Bijna 40% minder transfers in Women’s WorldTour dan in 2024, wat is er aan de hand?
foto: Fotopersburo Cor Vos
Julian Dubbeld
woensdag 19 november 2025 om 17:44

Bijna 40% minder transfers in Women’s WorldTour dan in 2024, wat is er aan de hand?

Het is tot nu toe nog niet het jaar van de grote transfers in de Women’s WorldTour. Waar in 2024 de ene grote transfer na de andere werd gemaakt, blijven die in 2025 voorlopig uit. Ook als we kijken naar het totaal aantal transfers zien we een opvallende ontwikkeling: tot dusver werden er bijna 40 procent minder transfers gemaakt dan in dezelfde periode een jaar eerder (peildatum 7 november). Wat is er aan de hand?

De winter van 2024 op 2025 was een bijzondere, met in totaal 94 transfers in de Women’s WorldTour. Rensters als Demi Vollering (FDJ-Suez), Marlen Reusser (Movistar) en Niamh Fisher-Black (Lidl-Trek) verlieten SD Worx-Protime om bij een andere ploeg de absolute kopvrouw te worden. Dit jaar blijven dat soort transfers uit. De overstap van Pauliena Rooijakkers (UAE Team ADQ) was een opmerkelijke, net als die van Mavi Garcia (UAE Team ADQ) en Sarah Van Dam (Visma | Lease a Bike). Maar qua grootte komen die nog niet in de buurt van de transfers een jaar eerder.

Na de winter van 2024 lagen veel kopvrouwen voor langere tijd vast. Transfers van grote namen als Reusser, Vollering, Kopecky, Kim Le Court, Sarah Gigante, Puck Pieterse en Lorena Wiebes hoefden we dus op voorhand niet te verwachten. Maar dat is niet het hele verhaal. Ook in de breedte vonden er minder transfers plaats.  Waar er op 7 november 2024 al 72 transfers in de Women’s WorldTour waren aangekondigd, waren dat op 7 november 2025 ‘slechts’ 45 transfers. Een vermindering van bijna 38 procent ten opzichte van een jaar eerder – en zelfs meer dan een halvering van het totaal aantal transfers in 2024.

Het wegvallen van Ceratizit is geen reden voor het uitblijven van transfers. Door het stoppen van die ploeg kwamen er juist veertien rensters vrij op de markt en de Women’s WorldTour blijft in 2026 qua aantal ploegen gelijk door de toetreding van EF Education-Oatly.

Sarah Van Dam komt in 2026 voor Visma | Lease a Bike uit – foto: Fotopersburo Cor Vos

Minder profrensters in Women’s WorldTour
En dus is er meer dan toeval aan de hand: de Women’s WorldTour zal in 2026 minder profrensters hebben, omdat verschillende ploegen met een kleinere selectie aan 2026 beginnen. Dat hebben meerdere profteams bevestigd aan WielerFlits. Het gaat om onder meer Visma | Lease a Bike, FDJ-Suez, AG Insurance Soudal en EF Education-Oatly. Een van de redenen om met een kleinere selectie aan 2026 te beginnen, is het stijgen van renners-salarissen terwijl sponsorinkomsten niet groter worden.

Stephen Delcourt, manager van FDJ-Suez, vertelde eind oktober bij CyclismActu dat er een ‘economische crisis’ gaande is en hij zijn ploeg daardoor noodgewongen moet laten krimpen van zestien rensters naar veertien rensters. “Sponsoring is op dit moment niet de prioriteit van bedrijven. Dat kunnen we begrijpen, maar aan onze kant moeten we dan wel de eindjes aan elkaar knopen. We verkleinen dan liever de selectie naar veertien rensters. Dan koersen we maar een beetje minder in 2026. We gaan bijna tussen de vijf en tien procent minder wedstrijden rijden, maar dat is geen probleem.”

EF Education-Oatly krimpt dan weer van achttien rensters naar zestien rensters, terwijl Visma | Lease a Bike op dit moment ook met twee rensters minder dan een jaar eerder aan het seizoen 2026 zal beginnen. AG Insurance-Soudal zal ook het seizoen aanvangen met minder rensters: van negentien naar zeventien. Voor Canyon//SRAM zondacrypto: zelfde verhaal, al is bij ons niet bekend wat er in die ploeg nog staat te gebeuren. Bij SD Worx-Protime staan er nu drie rensters minder op de loonlijst dan begin 2025, maar de verwachting is dat die ploeg zich nog wél gaat versterken.

Hoeveel minder rensters de Women’s WorldTour in 2026 precies zal hebben, is dus nog even afwachten tot 1 januari 2026. De vraag is of het krimpende WorldTour-peloton de sport goed gaat doen. Met nu ook de verplichting voor WorldTeams om te starten in (bijna) alle Women’s WorldTour-wedstrijden, wordt het met een kleine ploeg wel heel lastig om nog een mooi programma buiten de WorldTour om te rijden. En laat de sport die wedstrijden nu juist ook nodig hebben om te blijven groeien. To be continued.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.