Benoît Cosnefroy klopt Teuns en Wellens in Brabantse Pijl, late aanval Marijn van den Berg strandt
Benoît Cosnefroy heeft de Brabantse Pijl 2024 gewonnen vanuit de sprint van een elitegroep van zes. De Franse kopman van Decathlon AG2R La Mondiale was de snelste voor Dylan Teuns (Israel-Premier Tech) en Tim Wellens (UAE Emirates). Een sterke Marijn van den Berg zat ook in die elitegroep, maar hij gokte in de slotkilometers op de aanval en moest die inspanning bekopen met een inzinking en een zevende plaats.
Traditiegetrouw startte de Brabantse Pijl in Leuven voor een wedstrijd van 195 kilometer door Vlaams- en Waals-Brabant, met een lokale ronde rond finishplaats Overijse. Op dit circuit lagen de kasseien van de Hertstraat (0,7 km aan 3,7%), de Holstheide (1 km aan 5%), de lastige kasseien van de Moskesstraat (0,5 km aan 7%) en de S-bocht (1,3 km aan 3,7%), kort voor de aankomst op de Brusselsesteenweg.
De vlucht van de dag ontstond in twee schuifjes. Jordi Warlop (Soudal Quick-Step) en Tomáš Kopecký (TDT-Unibet) sprongen samen naar zes andere vluchters: Alan Riou (Arkéa-B&B Hotels), Nicolas Debeaumarché (Cofidis), Jens Reynders (Bingoal WB), Dylan Vandenstorme (Team Flanders-Baloise), Lorrenzo Manzin (TotalEnergies) en Anders Halland Johannessen (Uno-X Mobility). Veel meer dan twee minuten voorsprong kregen zij niet, omdat het peloton ook wel vroeg wilde koersen.

foto: Cor Vos
Voorfinale begint al vroeg
Naast Decathlon AG2R La Mondiale lieten ook Alpecin-Deceuninck, Israel-Premier Tech en UAE Emirates zich zien. Wat volgde was een massasprint richting de eerste keer van de Moskesstraat, waardoor de finale al op 70 kilometer van de meet begon. De vroege vlucht werd toen ook al ingerekend door schermutselingen waarbij onder meer Quinten Hermans, Jelle Johannink en Pascal Eenkhoorn bij betrokken waren.
Het drietal Alec Segaert-Antoine Huby-Andres Leknessund reed nog een tijd lang vooruit. Achter hen mengde topfavoriet Tim Wellens zich voor het eerst op 50 kilometer van de meet. Zijn versnelling op de Moskesstraat zorgde voor een schifting in het peloton. Søren Kragh Andersen en Axel Laurance maakten vanuit die groep de sprong naar de groep-Segaert, waarna ook Benoît Cosnefroy, Dries De Pooter, Frank van den Broek, Lawson Craddock, Stephen Williams en Antonio Morgado aansloten.
Van den Berg mee met Wellens en Teuns
EF Education-EasyPost miste de slag en reed de kopgroep terug, daardoor kon kopman Marijn van den Berg knap mee met Dylan Teuns en Tim Wellens op de voorlaatste klim van de Moskesstraat. Heel veel voorsprong kregen de drie niet, maar de achtervolging kwam ook moeizaam op gang. Zij begonnen op die manier met 20 seconden voorsprong aan de slotronde rond Overijse.

foto: Cor Vos
Michael Matthews en Dries Van Gestel deden nog een verwoede poging op de laatste Hertstraat, maar dat had weinig effect. Beulswerk van Alpecin-Deceuninck en Decathlon AG2R had meer effect, want aan de voet van de Moskesstraat was het gat gehalveerd. Van den Berg zorgde er nog voor dat hij met Wellens en Teuns met voorsprong boven kwam, maar een sterke Hermans kon net na de top aansluiten. Niet ver daarachter volgde een tweede elitegroepje.
Zevental gaat strijden om de zege
Uit die groep wist Cosnefroy op Holstheide op straffe wijze de sprong te maken naar de kopgroep, waardoor vijf koplopers aan de laatste zeven kilometer begonnen. Het gat was echter klein genoeg voor Joseph Blackmore en Jefferson Cepeda om de sprong te kunnen maken vanuit de achtergrond, wat de finale nog spannender maakte.
Marijn van den Berg leek over de snelste sprint te beschikken van de zeven koplopers, maar de coureur uit De Meern wachtte dat niet af. Twee kilometer voor de meet profiteerde hij van een moment van stilte in de kopgroep, waarna hij een serieuze voorsprong pakte in de S-bocht. Het was Blackmore de vals platte uitloper het gat dichtte met Van den Berg, die compleet stilviel.
In de sprint die volgde trok Blackmore aan voor Teuns, maar hij was niet opgewassen tegen de venijnige spurt van Benoît Cosnefroy. De Fransman was veruit de snelste en mocht uiteindelijk met Teuns en Wellens het podium op. Blackmore werd nog knap vierde, voor Cepeda en een stilgevallen Hermans. Tien seconden later werd Van den Berg zevende in de uitslag.

foto: Cor Vos
Ach, van dit soort finales wordt hij alleen maar sterker. Liever dat dan zo'n Hermans die alleen maar aan het plakken was.
Eens. Al was de sprint van Hermans ook niet zo goed meer, dus was het wellicht vooral niet beter kunnen i.p.v. plakken (dat dacht ik ook eerst).
Verder heeft Van den Berg wel stappen gemaakt, maar mag hij iets minder tonen hoe sterk hij is. Was misschien wel de sterkste in koers maar deed heel veel werk.
Teveel blauw in het peloton.
die shirt ontwerpers mogen überhaupt allemaal wel een keer naar de oogarts en cursus kleuren leer
veel lelijker kom je het niet tegen
dat roze onderscheidt zich dan wel maar dat wens je niemand toe om daar in te ´moeten´ rijden
Aankomst deed me bijna denken aan die van 2 jaar geleden, toen liet Wellens voor letterlijk geen enkele reden een gat vallen met Sheffield die dat niet doorhad, en dan haalden ze hem vervolgens niet meer terug. En dan dit jaar ondanks het feit dat er 2 renners bijzitten die nota bene in diezelfde situatie zaten laten Van den Berg dan wegrijden. Ik snap er niets van. Ze mogen echt hun pollekes kussen dat Blackmore zo sterk was, want anders was het weer van dat. Ik ga nooit begrijpen waarom renners gaten laten vallen op niet-teammaats binnen de 5 km als het niet van de laatste positie is om aan te vallen.
Van den Berg was in ieder geval heel sterk. Blackmore ook. Cosnefroy die het eindelijk hier voor elkaar krijgt en voor de rest bijna terug een geval van "Waar is SQS". Het feit dat Matthews van zo ver voor de meet zonder teammaats zat is ook een dikke buis voor een nota bene WT-team, ook al is het een B-team.
Ik snap heel goed dat het geen playstation is, maar als je liever naar elkaar kijkt dan voor de overwinning fietst dan pas je misschien beter in een ander beroep. Het continu stilvallen van renners vlak voordat ze aan het wiel zitten en vervolgens de een na de ander solo weg te laten rijden lijkt vaker te duiden op het ontbreken van een vwo diploma dan op slechte benen.
Los daarvan absoluut een paar mooie lichtpuntjes gezien vandaag. Steek gastje die Blackmore, kende hem nog niet.