Bewakingsbeelden tonen crash Egan Bernal
foto: Cor Vos
woensdag 9 februari 2022 om 07:49

Bewakingsbeelden tonen crash Egan Bernal

Er zijn beelden opgedoken van de valpartij van Egan Bernal (25). Maandag 24 januari botste de Colombiaan op een stilstaande bus, waarna hij twee weken in het ziekenhuis lag. Nu is terug te zien hoe het ongeluk tot stand kwam.

Het gaat om beelden van bewakingscamera’s. Vanuit twee verschillende hoeken is te zien hoe Bernal op een rode, geparkeerde bus knalt. Omdat de gebeurtenis vanaf een flinke afstand is vastgelegd, zijn de beelden (gelukkig) niet al te scherp. Maar ze geven wel een idee van de snelheid waarmee de renner van INEOS Grenadiers reed, toen hij in aanraking kwam met de bus.

Bernal kwam na zijn val met een gebroken ruggenwervel, een gebroken rechterdijbeen en een gebroken rechterknieschijf op de IC terecht. Ook liep de 25-jarige coureur meerdere gebroken ribben, een geperforeerde long en een borsttrauma op. Hij moest meerdere keren onder het mes en liet eerder weten bijna een dwarslaesie te hebben opgelopen. Inmiddels heeft Bernal het ziekenhuis weer verlaten en werkt hij in een revalidatiecentrum verder aan zijn herstel.

RIDE Magazine
40 Reacties
09-02-2022 07:51
Dus geen “plots remmende” vrachtwagen… In de beugel zitten en niet vooruit kijkend allicht?
09-02-2022 07:53
Hij lijkt de bus zelfs tot het laatste moment niet gezien te hebben. Aerodynamisch met de ogen naar de wattagemeter. Godallemachtig wat een klapper!
09-02-2022 07:56
Als je op zo'n weg als een bezetene op een tijdritfiets gaat trainen, dan vertrouw je wel erg veel op God. Zoek een circuit.
    09-02-2022 07:59
    Inderdaad, of vraag een auto om 50m voor te rijden en te toeteren bij gevaar
09-02-2022 08:06
Toch wel verrassend. Ik dacht dat de bus onverwachts gestopt was en hij er te dicht achter had gezeten. Maar die bus stond dus al een tijd stil en Bernal heeft totaal niet voor zich uitgekeken.
    09-02-2022 08:28
    Dit was toch allang bekend?
    09-02-2022 09:50
    @reusjen, Wellicht, ik heb alleen de eerste berichten gevolgd en daar was me dat niet duidelijk uit.
    09-02-2022 10:29
    Het is altijd geweten dat het om een geparkeerde vrachtwagen/bus ging.
09-02-2022 08:53
Tsja, dit is gewoon volledig zijn eigen schuld dus. Op zo'n weg niet voor je kijken is gewoon oerdom.
    09-02-2022 09:10
    Ja, onverantwoordelijk en dom. Hopelijk kijken zijn ploeg en verzekeraar niet mee.
    Mafkees.
09-02-2022 09:14
Het maakt de impact niet minder erg natuurlijk. Maar dit is toch echt geheel aan Bernal te wijten. Totaal niet bezig zijn met wat er om je heen gebeurt. Als je op deze manier wil trainen is zelfs de Utrechtse heuvelrug levensgevaarlijk dus inderdaad wanneer je op deze manier wil trainen moet je een circuit of rustig vliegveld afhuren.
09-02-2022 09:18
we zijn wel vaker blind voor bepaalde zaken in het wielrennen
09-02-2022 09:35
Je ziet duidelijk dat die bus plotseling moet remmen voor een overstekende voetganger.

Anyway, de verzekeraar van de bus(-maatschappij) haalt opgelucht adem.
    09-02-2022 09:45
    Als Bernal op een fietspad reed en de bus daarop stopt, zit de bus ook fout natuurlijk. Maar ja, ik zie dit in België werkelijk 50x per dag gebeuren dus ik weet niet of de verzekeraar daarin meegaat.
    09-02-2022 11:30
    Bernal mag blij zijn dat er niet een spreekwoordelijk oud, zwanger dametje met een kinderwagen overstak.
09-02-2022 09:48
Wat Tool zegt. Gekkenwerk om op zo'n drukke baan zonder autobegeleiding voluit te trainen met een tijdritfiets.
09-02-2022 09:58
Hoe zeker zijn we dat die busmaatschappij niet de plaatselijke Evel Knievel heeft ingehuurd om zich te pletter te rijden? Beetje een schimmig filmpje dat nu zo ineens opduikt.

Wel een vreemde crash ja, hij lijkt enkele seconden ervoor al bijna op een afslaande wagen te ploffen.

Anderzijds: hoeveel uur per jaar zit zo'n prof op de fiets? Er zullen altijd wel momenten zijn dat je even onoplettend bent en iets doms doet dat verkeerd kan uitdraaien. Het ziet er nu gewoon erg vreemd uit.

Gewoon heel jammer voor het wielrennen vooral, Bernal is 1 van de grote smaakmakers van zijn generatie die we er snel weer bij willen.
09-02-2022 10:19
Wat een klap zeg :(

Ik heb al vaker bij mezelf gezegd dat wielrennen op de weg eigenlijk niet meer kan, al in de jaren 80 en 90 vond ik klassiekers in NL eigenlijk ondoenlijk ( Brrrr die keer dat ik in de Rond van Zuid Holland op het kantje zat te sterven en ik net op tijd op keek om tussen Bleiswijk en B'hoek om een stilstaande bus heen te sturen)

Vandaagdedag is trainen in de Randstad helemaal ondoenlijk, zéker nu zoveel ouderen er massaal met de E-bike op uit gaan.

Mountainbiken is veiliger wat dat betreft, maar hier in Spanje ontstaat er steeds meer verzet omdat we de natuur zouden vernielen dus mag je in Parques Natural officieel al niet meer op paden smaller dan 3 meter fietsen. Er wordt nog niet gehandhaaft maar zoals de hele westerse steeds meer gereguleerd wordt en de openbare ruimte niet meer openbaar is zal handhaving een kwestie van tijd zijn.

Zoals andere commentators hier vraag ik me wel af Bernal bezielt om met 60kmp/h op zulk een weg alleen te rijden.
Voor beroepsrenners is het vrij eenvoudig om met een auto er bij te trainen, maar hoe moeten al die miljoenen liefhebbers dat doen?
De meeste mensen wonen toch in stedelijke gebieden, dus die moet je eerst uit voordat je "veilig" kunt trainen.
Of zet je eerst je fiets op de auto om 50km verderop te beginnen?
In Nederland kun je wel veilig fietsen, alleen zijn de fietspaden echt overbevolkt tegenwoordig. Wat feitelijk wel een goed teken is want meer mensen fietsen dus, maar de belangen van de renners en wannabe renners stroken niet met de overige 75% van de fietspad gebruikers dus een pretje is dat niet, voor geen van allen.
    09-02-2022 11:00
    Jij snapt het. Er is gewoon geen plaats voor de racefiets in het verkeer. Ook niet voor de hobby.
    09-02-2022 11:10
    Wat een onzin zeg. Als je een beetje uit je doppen kijkt kan je prima rondrijden op de racefiets. Als je gericht blokjes wil doen zoek je lekker een landweggetje of dijk op, of een klim(metje) als je die in de buurt hebt.
    09-02-2022 11:10
    Je kunt nog prima met de racefiets in Nederland rondrijden, echt geen problemen. Is net als met een motorrijder zo dat je dan gewoon in moet houden en goed anticiperen.

    Laat dat nou net iets zijn dat bovengemiddeld veel vergeten wordt bij van die hobbyisten. Om de een of andere reden doet die 0,3-0,5 km/u extra op een rit er toe om te spelen met je gezondheid of je leven. Dat voor mensen die niets te winnen hebben, kudo's krijg je al als je gewoon een rondje rijd.
    09-02-2022 11:23
    De mening van de fietser is bekend.
    09-02-2022 11:34
    Dat Bernal op een tijdritfiets reed is wel een verzwarende factor: op een gewone wegfiets kun je prima naar voren kijken op een drukke weg, in tijdrithouding is het hele idee juist níet naar voren te kijken.

    Overigens reed Theo Bos zo eens op een begeleidende motor tijdens een Vuelta-tijdrit, maar ja, of dat nou ons voorbeeld moet zijn,
    09-02-2022 12:08
    Je kan prima wielrennen op de weg maar gewoon veel aandacht stoppen in de planning. Alles meenemen : weer, route, tijdstip, rijstijl, materiaal allesch
    09-02-2022 16:12
    Kan een verantwoordelijke fietser een ritje doen? Tuurlijk.

