Biniam Girmay schiet meteen raak bij comeback op tijdritkampioenschap Eritrea

vrijdag 24 juni 2022 om 10:27
Biniam Girmay schiet meteen raak bij comeback op tijdritkampioenschap Eritrea

foto: Cor Vos

Biniam Girmay heeft zijn rentree in wedstrijdverband opgeluisterd met een overwinning. Het toptalent van Intermarché-Wanty-Gobert was vrijdag op het tijdritkampioenschap van Eritrea de beste. Het was voor Girmay zijn eerste wedstrijd sinds zijn opgave in de Giro d’Italia, nadat een kurk in zijn oog was geschoten.

Voor Girmay was zijn eerste Giro d’Italia een met twee gezichten. Eerst was er euforie vanwege zijn goede uitslagen en zijn etappezege in Jesi. Dat maakte plaats voor teleurstelling, toen bij de huldiging na zijn zege in de tiende rit de kurk van de champagnefles in zijn oog schoot en hij de ronde noodgedwongen vroegtijdig moest verlaten. Sindsdien hield hij een rustperiode en bracht hij tijd door met familie en vrienden.

Op de kampioenschappen in Eritrea, in zijn thuisstad Asmara, maakt hij deze week zijn comeback. In de rit tegen de klok was Girmay sneller dan Merhawi Kudus en Amanuel Gebreigzabhier, die ook allebei in de WorldTour uitkomen. “Het zou een enorme trots zijn om de vlag van Eritrea een jaar lang overal te mogen tonen, daarom zal ik mijn uiterste best doen”, had Girmay vooraf nog gezegd. Zondag rijdt hij ook nog het wegkampioenschap in eigen land.

Dit artikel delen:

28 Reacties

Peetvader 24 juni 2022 om 10:42

Mooi, maar dit toont wel dat de UCI punten in nationale kampioenschappen overdreven zijn. Krijgt evenveel UCI punten als Evenepoel en Ganna :)

Krist The Vanma 24 juni 2022 om 10:44

Het is en blijven wel Nationale kampioenschappen.
In jouw redenering zou het NK ITT in Nederland ook maar de helft van die van België opleveren, dan?

YogiBear 24 juni 2022 om 10:51

@Krist Je zou hier bv iets kunnen doen met de UCI ranking (Waar België en Italië boven Nederland staan) of bv op basis van de landen ranking van de laatste drie WK’s en Olympische Spelen. Maar ben het wel met Peetvader eens dat het vreemd is dat de nummer 21 van de landen ranking (Eritrea)hetzelfde aantal punten krijgt als de nummer 1 (Belgie). Is een beetje alsof een 1.2 koers hetzelfde oplevert als een 1.UWT koers.

Peetvader 24 juni 2022 om 11:02

Inderdaad op basis van landenranking.

Maillot à Pois 24 juni 2022 om 11:02

Inderdaad, zoals de CQ ranking bijvoorbeeld doet. Daar zijn er 5 categorieën voor NK’s, afhankelijk van de plek op de landenranking. Het aantal te verdienen punten is anders per categorie.

Krist The Vanma 24 juni 2022 om 11:12

Ik vind die ‘startlist quality score’ op PCS wel een goede indicator.
NK ITT: 41
BK ITT: 80
Italiaans Kampioenschap ITT: 40
Eritrees K ITT: wachten op off. uitslag.

Kopinkas 24 juni 2022 om 11:16

Goh, het gaat over hoop en al 50 uci-punten. Dat is evenveel als de nummer 8 uit pakweg Dwars door het Hageland opstrijkt. Om hier nu een opdeling in categorieën te gaan maken, dat is toch echt wel heiliger dan de Paus willen zijn.

jappe666 24 juni 2022 om 11:20

Dan zou je het al moeten doen op basis van een ranking die enkel de tijdritten meeneemt, want anders is het nog altijd niet veel zeggend.

België bv heeft altijd ontzettend hoog gestaan in de gewone ranking, maar qua tijdrijders was het lange tijd niet veel soeps. Die zouden dus veel punten verdienen met amper tegenstand. Duitsland stond stukken lager op die ranking, maar had met Bert Grabsch, Tony Martin, Uwe Peschel, Jens Voigt, Michael Rich, Jan Ullrich, … wel een hele waslijst aan wereldtoppers tegen de klok.

Sagan heeft op zijn eentje zijn land bovenin de ranking laten meedraaien wat dus veel punten zou opleveren, terwijl er bij wijze van spreken amper een slowaak te vinden is die al eens een tijdritfiets van kortbij heeft gezien.

Maillot à Pois 24 juni 2022 om 11:36

@jappe
Dat effect heb je inderdaad wel bij de CQ ranking. Daar stond Zwitserland bv eind 2021 op de 12de plaats en valt het voor de NK’s in categorie 3, terwijl ze met Küng en Bissegger twee wereldtoppers hebben in de ITT (die dan wel niet meededen gisteren, maar soit).

Maar het basisidee is uiteraard wel dat kampioenen uit landen waar überhaupt geen profs zijn (bv Elchin Assadov in Azerbeidjan of Ingvar Omarsson in Ijsland) niet evenveel punten verdienen als Evenepoel of Mollema.

Dario 24 juni 2022 om 16:07

Goh ja, maar dan geef je de beste landen ook steeds het meeste punten

Kopinkas 24 juni 2022 om 10:50

Lekkere titel hoor!
Verder een mager beestje dit artikel: geen info over de afstand, de tegenstand, de tijdsverschillen (zeker interessant in combinatie met de hoogte waarop de race verreden is). Maar PCS geeft daarover ook nog helemaal niets prijs.

xistnc 24 juni 2022 om 11:38

Of toch minimaal een filmpje van de podiumviering.

Wheely 24 juni 2022 om 11:42

“Bini is van ons, ole ole ole!”

Was het zoiets xistnc?

Landeirovic 24 juni 2022 om 10:54

Taaramee zijn overwinning telt blijkbaar niet officieel voor Intermarche. Iemand die weet waarom?

LeoR 16 24 juni 2022 om 10:59

Staat wellicht niet in de top-10 van zijn team?

Landeirovic 24 juni 2022 om 11:07

Maar nee haha hou toch eens op met die punten. Intermarche heeft officieel 15 overwinningen maar eigenlijk zijn het er 16 door de tijdrit van Taaramee. Maar zijn overwinning telt blijkbaar niet officieel mee.

Maillot à Pois 24 juni 2022 om 11:13

Waar bedoel je dan met officieel, Lander?

Krist The Vanma 24 juni 2022 om 11:13

Op PCS staan er 16 hoor.

Landeirovic 24 juni 2022 om 11:15

Dus bij Ghirmay staat naast zijn naam rijdend voor Intermarche. Bij vb Suter staat rijdend voor Uae.

Maar bij Taaramee staat niet naast rijdend voor Intermarche. Wat ik mij nu afvraag zou hij het kampioenschap gereden hebben in een shirt van Estland? Waar Ghirmay en Suter respectievelijk in het shirt van Intermarche en Uae rijden.

EDIT: Lijkt nu toch aangepast! sorry voor de verwarring!

Maillot à Pois 24 juni 2022 om 11:24

Op PCS ook dus?
Da’s niet officieel hé, de resultaten op de UCI site zijn de officiële :-)

Sprietje-222 24 juni 2022 om 11:05

“Voor Girmay was zijn eerste Giro d’Italia een met twee gezichten.”

Haha

Albeijing Feeniks 24 juni 2022 om 11:08

De zwarte diamant blijft verbazen.

Krist The Vanma 24 juni 2022 om 11:12

Hoezo, had je gedacht dat ie het niet ging halen of zo?

Dikke Vrouw 24 juni 2022 om 12:24

Hij schiet weer raak ! Top van Bini , hopelijk haalt hij ook de weg titel binnen

Dikke Vrouw 24 juni 2022 om 12:40

Is er al een uit slag of moet de tam tam ze werk nog doen??

ZwartebroekengeIetrui 24 juni 2022 om 13:22

Mooi ook dat Gebreigzabhier weer op de fiets zit na zijn harde val in Catalonië, met een derde plek hier.

Dikke Vrouw 24 juni 2022 om 13:27

Klopt mooie nieuw !

Fifty 24 juni 2022 om 14:02

waarschijnlijk geen UCI sokkenzifter ter plaatse in Eritrea

Headlines

Populair

Materiaalzone