Egan Bernal en Geraint Thomas zijn vrijdag op achterstand over de streep gekomen in Tirreno-Adriatico. In de etappe naar Gualdo Tadino werd het duo van INEOS Grenadiers opgehouden door een val in de verre finale.
Bernal en Thomas kregen, net als de andere renners die betrokken waren bij de val, niet de tijd van het peloton toegekend, omdat het ongeluk net buiten de laatste drie kilometer (op 3,2 km) plaatsvond. Bernal kwam op achttien seconden achterstand over de aankomstlijn, Thomas op negentien tellen. De Colombiaan staat nu 27e in het klassement, op 37 seconden van Wout van Aert, de Brit een plaatje verder (28e op 39 sec.). Pavel Sivakov is het hoogstgeplaatst bij INEOS Grenadiers op de 26e positie.
Na de etappe schreef de Britse ploeg op social media: “Het was een geweldige inspanning van de ploeg om het tijdsverlies te beperken. Egan gaf slechts achttien seconden toe na een intensieve achtervolging. Er is nog altijd een lange weg te gaan.”
Prati di Tivo
Zaterdag krijgen de renners de zwaarste rit van Tirreno-Adriatico voorgeschoteld. Vanuit staalstad Terni koerst het peloton over 148 kilometer, over onder meer de Passo Capannelle, naar wintersportoord Prati di Tivo.
.@Eganbernal was held up behind a crash with 3.2km to go at #TirrenoAdriatico.
It was a great effort from the team to help limit the losses, with Egan dropping just 18 seconds after a spirited chase back. Still a long way to go 👍 pic.twitter.com/7NnV284bYR
— INEOS Grenadiers (@INEOSGrenadiers) March 12, 2021
19 Reacties
Aan de ene kant vind ik het een beetje onnozel omdat het maar net buiten die drie kilometer gebeurd.
Maar langst de andere kant zijn regels natuurlijk regels. Want mochten ze het wel gewoon door de vingers zien, dan gebeurd het misschien ook eens één op 3,4 kilometer van de finish, en dan op 3,6 (want dat is maar 200 meter verschil met 3,4). En dan kan je bezig blijven natuurlijk.
Bedankt voor deze wiskunde les
Graag gedaan
Zeker, want eerlijkheid duurt het langst!
Altijd vervelend om op zo’n manier tegen tijdverlies op te lopen. Aan de andere kant zaten ze daar wel behoorlijk ver van achteren, wat altijd een risico is. Als ik de aanduiding op de tv-beelden mag geloven, gebeurde het trouwens op circa 3,5 km van de streep. Voor vandaag misschien wel leuker, Ineos zal koers moeten maken.
De val was volgens mij ergens vooraan.
Was inderdaad rond positie 20/30 in het peloton, dus vrij vooraan
Mijn punt was dat de Ineos-renners redelijk ver weg zaten, misschien zo rond positie 50. Dan loop je dus meer kans dat er voor je gevallen wordt, zoals nu ook gebeurde.
T zal denk ik wel voor een mooiere koers maken. Bernal wil en kan vaak wel aanvallen. Ook eens leuk om Pogacar in de verdediging te zien. Thomas zie ik niet zo snel aanvallen. Die wacht op zijn sprint om dan (waarschijnlijk) te verliezen van Poga.
Je eerste zin vat ik niet.
Ben heel benieuwd of vdPoel het vandaag laat lopen, of dat hij z’n karretje probeert aan te haken. Volgens mij heeft hij dit in een etappe met dit profiel nog nooit geprobeerd
Gaat het laten lopen vermoed ik. Zeker met de rit van morgen en M-S in het vooruitzicht.
Hij heeft al aangegeven niet in het AK geĂŻnteresseerd te zijn. Zijn hoofddoelen zijn de klassiekers. Vandaag zal hij het redelijk rustig aan doen, morgen zal hij wel weer vooraan zitten.
Dat verwacht ik ook, maar hij heeft ons wel eens vaker verbaasd.
Och ff met Freeman bellen hoe ze zonder dat ze er achter komen wat troep nemen en ze vliegen morgen(vandaag)weer net zoals in de tijd van beide Sir,s Wiggins en Froome
Hopelijk maken ze vuurwerk vandaag.
Dit verhoogt weer de onveiligheid in de grote rondes. De lessen geleerd uit het verleden betekenen dat ook in sprintetappes de klassementstreintjes weer gaan dringen. Dat is vragen om nieuwe ongelukken.
Wat mij betreft mogen ze in dit soort situaties coulant zijn. Zoals hier boven ook wordt aangegeven is die regel er om te voorkomen dat iedereen vooraan wil zitten en het daardoor gevaarlijk wordt. Nu zit er een klassementsploeg een keer niet te dringen, krijgen ze meteen tijd aan de broek.
Dit lijkt mij eenvoudig op te lossen met de volgende regel. Bij een valpartij binnen de laatste 10 km geldt de tijd op moment van de val. Tijdverlies door een val van anderen gaat weer leiden tot gedrang. Met als gevolg nog meer valpartijen.