    Is er structureel ruimte op fietspaden en rotondes voor fietsers die 30+ gaan? Nee. De brommers zijn net om die reden naar de weg verplaatst.
    09-02-2022 16:13
    En die elektrische fietsen idem. Om nog maar te zwijgen over steps en segways.
09-02-2022 10:24
Zo'n klap, schade en verloren seizoen gun je geen enkel mens maar Bernal is volledig zelf schuldig aan het zware ongeluk. Op de openbare weg trainen is sowieso link, maar als je op deze wijze in druk verkeer traint dan vraag je helaas om zware ongelukken. Bernal zal herstellen en deze beelden zijn hopelijk een eyeopener voor andere waaghalzen die te veel in hun bubble leven. Dit is onnodig flirten met de dood.
    09-02-2022 14:12
    Of Bernal heeft die rode bus helemaal niet gezien, of hij dacht dat die bus in beweging was. Niets doet vermoeden dat hij een poging deed om die bus te ontwijken of om in de remmen te knijpen. Ergens tussen totale verstandsverbijstering en algehele zinsbegoocheling zal de oorzaak van zijn onoplettendheid gelegen moeten hebben. Van flirten met de dood kan helemaal geen sprake zijn als je je op geen enkele wijze gewaar bent van enig gevaar. Hoe het ook zij: een verschrikkelijk dom ongeluk. Hopend op een voorspoedig herstel, wens ik Egan Bernal een succesvolle toekomst. De komende Vuelta 2022, misschien al?
09-02-2022 10:35
Ben ik nu gek of verschijnt er op 0:18 iets voor de rode bus plots een motorrijder/wielrenner uit het niets?
    09-02-2022 11:30
    Dat is het gebrek aan contrast tussen het donkere bosje en de kleding. Dit is geen 4k camera.
09-02-2022 11:01
Wowsers!! ik kan niet exact inschatten hoe hard hij hier rijdt maar het kan zomaar 50km/h zijn zonder remmen zo te zien. Hij mag van geluk spreken dat hij nog leeft idd.
09-02-2022 11:55
Wat mij betreft is dit een ode aan het algehele verbod op de tijdritfiets binnen het openbare verkeer. Alles wat er afgeschaft is qua gevaarlijk 'hanggedrag' op de reguliere modellen is kennelijk nog toegestaan op deze ondingen.
    09-02-2022 12:02
    De tijdritfiets is punt 1 maar het is natuurlijk ook de combinatie met die metertjes waar ze constant op loeren. Je hebt tegenwoordig brillen die enige data kunnen tonen zodat ze niet naar beneden hoeven te kijken. Of werk met voice control of rood/groen lampje ofzo. Het is de combinatie van die metertjes, de tijdritfiets en een enorme hoeveelheid domheid die hem hier te grazen neemt. Feit is dat dit ongeluk wel in de lucht hing en er wel wat moet veranderen.
09-02-2022 12:59
Ik was 2 jaar geleden in Colombia, zelfs in dezelfde provincie als Medellin, maar aan de Caribische kant waar er olievoorraden zijn.

Er is beperkt treinverkeer, alles wordt met vrachtwagens vervoerd. Door de enorme afstanden rijden ze erg hard. De wegomstandigheden zijn echt niet vergelijkbaar met Europa. Er zijn maar weinig snelwegen met gescheiden rijstroken. Wegen zijn erg druk. Men berekent 8-9 uur voor afstand Bogota-Medellin (400 km).

We hebben onlangs Jumbo Visma reners op zo'n snelweg gezien, die net voor het grote kruispunt de zijstrook verlieten om achter de vrachtwagen te rijden. Iets soortgelijks zou kunnen gebeuren als deze vrachtwagen een inhalende auto uit tegen-richting op zijstrook zou moeten ontwijken.

Veel vrachtwagens en een grote bevolkingdichte rond enkele steden maakt training daar zeer gevaarlijk.
09-02-2022 13:15
Je kunt heus nog wel fietsen, maar de lol gaat er wel een beetje af met de drukte af en toe. Het is meer zoeken waar, wanneer enz. (of in het bos gaan lopen, al dan niet hard;-).
    09-02-2022 13:39
    Noordoost Nederland, zo ontzettend veel stukken waar helemaal niemand is joh. Waanzinnig grote stukken land waar homo sapiens veelal afwezig zijn.
    09-02-2022 13:55
    Dan noem je ook even een gebied Romans, hoort dat stuk überhaupt nog wel bij de planeet aarde?
    09-02-2022 14:06
    We denken sterk aan permanente afscheiding ja.
    09-02-2022 14:41
    @RV
    Als je dan toch op een tijdritfiets wil trainen is dat inderdaad een hele geschikte regio. Mocht je last hebben van een depressieve aandrang dan is het overigens wel af te raden daar naar toe af te reizen op een grijze, druilerige novemberdag.
    09-02-2022 15:44
    Bij mij omvat Noordoost Nederland heel Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen.
    Daar zitten grote stukken tussen die tot de fraaiste en minst depressieve van heel NL behoren.

    Ik noem een Weerribben, Drents-Friesch wold, Onlanden, Lauwersoog, bij de Wadden, Fochtloerveen, Dwingelerveld, Hondsrug, Twentse cultuurlandschap, Friesche meren, hoe al die bossen rondom Ommen ook heten mogen + Vechtdal, Salland etc etc etc

    Het mooist is ook dat de meer toeristische stukken op drukke dagen supereenvoudig in te wisselen zijn voor allerlei verlaten wegen waar ze geen knooppunten hebben neergelegd. Laatst ontdekt pareltje, ingeklemd tussen de meer depressieve Veenkoloniën overigens, Bargerveen

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine