Belgen zaten collectief te ver bij vroege aanval Tadej Pogacar: “We waren niet helemaal attent”
Stuyven en Wellens - foto: Cor Vos
maandag 30 september 2024 om 09:56

Belgen zaten collectief te ver bij vroege aanval Tadej Pogacar: “We waren niet helemaal attent”

Tadej Pogacar begon er bijzonder vroeg aan op het WK in Zürich. De Sloveen viel op ruim honderd kilometer van de streep en verraste zo een groot deel van het peloton. Ook de Belgen zaten collectief te ver van achteren toen Pogi aanging.

“Bij het ingaan van de op drie na laatste ronde zag ik Slovenië op kop van het peloton versnellen”, vertelt Benoot in gesprek met Het Laatste Nieuws. “Ik keek toen om en zag Remco niet, dus liet ik mij uitzakken om hem te gaan zoeken. Daarom draaide ik van te ver op.”

Ook Quinten Hermans zat op dat moment wat te ver. “Want het was mijn taak om Remco te omringen tot we op drie ronden van het einde onze kaarten een eerste keer op tafel zouden smijten”, legt hij uit. Tim Wellens: “We hadden meer voorin moeten zitten toen Tadej aanviel… Net voor het WK ben ik met Tadej gaan trainen in Monaco. Hij zei toen dat hij niet zou wachten tot de slotronde. Ik dacht dat hij een grap maakte.”

“We waren niet helemaal attent op dat moment”, vat Benoot samen. “Een foutje van ons.”

Te lastig parcours voor Stuyven
Nochtans had bondscoach Sven Vanthourenhout gewaarschuwd voor een aanval van Pogacar. “Toen de grote groep met Tratnik en De Plus wegreed en een voorsprong van meer dan twee minuten had, liet Jasper Stuyven zich uitzakken om te vragen of ze moesten beginnen rijden”, vertelt de keuzeheer. “Ik zei dat het niet nodig was, maar dat ze wel attent moesten zijn voor de oversteek van Pogacar…”

Het was de taak van Jasper Stuyven om voor de verbinding met Vanthourenhout te zorgen. De renners reden immers zonder oortjes. “Op dit zware parcours – achteraf gezien te lastig voor mij – kon dat enkel in de drie vlakke kilometers richting de finish. Met mijn laatste krachten ben ik nog tot bij Remco geraakt en hem ingelicht wat Sven had gezegd.” Daarna zat de koers voor Stuyven erop.

Benoot: “Niet mijn beste benen”
Toen Pogacar eenmaal weg was, probeerde België de situatie nog recht te zetten. “Als Pogacar aanvalt, moet je niet twijfelen”, aldus Hermans, die samen met Victor Campenaerts de achtervolging leidde. Volgens Benoot had dat kopwerk direct effect. “We halveerden het verschil en naderden tot op een halve minuut. Remco was toen nog vrij relaxed.” De renner van Visma | Lease a Bike had zelf ook graag nog een kopbeurt gedaan. “Maar ik moet toegeven dat ik niet over mijn beste benen beschikte.”

Wellens reed zich vervolgens leeg richting de steile Zürichbergstrasse. Daarna was het aan Maxim Van Gils. “Ik heb geprobeerd om Remco zo dicht mogelijk te brengen, zodat hij kon springen, maar mijn benen liepen redelijk rap vol. Ik had geen superdag”, aldus de renner van Lotto Dstny. Nadat hij af gaf, was het aan Evenepoel zelf. De dubbele olympisch kampioen kon Pogacar niet meer terughalen en moest genoegen nemen met een vijfde plaats.

RIDE Magazine
14 Reacties
30-09-2024 11:01
"Net voor het WK ben ik met Tadej gaan trainen in Monaco. Hij zei toen dat hij niet zou wachten tot de slotronde. Ik dacht dat hij een grap maakte.”

Haha, topquote hoor. Ik oordeel vrij mild over 'de slag missen' in deze: je kunt gewoon niet 270km bij iemand in het wiel zitten. En als Pogacar gaat, zoals hij ging, had hij elke secondant van Evenepoel na 20km toch uit het wiel gereden. Daar Evenepoel te ver van achter zat, was het gewoon een goed uitgekiend moment. C'est ca.
30-09-2024 12:11
Je kunt makkelijk zeggen dat je Pogacar moet volgen als hij vroeg aanvalt, maar feit is dat bijna iedereen dat moet bekopen. Denk maar aan O'Connor in de Tour. Die noemde zichzelf daarna de domste renner van het peloton omdat hij Pogacar probeerde te volgen.
30-09-2024 13:01
Koekje van eigen deeg toch, dit was niet veel anders dan Wollowong, met toen REVKET los en Pogi ergens i n de achtergrond.
    30-09-2024 15:03
    Alleen reden ze hier meteen vol achter Pogacar, in Wollongong kreeg Evenepoel naar mijn inziens 2 a 3 minuten cadeau vooraleer ze doorhadden dat hij solo was ondertussen. Daar had ik ergens het gevoel dat Evenepoel het deels cadeau kreeg (was nog steeds een straf nummertje hoor) terwijl Pogacar echt 2 uur heeft moeten vechten voor een relatief klein gat, wat het voor mij indrukwekkender maakt.
    30-09-2024 16:48
    Nee, dat gevoel had ik niet. Dat het meteen vol ging, sowieso hielp ook niemand de belgen.
30-09-2024 10:11
Mwa, wanneer de topfavoriet op 100km van de meet aangaat, dan kan ik me voorstellen dat je verwacht dat die poging niet de grootste kans van slagen heeft. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om in het wiel te gaan zitten, maar dan hadden dat meteen Van der Poel, Evenepoel, Hirschi en de andere kopmannen moeten zijn. Maar nogmaals, ik kan me ook goed voorstellen dat ze dat niet deden.
    30-09-2024 10:21
    Toch juist bij Pogacar moet je zorgen dat je elk moment dat het ook maar een beetje omhoog loopt in zijn wiel zit als medefavoriet.

    Vingegaard wordt vaak een beetje uitgelachen als hij een hele tour in het wiel van Pogi rijdt, maar dit is precies de reden. Het kan gewoon elk moment gebeurd zijn.
    30-09-2024 10:23
    Het is ook niet dat Pogacar er om bekend staat lange solo's aan te kunnen.
    30-09-2024 11:01
    Ik vind dat Vingegaard ook altijd heel erg slim rijdt. Gewoon puur op het wiel van Pogi. Hij wordt er om beschimpt, maar het heeft hem wel 2 Touroverwinningen opgeleverd.
    30-09-2024 11:18
    Ze zaten te ver maar dat was het probleem niet. Het was eigenlijk zelfs ideaal. Er was maar één manier om Pogi te stoppen en dat was hem afmatten als collectief. Dat hij op 100km solo gaat past perfect in die tactiek. Alleen geven de Belgen allemaal aan geen goede dag te hebben dus dan houdt het op zeker zonder steun van andere landen.
30-09-2024 12:23
Wat nodig was: een georganiseerde langdurige achtervolging van diverse landenteams, niet slechts één team. Pogacar kon - naast de 'domme' keuze om aan te vallen (volgens hemzelf) - zeker ook gokken op de kans dat er van die organisatie niet veel terecht zou komen, hetgeen ook bleek. Je moet er wel sterk voor zijn natuurlijk.
30-09-2024 12:31
Belgen hebben gewoon erg slecht gereden. Bennoot rijdt alleen hard voor Wout. Wellens gaat echt niet tot het gaatje om ploeggenoot Pogi terug te halen . Pogi krijgt veel hulp van Tratnik en ploeggenoot Sivakov.
    30-09-2024 13:00
    Je kan van de Belgische ploeg zeggen wat je wil, het is wel het enigste land dat zijn renners heeft laten rijden achter Pogacar. Dat ze zich daarmee hebben opgeblazen is een feit, maar ze hebben tenminste geprobeerd. Dat Evenepoel geen goeie dag had, was ook al snel duidelijk, maar hij heeft zijn verantwoordelijkheid genomen. Renners van andere landen hebben eerst en vooral aan zichzelf gedacht, da's ook hun goed recht, maar ik heb geen enkel land gezien dat als ploeg achter Pogacar gereden heeft.
30-09-2024 16:07
Niemand had dus een goede dag behalve campenaerts. Ja dan weet je dat het moeilijk wordt. Toch gestreden en met borst vooruit ten onder gegaan in tegenstelling tot andere grootmachten

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine