Remco Evenepoel & co leggen in Parijs zwakte rond Mathieu van der Poel bloot
Foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
zondag 4 augustus 2024 om 07:38

Remco Evenepoel & co leggen in Parijs zwakte rond Mathieu van der Poel bloot

Analyse Een kwartier voor de start draait Remco Evenepoel als een van de eersten aan de voet van de Eifeltoren de Pont d’Iéna op richting de finish- en startlijn. De laatste 250 meter over de brug rijdt de Belgische godenzoon met een slakkengangetje om zo het unieke van deze locatie in zich op te nemen. Hij beseft dat hier op het einde van de olympische wegwedstrijd een uniek moment van glorie wacht. Dat op deze plek  een olympische titel is te winnen die zijn hele leven als een hoogtepunt zal worden gevierd.

In België moet Evenpoel leven in een land dat hem vergelijkt met Eddy Merckx. Dat het palmares van de Kannibaal naast dat van deze 24-jarige jongen legt. Een vergelijking die moet stoppen want je kunt carrières uit andere tijdperken niet met elkaar vergelijken. Het is daarom goed dat Evenepoel zijn eigen doelen uitkiest waarmee hij ook op een unieke wijze wielerhistorie schrijft. Zoals hij nu de eerste mannelijke wielrenner is die op één Olympische Spelen de wegwedstrijd én tijdrit weet te winnen.

Het typeert Evenepoel en zijn vrouw Oumi dat zij al in de ochtend besluiten om de gouden medaille van de tijdrit mee te nemen naar de finish van de wegwedstrijd. In eerste instantie had Remco het eerste goud thuis laten liggen, maar Oumi stond er bij stil dat er iets uniek kon gebeuren.

Foto: Cor Vos

Stel dat, dan zou hij voor de Eifeltoren direct zijn twee gouden medailles kunnen laten zien. Zoals hij dat Michael Phelps met zijn acht gouden medailles in Peking 2008 had zien doen. Met de twee gouden medailles legt hij meteen de nadruk op de unieke dubbel waarmee hij nu al een van de grootste helden van Parijs 2024 is.

Eigenlijk regeert Evenepoel in de 272 kilometer lange wedstrijd  zoals hij dat van tevoren al in zijn hoofd heeft gepland. Hij wilde daags voor de wedstrijd op zijn perspraatje al niet te lang stilstaan bij de zwaarte van de klim bij Montmartre. Dat was niet zijn ding. Om vervolgens direct aan te geven dat hij op weg naar zijn wereldtitel in het Australische Wollongong in 2022 ook niet het geijkte moment voor zijn beslissende demarrage had gekozen.

Bondscoach Sven Vanthourenhout geeft na de wedstrijd aan dat de plek waar Remco zijn aanval heeft geplaatst een dag eerder al door hem is aangeduid. Al is het vooral in de wedstrijd een moment dat door een samensmelting van groepen tactisch heel sterk blijkt te zijn.

Sleutelrol
Een heel belangrijke sleutel in de wedstrijd heeft Van Aert. Op de Parijse ‘Oude Kwaremont’ aan de voet van de Moulin Rouge is hij de enige die Mathieu van der Poel kan volgen. Tot twee keer toe weet hij de belangrijke Oranje favoriet te neutraliseren en daarmee uit de wedstrijd te rijden.

MVDP’ had er al rekening mee gehouden dat zijn eeuwige Belgische rivaal dit ging doen. Al denkt Van der Poel na zijn eerste aanval richting de Sacre Coeur, waarbij Van Aert, Matteo Jorgenson, Julian Alaphilippe en Tom Skujins aansluiten, dat de wedstrijd is gelopen. Dat dit vijftal de strijd om goud gaat beslissen. “Wij waren daar de sterkste mannen in koers en ik zou niet weten wie die kloof  moet dichtrijden”, vertelt Van der Poel later in de mixed-zone.

Mathieu van der Poel met zijn schaduw Wout van Aert. Foto: Cor Vos

Bij de samensmelting van de groepen op 38 kilometer voor de finish gaat het voor Oranje mis. Van der Poel: “Natuurlijk wisten we dat Remco zo’n moment van vertwijfeling zou uitkiezen, maar het was desondanks  een verrassende aanval. Dylan van Baarle zat iets te ver van achteren en ik kan ook niet overal op reageren. Dylan deed het vervolgens goed door direct te achtervolgen.”

“Op de tweede klim van Montmartre heb ik het van de voet tot de top nog eens geprobeerd, maar de kloof was op dat moment al te groot om de oversteek te maken. Wout van Aert zat opnieuw in mijn wiel en hij reed natuurlijk niet met me mee. Dat is ook logisch wanneer Remco in de aanval is. Dat is koers.”

Van der Poel is zeer realistisch na de wedstrijd. Hij weet dat dit de tol van zijn favorietenrol is. “Jammer, morgen is gewoon weer een nieuwe dag”, bagatelliseert hij de verspeelde kans op olympische eremetaal.

Veel kan het oranje drietal van bondscoach Koos Moerenhout zich niet verwijten. Van Baarle constateert na afloop dat hij goed was, maar niet super. Het missen van de zes man sterke kopgroep met o.a. Stefan Küng, Nils Politt en Valentin Madouas net voor de eerste keer Montmartre in de prefinale is wellicht de enige hapering in het Nederlandse optreden.

Foto: Cor Vos

Normaal heeft van Baarle een neusje voor zulke ontsnappingen. Hij weet vaak door net iets eerder dan de favorieten in de aanval te gaan op deze manier toch in de finale te komen. Een tactiek die hij toepaste op het WK in Leuven 2021 (tweede), maar ook in de Ronde van Vlaanderen (tweede) van 2022 toen hij met zilveren medaille winnaar Valentin Madouas ook al weg was voordat Van der Poel en Tadej Pogacar hun duivels ontbonden.

Wanneer Van Baarle in deze groep present zou zijn geweest, was het voor Nederland een heel andere wedstrijd geworden. Dan had Van der Poel ook meer ruimte gehad om een tactisch spel te spelen. Anderzijds is het momenteel ook een zwakte in het Nederlandse wielrennen dat er naast Van der Poel en Van Baarle geen derde renner is aan te wijzen die een hoogaangeschreven eendagkoers van 272 kilometer tot in de finale aankan. Achter dit tweetal is er bij Oranje een gapende leegte.

Foto: Cor Vos

Klasse
Maar laten we vooral stilstaan bij de klasse die Evenepoel op deze dag opnieuw heeft gedemonstreerd. Op een tactisch moment na een zware koers demarreren en vervolgens 38 kilometer lang in de aanval gebruik maken van zijn tijdrijderskwaliteiten, is slechts voor weinigen weggelegd.

Evenepoel heeft tijdens deze Zomerspelen in Parijs als een groot kampioen de Olympus beklommen. Het wielerseizoen 2024 staat sowieso in het teken van de unieke dubbels. Van der Poel in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Pogacar in Giro d’Italia en Tour de France en Evenepoel nu met zijn twee olympische titels in Parijs 2024. We leven in een wielertijdperk waarin zeer grote mijnheren de dienst uit maken.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
56 Reacties
03-08-2024 21:23
Frappant hoe iedereen de sterkte van Evenepoel blijft onderschatten.
Ten eerste rijdt hij niet gratis weg. De 5 toppers waren all-in aan het ronddraaien en in het peloton daarachter ging het blijkbaar nóg rapper. Dat betekent dat iedereen op het moment van de samensmelting donkerrood zit qua hartslag en het niet "gewoon even Remco volgen" is.
Bovendien rijdt hij daarna op z'n eentje een kleine minuut dicht op alles en iedereen die voor hem reed en nijpt hij die ook stuk voor stuk dood. Ze namen amper tot niet over en werden toch zonder demarrage uit het wiel gekletst.
    03-08-2024 21:28
    Ja, blijft bizar om te zien. Ik snap oprecht niet dat hij zo makkelijk lijkt weg te rijden, maar wellicht zit de rest inderdaad echt kapot. En hoe hij de rest een voor een de nek omdraait terwijl ze in het wiel zitten is echt straf. Zelfs Pogacar kan het niet zo.
    03-08-2024 21:49
    Het is toch ook logisch dat Evenepoel die tien minuten lang volledig in de wielen heeft gezeten, kan profiteren als de 5 toppers in diezelfde periode zogezegd all-out zijn gegaan. Is mede een kwestie van geluk hebben dat Denemarken je met een alles of niets terug brengt in koers en er dan ook meteen gebruik van maken.
    03-08-2024 21:52
    Wat hem ook van uitzonderlijke klasse maakt, is dat hij van decompressie gespaard lijkt te blijven. Na zijn eerste Tour tot aan het gaatje überhaupt nog het goud in het tijdrijden pakken, was al erg straf. Maar dan ook nog eens uitblinken in de wegrit, tegen mannen die zich in de Tour allemaal hebben voorbereid op vandaag... Ongezien.

    Niet aan zijn proefstuk toe natuurlijk, ook in '22 na zijn winst in een grote ronde nog het WK pakken aan de andere kant van de wereld. Hij kan zijn topvorm toch erg lang doortrekken.
    03-08-2024 22:25
    [quote]Niet aan zijn proefstuk toe natuurlijk, ook in '22 na zijn winst in een grote ronde nog het WK pakken aan de andere kant van de wereld. Hij kan zijn topvorm toch erg lang doortrekken.[/quote]

    Desalniettemin denk ik dat we op het WK niet meer de top Evenepoel gaan krijgen. Hopelijk wel natuurlijk, anders wordt het daar wederom een onemanshow zoals elke grote wielerkoers dit jaar.
    03-08-2024 22:46
    Het WK is pas over 2 maanden, daar kan hij zich wel nog eens voor opladen. Zo veel heeft Evenepoel nog niet gekoerst en hij ging pas op hoogte in aanloop de Tour. Nog een vormpiek lijkt mij niet onmogelijk.
    04-08-2024 00:03
    @Domestique: klopt. Feit dat hij vandaag zo sterk was betekent dat hij die tijdrit zelfs nog niet op de volle supercompensatie zat. Hij mag uiteindelijk blij zijn dat ze in deze volgorde stonden, anders had hij mss de tijdrit wel met 20" extra gewonnen maar in de wegrit nog paar procent tekort om het verschil te maken.
    04-08-2024 12:41
    @Theo
    'in het wiel zitten' is relatief natuurlijk.. Dan zaten de 4 toppers ook in Mathieu zijn wiel en was het, naast Mathieu, enkel Mads met Remco in zijn wiel die afziet. Al de rest liet zich meedrijven.. Maar toch is er op dat moment maar 1 man die nog kan demareren en 30km blijven rijden tegen een ongelooflijke snelheid.
03-08-2024 23:21
dat gapende gat valt best mee, volgens mij. Je had ook Kooij, Arensman, Poels, Eenkhoorn, de Van Dijkes, Teunissen, Kelderman of Mollema kunnen opstellen, Probleem was eerder dat we een mannetje minder hadden.
Maar in elk scenario was Evenepoel niet te houden geweest, lijkt mij. Dat heeft niets met de staat van het Nederlandse wielrennen te maken, maar alles met de staat van Evenepoel.
03-08-2024 20:50
[quote] Van der Poel: “Natuurlijk wisten we dat Remco zo’n moment zou uitkiezen, maar het was toch een verrassende aanval. Dylan van Baarle zat iets te ver van achteren en ik kan ook niet overal op reageren. Dylan deed het vervolgens goed door direct te achtervolgen.” [/quote]
Lijkt mij toch dé renner waarvan je weet dat je er op moet reageren of dat je hem bijna nooit meer terugziet?
    03-08-2024 21:18
    Je hebt alleen geen oortjes in, waardoor communicatie aanzienlijk stroever verloopt. Daarnaast een veel kleiner team en ook nog met renners waar je niet op ingespeeld bent.
    03-08-2024 23:17
    Zo moeilijk is het toch niet? Zolang Dylan nog niet terug is moet je zelf mee springen. Zodra Dylan terug is kan hij Evenepoel weer schaduwen. Als MvdP samen met Evenepoel was weggereden dan was dat toch helemaal prima geweest?
    04-08-2024 04:37
    Zijn twee 'vrienden' die regelmatig samen trainen. Het is niet vreemd als je dan net wat anders op elkaar reageert.
    04-08-2024 12:30
    Mathieu zat op het moment dat Remco ging effe op zijn tandvlees, hij mocht nog geprobeerd hebben, hij zou snel gestopt zijn met achtervolgen. Hij kan poefen als de beste, maar de snelheid op het vlakke die Remco kan aanhouden is ongezien. Remco is ook de enige die wél de oversteek kon maken..
04-08-2024 06:07
Je hebt trollen en dan heb je meqadon.
03-08-2024 21:15
[quote]Anderzijds is het momenteel ook een zwakte in het Nederlandse wielrennen dat er naast Van der Poel en Van Baarle geen derde renner is aan te wijzen die zo’n grote 272 kilometer lange eendagskoers tot in de finale aankan. [/quote]

Mollema, Kooij, Teunissen, Eekhoff; renners die in ieder geval een stuk verder komen dan Hoole. Denk ook niet dat het aan Nederland was om te werken, dus een type Hoole was wellicht ook niet eens nodig.
04-08-2024 08:49
Toen Mathieu een eerste keer door Van Aert gecounterd werd dacht ik ook dat ze weg waren, zeker toen er even later versterking kwam en er werd rondgedraaid. Van Aert was overigens dik ok, die eerste keer countert hij Mathieu en rijdt ie mee, de tweede keer opnieuw maar blijft ie zitten, logisch, met Evenepoel vooraan. Blijft dat groepje van 5 weg en stel dat Van Aert hem in de sprint klopt, wat zeggen jullie dan ? Er zijn er hier ook die zeggen dat die 2 over de top zijn, ik denk dat ze nog wel enkele mooie jaren voor zich hebben, worden beide in de komende maanden "al" maar ook "nog maar" 30 . Wat Evenepoel betreft, die moet het doen zoals hij het gedaan heeft, uiteindelijk finisht hij als eerste, misschien was hij gisteren de beste maar nogmaals, blijven Mathieu en Van Aert weg dan zit diezelfde Evenepoel gevangen in het ploegenspel, net zoals Van Aert nu. Het hangt van details af , wat geluk en de benen....denk dat ze die alle 3 hadden maar er is maar 1 eerste plaats en die was voor Evenepoel.
03-08-2024 21:09
Eerlijke analyse van vd Poel. (Punt)
    03-08-2024 21:39
    Inderdaad. Gereden naar de mogelijkheden van de ploeg.
03-08-2024 21:57
Idd een gapend gat Raymond! Met dank aan de knwu, selectiebeleid vlab, projectjes als cyclingclass (hoe jaag ik jongeren uit het wielrennen) enz enz
Het is bijzonder jammer dat jullie als wielerflits geen onderzoek doen naar de oorzaken van de staat van het Nederlandse wielrennen. Geen oplossingen aandragen voor ontwikkeling!
De staat van het Nederlandse wielrennen is dramatisch! Een totale omslag is nodig!
Te beginnen bij knwu, maar ook bij het selectiebeleid van teams als vlab en dsm (en andere)
    03-08-2024 22:25
    Je stokpaardje?

    En leg mij eens uit hoe het kan dat allemaal recente ontwikkelingen invloed kunnen hebben op de huidige staat van het Nederlandse profwielrennen?
    04-08-2024 00:26
    Klopt wat Antoin zegt. Dumoulin heeft hier jaren geleden voor gewaarschuwd! Na MVDP gaapt een grote leegte.
03-08-2024 21:03
Hij is blijkbaar toch erg diep gegaan, als ik de foto's bekijk. Straf dat WvA kon volgen. Waarschijnlijk waren ze (na Evenepoel) de beste renners in koers. Al maakt Healy misschien ook wel aanspraak op die eretitel.
    03-08-2024 21:38
    Madouas en Laporte.... WvA was gewoon waakhond voor Mathieu. Rev duidelijk Belgische kopman
03-08-2024 21:05
" “Natuurlijk wisten we dat Remco zo’n moment zou uitkiezen " Máár als je zit te slapen /of niet die benen heb dan is het over én uit voor de nummer 1 favoriet volgens vele.. Wel een klein beetje een afgang..............
    03-08-2024 21:16
    Is lekker makkelijk lullen of niet? Ze waren net terug gegrepen door het peleton. MvdP kan niet iedereen dekken. Dat van Baarle wat meer van voren had moeten zitten, ja dat is zo. Alleen zonder oortjes is communiceren een stuk moeilijker.
    03-08-2024 22:37
    Het minder zij. n van MvP is eigenlijk niet verassend. In de voorbije Tour waarvan steeds werd aangenomen dat de focus op vandaag lag kon je al zien dat hij voor zijn ploeg al veel minder was dan hoe hij vorig jaar bezig was. Kortom hij was gewoon minder goed, In ieder geval vandaag kunnen alle analyses achterwege blijven. MvdP was niet goed genoeg om enige kans te maken
03-08-2024 21:16
Naast dit tweetal een gapend gat??? Frank Vd Broek?? Ogen dicht gehad tijdens de Tour?
    03-08-2024 21:42
    Die reed inderdaad een heel leuke tour, maar zijn prestaties in klassiekers ruim boven de 200km zijn voorlopig een DNF en 61e.
03-08-2024 21:50
Wielrennen is naast tactiek soms ook een kwestie van niet beter kunnen en je meerdere erkennen. Vraag het aan iedereeen die op anderhalve minuut werd gereden vandaag door een outstanding Remco.
03-08-2024 21:55
2 monumenten winnen komt dikwijls voor, tweemaal een ronde op je naam schrijven is al wat moeilijker en zeldzamer maar de dubbel op de Olympics is helemaal uniek.
03-08-2024 21:11
Ik herinner mij Matje zijn woorden, ongeveer dezelfde voorbereiding als vorig jaar voor het wk betekend niet dat de benen hetzelfde zullen zijn als vorig jaar.

En zolang Jonas zich niet mengt in de eendaagse wedstrijden heb ik Pogi op 1 Remco op 2 en Jonas op 3 ook al is Jonas beter dan Remco in het ronde werk of gedeeld op 2 zou ook kunnen.
03-08-2024 21:39
De drie groten, elk met een dubbel inderdaad. Mooi gezien.
    03-08-2024 21:53
    2 monumenten winnen komt dikwijls voor, tweemaal een ronde op je naam schrijven is al wat moeilijker en zeldzamer maar de dubbel op de Olympics is helemaal uniek.
03-08-2024 22:37
Dom gereden. Domme tactiek. Waarom Hoole op kop zetten België was zwaar favoriet. Lekker op het wiel rijden. Aardige gast die hole maar we hadden beter Eemhof of Teunisse meegenomen.
    03-08-2024 22:43
    Eekhoff of Teunissen, en die zouden Evenepoel wel bijgehouden hebben? Had allemaal weinig uitgehaald.

    Overigens was VDP dik in orde met 2 stevige demarrages maar wegrijden zat er niet in en keer op keer blijven aanvallen zoals Evenepoel ook niet.

    Echt onnodig om nu met de vinger te wijzen naar Hoole of Van Baarle, die zich vandaag volledig hebben leeggereden voor Mathieu.
    04-08-2024 06:06
    Met Eekhoff of Teunissen heb je wel iemand die in de eerste echte ontsnapping (met Healy etc) mee kan zitten natuurlijk. Tactisch aardig voordelig.
    04-08-2024 07:54
    Eekhoff rijdt dit jaar slechter dan Hoole en Teunissen is ook niet zoveel beter. Hij wordt nu enkel genoemd doordat hij tijdens de Tour opviel als loods van Girmay. Wel eens dat Nederland Hoole te vroeg heeft opgeofferd.
03-08-2024 22:58
Onzin, zijn genoeg renners die je wel het vertrouwen moet geven. Hoor niets over Hoole, mss wel goed gereden maar de 1e 150 hoef je niets te doen
03-08-2024 23:51
Ik zal het samenvatten: Evenepoel verreweg de beste renner van iedereen, de Nederlanders komen helaas te kort. Punt.
03-08-2024 22:33
Gebrek aan tactiek bij alle renners. Of je rijdt zelf weg of zit in het wiel bij Remco. België zet Wout bij Matje in het wiel…en hoe reageert de rest van het peloton op de demarrage van Remco…..na een halve minuut laten ze van Baarle alleen op kop rijden!!!! Ik zal het wel niet snappen maar bij opdraaien parcours zet je van Baarle in het wiel bij Remco en laat je Matje doen wat ie wil. Hoole had er ook nog bij kunnen zitten… want die had natuurlijk nooit de vroege vlucht moeten controleren. Dat hadden de Belgen moeten doen….Benieuwd naar de tactiek van de dames morgen want die coach is nog slechter
    03-08-2024 22:59
    Coach is zo wie zo niet echt heel goed. Poel naar OS ok, maar die Baarle. Hoole leuk maar net niet.
04-08-2024 12:56
De titel:
“ Remco Evenepoel & co leggen in Parijs zwakte rond Mathieu van der Poel bloot”

In het artikel lees ik niets over “de zwakte rond VDP”, op welke zwakte doelt de schrijver?
    04-08-2024 13:18
    dat er naast van baarle op dit moment nauwelijks tot geen nederlandse profs zijn die op dit parcours na 260 kilometer nog veel zouden betekenen voor van der poel

    misschien één van de van dijkes
03-08-2024 20:49
Ik vind het wat te veel om achter deze wedstrijd meteen ook de smalle Nederlandse top er bij te trekken. Er komt wat goeds aan maar dat is ook nog wat onervaren en de Spelen staan met dit peloton op zichzelf.
    03-08-2024 22:01
    Wie dan
    03-08-2024 23:22
    Kooij, de Van Dijkes, Marijn kan nog stappen maken en dan zijn er nog zo een handvol die echt nog wel in het peloton kunnen groeien
03-08-2024 21:40
Vlak voor de samensmelting zat van Baarle in het wiel van de twee Belgen. Je weet op voorhand dat Wout niet gaat ivm met een eventuele sprint dus moet je per definitie Remco volgen die in eerste instantie naar de kopgroep toe rijdt. Hoe kan je dan niet meezitten en later voor de vorm er achteraan moeten rijden. Dylan is geen koekenbakker he.
03-08-2024 22:16
Mathieu zonder speciaal shirt of speciale broek komt vaak niet over de 100%; en Mathje met vaak wel.
03-08-2024 22:26
Ongelofelijk betekend in het wielrennen .……
03-08-2024 22:53
Ik denk eerder dat Evenepoel de zwakte van Van Aert heeft blootgelegd.

Als je vanuit Belgisch landsperspectief kijkt, dan heeft Wout natuurlijk een perfecte koers gereden. Maar uiteindelijk is het ook heel simpel: in deze Belgische tactiek zal Wout eigenlijk nooit zelf kunnen winnen.

Met het enkel schaduwen van Mathieu elimineert Wout eigenlijk zijn eigen kansen, zeker in een peloton als dit, en met Evenepoel die klaar zit om te gaan als de boel weer samenkomt. Waarna je je superbenen stil moet houden. Wollongong revisited.

Inmiddels heeft Evenepoel dankzij de benen van Wout die niet mochten draaien voor eigen kans een Olympische titel en een wereldtitel. Maar waar was Evenepoel in Tokyo, Wout? Precies, die ging daar voor eigen kans. Net als in Leuven.

Als Wout hier samen met Mathieu een paar goede kopbeurten doet, dan was dat groepje weggeweest. Vraag is of hij dan had gewonnen, maar dan had hij in ieder geval een kans gehad op een prijs. Maar zolang Wout op deze manier blijft koersen, gaat hij zijn eigen erelijst niet snel aanvullen.

Maar ja, "hij moet zjust niks!!!!"

Reacties zijn gesloten.