Ben Tulett: “We kunnen veel leren van de Giro van Remco Evenepoel”

donderdag 6 januari 2022 om 13:39
Ben Tulett: “We kunnen veel leren van de Giro van Remco Evenepoel”

foto: Cor Vos

Ben Tulett is slechts twintig jaar oud, maar heeft er al twee seizoenen in het profpeloton op zitten. Het Britse toptalent maakte deze winter de overstap van Alpecin-Fenix naar zijn droomploeg: INEOS Grenadiers. “Het is mijn ambitie om een van de vooraanstaande klassementsrenners te worden”, vertelt hij aan Rouleur.

Bij zijn nieuwe ploeg komt Tulett genoeg jonge landgenoten tegen waar ook veel van verwacht wordt – in de toekomst, maar ook nu al. INEOS Grenadiers heeft een nieuwe generatie Britse toppers in de gelederen met onder andere Ben Turner, Ethan Hayter en Tom Pidcock. “Ik denk dat onze eigenschappen ongeveer hetzelfde zijn, maar ik ben iets eerder overgestapt van het veld naar de weg dan Tom heeft gedaan”, zegt Tulett over Pidcock.

“Ik zit nu volledig in de transitie naar het worden van een echte wegrenner, waarbij ik me vooral wil richten op het rijden van rondes, wedstrijden met bergetappes”, weidt hij verder uit. Hij zegt hier echter zijn tijd voor te nemen, verwijzend naar Remco Evenepoel en de druk waar de Belg mee te maken kreeg in de Giro van 2021. “Ik denk dat we veel kunnen leren van de Giro van Remco. Dat was een goed voorbeeld van waarom we voorzichtig moeten zijn met mijn ontwikkeling.”

“We moet niets overhaast doen en alles nemen zoals het komt. Ik wil geen stappen missen of overslaan. Er zijn renners die twee of drie jaar succes hebben en dan opgebrand zijn. Dat willen we niet, we willen een lange en succesvolle carrière”, legt de nummer negen van de afgelopen Ronde van Polen uit.

Deze houding heeft ook invloed op zijn programma. “Ik zal naar sommige wedstrijden gaan om echt te presteren, om echt voor de overwinning proberen te rijden, maar er zullen ook koersen zijn waar ik vooral ga knechten en leren. Komend jaar is het belangrijk dat het een mix van beide wordt.”

Dit artikel delen:

92 Reacties

Romāns Vainšteins 6 januari 2022 om 14:04

Best grappige vergelijking, who cares waar ergens Ben Tulett in het uitgestrekte veld een berg opkrabbelt en in welke relatieve zin dat uitstekend is? Vooralsnog. En welke bende persmuskieten moet bij deze lancering exact in toom gehouden worden? Het er steeds als voorbeeld bijhalen van allereerst de ploegen en daarna WF is nogal slap, net alsof die giro REVKET slecht gedaan heeft, ik denk eerder tegenovergesteld.

evelineroos 6 januari 2022 om 14:31

Er gaat geen groot schrijver aan jou verloren. Wat moet dit voorstellen?

Michelangelo 6 januari 2022 om 14:43

Als ik het gebrabbel goed begrepen heb, ben ik het ergens wel eens met RV. Namelijk dat de Giro geen succes, maar wel een goede les is geweest voor Evenepoel.

Sommige figuren zijn gruwelijk hardleers. En die moeten tegen wat tegenvallers aanlopen om uiteindelijk de les te begrijpen. Valpartij, hoongelach, kritiek in de pers, tegenvallende uitslagen en voorbij gereden worden door je teamgenoot. Evenepoel hoort overduidelijk in die categorie. En die is dus afgelopen jaar veel wijzer geworden in Italie.

En het lijkt erop dat Tulett wil zeggen dat hij wat minder hardleers is. Dat hij niet op zijn muil hoeft te gaan om te beseffen dat je beter stap voor stap je carriere uitbouwt. Dat het niet vanzelfsprekend is dat je als jonkie meteen overal eerste viool speelt. Dat fietsen in een ploeg meer is dan hard trappen en grappen maken aan tafel.

Ik had hem graag nog gezien bij AF, maar ik denk persoonlijk dat iemand met zijn kwaliteiten en ambities beter af is bij een ploeg als Ineos. Een topploeg die zich heel erg richt op het rondewerk, en bewezen heeft om gewoon toppers op dat vlak af te kunnen leveren. Bij AF zou het denk ik veel lastiger worden, ook al zou hij in de bergritten misschien wel vaker voor eigen kans mogen rijden.

lo squalo dello Stretto 6 januari 2022 om 14:44

Ware poëzie

LaDoyenne 6 januari 2022 om 14:49

Behalve Tulett lijken ook Ayuso, Pidcock en Hayter niet de fout te maken die Remco maakte. Ze bereiden zich in relatieve mediastilte voor op het grote rondewerk. Pidcock bijvoorbeeld reeds zijn eerste grote ronde zonder enige klassementsambitie. En ook dit jaar doet hij dat in een andere grote ronde.

Romāns Vainšteins 6 januari 2022 om 14:55

Pidcock en Hayter zijn toch geen klassementsrenners lijkt me, hoewel ik niet weet of die al eens op verdieping -2 uitgestapt zijn te huize Brailsford.

Panache 6 januari 2022 om 15:07

Pidcock wordt als winnaar van Giro Ciclistico d'Italia en Tour Alsace wel degelijk een ronderenner in de dop (ja hij past) genoemd. Ik denk dat hij onvoldoende diesel is, maar vele kenners zien het in hem zitten.
Ethan Hayter is inderdaad ander materiaal en bovendien een stukje ouder.

Romāns Vainšteins 6 januari 2022 om 15:38

Het zal me benieuwen. Die Pidcock is wel een ontzettend aparte en moeilijk te peilen type dus wie weet uiteindelijk, mij lijkt het een eendaagse coureur/etappe jager voor alles wat niet te plat en winderig is.

Alucard 6 januari 2022 om 15:48

Pidcock is autistisch genoeg om het als ronderenner te bolwerken. Evenepoel is te emotioneel voor dat werk.

bellevue 6 januari 2022 om 16:14

Alucard

Ik ben zwaar bipolair, kan ik… alstbliefteenafspraakbijjeboeken.

Wim Kruithof 6 januari 2022 om 16:16

Pidcock is autistisch genoeg?

Ofwel ik begrijp je verkeerd, ofwel dit is weinig respectvol.

bellevue 6 januari 2022 om 16:26

vakidioot is minder beledigend en denk ik wat Alucard bedoelt

jappe666 7 januari 2022 om 09:00

De nieuwe Froome kan ik ook worden, de oude wordt wat lastiger.

Monsieur vdS 6 januari 2022 om 14:21

Jammer dat hij weg is bij Alpecin-Fenix. Had hem daar graag in een grote ronde voor etappes zien gaan dit jaar maar bij INEOS is die kans toch een stuk kleiner.

Murcia 6 januari 2022 om 14:26

Tulett helpt de koppenmaker een beetje door Evenepoel te noemen want voor de rest zegt hij niks maar dan ook niks opzienbarends en gaat hij zich proberen te ontwikkelen op een manier die bij elke ploeg zo ongeveer hetzelfde is. Misschien een keertje een kans voor zichzelf en voor de rest kijken, leren en knechten.

5211 6 januari 2022 om 14:54

Juist, had Tulett REV niet genoemd krijg je gewoon algemeen artikel.
Eerst groeien bij de ploeg, keer mijn kans grijpen en vooral geen grote verwachtingen scheppen maar we gaan zien hoe ik mij verder kan ontwikkelen.

Verder is het evident dat REV veel wijzer is geworden van de Giro zoals de meeste renners die een eerste GT doen. Dat soms teveel verwacht wordt of men te graag wil is bij talenten niet vreemd en tegenvallers ook niet na een zwaar jaar.
Wel koren op de molen van de usual suspects.

evelineroos 6 januari 2022 om 14:29

In de tussensprints win je geen grote ronde. Laat dat een wijze les zijn.

Massimo Bataille 6 januari 2022 om 18:40

Dat je met boniseconden een ronde kunt winnen is dan wel de waarheid #roglic

lo squalo dello Stretto 6 januari 2022 om 19:37

Was wel een mooi beeld met Bernal. Ook wel dom natuurlijk.

Alfons Haavers 6 januari 2022 om 14:50

Je zal maar eens een stap missen of overslaan, komt nooit meer goed dan!

Alucard 6 januari 2022 om 15:50

Niet zonder reden. Alle sportlieden zijn geestelijk afhankelijk van de illusie van eeuwige progressie.

Jacco van Stierop 6 januari 2022 om 16:28

Voorzichtig zijn met ontwikkeling, niets overhaast doen, alles nemen zoals het komt, en je bent 20 jaar.
Wij noemden zo’n iemand vroeger een slome pierlala.

Alfons Haavers 6 januari 2022 om 17:56

Precies ja. Kampioen word je toch eerder door met volle overtuiging het hoogste te ambiëren, een paar keer met je kop tegen de muur te botsen om er later dwars door te vlammen.

Niet door bij elke koers die ze je voorschotelen de vraag te stellen: wacht eens even, is dit wel goed voor mijn ontwikkeling? Doe rustig, is dit wel de juiste stap mensen?!

Michelangelo 6 januari 2022 om 18:25

@Alfons, Jacco,
Kampioen wordt je misschien ook wel door de muur vooraf eens goed te bekijken ipv er 4 keer als een hersenloze vol met je bakkes tegenaan te rennen, hopend dat je er doorheen komt.

Misschien kun je beter om de muur heen gaan of eroverheen, dan er dwars doorheen. Er zijn meerdere routes naar succes, niet enkel de kortste weg. Sterker nog, als de muur te stevig blijkt dan eindig je zonder succes maar met knallende koppijn.

Soms is het gewoon veel verstandiger om ergens je tijd voor te pakken…

Alfons Haavers 6 januari 2022 om 18:30

Nee joh je begint steeds geavanceerdere nonsens uit te slaan simpelweg omdat je Ventje Evenepoel niet moet.

Was het na Yorkshire ‘19 ook van hoongelach en kritiek in de pers, of hoort dat wel gewoon bij de ontwikkeling?

Zo goed als elk jong talent komt zichzelf een paar keer tegen voor de topresultaten op het hoogste niveau volgen. Het kunnen niet allemaal Pogi’s zijn.

Panache 6 januari 2022 om 19:46

Wat een slecht voorbeeld Alfons. Als er nu iemand is die geleidelijk gebracht is dan is het Mathieu van der Poel. Hij was 'al' 24 dat befaamde wk en op zijn 20e reed hij Tour de l'Avenir en Tour Alsace. Op zijn 23e een hc wedsrijd Arctic Race of Norway en pas op zijn 24e debuut in de WT. Dus je wil Mvdp gebruiken als argument dat voor de leeuwen gooien prima is, terwijl je ironisch genoeg juist het punt van de discussiepartner bevestigt – over met de kop tegen de muur rammen gesproken.

11 na 11 6 januari 2022 om 19:52

Alfons merkt anders eenvoudigweg op dat iedereen domme fouten (in deze voorbeelden telkens zelfoverschatting) maakt. Maar dat bij de ene dat geridiculiseerd wordt, en bij de andere niet. Staat compleet los van hoe iemand gebracht werd.

Panache 6 januari 2022 om 20:05

De post is een aanvulling op 17:56 waar duidelijk staat dat het rustig brengen “onzinnig” is 11 na 11.

Alfons Haavers 6 januari 2022 om 20:27

Alsof een 21-jarig talent helemaal kapot gaat van eens zonder perfecte voorbereiding een rittenkoers te rijden.

Mentaal compleet gesloopt, fysiek totáál naar de filistijnen… Einde carrière zoiets.

Kom op, het slaat echt helemaal nergens meer op wat jullie allemaal bedenken rond het mannetje. Het feit dat het allemaal gepaard moet gaan met spottende bijnamen en ander gehoon, toont wel met welke insteek de analyses hier worden neergepend.

Michelangelo 6 januari 2022 om 20:33

Uiteindelijk noem ik hier geen namen, maar wordt de invulling door Alfons al gemaakt op basis van de omschrijving die ik gaf. Hersenloos en dom met je kop richting een muurtje rennen, dat kan er maar 1 zijn natuurlijk…..

Zwaktebod is het dan vervolgens wel om het meteen als “geavanceerde nonsens” weg te zetten. Je kunt beter, Fonske!

Want uiteindelijk praat ik niet zoveel onzin. We kunnen allemaal dromen van het wereldrecord van Sotomayor, de lat op 2.40 en een beetje leggen, en als een zot beginnen met springen.
Maar ik denk persoonlijk dat je uiteindelijk hoger gaat springen als je eerst leert om over 1,50 te springen, dan 1,60, vervolgens 1,70 etc. Wie weet kom je erachter dat je niet gemaakt bent voor een wereldrecord, maar dat je wel heel goed weet tot waar je wel kunt springen. En waar je je dus op moet richten.

Ach ja, als dit voor jou “geavanceerde nonsens” is dan zegt dat denk ik heel veel over jezelf.

Panache 6 januari 2022 om 20:40

“Kom op, het slaat echt helemaal nergens meer op”

Je doelt, neem ik aan, op de karikatuur die je zelf maakt? Nogal makkelijk: je overdrijft en verzint wat belachelijk overtrokken zaken om vervolgens die zelf gecreëerde karikatuur terecht neer te halen. Dan discussieer ik liever met Romans die creatief taalgebruik inhoudelijk inzet in plaats van op onnatuurlijke wijze effectbejag na te jagen.

Chippen 6 januari 2022 om 21:08

@panache

nog een geluk dat je quote waarop je reageert, want ik dacht eerst dat je ’t over een andere deelnemer aan deze discussie had, wiens hele oeuvre je perfect omschrijft.

Alfons Haavers 6 januari 2022 om 22:45

Naar die Giro verwijzen als hét voorbeeld van hoe het niet moet binnen de hedendaagse wielrennerij, is van hetzelfde allooi als ‘Evenepoel moet de komende jaren gewoon wegblijven van de WK-wegritten’. Felle overdrijvingen die totaal niet meer in verhouding staan tot de realiteit.

Waarom zou Evenepoel na 2 jaren op hoog niveau eens niet met zijn kop tegen de muur mogen rijden in zijn zoektocht naar nog een niveautje hoger? Waarom zou dat niet net nog voor meer ontwikkeling kunnen zorgen dan pakweg de Ronde van Romandië winnen?

De felheid, spottende toon en frequentie van negatieve posts over alles dat te maken heeft met Evenepoel, doen mij vermoeden dat de analyses niet meer oprecht zijn. Het komt bij mij over als vilein gedrag dat enkel ontstaat uit antipathie met die ene renner.

Dan kan je het allemaal wel zodanig inkleden dat het aan een eigen logica voldoet, maar op den duur komt het eigenlijk gewoon neer op: ik moet die kerel niet en zie hem liever zo snel mogelijk verdwijnen. Het gaat meer om wensdenken dan dat het nog een nuchtere blik op wielrennen is.

Maar ik ben degene die er hier een karikatuur van maakt, prima…

bellevue 6 januari 2022 om 23:13

doe geen moeite Fonsie

Deze serpenten hebben genoeg gif in zich om zelfs de mooist bloeiende bloementuin te verwelken.

Het vinden van een negatieve inslag van de minste Evenepoel-hint is hun full-time bezigheid.

Tis best aandoenlijk om te zien hoe hun in de ban zijn van de jonge wielrenner.

Michelangelo 6 januari 2022 om 23:15

@Alfons,
edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten

Ik heb helemaal bovenin gezegd dat ik het volledig eens ben met het feit dat de Giro voor Remco heel leerzaam was. Juist omdat zijn karakter het nodig heeft om tegen een muur te bonken.
Maar of het verstandig is, daar heb ik mijn twijfels over. Zeker ook als je op voorhand al kunt voorspellen dat dit gaat gebeuren, en als je daarmee ook de ploegdynamiek om zeep helpt. Dan kun je "op z'n fanboys" vol bewondering kijken naar het lef dat zo'n jongen heeft om keihard op die muur te rennen, en zeggen dat er een hele goede kop op staat, omdat je anders niet op die manier op een muur af loopt.

Of je kunt er met gezond verstand naar kijken, en zeggen dat dit gewoon niet snugger was. Niet van hemzelf en niet van de ploeg. En dat het enige dat ie van de Giro heeft geleerd op dit moment is dat hij nog niet klaar was voor een grote ronde. Terwijl er met een iets andere aanpak zoveel meer te leren zou zijn geweest. Namelijk hoe het is om 3 weken te fietsen, hoe het is om jezelf weg te cijferen voor een ander (zodat je weet wat anderen voor je doen), hoe het is om te doseren, hoe het is om vol te koersen in een zware bergrit etc.

En dan geloof ik gewoon veel meer in de weg de Tulett voor ogen heeft. Die kijkt hoe de muur eruit ziet, en dan bepaalt of hij er overheen gaat, er doorheen gaat of er omheen.

En nee, ik ben geen Evenepoel fan. Maar hij mag van mij lekker in het peloton blijven rijden, ik wens hem een heel lange en gezonde loopbaan etc. En een gezond stuk zelfreflectie en een andere entourage, wie weet wordt ik dan ooit nog fan van m.

Alfons Haavers 7 januari 2022 om 00:15

Wat voor Tulett werkt, hoeft toch niet noodzakelijk voor Evenepoel te werken?

Boonen stond al op piepjonge leeftijd vol in de picture. Vóór 2005 kreeg hij de kritiek dat hij het toch niet kon waarmaken op het hoogste niveau, tot hij Vlaanderen, Roubaix en het WK won in 1 jaar.

Gilbert is rustiger gegroeid in Franse loondienst, weg van de spotlights en heeft zo gestaag een topcarrière uitgebouwd.

Hoe weet jij nu al of het slim of dom was dat Evenepoel in de Giro is gestart? Misschien wilden ze hem bij de ploeg wel met zijn kop eens tegen de muur laten lopen? Je kan het misschien eens navragen bij je contactpersoon bij de ploeg?

Mij lijkt het net een eigenschap van kampioenen om de wereld te willen veroveren en hoog in te zetten. En om bij tegenslag recht te staan om nog harder terug te keren. Zie MvdP. In 2019 rijdt hij zich te pletter op het WK, het jaar erop wint hij zijn eerste monument.

Het gaat bij Evenepoel over een renner van 21 maar jij denkt dat we het beste al gezien hebben? Hoe kan je daar nu al een zicht op hebben? Hoeveel renners als Evenepoel heb je vóór hun 21ste weten pieken?

Van der Poel ziet spookplankjes liggen en er moet een onderzoek worden ingesteld, maar bij elke scheet moet Evenepoel er worden bijgesleurd als voorbeeld hoe het vooral niet moet. 2 nogal vrij ver uiteenliggende maten en gewichten, niet?

Je begrijpt toch dat dat op den duur niet meer serieus wordt genomen? En dan om de 3 reacties huehuehue Wolfskwint huehuehue Michel wat denk jij huehuehue Keffertje van Schepdaal huehuehue geeft wel enig idee waar de insteek van de analyses vandaan komt.

Romāns Vainšteins 7 januari 2022 om 08:14

Polsstokspringvergelijkingen en verwijting van fanboyschap inclusief het erbij trekken van andere forumleden. Wie weet heel modern maar het komt mij allemaal een beetje republikeins/Trumpiaans over.

Marik 7 januari 2022 om 08:30

Dit is in principe wel een interessant draadje. Het is echter wel even een werkje om de echte inhoud te onderscheiden van onderlinge beschuldigingen naar elkaar, al dan niet op originele wijze geprobeerd te omschrijven.
En RV, klemmende oproep om dat Trumpiaans eens overboord te gooien. Te makkelijk scoren wat mij betreft.

Romāns Vainšteins 7 januari 2022 om 08:54

‘Trumpiaans’ wordt hier als boemerang aangewend ten opzichte van degene die het leuk achtte dit te pas en onpas in te zetten. Wanneer je het dan zelf (ook) doet krijg je het uiteraard retour.

Beer 7 januari 2022 om 09:37

Respect Alfons; voor hoe je rustig en beschaafd je mening blijft uiteen zetten terwijl de gifpijlen zich nu op jou richten. 100% met je eens trouwens.

Marik 7 januari 2022 om 09:44

Ik ben altijd blij als er Vlamingen zijn die kritisch blijven nadenken en niet mee gaan in de lyrische hype rond Evenepoel waarbij alles met de mantel der liefde wordt bedekt. Vanochtend las ik deze quote van Renaat Schotte op Sporza:

Quote:
Niemand weet ook wat Evenepoel écht kan in het werk over 3 weken, want zijn debuut in de Giro was geen échte test. Ik vind dat ze de lat niet te hoog mogen leggen. De hype rond Evenepoel is het grootste gevaar. De ploeg wijst dan vaak naar de media, maar ik vind dat het vooral Evenepoel en soms zijn entourage zelf zijn die dat aanzwengelen. De media haken daar dan op in.

Ik ben het zeer eens met Renaat en ik denk ook dat zolang Remco in Belgische dienst rijdt je jaar op jaar een herhaling van zetten krijgt. Ik denk zelfs dat Remco pas echt gaat floreren als hij weg uit België gaat en gaat rijden bij een buitenlandse ploeg. En dan niet in Nederlandse dienst, want dat is van het zelfde laken een pak. Een ploeg als BORA zou best eens bij hem passen.

Michelangelo 7 januari 2022 om 09:50

edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten

Romāns Vainšteins 7 januari 2022 om 09:55

Na de kromme sportvergelijking, het fanboyschapverwijt en derdenbetrekking volgt traditioneel het op-de-manschapshuilen, het enige dat ik nog mis is de uitroeptekendruksuggestie.

Overigens zijn onze wederzijdse bevindingen niet algemeen te kwalificeren hè. Laat de lezer maar uitmaken wat ze er van vinden. Zo democratisch ben ik wel.

Panache 7 januari 2022 om 10:34

Dank voor de quote van Renaat Schotte, Marik. Het is altijd goed wanneer iemand die respect afdwingt bij de Belgische wielervolgers dit zegt. Omdat de nuanceringen die je hier vaak leest te gemakkelijk weggezet worden als haatberichten. Het is 9 van de 10 keer inhoudelijk, kritisch, to the point en beargumenteerd subjectief – geen sneue haatposts. Ik hoop dat Renaat Schotte zijn kritische blik houdt, pelotonbreed.

LaDoyenne 7 januari 2022 om 10:51

Zelfs Renaat Schotte zegt: “ik vind dat het vooral Evenepoel en soms zijn entourage zelf zijn die dat [de hype] aanzwengelen”.

Beer 7 januari 2022 om 10:59

Ik lees vooral artikels over een renner en team die hun programma en ambities uitspreken. Net zoals alle andere renners en teams.

Marik 7 januari 2022 om 11:24

Dan zijn Renaat en jij het niet eens beer.

Romāns Vainšteins 7 januari 2022 om 11:39

Ik vind dat Renaat hier hypocriet is op de geijkte manier waarop journalisten, even uitzonderingen als Heijnen en Vanderweghe daargelaten, bezorgd zijn om hun eigen lustobjecten. Ook nog eens als tweewalleneter.

Michelangelo 7 januari 2022 om 11:50

@Romans,
Wat maakt in jouw ogen dat je wielrennen (en het komen tot topprestaties) niet zou mogen vergelijken met andere sporten? Wat is daar zo dom of belachelijk aan? Of vooral omdat het uit mijn toetsenbord komt (want die indruk krijg ik een beetje)….

@Beer,
Waarom steeds die uitdrukking “haat”? Want dat staat een normale discussie in de weg. Ik haat Evenepoel niet, ik plaats enkel kritische kanttekeningen bij zijn aanpak, entourage en houding. In 99% van de gevallen met voorbeelden of onderbouwing. En blijkbaar ziet Renaat Schotte veel van de dingen terug die ik ook zie. Is hij dan ook een ‘hater’..?

Romāns Vainšteins 7 januari 2022 om 11:55

Ik vind de vergelijking slecht omdat wielrennen een unieke sport qua uitvoering en niet vergelijkbaar met welke andere sport dan ook. Misschien een beetje qua fysieke voorbereiding maar verder niet. Aanhalen van andere sporten in de discussie doet mij dan ook meteen het pwèè, pwèè, pwèè“e-trompetjes luiden, helemaal los van de uitvoerende partij.

Marik 7 januari 2022 om 11:56

Hypocriet of niet, ik vind dat Renaat de spijker op zijn kop slaat.

Michelangelo 7 januari 2022 om 12:08

Wat maakt wielrennen zo uniek dan, dat vergelijken met andere sporten niet zinvol is?

Blijkbaar valt het wel mee als schansspringers, voetballers, triatleten, roeiers en langlaufers de oversteek kunnen maken naar de wielrennerij. Schaatsers die wielrennen en wielrenners die schaatsen.
Het gaat om mensen, maximaal presteren, pieken, trainen, afzien, winnen, omgaan met teleurstellingen, functioneren in een team, grenzen verleggen etc. En dat zijn universele dingen in de sport…

Ik denk dat het vooral getuigt van een bepaalde kortzichtigheid als je vergelijkingen met andere sporten af doet met trompetgeluidjes…

Beer 7 januari 2022 om 12:18

Net als enkele anderen trek je je op aan de quote van Renaat Schotte, maar zoals Romans al opmerkte is dat gewoon hypocriet. Schotte & Sporza hebben zich in het verleden best wel eens laten meeslepen op momenten dat er misschien wel een Evenepoel-hype was. Net zoals er ooit ook Wout, Mattie en andere hypes waren.

Limal 7 januari 2022 om 12:33

Is dit draadje nog altijd bezig?

Goed, laten we alle onderbouwde argumenten en verwijten hier bundelen zodat er de komende maanden niets meer van herhaald moet worden. Ik quoteer graag een heel wijze uitspraak van iets lager: "Uiteindelijk moet je de afrekening maken aan het eind van iemands loopbaan, en niet helemaal aan het begin." Dat is hopelijk pas over een jaar of 10 à 15 voor beide Poelen, Tulett en bvb. (Panache's favoriet) Van Wilder, maar misschien dat we op het einde van 2022 weer kunnen samenkomen om een tussenbalans op te maken?

Maillot à Pois 7 januari 2022 om 13:04

Er zit weliswaar enige waarheid in de quote van Renaat, maar het is wel ironisch dat uitgerekend hij het zegt. Na de voorstelling van de Vuelta had QuickStep het immers allerminst over klassementsambities, terwijl Sporza en Renaat hem zowat de rode trui in schreven en praatten. De week nadien vond hij dat Evenepoel naar de Tour moest, waar hij realistisch gezien al helemaal niet ‘in de luwte’ aan kan deelnemen.
Renaat is in deze dus allerminst een neutrale partij en doet zelf veel meer dan ‘inhaken’.

Murcia 7 januari 2022 om 13:36

Renaat heeft gewoon een punt en of dat hypocriet is doet niets af aan het feit dat het wel degelijk ook Remco zelf is en zijn entourage die de verwachtingen opschroeft. Over Renaat zijn opmerkingen na de Vuelta parcours presentatie is bij mij blijven hangen dat hij vond dat gezien het geringe aantal tijdrit kilometers in Vuelta en Giro t.o.v. de Tour dat je op basis alleen daarvan Evenepoel beter naar de Tour kon sturen. Geen verrassende opmerking en ik heb nergens terug kunnen lezen dat hij dacht dat Remco wel even het rood ging pakken.

bellevue 7 januari 2022 om 14:33

die aanzwengelende entourage… iemand die daar zicht op heeft?

Ik niet, en ik ben toch een vrij actieve wielervolger geloof ik. Veldritkrant en dat soort tralala sla ik wel over.

Waar mag je de meningen van mama, papa, liefje, broer zus (heeft ie broer of zus?) Evenepoel dan meemaken?

Niet dat ik ga kijken hoor maar… Ik weet niet waar Renaat het over heeft.

Bovendien kun je je de vraag stellen of het dan de jonge knaap kan aangewreven worden. Kan hij dan tegen waarschijnlijk oudere mensen dan hem zeggen dat ze niet met de pers mogen praten??

Daarom ben ik geneigd mee te gaan in wat RV zegt, de tweewalleneter, tot de meest onzinnige details uitmelken wanneer het goed gaat, om dan plots kritisch uit de hoek te komen als het allemaal niet zo super is.

Marik 7 januari 2022 om 14:39

Het gaat er mij helemaal niet om om de volledige doopcel van Renaat Schotte te lichten en daarmee deze enkele opmerking ter discussie te stellen. (hele vreemde manier van analyseren, maar dat ter zijde)
Mij gaat het erom dat het hem in dit stuk lukt om enigszins objectief naar de situatie Evenepoel te kijken en daarmee een ander geluid laat horen dan je doorgaans in de Belgische media, of de eigen Ploeg Quickstep hoort.
Het lijkt mij sowieso goed als mensen naar zichzelf kijken er daarmee een stukje reflectie tonen. En of Renaat in het verleden anders heeft gedaan doet voor mij helemaal niet ter zake.
Het kan best zijn dat ik het een volgende keer weer totaal met hem oneens ben.

bellevue 7 januari 2022 om 14:46

Marik
dat kwam gewoon in me op.

blijft, waar haalt ie dat vandaan, "aanzwengelende entourage?"

Waar heeft die man het over? Volgens mij is de media toch altijd vragende partij.

Of zit moeders erachter "komop he meer interviews geven Remco!" of Pa die op een maandagmiddag naar DeMorgen belt van "hej, vragen jullie mij ook nog eens wat ik ervan vind?"

Marik 7 januari 2022 om 15:01

bellevue stel je een oprechte vraag? Of probeer je aan te geven dat je niet gelooft in de “entourage” en probeer je het met hele slechte voorbeelden belachelijk te maken? Edit: je mag deze vraag als retorisch beschouwen.

bellevue 7 januari 2022 om 15:17

ik acht het weinig waarschijnlijk zo te zijn zoals Renaat het vaag 'schetst', nee slechts 'vermeld'.
ik geloof niet in vage boodschappen zoals "aanzwengelende entourage"

kennelijk ga jij daar makkelijk in mee. (Vooroordelen?)

Ik zou graag concrete voorbeelden horen. Van Renaat, van jou of van om het eender wie. Dan kan ik eventueel meegaan in het oordeel. Snap je?

Marik 7 januari 2022 om 15:37

Als ik het goed begrijp dan vind jij aanzwengelende entourage te vaag en omdat dat jouw mening is en ik er niet over val ben ik bevooroordeeld? Wat een bijzondere manier om een discussie te voeren.

Michelangelo 7 januari 2022 om 15:54

Ik denk dat als je praat over de entourage van Evenepoel, je in ieder geval bij een aantal mensen uitkomt:
– de PR dame (die blonde die altijd bij Quickstep rondloopt) en die neem ik aan mede bepaalt waar Evenepoel opdraaft. En die hem niet bepaald in de luwte houdt, getuige ook o.a. de docusoap.
– de trainers, die in aanloop naar de Giro spraken over “fantastische waarden” op training. En over “de beste Remco ooit”.
– Lefevere, die heel ambivalent is het uitzenden van signalen. Die bij de Giro Evenepoel zogezegd geen kopman maakt, maar wel “camion-uitspraken” doet als het gaat over wie voor wie moet werken.
– En last but not least Evenepoel zelf, die net zo ambivalent is in zowel zijn uitspraken als zijn koersgedrag. Getuige de bonisprints om zijn ploegmaat een hak te zetten, terwijl hij zonder klassementsambities zou starten. Net als overigens zijn uitspraken “wanneer gaat nou eindelijk eens echt gekoerst worden” in de eerste week vd Giro. Om nog maar te zwijgen over het WK, waar hij graag zelf kopman wilde zijn omdat hij zichzelf al zag winnen.

