Belgische wielerwereld vreest nieuwe belastingregels
In België is een wetsvoorstel in de maak waarvan de gevolgen nadelig dreigen uit te pakken voor de wielersport. Doordat voor alle renners die in België wonen de sociale afdracht omhoog gaat, worden de ploegen geconfronteerd met extra lasten.
Momenteel is er in België sprake van een RSZ-gunstmaatregel, waarbij profsporters slechts 885 euro sociale bijdrage per maand betalen. De Belgische politiek is bezig met een wetsvoorstel om deze regeling af te schaffen en topsporters gelijk te stellen met gewone werknemers. Men hoopt voor de jaarwisseling het wetsvoorstel gereed te hebben.
Drie miljoen euro
De Belgische wielerbond berekende dat afschaffing van de voordeelmaatregel de ploegen minstens drie miljoen euro zal kosten. Wanneer ook de korting op de bedrijfsvoorheffing wordt afgeschaft, dreigen de kosten op te lopen tot meer dan vijf miljoen euro. “Dat staat gelijk aan het dooddoen van een volledige wielerploeg”, vertelt Jos Smets, algemeen directeur bij de wielerbond, aan Het Laatste Nieuws.
“Wij begrijpen dat er iets moet gebeuren”, aldus Smets. “De huidige regels zijn maatschappelijk niet meer te verantwoorden: het is logisch dat de grootverdieners meer bijdragen. Maar wij vragen om rekening te houden met het specifieke karakter van de sector en de sport. De ploegen en renners mogen ook niet benadeeld worden.”
Afdracht door bond
In België wonen 177 renners met een profcontract (mannen+vrouwen), waarvan er 154 de Belgische nationaliteit hebben. Onder meer Mathieu van der Poel en Tom Dumoulin behoren tot de groep wielerprofs met een buitenlandse nationaliteit. Philippe Gilbert en Tim Wellens wonen in Monaco en ontspringen de dans.
Dat de afdracht gedaan wordt door de Belgische wielerbond, maakt de situatie extra complex. Zij kennen wel de lonen van de renners bij Belgische ploegen, maar niet die van renners bij buitenlandse teams, zoals Greg Van Avermaet, Wout van Aert, Sep Vanmarcke, Oliver Naesen, Dylan Teuns en Jasper Stuyven. Doordat Deceuninck-Quick-Step statutair gevestigd is in Luxemburg, zijn de lonen van de renners bij die ploeg eveneens niet bij de bond bekend.
Als deze fiscale voordelen vooral op de werkgever slaan, dan moeten zij veel meer betalen om het contract van de renner te respecteren
(ipv €4000, moeten ze dan €4500 betalen)
Dat kan natuurlijk wel een groot verschil geven in een sport waarbij rennerslonen een zeer groot deel van het ploegbudget is.
Enige wat ze dan kunnen doen zijn de volgende contracten 'lager' onderhandelen, wat renners eerder naar buitenlandse ploegen zal duwen.
Als deze bijdrage op de renners zelf valt ( minder netto overhouden), dan is dat voor de grootverdieners iets minder van belang
Maar dat topsporters door diezelfde maatregel miljoenen verdienen zonder iets af te dragen is een situatie die niet langer draagbaar is.
80% van de renners rijdt voor een vergoeding een fiets en minimum loon.
en jij noemt op deze site onze sporters "sukkelaars"?
Wat doe jij hier kerel?
Daar moeten slimmere oplossingen voor zijn.
Dit gaat meer zeer doen bij de renners van bijvoorbeeld Sport Vlaanderen, Wanty en Wallonië
Ik hoop dat ploegen een goede modus vinden om hiermee om te gaan, die uiteraard past binnen de wettelijke kaders. Zodat het niet ten koste gaat van een wielerploeg.
Dan veroorzaak ik ook een economische impuls...
Vooral symbool politiek dus, die uiteindelijk de Belgische schatkist wellicht meer gaat kosten dan opleveren.
Alleen moet de regeling natuurlijk rekening houden met de verschillende situaties in de verschillende sporten en of dat zal gebeuren is nog maar de vraag...
In het wielrennen zal dit wellicht een veel kleinere impact hebben, gezien de veel lagere lonen van de meeste renners. Vergeet ook niet dat de sociale bijdrages in het geval van al die renners ook een meerwaarde zijn, daarmee worden niet alleen onze maar ook hun sociale voordelen zoals pensioenen betaald.