Bijrol voor Soudal Quick-Step in Openingsweekend: “Hopelijk zit er nog marge op”
Visma | Lease a Bike heeft zoals verwacht een flinke stempel gedrukt op de Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne. Dat kunnen we niet zeggen van de mannen van Soudal Quick-Step. Sterker, de Belgische ploeg speelde een bijrol in het Vlaamse Openingsweekend.
In de Omloop Het Nieuwsblad was Soudal Quick-Step al niet op de afspraak en ook in Kuurne-Brussel-Kuurne reed de formatie vooral achter de feiten aan. De jonge Amerikaan Luke Lamperti wist nog wel naar een zevende plaats te sprinten, maar de Belgische brigade kwam in de cruciale heuvelzone toch duidelijk te kort.
“Ik zag vijf gele mannen gaan en daarachter nog wat volk zwalpen”, keek Yves Lampaert aan de finish met Het Nieuwsblad terug op de collectieve aanval van Visma | Lease a Bike in de heuvelzone. “Ergens moeten we blij zijn dat we er niet helemaal afgereden worden, maar concurreren tegen die overmacht is niet simpel. Hopelijk zit er bij ons nog wat marge op. Maar bij Visma komen ze ook van hoogte. Bij hen slaat dat precies anders aan dan bij ons.”
Soudal Quick-Step werd de voorbije dagen dus met de neus op de koersfeiten gedrukt, al komt het voor ploegleider Tom Steels ook niet als een complete verrassing. De oud-renner verwijst naar de hoogtestage die de renners achter de rug hebben. “Dan weet je dat je snelheid tekort gaat komen”, aldus Steels. “Wout van Aert heeft die wel al, omdat hij de Algarve heeft gereden. Dat zijn geen uitvluchten, dat is de realiteit.”
Kwaliteit
De andere ploegleider van Soudal Quick-Step – Wilfried Peeters – kijkt vooral naar de sterkte van de selectie. “Je moet kijken naar de groep die we hier hebben. Een combinatie van ervaren renners en jonge gasten, voor wie deze wedstrijden eigenlijk nog te vroeg komen. Maar we investeren in hen, in de hoop dat er iemand uitkomt die op termijn wel kan mee spelen.”
“Over de voorbereiding op hoogte en zonder veel koersen wil ik het niet hebben. Het gaat erom om genoeg goeie renners te hebben. Zet Remco Evenepoel hier aan de start en hij zal bij de besten in koers horen, ongeacht de voorbereiding”, is Peeters van mening.
Buiten zijn 7de plek vorig jaar in de RVV (na slim anticiperen) is het in het eendagswerk al een hele poos erg matig. Was voorjaar ‘21 dan echt een uitzonderlijke uitschieter?
Lampaert is nooit een echte topper geweest. Vooral Roubaix ligt hem goed, op Vlaamse hellingen zijn er een heleboel subtoppers te bedenken die beter zijn dan hem hierin. In de tijden van Terpstra, Gilbert en Jungels was hij ook eerder een pre-finale-man dan een mogelijke afwerker.
Eigenlijk zijn er veel ploegen weggeblazen dit weekend, maar vanwege hun roemrijke geschiedenis gaat de spotlight uiteraard veel meer op SQS. Gelukkig voor hen rijdt Evenepoel dit jaar niet slechts 1 maar 3 klassiekers. Dat vergroot hun kansen toch wel wat.
Voor Strade hebben ze op papier ook best een puik team, benieuwd wat ze daar kunnen neerzetten. Nu zal er aan Pogacar waarschijnlijk weinig te doen zijn, al heeft die nog geen wedstrijdkilometer gereden, dus wie weet zijn de mannen met wat koersritme op dat vlak een beetje in het voordeel.
Natuurlijk wordt deze ploeg wat harder afgerekend dan veel andere ploegen, gezien budget maar vooral ook historie in het klassieke werk. Maar dit was gewoon ondermaats, ondanks de zalvende woorden van Steels eergisteren.
Natuurlijk ga je dan in eerste instantie kijken naar de renners zelf, en of ze geleverd hebben. Dan kom je al snel tot de conclusie dat de ploeg OP PAPIER echt wel sterk is (tweevoudig WK Alaphillipe, RVV winnaar Asgreen, ex-gele trui en BK Lampaert, Moscon). Maar in de praktijk blijken ze allemaal te licht, en eigenlijk ook een onsamenhangend zooitje te zijn. Van de hele "wolfpack" is niks meer over!
Natuurlijk kun je dit de renners aanrekenen. Maar uiteindelijk moet je ook kijken naar de ploegleiding. Die hebben al enkele seizoenen niet echt doorgeselecteerd in de klassieke kern. Waar Visma heeft geinvesteerd door renners als V.Hooijdonck, Laporte en Jorgensen binnen te halen, heeft QS alle ballen in het mandje van Evenepoel gelegd. En hoewel Lefevere altijd wordt bewierookt voor zijn kennis en kunde, zie je hier toch de gevolgen van slechte keuzes vwb de klassieke kern. En is het vooral heel veel "los zand" in de kasseiklassiekers.
