Bernal en Thomas lopen tegen tijdsverlies aan

zaterdag 13 maart 2021 om 08:30
Bernal en Thomas lopen tegen tijdsverlies aan

foto: Cor Vos

Egan Bernal en Geraint Thomas zijn vrijdag op achterstand over de streep gekomen in Tirreno-Adriatico. In de etappe naar Gualdo Tadino werd het duo van INEOS Grenadiers opgehouden door een val in de verre finale.

Bernal en Thomas kregen, net als de andere renners die betrokken waren bij de val, niet de tijd van het peloton toegekend, omdat het ongeluk net buiten de laatste drie kilometer (op 3,2 km) plaatsvond. Bernal kwam op achttien seconden achterstand over de aankomstlijn, Thomas op negentien tellen. De Colombiaan staat nu 27e in het klassement, op 37 seconden van Wout van Aert, de Brit een plaatje verder (28e op 39 sec.). Pavel Sivakov is het hoogstgeplaatst bij INEOS Grenadiers op de 26e positie.

Na de etappe schreef de Britse ploeg op social media: “Het was een geweldige inspanning van de ploeg om het tijdsverlies te beperken. Egan gaf slechts achttien seconden toe na een intensieve achtervolging. Er is nog altijd een lange weg te gaan.”

Prati di Tivo
Zaterdag krijgen de renners de zwaarste rit van Tirreno-Adriatico voorgeschoteld. Vanuit staalstad Terni koerst het peloton over 148 kilometer, over onder meer de Passo Capannelle, naar wintersportoord Prati di Tivo.

Dit artikel delen:

19 Reacties

S'mon 13 maart 2021 om 08:41

Aan de ene kant vind ik het een beetje onnozel omdat het maar net buiten die drie kilometer gebeurd.
Maar langst de andere kant zijn regels natuurlijk regels. Want mochten ze het wel gewoon door de vingers zien, dan gebeurd het misschien ook eens één op 3,4 kilometer van de finish, en dan op 3,6 (want dat is maar 200 meter verschil met 3,4). En dan kan je bezig blijven natuurlijk.

EricV 13 maart 2021 om 08:58

Bedankt voor deze wiskunde les

S'mon 13 maart 2021 om 10:32

Graag gedaan ;)

Veleta 13 maart 2021 om 10:39

Zeker, want eerlijkheid duurt het langst!

josi 13 maart 2021 om 08:58

Altijd vervelend om op zo’n manier tegen tijdverlies op te lopen. Aan de andere kant zaten ze daar wel behoorlijk ver van achteren, wat altijd een risico is. Als ik de aanduiding op de tv-beelden mag geloven, gebeurde het trouwens op circa 3,5 km van de streep. Voor vandaag misschien wel leuker, Ineos zal koers moeten maken.

Westland95 13 maart 2021 om 10:04

De val was volgens mij ergens vooraan.

Zenon J. 13 maart 2021 om 10:31

Was inderdaad rond positie 20/30 in het peloton, dus vrij vooraan

josi 13 maart 2021 om 11:25

Mijn punt was dat de Ineos-renners redelijk ver weg zaten, misschien zo rond positie 50. Dan loop je dus meer kans dat er voor je gevallen wordt, zoals nu ook gebeurde.

Baukema Tomoulin 13 maart 2021 om 09:28

T zal denk ik wel voor een mooiere koers maken. Bernal wil en kan vaak wel aanvallen. Ook eens leuk om Pogacar in de verdediging te zien. Thomas zie ik niet zo snel aanvallen. Die wacht op zijn sprint om dan (waarschijnlijk) te verliezen van Poga.

Veleta 13 maart 2021 om 10:40

Je eerste zin vat ik niet.

Hennie.K 13 maart 2021 om 11:04

Ben heel benieuwd of vdPoel het vandaag laat lopen, of dat hij z’n karretje probeert aan te haken. Volgens mij heeft hij dit in een etappe met dit profiel nog nooit geprobeerd

S'mon 13 maart 2021 om 11:08

Gaat het laten lopen vermoed ik. Zeker met de rit van morgen en M-S in het vooruitzicht.

josi 13 maart 2021 om 11:27

Hij heeft al aangegeven niet in het AK geïnteresseerd te zijn. Zijn hoofddoelen zijn de klassiekers. Vandaag zal hij het redelijk rustig aan doen, morgen zal hij wel weer vooraan zitten.

ProfrondeZevenbergen 13 maart 2021 om 12:00

Dat verwacht ik ook, maar hij heeft ons wel eens vaker verbaasd.

john 13 maart 2021 om 11:32

Och ff met Freeman bellen hoe ze zonder dat ze er achter komen wat troep nemen en ze vliegen morgen(vandaag)weer net zoals in de tijd van beide Sir,s Wiggins en Froome

Turtlehead 13 maart 2021 om 11:50

Hopelijk maken ze vuurwerk vandaag.

chasse patat 13 maart 2021 om 12:16

Dit verhoogt weer de onveiligheid in de grote rondes. De lessen geleerd uit het verleden betekenen dat ook in sprintetappes de klassementstreintjes weer gaan dringen. Dat is vragen om nieuwe ongelukken.

Martino87 13 maart 2021 om 12:20

Wat mij betreft mogen ze in dit soort situaties coulant zijn. Zoals hier boven ook wordt aangegeven is die regel er om te voorkomen dat iedereen vooraan wil zitten en het daardoor gevaarlijk wordt. Nu zit er een klassementsploeg een keer niet te dringen, krijgen ze meteen tijd aan de broek.

SCIC 13 maart 2021 om 12:50

Dit lijkt mij eenvoudig op te lossen met de volgende regel. Bij een valpartij binnen de laatste 10 km geldt de tijd op moment van de val. Tijdverlies door een val van anderen gaat weer leiden tot gedrang. Met als gevolg nog meer valpartijen.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair