Belgian Cycling brieft wielerteams voor Le Samyn: “Beter niet knuffelen na zege”

dinsdag 2 maart 2021 om 08:50
Belgian Cycling brieft wielerteams voor Le Samyn: “Beter niet knuffelen na zege”

foto: Cor Vos

Je ploegmaats knuffelen na een overwinning: het is ook in de wielersport de normaalste zaak van de wereld. In coronatijd ligt dit echter een stuk gevoeliger en dus voelt Belgian Cycling zich genoodzaakt om zich uit te spreken. “We geven voor Le Samyn al de boodschap dat ploegleiders hun renners moeten briefen beter niet te knuffelen na een zege.”

Ook al leven wielerteams tijdens wielerwedstrijden in een bubbel, virologen zien liever niet dat renners na de finish elkaar omhelzen. Ook als signaal naar de bevolking toe, die zich wel aan strenge coronaregels en de anderhalvemetersamenleving moet houden. “De wielersport staat niet boven de maatschappij”, zo laat Jos Smets, directeur van de Belgische wielerbond, weten.

“We gaan voor Le Samyn al de boodschap doorgeven dat ploegleiders hun renners moeten briefen beter niet te knuffelen na een zege”, zo klinkt het in Het Laatste Nieuws. “Ook schrijven we de UCI aan om hun standpunt daarover kenbaar te maken.” In het Belgische profvoetbal werkte men al met een boetesysteem. Smets: “Sancties in internationale wedstrijden moeten via de UCI gebeuren.”

Bubbel 
Luc Meersman, die als ploegleider verbonden is aan Trek-Segafredo, probeert het knuffelgedrag in perspectief te plaatsen. “Ik begrijp dat het voor de mensen niet mag, maar het team leeft ook in een bubbel. De renners slapen en eten samen. Voor ons was zondag de ontlading enorm, na alle druk, na een offday zaterdag. Ook al weten de renners dat ze dat niet mogen – op de bus geven ze gewoon een vuistje – kan je ze het dan moeilijk kwalijk nemen.”

Dit artikel delen:

18 Reacties

ssj 2 maart 2021 om 08:54

Tja… Goede reactie van Luc Meersman. Voor de bühne ziet het er wellicht wat gek uit, maar niet vreemd dat ze dit doen én het is niet onveilig want ze zitten in een bubbel en worden megavaak getest.

Turtlehead 2 maart 2021 om 14:37

Helemaal niet goed. Hij had moeten zeggen: ‘het was te begrijpen, de druk was hoog en het suc6 was enorm, dat leidde tot extra veel vreugde,… maar/en: we staan achter de oproep van de bond en gaan onze renners en personeel dit extra onder de aandacht brengen.’

FondriestTF3 2 maart 2021 om 09:19

Eens. Geen hot item maar qua voorbeeldgedrag misschien goed om het gewoon niet te doen.

In de bus kun je gewoon een feestje bouwen, zou ik zeggen.

Jan Blokland 2 maart 2021 om 09:20

Het gebeurd niet alleen met wielrennen hoor. Ook bij voetbal en andere sporten zie je het gebeuren. Ben het dus niet helemaal met Meersman eens.
En zoals bij voetbal na een derde of vierde goal is ontlading toch niet meer zo van toepassing lijkt me.
Het is goed van de organisatie om dit onder de aandacht te brengen.
Verslapping van maatregelen is logisch, maar niet goed op dit moment gezien de toch weer oplopende besmettingen.
Ook naar al die burgers die zich aan de maatregelen houden een slecht voorbeeld.

Wheely 2 maart 2021 om 09:20

Op TV zie je niet anders met de geteste personen in bubbels (Wie is de mol, Big Brother etc. ) Laat die wielrenners lekker knuffelen, juist fijn om te zien. Wat ze doen is al zo overduidelijk een uitzondering, mensen snappen dat wel lijkt me.

Jan Blokland 2 maart 2021 om 09:23

Niet mee eens. Als iedereen dat zou doen (en dat krijg je dan) is het hek van de dam. Want wie bepaalt dan wanneer wel en wanneer niet. Het is gewoon een slecht voorbeeld.

Wheely 2 maart 2021 om 09:34

Alsof ik nu zodra ik mijn wielrenpakje aanheb massaal mensen ga knuffelen omdat ik ze dat op TV ook heb zien doen. Zo werkt het toch niet.

Mensen kunnen hopelijk zelf nadenken, we doen dit al bijna een jaar met elkaar. Als dit kopieer gedrag zou aanwakkeren kun je beter de hele TV blokkeren want elke film, serie en herhaling is zonder anderhalve meter en mondkapjes.

S'mon 2 maart 2021 om 09:51

Gewoon kwestie van voorbeeldfuctie.

schlunzi 2 maart 2021 om 11:30

Mee eens. Mensen zijn zo dom toch niet. En mochten ze zich hieraan storen, wordt het tijd voor een Great Reset!

Jan Blokland 2 maart 2021 om 12:02

Mensen zijn niet dom, maar hebben een plaat voor d'r hoofd. Kijk maar naar Scheveningen, Museumplein, zodra je ze één vinger geeft pakken ze heel je hand.
Zo gaat dat dus ook met dit gedrag. Zien ze dat het toegestaan is gaan ze het ook doen., en hebben lak an de regels. Zien werkt dus stimulerend in ongewenst gedrag.

Derierre de la course 2 maart 2021 om 09:25

Voor de beeldvorming dus, wordt het niet eens tijd dat we mensen zelf leren nadenken.

*noot: zelf nadenken is wat anders dan een wappie van Feesboek nakletsen.

Romāns Vainšteins 2 maart 2021 om 09:25

Onwaarschijnlijk gepruttel in de marge geboren uit de idiote insteek dat mensen hersendode zombies zijn die alles wat ze op tv zien na moeten doen.

Ik ga na Hans Kloks show ook geen chicks doormidden zagen toch?

HoofdIsVrij 2 maart 2021 om 10:15

Om nu te stellen dat de TV totaal geen invloed heeft op het doen en laten van mensen is ook bijzonder naïef.

Als Hans Klok een idool is van jou als beginnend illusionist, dan zal je ook vrouwen door midden willen zagen ja. Net zoals wielrenners idolen zijn van opkomende wielrennertjes met een voorbeeld functie.

Verder ben ik overigens gewoon voor lekker laten knuffelen.

Maillot à Pois 2 maart 2021 om 09:45

Het gaat er niet volgens mij niet om dat mensen zo stom zouden zijn om alles na te doen wat ze op tv zien.

Sporters zien knuffelen om tv kan wel de reeds hoopoplopende frustraties voeden: waarom mogen die heren voetballers/wielrenners wél wat wij niet mogen?
Te meer aangezien nu de boodschap wordt gegeven dat ook wie al gevaccineerd is zich nog steeds aan de maatregelen moet houden.

David Janssens 2 maart 2021 om 11:10

Wat een onzin weer…. Gezonde mensen, nota bene gezonde mensen die talloze malen worden getest, zouden niet mogen knuffelen met ploegmaats die hen aan de zege hebben geholpen. Stop eens met al deze flauwekul! Het is al erg genoeg dat de renners op het podium (in de buitenlucht!!!) zo’n nutteloos mondkapje dragen, nu gaan we de spontaniteit ook nog even uit de sport schoppen. Geen politiek in de koers graag.

schlunzi 2 maart 2021 om 11:31

+1 helemaal mee eens!

Jan Blokland 2 maart 2021 om 12:06

David. Gemakkelijk gezegd. Ik ben mijn zus verloren aan Corona!!!!!

kleomantre 2 maart 2021 om 13:25

Ondertussen zitten de heren politici en beleidsmakers nog in de doemscenario's. En in die langspeelplaat zullen ze nog wel een tijdje blijven hangen met de beoogde vaccinatiegraad van zo'n 70 procent (80 procent volgen de virologen).

Realiteit is dat het een virus is dat maar een zeer beperkt deel van de bevolking echt treft, er zijn straks zelfs met 30-40% vd bevolking zo'n zwik mensen beschermd dat de overmatig zorg belastende toestanden er ook wel af gaan. Het wordt bovendien voorjaar en mensen gaan hun immuunsysteem weer opbouwen door meer zonnestralen te vangen en te bewegen. En in de tussentijd worden de behandelingen van mensen die dan nog wel goed ziek worden van Covid19 steeds effectiever.

Vraag is vooral wanneer het gevraagde en afgedwongen geduld nog te rechtvaardigen zal zijn en wanneer het niet meer is dan een verkrampte zucht naar controle die burger als een mak schaap moet ondergaan.

Persoonlijk denk ik dat we nu nog even moeten volhouden. Kortom het maar moeten slikken wat de beleidsmakers ons voorkauwen, inclusief het voorbeeldgeneuzel waar het in dit topic om draait. Dat is m.i. tot ongeveer begin april nog wel te billijken. Daarna denk ik dat het toch echt tijd gaat worden om echt richting 'normaal' te koersen, iets wat toch weer bereikt moet kunnen worden ergens in juni dan wel juli.

Daarna kunnen nog steeds mensen ziek worden, maar dat doen ze ook van andere ziekten en daar gaan we ook niet krampachtig mee om als het de zorg niet gelijk overmatig belast.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair