Blessuregevallen bezorgen Picnic PostNL problemen in degradatiestrijd
Iwan Spekenbrink zit met zijn ploeg Picnic PostNL in het nauw. Het Nederlandse WorldTeam is vorige week gezakt naar de cruciale achttiende plaats op de ranking van de WorldTour-cyclus 2023-2025. Dat is de laatste plek die aan het einde van het seizoen recht geeft op een nieuwe, driejarige WorldTour-licentie. Er zijn dus acute degradatiezorgen en dat gaat gepaard met blessures van puntenpakkers. Er ontstaat een probleem, concludeert WielerFlits.
Afgelopen winter wilden de beleidsbepalers bij de Nederlandse ploeg niets weten van een eventuele degradatiestrijd. Maar de laatste jaren tonen aan dat dit een waanbeeld is. Achtereenvolgens sloot de ploeg van Spekenbrink de UCI Team Ranking de laatste jaren af als 21ste (2021), twintigste (2022), zeventiende (2023) en zestiende (2024). De positivist zal zeggen dat er een stijgende lijn in de prestaties zit, maar laten we vooral niet vergeten dat de ploeg in 2020 nog topresultaten behaalde met renners als Wilco Kelderman, Jai Hindley, Marc Hirschi, Michael Matthews, Søren Kragh Andersen en Tiesj Benoot. Ze werden dat jaar knap vijfde.
Dat kwam in de buurt van 2017, het beste jaar uit de geschiedenis van de ploeg. Maar nu gaat het al vier jaar op rij niet goed. En ook in het huidige seizoen zet die trend zich voort. De ploegleiding doorzag dat wel in 2023, waarna er fors geïnvesteerd werd in de komst van Fabio Jakobsen en Warren Barguil. Rond de Nederlander werden ook componenten voor een nieuwe sprinttrein binnengehaald. Er is bovendien heilig geloof in het opleiden van hun eigen renners. Tien van de 28 coureurs in de huidige WorldTour-selectie komen voort uit het eigen U23-team van Picnic PostNL. Maar net op een paar van die jonge jongens rust nu volledig de druk om UCI-punten te pakken.
Blessures brengen Picnic PostNL ernstig in verlegenheid
Voorafgaand aan het huidige seizoen bestempelde Picnic PostNL het jaar 2024 nog als ‘fantastisch’. Hoewel inderdaad 22 zeges geboekt werden (het hoogste aantal sinds 2015), had die jubelstemming iets minder luid mogen klinken. Na twee van de drie jaren in de WorldTour-cyclus stond de Nederlandse ploeg op een zeventiende plaats. Hoewel de marge van bijna drieduizend punten op de eerste degradatieplek ruim was, was de spoeling met kopmannen wel dun bij Picnic PostNL. Dat waren voorafgaand aan 2025 Romain Bardet, Frank van den Broek, Fabio Jakobsen, Oscar Onley, Max Poole en Casper van Uden. Niet de meest klinkende namen.
Daarnaast schort daar ook een deel van het probleem. Bardet miste door schouderklachten Parijs-Nice en heeft al ruim een maand niet gekoerst. Hij gaat voor een kort klassement in de Giro d’Italia en rijdt daarnaast alleen nog de Tour of the Alps, Luik-Bastenaken-Luik en het Critérium du Dauphiné. Daarna zet de 35-jarige Fransman een punt achter zijn carrière. Jakobsen ligt er ook maanden uit, nadat hij dit weekend succesvol is geopereerd aan vernauwde bekkenslagaders. Max Poole brak dan weer zijn sleutelbeen in Strade Bianche, waardoor hij Tirreno-Adriatico moest missen. De jonge Brit is momenteel met Bardet op hoogtestage in voorbereiding op de Giro.
Daar staat volgende maand de druk er vol op bij Bardet, Poole en sprinter Van Uden. Ze gaan er voor een goed klassement en sprintzeges. De bijbehorende UCI-punten zijn van levensbelang voor Picnic PostNL. Van Uden en ook Van den Broek – afgelopen weekend wel tweede in de Volta NXT Classic – hebben in 2025 nog niet weten te overtuigen, net als Bardet, Jakobsen en Poole. Enkel Onley (vierde in de Tour Down Under en vijfde in de UAE Tour), Nils Eekhoff (winnaar Nokere Koerse en derde in Classic Brugge-De Panne) en Pavel Bittner (verschillende dichte ereplaatsen) zijn lichtpuntjes, want Tobias Lund Andresen heeft zijn goede benen in Australië achtergelaten. Maar ook Eekhoff is geblesseerd geraakt, net als John Degenkolb – altijd goed in Parijs-Roubaix.

Bij zijn rentree na een kaakbreuk won Eekhoff meteen Nokere Koerse – foto: Cor Vos
Er zijn snel goede resultaten nodig
Blessures zijn dit seizoen een verzachtende omstandigheid, maar dat neemt niet weg dat Picnic PostNL zichzelf in deze benarde positie gebracht heeft. In de kasseienklassiekers was het behoudens Eekhoff niet veel soeps en ook in de heuvelklassiekers die vanaf medio april op de kalender staan, hebben ze geen hoogvliegers in de selectie. Barguil heeft nog niets laten zien en verder komt het dan aan op Van den Broek, Kevin Vermaerke (vorig jaar nog vierde in Clásica San Sebastián), Onley en Bardet. De situatie in de Giro is uitgelegd en in de Tour de France mikt de ploeg op ritzeges. Met het wegvallen van Jakobsen is die opgave nog lastiger dan ze al was.
Ploegen als Uno-X Mobility en XDS Astana hebben het gat met het Nederlandse WorldTeam al teruggebracht tot minder dan 2000 UCI-punten. Dat terwijl de Noren aan het begin van 2025 nog ruim 3000 UCI-punten minder hadden en de Kazachen zelfs 5000 UCI-punten minder hadden. Die twee teams blijven de goede resultaten opstapelen. Het voordeel van Picnic PostNL is momenteel wel dat directe concurrent Cofidis (dat nu nipt boven de Nederlanders staat op plek zeventien) tot op heden ‘slechts’ 600 UCI-punten meer heeft gescoord. Zij verzamelden op de kasseien echter leuke resultaten en hebben met Dylan Teuns en Alex Aranburu wapens voor de heuvelklassiekers.

Het is ook niet enkel door blessures natuurlijk. Ze gaan al jaren zeer arrogant om met die degradatiestrijd. Te weinig wedstrijden, hun toppers maandenlang op hoogte, etc. Zo weet je dat je uiteindelijk in de problemen gaat komen als die toppers dan ook nog eens geblesseerd uitvallen wanneer ze eindelijk mogen koersen. Te veel risico's genomen. Zeer vergelijkbaar met Lotto de vorige cyclus. Te veel focus op WT wedstrijden.
Wat ik bij Picnic vooral zonde vind is dat het niet meteen een kwestie van budget is, zoals dat ook min of meer bij Cofidis het geval is en bij Astana (en Lotto 2022) het geval was, maar eerder zwakke strategische keuzes.
Itt Arkea, Lotto 2025 en Intermarché die wél in diezelfde veel te kleine vijver van goedkope renners en kleine tot onbestaande sponsors moeten vissen.
Ze zijn bij PicNic nogal overtuigd van hun eigen werkwijze dus het lijkt mij niet waarschijnlijk dat ze de strategie zullen gaan omgooien in een poging zoveel mogelijk punten te gaan halen. Los van het feit of dat met de huidige selectie überhaupt zou lukken. Maar als dit zo doorgaat komt XDS-Astana zeker nog voorbij en zijn ze die WT licentie gewoon kwijt aan het einde van het jaar. Vino snapt het namelijk WEL en scoort met zijn mannen overal volop punten, ook nu zijn ze bijvoorbeeld als enig WT team actief in de Tour of Hainan: een 2.PRO koers in China. Dat sprokkelt toch net wat makkelijker punten dan in de WT koersen (waarin ze het overigens ook niet slecht doen).
Met te weinig kwaliteit en dit is er een voorbeeldje van. Een klasse lager komen ze beter tot hun recht met dit mager veld renners.
Dus: Only Onley....