Bewakingsbeelden tonen crash Egan Bernal
Er zijn beelden opgedoken van de valpartij van Egan Bernal (25). Maandag 24 januari botste de Colombiaan op een stilstaande bus, waarna hij twee weken in het ziekenhuis lag. Nu is terug te zien hoe het ongeluk tot stand kwam.
Het gaat om beelden van bewakingscamera’s. Vanuit twee verschillende hoeken is te zien hoe Bernal op een rode, geparkeerde bus knalt. Omdat de gebeurtenis vanaf een flinke afstand is vastgelegd, zijn de beelden (gelukkig) niet al te scherp. Maar ze geven wel een idee van de snelheid waarmee de renner van INEOS Grenadiers reed, toen hij in aanraking kwam met de bus.
Bernal kwam na zijn val met een gebroken ruggenwervel, een gebroken rechterdijbeen en een gebroken rechterknieschijf op de IC terecht. Ook liep de 25-jarige coureur meerdere gebroken ribben, een geperforeerde long en een borsttrauma op. Hij moest meerdere keren onder het mes en liet eerder weten bijna een dwarslaesie te hebben opgelopen. Inmiddels heeft Bernal het ziekenhuis weer verlaten en werkt hij in een revalidatiecentrum verder aan zijn herstel.
Mafkees.
Anyway, de verzekeraar van de bus(-maatschappij) haalt opgelucht adem.
Wel een vreemde crash ja, hij lijkt enkele seconden ervoor al bijna op een afslaande wagen te ploffen.
Anderzijds: hoeveel uur per jaar zit zo'n prof op de fiets? Er zullen altijd wel momenten zijn dat je even onoplettend bent en iets doms doet dat verkeerd kan uitdraaien. Het ziet er nu gewoon erg vreemd uit.
Gewoon heel jammer voor het wielrennen vooral, Bernal is 1 van de grote smaakmakers van zijn generatie die we er snel weer bij willen.
Ik heb al vaker bij mezelf gezegd dat wielrennen op de weg eigenlijk niet meer kan, al in de jaren 80 en 90 vond ik klassiekers in NL eigenlijk ondoenlijk ( Brrrr die keer dat ik in de Rond van Zuid Holland op het kantje zat te sterven en ik net op tijd op keek om tussen Bleiswijk en B'hoek om een stilstaande bus heen te sturen)
Vandaagdedag is trainen in de Randstad helemaal ondoenlijk, zéker nu zoveel ouderen er massaal met de E-bike op uit gaan.
Mountainbiken is veiliger wat dat betreft, maar hier in Spanje ontstaat er steeds meer verzet omdat we de natuur zouden vernielen dus mag je in Parques Natural officieel al niet meer op paden smaller dan 3 meter fietsen. Er wordt nog niet gehandhaaft maar zoals de hele westerse steeds meer gereguleerd wordt en de openbare ruimte niet meer openbaar is zal handhaving een kwestie van tijd zijn.
Zoals andere commentators hier vraag ik me wel af Bernal bezielt om met 60kmp/h op zulk een weg alleen te rijden.
Voor beroepsrenners is het vrij eenvoudig om met een auto er bij te trainen, maar hoe moeten al die miljoenen liefhebbers dat doen?
De meeste mensen wonen toch in stedelijke gebieden, dus die moet je eerst uit voordat je "veilig" kunt trainen.
Of zet je eerst je fiets op de auto om 50km verderop te beginnen?
In Nederland kun je wel veilig fietsen, alleen zijn de fietspaden echt overbevolkt tegenwoordig. Wat feitelijk wel een goed teken is want meer mensen fietsen dus, maar de belangen van de renners en wannabe renners stroken niet met de overige 75% van de fietspad gebruikers dus een pretje is dat niet, voor geen van allen.
Laat dat nou net iets zijn dat bovengemiddeld veel vergeten wordt bij van die hobbyisten. Om de een of andere reden doet die 0,3-0,5 km/u extra op een rit er toe om te spelen met je gezondheid of je leven. Dat voor mensen die niets te winnen hebben, kudo's krijg je al als je gewoon een rondje rijd.
Overigens reed Theo Bos zo eens op een begeleidende motor tijdens een Vuelta-tijdrit, maar ja, of dat nou ons voorbeeld moet zijn,
Is er structureel ruimte op fietspaden en rotondes voor fietsers die 30+ gaan? Nee. De brommers zijn net om die reden naar de weg verplaatst.
Er is beperkt treinverkeer, alles wordt met vrachtwagens vervoerd. Door de enorme afstanden rijden ze erg hard. De wegomstandigheden zijn echt niet vergelijkbaar met Europa. Er zijn maar weinig snelwegen met gescheiden rijstroken. Wegen zijn erg druk. Men berekent 8-9 uur voor afstand Bogota-Medellin (400 km).
We hebben onlangs Jumbo Visma reners op zo'n snelweg gezien, die net voor het grote kruispunt de zijstrook verlieten om achter de vrachtwagen te rijden. Iets soortgelijks zou kunnen gebeuren als deze vrachtwagen een inhalende auto uit tegen-richting op zijstrook zou moeten ontwijken.
Veel vrachtwagens en een grote bevolkingdichte rond enkele steden maakt training daar zeer gevaarlijk.
Als je dan toch op een tijdritfiets wil trainen is dat inderdaad een hele geschikte regio. Mocht je last hebben van een depressieve aandrang dan is het overigens wel af te raden daar naar toe af te reizen op een grijze, druilerige novemberdag.
Daar zitten grote stukken tussen die tot de fraaiste en minst depressieve van heel NL behoren.
Ik noem een Weerribben, Drents-Friesch wold, Onlanden, Lauwersoog, bij de Wadden, Fochtloerveen, Dwingelerveld, Hondsrug, Twentse cultuurlandschap, Friesche meren, hoe al die bossen rondom Ommen ook heten mogen + Vechtdal, Salland etc etc etc
Het mooist is ook dat de meer toeristische stukken op drukke dagen supereenvoudig in te wisselen zijn voor allerlei verlaten wegen waar ze geen knooppunten hebben neergelegd. Laatst ontdekt pareltje, ingeklemd tussen de meer depressieve Veenkoloniën overigens, Bargerveen