, Søren Kragh Andersen en Tiesj Benoot. Ze werden dat jaar knap vijfde.

Dat kwam in de buurt van 2017, het beste jaar uit de geschiedenis van de ploeg. Maar nu gaat het al vier jaar op rij niet goed. En ook in het huidige seizoen zet die trend zich voort. De ploegleiding doorzag dat wel in 2023, waarna er fors geïnvesteerd werd in de komst van Fabio Jakobsen en Warren Barguil. Rond de Nederlander werden ook componenten voor een nieuwe sprinttrein binnengehaald. Er is bovendien heilig geloof in het opleiden van hun eigen renners. Tien van de 28 coureurs in de huidige WorldTour-selectie komen voort uit het eigen U23-team van Picnic PostNL. Maar net op een paar van die jonge jongens rust nu volledig de druk om UCI-punten te pakken.

Blessures brengen Picnic PostNL ernstig in verlegenheid
Voorafgaand aan het huidige seizoen bestempelde Picnic PostNL het jaar 2024 nog als ‘fantastisch’. Hoewel inderdaad 22 zeges geboekt werden (het hoogste aantal sinds 2015), had die jubelstemming iets minder luid mogen klinken. Na twee van de drie jaren in de WorldTour-cyclus stond de Nederlandse ploeg op een zeventiende plaats. Hoewel de marge van bijna drieduizend punten op de eerste degradatieplek ruim was, was de spoeling met kopmannen wel dun bij Picnic PostNL. Dat waren voorafgaand aan 2025 Romain Bardet, Frank van den Broek, Fabio Jakobsen, Oscar Onley, Max Poole en Casper van Uden. Niet de meest klinkende namen.

Daarnaast schort daar ook een deel van het probleem. Bardet miste door schouderklachten Parijs-Nice en heeft al ruim een maand niet gekoerst. Hij gaat voor een kort klassement in de Giro d’Italia en rijdt daarnaast alleen nog de Tour of the Alps, Luik-Bastenaken-Luik en het Critérium du Dauphiné. Daarna zet de 35-jarige Fransman een punt achter zijn carrière. Jakobsen ligt er ook maanden uit, nadat hij dit weekend succesvol is geopereerd aan vernauwde bekkenslagaders. Max Poole brak dan weer zijn sleutelbeen in Strade Bianche, waardoor hij Tirreno-Adriatico moest missen. De jonge Brit is momenteel met Bardet op hoogtestage in voorbereiding op de Giro.

Daar staat volgende maand de druk er vol op bij Bardet, Poole en sprinter Van Uden. Ze gaan er voor een goed klassement en sprintzeges. De bijbehorende UCI-punten zijn van levensbelang voor Picnic PostNL. Van Uden en ook Van den Broek – afgelopen weekend wel tweede in de Volta NXT Classic – hebben in 2025 nog niet weten te overtuigen, net als Bardet, Jakobsen en Poole. Enkel Onley (vierde in de Tour Down Under en vijfde in de UAE Tour), Nils Eekhoff (winnaar Nokere Koerse en derde in Classic Brugge-De Panne) en Pavel Bittner (verschillende dichte ereplaatsen) zijn lichtpuntjes, want Tobias Lund Andresen heeft zijn goede benen in Australië achtergelaten. Maar ook Eekhoff is geblesseerd geraakt, net als John Degenkolb – altijd goed in Parijs-Roubaix.

Bij zijn rentree na een kaakbreuk won Eekhoff meteen Nokere Koerse – foto: Cor Vos

Er zijn snel goede resultaten nodig
Blessures zijn dit seizoen een verzachtende omstandigheid, maar dat neemt niet weg dat Picnic PostNL zichzelf in deze benarde positie gebracht heeft. In de kasseienklassiekers was het behoudens Eekhoff niet veel soeps en ook in de heuvelklassiekers die vanaf medio april op de kalender staan, hebben ze geen hoogvliegers in de selectie. Barguil heeft nog niets laten zien en verder komt het dan aan op Van den Broek, Kevin Vermaerke (vorig jaar nog vierde in Clásica San Sebastián), Onley en Bardet. De situatie in de Giro is uitgelegd en in de Tour de France mikt de ploeg op ritzeges. Met het wegvallen van Jakobsen is die opgave nog lastiger dan ze al was.

Ploegen als Uno-X Mobility en XDS Astana hebben het gat met het Nederlandse WorldTeam al teruggebracht tot minder dan 2000 UCI-punten. Dat terwijl de Noren aan het begin van 2025 nog ruim 3000 UCI-punten minder hadden en de Kazachen zelfs 5000 UCI-punten minder hadden. Die twee teams blijven de goede resultaten opstapelen. Het voordeel van Picnic PostNL is momenteel wel dat directe concurrent Cofidis (dat nu nipt boven de Nederlanders staat op plek zeventien) tot op heden ‘slechts’ 600 UCI-punten meer heeft gescoord. Zij verzamelden op de kasseien echter leuke resultaten en hebben met Dylan Teuns en Alex Aranburu wapens voor de heuvelklassiekers.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Frank van den Broek. Vorig jaar brak hij definitief door in de Tour de France en dit jaar is hij opnieuw een van de kopmannen van Team Picnic PostNL in de zomer. Maar wie is Frank van den Broek? In de rubriek ‘De Renner’ leren we de persoon achter de wielrenner kennen. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
16 Reacties
08-04-2025 15:46
Het wordt heel moeilijk voor hen. In 2022 al eens ontsnapt, ik vrees dat het geen 2e keer gaat lukken. Gelukkig voor hen is het zakken uit de WT minder dramatisch door die extra wildcard voor grote rondes, zeker als de UCI er voor zorgt dat ook de wildcard die extra is toegevoegd een automatische wordt, dan moeten ze dit jaar enkel Q36.5 voorblijven (op dit moment niet het geval, maar je gaat al heel slecht moeten zijn als dat niet lukt).

Het is ook niet enkel door blessures natuurlijk. Ze gaan al jaren zeer arrogant om met die degradatiestrijd. Te weinig wedstrijden, hun toppers maandenlang op hoogte, etc. Zo weet je dat je uiteindelijk in de problemen gaat komen als die toppers dan ook nog eens geblesseerd uitvallen wanneer ze eindelijk mogen koersen. Te veel risico's genomen. Zeer vergelijkbaar met Lotto de vorige cyclus. Te veel focus op WT wedstrijden.
    08-04-2025 21:23
    Ik vrees dat ze ook niet echt doorhadden dat ze nog in gevaar konden komen. Ik had die ongelooflijke comeback van Astana ook niet zien aankomen moet ik zeggen.
    Wat ik bij Picnic vooral zonde vind is dat het niet meteen een kwestie van budget is, zoals dat ook min of meer bij Cofidis het geval is en bij Astana (en Lotto 2022) het geval was, maar eerder zwakke strategische keuzes.
    Itt Arkea, Lotto 2025 en Intermarché die wél in diezelfde veel te kleine vijver van goedkope renners en kleine tot onbestaande sponsors moeten vissen.
08-04-2025 15:47
Blessures zijn een probleem, maar Picnic houdt ook te angstvallig vast aan het scoren in grote wedstrijden, waar ze simpelweg de renners niet voor hebben. Astana heeft beseft (net als Arkea in de vorige cyclus) hoe je dit spelletje speelt: met veel top 20 kandidaten naar de 2.1 t/m 1.PRO wedstrijden trekken. En het blijkt dat de resultaten daar doorwegen in de grote wedstrijden, want uiteindelijk rijden ze ook gewoon een goede RVV met Ballerini, doen ze volop mee in Parijs-Nice, etc. Dat momentum gaan ze niet meer verliezen dit jaar, en zolang Picnic niet snel overstapt op dezelfde sprokkel tactiek gaan ze nog voor het najaar naar plek 19 zakken.
    08-04-2025 15:49
    Wat vele ploegen blijkbaar nog altijd niet willen snappen is dat als je die kleine wedstrijden rijdt en daar ook meteen vanaf januari goed presteert dat er als gevolg veel druk wegvalt in de grotere wedstrijden en je als team in een goede flow belandt. Enorm belangrijk en dat leidt vaak tot ook goede prestaties in grotere wedstrijden. Kijk naar Intermarché een paar jaar geleden, of Astana nu.
    08-04-2025 15:50
    Komt nog bovenop dat ze in dat geval in 2026 geeneens bij de 3 beste Procontinentale ploegen zullen behoren (Uno-X, Tudor, Q36.5), dus dan mogen ze mee gaan dingen voor de wildcards.
    08-04-2025 15:51
    @Samamba, helemaal mee eens! Kijk eens wie er allemaal bij Astana korte uitslagen aan het rijden zijn. Is echt niet alleen Scaroni.
08-04-2025 19:13
Als ik hun was , zou ik snel gaan winkelen binnen conti-ploegen (volgens mij reden mannen als marsman, daemen en van der Tuuk als een van de enige conti renners de volta super sterk) hoevaak moet het nog bewezen worden dat deze mannen echt meekunnen om de koers zwaar te maken…. DSM wakker worden!!!!
    09-04-2025 09:43
    Merel, jij ook even wakker worden, de ploeg heet geen DSM
    09-04-2025 12:06
    Lotto -Jumbo heten de bij mij nog altijd
08-04-2025 16:13
Kom uit dat trainings kamp en ga koersen, zou ik zeggen
08-04-2025 20:00
Tsja, echt verrassend is dit niet te noemen natuurlijk. De ploeg heeft al jaren een selectie die niet bepaald sterk is te noemen en zodra er renners opstaan vertrekken die ook vaak net zo snel weer (doorlopend contract of niet). Hoewel het lovenswaardig is dat ze de jeugd een kans geven kun je het je als WT team niet veroorloven zo zwaar op de jeugd in te zetten: dat gaat ten koste van het sprokkelen van de broodnodige punten. Natuurlijk: ze hebben veel pech met de problemen van Fabio Jakobsen, een renner waar ze vol op hebben ingezet. Maar het mag niet van 1 renner afhangen natuurlijk, net zoals je helaas gewoon met een aantal blessures rekening moet houden. Ook kun je je vragen stellen bij het transferbeleid: wat voegt die Barguil nou bijvoorbeeld toe? En die rijdt zeker niet voor een shirt en een broek rond!