Wat ik wel heel graag een keer zou zien, is Evenepoel die mee zou doen in dit soort koersen. Enerzijds omdat hij beter is dan alles wat er momenteel bij QS rond rijdt. En hij al heeft laten zien om een prima eendagsrenner te zijn, zonder een heel scherp eindschot. Maar anderzijds omdat hij wel een soort elan en geloof in eigen kunnen mee kan brengen richting zo'n ploeg. Anders dan destijds the wolfpack, waar iedereen kon winnen. Maar je ziet dat veel renners die in "zijn" kern zitten vaak wel op de afspraak zijn, en de kopman bij kunnen staan tot aan het moment dat het aan de groten zelf is.
Maar als je met Evenepoel ooit de Tour wilt winnen, dan zullen renner en ploeg keuzes moeten maken. En dan passen Algarve, Parijs Nice, Catalonie of Baskenland beter in de planning dan de Omloop, KBK, GW of RVV.
In 2021 zit je met Asgreen (26j) die E3 en Ronde v.Vl wint. Je hebt Alaphil (29j) die WK en Waalse Pijl wint en 2° is in LBL en Strade.
Tevens heb je Senechal, Lampaert en Ballerini die stabiel goed voorjaar rijden met meerdere mooie ereplaatsen.
Dus slechts 3jaar geleden heb je meerdere goeie voorjaarsrenners die nog niet al te oud zijn. Niets dat dan kan vermoeden dat ze de volgende jaren niet meer de finales zouden kleuren.
Het is inmiddels wel bekend dat (Jumbo)-Visma iets goeds doet en renners effectief wel beter maakt. En dit maakt natuurlijk ook wel dat de toppers sneller bereid zijn om naar daar te gaan (samen ook met de goeie budgetten natuurlijk).
Kijk nu naar de transfers afgelopen jaren:
Met laporte had je goeie subtopper bij Cofidis die een absolute topper geworden is bij visma ( maar ook wel nog dure vogel).
Van Baarle was al absolute topper bij INEOS en heeft voor zwaar contract naar Visma gegaan.
Van Hooidonck was eigenlijk goeie knecht bij CCC, maar niets dat zou denken dat hij tot (mede) kopman zou doorgroeien ( ook enkel in 2023).
Jorgenson is misschien enigste die realistisch ook bij Quickstep had kunnen gegaan, maar als je nu de keuze kunt maken zal Jumbo altijd de eerste keuze zijn.
Door de zware contracten van Asgreen en alaphillipe ( die ze terecht verdienden in 2021) hebben ze gewoon niet het budget om dure toppers te halen. En zowiezo zijn er al niet zoveel beschikbaar gekomen laatste jaren
Prima redenering. En ook ik vind dat de prestaties uit het verleden de verbeterde contracten met Asgreen en Alaphillipe rechtvaardigden.
Toch is het wel vreemd dat vroeger iedereen bij QS wilde rijden, en nu blijkbaar niet meer. Ligt dat alleen aan de prestaties, of is er meer aan de hand? En speelt ook de koers van de ploeg en de aansturing erboven een (negatieve) rol.
Ik heb niet zo lang geleden iemand uit de entourage van Pluske gesproken, toen er nog sprake was van een mogelijke oversteek van Laurens terug naar QS. Maar naast het geld-aspect was ook de omgang van de ploeg met bepaalde renners een factor. Niet wanneer alles goed gaat, maar vooral ook als ze fysiek of mentaal alles niet helemaal OK gaat. Bennett, Alaphillipe, Cav; allemaal voorbeelden van renners die een duw krijgen ipv hulp.
En ik denk ook dat het Evenepoel-verhaal zijn stempel drukt. Hoeveel kansen ga je krijgen in wedstrijden die je liggen? Kijk naar de afgelopen Vuelta: waar ook in de ontsnapping iemand als Cattaneo ondanks goede benen geen kans krijgt om mee te dingen naar succes, maar moet knechten voor een mogelijke 3e ritzege van Evenepoel. Totaal anders dan pakweg 5 jaar geleden, waar iedere "wolf" zijn eigen kansen kreeg.
Andere optie: bij de rekrutering selecteren ze op een fysiologisch profiel dat beter reageert op hoogtestages. Maar ook dat zou betekenen dat ze er meer kennis van hebben.
Al bij al is het nogal bekend dat als je direct van hoogtestage komt, je nog eventjes een terugslag hebt.
Maar bij Visma lijkt men vooral te vliegen wanneer men terug komt van die hoogtestages. Is het dan enkel de timing van de stage of ook beetje de indeling ( arbeid en intensiteit wat lager leggen naar het einde toe?).
zowiezo kun je dit niet echt veralgemenen, wat doorgaans vliegt Evenepoel ook wel wanneer hij van stage komt.
Het zal wss ook wel renner afhankelijk zijn, misschien dat ze bij Visma nog beter individueel opvolgen dan bij sommige andere ploegen