Daarnaast denk ik dat je hier ook zijn fans kunt bijrekenen. Er is om die jongen heen een gigantische applaus-machine ontstaan. Ook hier op WF: die jongen kan alles, en kritiek mag niet (of wordt weggewuifd met een opmerking op de man of geschoven op “leeftijd en karakter”).

En ja, ook Schotte en Sporza spelen een dubbele rol. Ze hebben heel lang meegedaan met de applausmachine. Maar het lijkt er langzaam maar zeker op alsof ze na afgelopen seizoen beseft hebben dat het niveau van Pog en Rog wel erg hoog is, en het niveau van Evenepoel toch nog wel tegen viel in grote wedstrijden. De toon is in ieder geval behoorlijk veranderd bij Sporza. Maar ik sluit niet uit dat ook dat weer direct verandert mocht Evenepoel een goede UAE tour rijden…

Maillot à Pois 7 januari 2022 om 16:15

Het stuk waarin Renaat 2 weken geleden pleitte om Evenepoel naar de Tour te sturen, eindigt met de zinnen:
"De Vuelta gaat op 19 augustus van start met een ploegentijdrit in Utrecht. 3 weken later bereiken ze Madrid. Met Remco Evenepoel in de rode leiderstrui? "
https://sporza.be/nl/2021/12/18/parcours-vuelta-analyse-renaat-schotte/

Ook het pleiten voor de Tour an sich omdat er meer tijdritkilometers zijn, duidt er op dat Evenepoel voor een klassement zou moeten gaan.
Ik vind dus dat hij de hype nog steeds in de hand werkt.

Michelangelo 7 januari 2022 om 16:47

@Maillot,
Sporza is zeker niet vrij van zonden / het creeren van verwachtingen. Toch zie ik al een verschil tussen de tijd van de Giro, toen had je bijvoorbeeld de poll over wanneer Remco het roze zou pakken, en artikelen over dat het gunstig was dat Evenepoel het roze nog niet had toen Valter hem net voor bleef.
Nu zie ik een stuk minder overtuiging en meer vraagtekens, maar nog altijd veel optimisme dat eigenlijk vooral is gebaseerd op de jeugd of de kleinere rondjes van een week, maar nog altijd niet in de echt grote wedstrijden.

Maar de signalen die Sporza afgeeft hebben ook alles te maken met de manier waarop Evenepoel en zijn entourage zelf willen dat hij in de spotlights verschijnt. En die kiezen er bewust voor om niet voor de Tulett aanpak te gaan, maar om hoog in te zetten. En ze schrijven wat het volk wil lezen natuurlijk….

bellevue 7 januari 2022 om 17:09

"– de PR dame"
bepaalt niks, dat neem jij aan, zoals je zelf zegt, zij ziet er enkel op toe dat elke journalist zijn tijd krijgt maar niet overschreidt, respecteert maw. Knap dat Evenepoel de pers te woord staat en zijn fans niet minacht door snel in een Range Rover naar huis te vliegen.
"– de trainer*",
Koen Pelgrim(NL) ziet in test dat hij zijn beste waarden trapt waarbij de nadruk gelegd wordt op TEST.
"– Lefevere",
de camion-regel geldt voor iedere renner die ongehoorzaam is.

"– En last but not least Evenepoel zelf",
zelf is dus geen entourage, boni was niet precies om Almeida "te naaien", wat een beschuldiging…

"Daarnaast denk ik dat je hier ook zijn fans kunt bijrekenen",
wat mensen allemaal op internet schrijven heeft Evenepoel geen macht over joh, dus daar kun je hem niet op aanpakken

afin sluwe doch flagrante overdrijvingen en leugens en over het algemeen irrelevantie troef

Murcia 7 januari 2022 om 17:53

De camion opmerking was wel degelijk gericht op Almeida aangezien hij de enige was wiens contract afliep. Patrick is altijd wat kritischer naar vertrekkende renners toe. Het was extra pijnlijk overigens omdat de Don het jaar daarvoor gewoon had toegekeken terwijl Masnada opzichtig zijn kopman Almeida niet wilde helpen. Waar was de camion voor Fausto toen.

De boni’s waren natuurlijk echt wel bedoeld om Almeida te naaien, want een andere tactische reden is bij God niet te bedenken. Bernal en Ganna konden een lach niet onderdrukken en dat Keisse hier een rol in speelde was op zijn minst bedenkelijk te noemen. Het zal één van de dingen zijn geweest die Almeida in een Portugese krant deed verzuchten dat hij maar beter kon zwijgen over wat er allemaal gebeurd was.
Daarbij gaf het rugnummer natuurlijk duidelijk aan wie de belangrijkste renner in de ploeg was. In geen enkele andere ploeg zou men spreken over de ene renner als kopman en die vervolgens niet het cijfer geven wat daarbij hoort en natuurlijk de plek van de reserve fiets, die van Evenepoel had de kopman positie op de wagen.

Vooropgesteld dat zijn geen entourage dingetjes maar bewijzen wel dat er echt een andere intentie was van ploeg en renner bij deze Giro dan ervaring opdoen.

@ Maillot a Pois
Ik heb die slotopmerking over de rode trui in Madrid ook gelezen maar ik hecht eraan om op te merken dat dit geen citaat is van Renaat.