Ze zijn bij PicNic nogal overtuigd van hun eigen werkwijze dus het lijkt mij niet waarschijnlijk dat ze de strategie zullen gaan omgooien in een poging zoveel mogelijk punten te gaan halen. Los van het feit of dat met de huidige selectie überhaupt zou lukken. Maar als dit zo doorgaat komt XDS-Astana zeker nog voorbij en zijn ze die WT licentie gewoon kwijt aan het einde van het jaar. Vino snapt het namelijk WEL en scoort met zijn mannen overal volop punten, ook nu zijn ze bijvoorbeeld als enig WT team actief in de Tour of Hainan: een 2.PRO koers in China. Dat sprokkelt toch net wat makkelijker punten dan in de WT koersen (waarin ze het overigens ook niet slecht doen).
08-04-2025 15:35
21 beschikbare renners over voor nu, als ik hun was zou ik maar gauw shoppen bij de continentale ploegen.. per direct 2 a 3 versterkingen halen voor de WT selectie. 28 renners vind ik al aan de krappe kant voor een WT ploeg (die vaak triple programma’s rijden) en nu met al die ‘pech blessures’ moet er snel geschakeld worden denk ik!!
08-04-2025 17:18
Tja vorig jaar alle ballen qua aankopen op Fabio, die laat afweten dus gehele trein voor saus.
08-04-2025 18:35
Veel van hun kopmannen zouden bij 5 a 10 andere wt teams knecht zijn. Als het geen Nederlands team was zou ik dit team totaal niet missen in de wt
09-04-2025 08:49
Niemand zal dit team missen als ze degraderen. Soms heb je echt teams
Met te weinig kwaliteit en dit is er een voorbeeldje van. Een klasse lager komen ze beter tot hun recht met dit mager veld renners.
09-04-2025 13:30
"Enkel Onley (vierde in de Tour Down Under en vijfde in de UAE Tour), Nils Eekhoff (winnaar Nokere Koerse en derde in Classic Brugge-De Panne) en Pavel Bittner (verschillende dichte ereplaatsen) zijn lichtpuntjes"

Dus: Only Onley....

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine