“Binnen vijf jaar bestaan pure crossploegen niet meer”: Manager verwacht revolutie in het veld
Interview Het verhaal van Deschacht-Hens en Toon Aerts lijkt wel een sprookje, maar de (zeer terechte) goednieuwsshow ten spijt, zijn het voor de veldritploegen allesbehalve makkelijke tijden. Meer zelfs, volgens sportief manager Bart Verschueren zijn crossploegen de komende jaren steeds minder levensvatbaar als ze zich niet aan een grotere ploeg binden.
Deschacht-Hens is sowieso een beetje de vreemde eend in veldritland. Bart en Guido Verschueren verdienen geen cent met de ploeg die ze rond Toon Aerts hebben gebouwd, terwijl ze er wel veel geld en tijd in steken. “Op die manier kan het niet blijven duren”, stelde de jongste al in een eerder interview met onze website.
En daar heeft Verschueren wel een punt. Er waren al enkele tekenen aan de wand dat het steeds lastiger is voor álle crossploegen om te overleven. Het duurde vorig jaar behoorlijk lang voor Sven Nys na het afhaken van grootmacht Trek een nieuwe tweede naamsponsor kon presenteren, uiteindelijk vond hij bij het iets minder kapitaalkrachtige poetsbedrijf Glowi wel een nieuwe partner voor de Lions.
Nog penibeler was de situatie waarin Jurgen Mettepenningen afgelopen zomer verzeilde. Zijn hoofdsponsor Pauwels Sauzen twijfelde lang om met de ploeg door te gaan, en het duurde tot amper een maand voor het nieuwe crossseizoen voor hij zijn nieuwe tweede hoofdsponsor Altez Industriebouw – een West-Vlaams bouwbedrijf – mocht aankondigen. Voordien was kopman Michael Vanthourenhout aan het polsen bij andere ploegen of daar geen plekje voor hem was, omdat de toekomst van het team zo onzeker was.

Toon Aerts in zijn nieuwe tricot – foto: Fotopersburo Cor Vos
De Charles Liégois Roastery-ploeg van Bart Wellens verdwijnt wellicht nu moederploeg Intermarché-Wanty samengaat met Lotto. En zelfs bij de Roodhoofts, die met Mathieu van der Poel het ultieme uithangbord in hun rangen hebben, sleept de zoektocht naar een vervanger voor Deceuninck nog altijd aan. Dat is geen luxepositie waar de Belgische ploegen en met name de crossteams zich in bevinden.
Samenwerken met een wegploeg
Verschueren ging daarom een samenwerking met het Lotto-ProTeam aan. Volgens de ex-crosser is dat dé oplossing voor veldritploegen om zichzelf te redden. “Dat zorgt ervoor dat we niet alleen de kosten, maar ook expertise met een tweede partij kunnen delen”, aldus de sportief manager. Lotto neemt met name in de zomer het loon van Aerts en Victor Van de Putte over, wat de ploeg wat extra financiële slagkracht geeft.
Daarnaast zijn er tal van voordelen, vertelt Verschueren. “Niet alleen bij het vinden van sponsors, maar vooral op sportief vlak. Je kan je renners een veel betere omkadering bieden. Een paar jaar terug was dat niet belangrijk, zeker niet voor de pure crossers waarvan Toon er eentje was. Maar als je Toon vandaag vraagt of hij nog voor een pure crossploeg zou willen rijden, zal hij vrijwel zeker ‘nee’ zeggen. Ik vermoed dat je dat in de toekomst alleen maar meer zal zien bij de renners die voorin meedoen”, legt Verschueren uit.
Door samen te werken met een grote ploeg als Lotto, voorziet Verschueren zijn renners van een beter programma met mooie wedstrijden op de weg, bovendien in een hyperprofessionele omgeving. “Niet voor niets hebben zowel Victor als Toon afgelopen zomer grote stappen vooruit gezet op de weg. Ze hebben kunnen werken met een omkadering vol met toptrainers, diëtisten en aërotesten. Vergeleken met hoe ze bij Lotto werken, zijn wij eigenlijk maar amateurs, bij wijze van spreken”, vertelt Verschueren met de glimlach.

Aerts werkte een volwaardig wegprogramma af – foto: Cor Vos
Dat hebben ook de meeste andere veldritploegen al door, denkt de Kempenaar. Het model dat de broers Roodhooft als eerste uittekenden moet de nieuwe maatstaf worden. “Als ik vandaag naar de situatie kijk, lijkt het me heel moeilijk om zonder die steun als crossploeg zelfstandig te blijven bestaan. Ik denk dat er binnen dit en vijf jaar nauwelijks nog sprake zal zijn pure crossteams. Vandaag is die evolutie eigenlijk al volop aan de gang. Alpecin-Deceuninck, Crelan-Corendon en Seven Racing hangen al vast aan het WorldTeam. De Baloise Glowi Lions lenen Thibau Nys en Lucinda Brand dan weer in de zomer aan Lidl-Trek.”
“In mijn ogen zijn er nog maar twee échte crossploegen op dit moment in België”, vervolgt de ploegmanager. Hij doelt daarmee op Pauwels Sauzen-Altez Industriebouw (hoewel zij Leonie Bentveld al onderbrachten bij AG Insurance-Soudal) en de Ridley-ploeg rond Joris Nieuwenhuis. “Zij focussen minder op een wegprogramma. Iemand als Michael Vanthourenhout kan dat sportief goed bolwerken op een iets andere manier. Maar blijft zo’n systeem levensvatbaar in de toekomst, met maar enkele maanden exposure?”
UCI-punten
Zeker omdat de concurrentie steeds groter wordt. We stellen vast dat ook EF Education-EasyPost zelf een crossploeg begint rond hun Italiaanse belofte Mattia Agostinacchio, en wanneer de UCI-punten die renners in het veld veroveren vanaf 2027 ook meetellen op de UCI-ranking op de weg, zullen steeds meer wegploegen hun oog op de cross laten vallen. “Ik denk persoonlijk dat zeker die UCI-punten een revolutie op gang gaan brengen waarin echte crossploegen verdwijnen. Wie mee wil, zal van goeden huize moeten zijn.”
Verschueren hoopt daarom vurig dat hij de samenwerking met Lotto kan voortzetten in de komende jaren, wanneer Lotto en Intermarché-Wanty fuseren. “De gesprekken zijn nog lopende, maar de ambitie om door te gaan is er langs beide kanten. Dit was een win-win situatie voor ons allebei. Zoiets moet je dan altijd proberen voort te zetten, maar garanties heb ik niet.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.