Cochise 7 januari 2022 om 17:58

Om hier ook even op in te pikken:
– Dat de entourage van Evenepoel (van Lefevere over z’n papa tot Keisse als “mentor”) de voorbije 2 jaar fouten heeft gemaakt staat buiten kijf. Maar er is tot op heden geen enkele communicatie, laat staan ambitie, uitgestuurd vanuit het kamp Evenepoel omtrent het seizoen 2022. Het feit dat Renaat Schotte dus spreekt over een rode trui in de Vuelta of deelname aan de Tour kan je echt niet aan Evenepoel (+entourage) aanwrijven. Ik vond het persoonlijk ook heel ongelukkig en een tikkeltje ongelukkig dat het nieuwe numero uno van het wielrennen op sporza in z’n eerste artikel (waarschijnlijk terecht) commentaar geeft op de verwachtingen in 2021 en carriereplanning in het kamp Evenepoel om daarna zélf over een Tourdeelname en Vuelta-klassement te beginnen terwijl die ambitie verre van werd uitgesproken door het kamp Evenepoel. Ook een beetje eigen aan sporza helaas. Weinig plaats voor longreads of artikels met nuance.
– Ik lees over de Evenepoel fanboys op WF. Ik hoop echter dat je beseft dat de mensen met wie je hier meestal discussieert over hem net niét het type zijn die lijden aan blinde idolatrie en geen kritiek kunnen aanvaarden. Integendeel. Het is te makkelijk om iemand met een genuanceerde mening over Evenepoel gelijk te schakelen aan de sporadische fanboy die hier komt roepen dat hij 5x de Tour gaat winnen. Het zou een meerwaarde betekenen voor de discussies hier als je op z’n minst zou erkennen dat je niet discussieert met blinde fanboys maar met volgers die bepaalde tendenzen willen ontkrachten of op z’n minst nuanceren.

bellevue 7 januari 2022 om 18:28

Almeida is een Alaphilippe type dat nooit een grote ronde zal winnen tenzij misschien een zwak bezette Vuelta.

Met hem voor winst gaan is niet de moeite waard.

Evenepoel is het langetermijnproject van Quickstep waarmee ze het gaan proberen.

Ze hebben wat druk proberen afnemen door niet te spreken als enige kopman voor de Giro.

Toen hebbe ze moeten improviseren zodat eventueel later de roze trui niet op kop zou moeten rijden voor de nummer 2.

Maar Almeida nam dat probleem even later zelf weg door 4 minuten te verliezen en te bewijzen dat het geen grote ronde winnaarsmateriaal is.

Murcia 7 januari 2022 om 18:50

@bellevue
Maar jouw conclusies over Almeida zijn dan ook maar veronderstellingen toch? Als je nu al weet dat die nooit een grote ronde kan winnen door 4 minuten te verliezen in een rit van de afgelopen Giro dan zal iemand anders met hetzelfde gemak dit beweren over Remco naar aanleiding van zijn verlies van 24 minuten in een bergrit in diezelfde Giro.

Dat Almeida naar buiten toe werd neergezet als kopman maar intern werd gepiepeld vind ik niet fraai. Die had wel iets meer respect verdiend gezien zijn prestaties. Het gaat mij niet over Evenepoel zijn functie hier als rode lap pro en contra want dat bewijs wordt in bijna elk artikel geleverd zelfs als het niet over hem gaat zoals deze maar het feit dat mensen die hem niet welgezind zijn als renner of persoonlijkeid en zijn fans volkomen langs elkaar heen praten. De inhoudelijke argumenten komen dan al snel op een plek ergens onderaan terecht. Dat vind ik oprecht jammer. Maar ik doe er op deze manier ook aan mee en daarom sluit ik mijn bijdrage hier nu af.

bellevue 7 januari 2022 om 20:02

Klopt Murcia, ik zou het mis kunnen hebben wb. Almeida. En dat zou een ander inderdaad ook over Evenepoel kunnen zeggen.

Wat mij drijft en niet weg te blijven uit deze onzin is mijn rechtvaardigheidsgevoel.

Je mag uiteraard niet in Evenepoel geloven, maar de manier waarop een bijna nieuwe renner van 21 jaar hier door enkelingen wordt aangepakt is bijna crimineel te noemen.
(Cyberpesten is tegenwoordig crimineel)
Het staat bol van de leugens. De jongeman is tegenwoordig verantwoordelijk voor heel zijn entourage, moet hij dan Lefevere en zijn horde fans uitleggen hoe ze over hem moeten praten? Dat kan toch niet.

Trouwens, die "blinde fans, die Evenepoel 10 grote ronde zeges voorspellen", je mag ze mij echt eens linken hoor, al die irrationele comments over Evenepoel.

edit wf: niet doen

Maillot à Pois 7 januari 2022 om 22:20

@murcia
Je hebt gelijk, het is geen citaat van Renaat. Maar wel tekenend voor de manier waarop Sporza nog steeds bijdraagt, en ook Renaats interview met Lefevere na de Vuelta-voorstelling ging voor zover ik me herinner die kant op, alleen vind ik het niet meer terug.

Of ik herinner het me verkeerd, ik erger me de laatste tijd namelijk nogal aan Renaat, hij zit wel vaker de sensatiezoeker uit te hangen. Zoals toen ie tijdens de cross in Namen kwam melden dat er bij Vanthourenhout familiale issues waren, vervolgens te zeggen dat ze beter niet op tv besproken werden en er tot slot nadrukkelijk naar te polsen in het interview na de wedstrijd.

Murcia 7 januari 2022 om 23:29

@Maillot
Je hebt volkomen gelijk dat de tendens bij Sporza is om mee te gaan doen in de hype en Renaat zijn act rond Vanthourenhout was raar en ik ergerde me daar ook aan. Maar ik trek hem in het algemeen veel beter dan Michel of Karl vanwege zijn veel minder grote ego dan de eerste twee en zijn gevoel voor humor. De wisselwerking tussen hem en Jose is veel beter dan met Michel. Puur subjectief natuurlijk.

bellevue 6 januari 2022 om 15:33

Wat Tullet eigenlijk doet, is Evenepoel als schild voorhouden tegen de media, zo van "hej, leg me alsjeblief, alsjeblief geen druk op." Best zwak alsjet mij vraagt om een collega daarvoor te misbruiken.

Maar Bennie, met jouw prestaties moet je daar voorlopig geen schrik voor hebben.

Dikke Man 6 januari 2022 om 15:55

Bennie wil geen aandacht en Bennie krijgt geen aandacht. Hierdoor krijgt hij nu aandacht.

Diskob 6 januari 2022 om 16:49

Ik heb op PCS zijn resultaten sinds 2018 eens bekeken. Ik vind 1 overwinning: het NK bij de junioren in 2018.

Tulett zal vast een goede renner zijn of worden maar een supertalent is het toch niet, of mis ik iets? Alleszins niet te vergelijken met Evenepoel die bij de jeugd vrijwel alles won en in zijn eerste profjaren al een paar mooie koersen op zijn palmares heeft gezet.

Ik wens ze beiden veel succes.

Polleke 6 januari 2022 om 17:35

Precies… Tulett, met alle respect, zal op het eind van zijn carriere waarschijnlijk niet eens het huidije palmares van Evenepoel bij elkaar gereden hebben…

Panache 6 januari 2022 om 18:01

Dat is altijd een hele lastige. Kwantiteit versus kwaliteit. Wie heeft momenteel een mooier palmares: Evenepoel of Tao Geoghegan Hart? Ik denk dat daar oprecht hele verschillende meningen over zijn.

Michelangelo 6 januari 2022 om 18:20

Uiteindelijk moet je de afrekening maken aan het eind van iemands loopbaan, en niet helemaal aan het begin.
Dumoulin of Mollema hadden op hun 22 niet de erelijst van Evenepoel, maar op dit moment hebben beide renners meer bij elkaar gefietst dan Remco. Op latere leeftijd, na een “normaal” groeipad.

Ik sluit ergens niet uit dat we het beste van Evenpoel al hebben gezien. Heel jong heel goed, maar niet veel marge meer. Terwijl ik bij Tulett nog wel het idee heb dat er veel meer in het vat zit. Dat die eerder het traditionele groeipad gaat (en wil) volgen.

Onderbouwing? Vooral onderbuikgevoel, met daaraan toegevoegd dat Evenepoel het laatste jaar eigenlijk geen stap gezet heeft t.o.v. voor zijn valpartij.

Maar ik kan het ook mis hebben….

Maillot à Pois 6 januari 2022 om 18:41

Tulett was tot 2 jaar geleden in de eerste plaats een crosser, en een hele goeie ook, namelijk 2x wereldkampioen bij de junioren.
En over een traditioneel groeipad kan je ook niet echt spreken bij iemand op zijn 20ste al twee jaar prof is.
Daarin heeft hij weliswaar nog geen opzienbarende resultaten geboekt, maar wel al zeer degelijke. De meeste van zijn leeftijdgenoten rijden nog steeds gewoon bij de U23 en iemand als Brenner die wel als supertalent gezien wordt, heeft bij de profs nog veel minder laten zien (is ook nog wel een jaar jonger)
Ik beschouw hem wel degelijk als groot talent.
Waar het schip uiteindelijk zal stranden weet je bij niemand uiteraard.

LaDoyenne 6 januari 2022 om 19:38

Geen talent? Niet half zo groot als Evenepoel? Dat kan.
Wel zie ik dat Tullet op z'n 19e maar liefst 12e werd in de Waalse Pijl en 17e in de Amstel Gold Race. Dit jaar zien we waar een 22-jarige Evenepoel in deze wedstrijden eindigt.
De enige vergelijkingspunten met Evenepoel zijn: op z'n 18e werd hij 5e in de ronde van Turkije, op z'n 19e werd hij 9e in de ronde van Polen en op z'n 20e werd hij 21e in de ronde van Lombardije. Bijkomend detail: in tegenstelling tot Evenepoel moet Tullet voor anderen knechten.

11 na 11 6 januari 2022 om 19:53

Tulett is wel degelijk een toptalent. Die zal Pidcock op een aantal vlakken overvleugelen.

Murcia 6 januari 2022 om 21:07

Als je door de cijfers heen kijkt zie je dat Tulett potentie heeft, als 19 jarige 12e worden in de Waalse Pijl en met Mollema (vlak achter Evenepoel overigens) finishen in Lombardije geeft aan dat je kwaliteit hebt. Een week lang op niveau fietsen in Polen verteld hetzelfde verhaal. En bij INEOS zit je bij een topteam om eruit te halen wat er in zit.

girardengo 6 januari 2022 om 17:04

Het is wel wonderbaarlijk dat er geen onderwerp voorbij komt waarin hij niet aanwezig is.

Steven_E 6 januari 2022 om 18:19

Als er een artikel komt waarin Mathieu Van der Poel zegt niet te snel te willen terugkeren, om een Evenepoel-scenario te verhinderen, met een toevoeging van pa Adrie over Van Aert die alleen daardoor koersen wint, dan ontploft het internet.

Cochise 6 januari 2022 om 18:51

Je vergeet Iserbyt en vooral Lefevere nog te vernoemen.

plattenband 6 januari 2022 om 19:38

Er is een land dat sportief op wereldvlak moet vechten om enkele deftige dingen te laten zien. In dat land kan je zelfs sportpersoonlijkheid worden als je ergens in een grote wedstrijd 3de wordt.
Dat land heet België en in dat land is voetbal en wielrennen sportief dominant. Als je dan als renner van bij de jeugd straffe dingen doet dan hemelt de media van dat land je snel op tot volksheld of zelfs een goddelijk figuur, met alle gevolgen van verwachtingen van dien.

Ik denk dat we dus snel vergeten dat Rev in een koersgeil land als België ferme druk ervaart en het zich simpelweg niet kan permitteren om met zijn talent en mogelijkheden op zn gemakje aan de weg te timmeren.

Op dat vlak heeft dhr Tullet het vast een pak makkelijker.

Panache 6 januari 2022 om 20:15

Ik heb toch het idee dat Jasper Philipsen in staat is geweest om wat rustiger op te bouwen en te groeien naar het niveau waar hij nu op zit. Van Aert in feite ook.

Romāns Vainšteins 6 januari 2022 om 20:29

Mwoah Philipsen was aan het verzuipen bij UAE en al min of meer van de diagnose ‘talent-af’ voorzien tot hij bij Alpecin terugkwam. We willen ook wel veel natuurlijk van talenten tegenwoordig.

Mijn punt is vooral dat carrière- en ervaringsopbouw geen standaardmaat is en dat elke ploeg/coureur dat op zijn eigen manier doet. Evenepoels giro wordt naar mijn smaak er wat vaak bijgetrokken door anderen om een eigen standpunt te omlijsten zonder dat het meerwaarde heeft. Nog even los van dat het hier ook meteen in de titel staat.

Edwin Jansen 6 januari 2022 om 19:47

Klinkt als een goed plan.

Dr op en dr over 6 januari 2022 om 22:51

Niks mis mee om rustig te groeien en je grenzen te leren kennen.

Iemand als Indurain wist zich in z’n eerste acht grote rondes slechts naar een 47e plek te fietsen. Pas in zijn elfde deelname aan een grote ronde werd hij 10e. En nu wil ik Tullet niet met Indurain vergelijken, maar renners van net twintig hoeven nog niets te presteren en moeten eerst maar eens een paar jaartjes knechten.

Super talenten zoals Bernal of Pogi zijn de uitzondering, maar tot deze categorie behoord Tullet niet. Dus zeer verstandig om tot je 24e/25e eerst het vak en je eigen grenzen te leren kennen. IMHO

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair