De AIGCP – de vereniging voor professionele wielerteams – laat van zich horen. De belangenvereniging laat in een statement weten niet akkoord te gaan met de voorgestelde UCI Classics Series, een klassement van de twintig belangrijkste eendagskoersen.
De internationale wielerunie bereikte eind vorig jaar nog een akkoord met de ploegen, renners en organisatoren over hervormingen in de wielersport. De UCI liet toen weten dat het in 2020 hervormingen zal doorvoeren op het gebied van de kalender, verdeling van de ploegen en startrecht in grote rondes en klassiekers.
Een van de veranderingen is het invoeren van de zogeheten UCI Classics Series, een reeks wedstrijden bestaande uit de vijf monumenten en de vijftien belangrijkste eendagskoersen. De AIGCP ging akkoord met de plannen, op voorwaarde dat het regelmatigheidsklassement zou bijdragen aan de economische hervorming van de wielersport.
Uitwerking
De ploegen zijn echter niet tevreden over de uitwerking van de UCI Classics Series. Zo laat de AIGCP weten dat de UCI de rechten van de teams en renners niet respecteert. Daarnaast komt de huidige opzet en aanpak van de Classics Series niet overeen met de voorgestelde plannen, aldus de belangenvereniging.
De AIGCP heeft de UCI dan ook laten weten dat het niet akkoord gaat met de voorgestelde UCI Classics Series. De vereniging is wel bereid om mee te werken aan de oorspronkelijke hervormingsplannen, mits de plannen bijdragen aan de economische hervorming van het wielrennen en de rechten van de teams worden gerespecteerd.
Teams reject key elements of the UCI Reform 2020: “Classics Series” pic.twitter.com/qpaOLWZCyG
— AigcpOfficial (@AigcpOfficial) September 26, 2019
8 Reacties
Iets meer uitleg zou erg welkom zijn.
Het gaat om het economisch model van de wielersport. Bijvoorbeeld het meedelen in tv gelden door teams ipv dat de organisator alles opslokt.
En een voorstel hoe het volgens de AIGCP beter kan ook. Het is makkelijk dingen afkeuren als je zelf geen alternatief hebt.
Wat moeten de ploegen doen dan? Zolang een partij als de ASO aan winstmaximalisatie doet kun je wel met ideeën komen om meer geld te genereren, maar als het geld bij de ASO blijft plakken hebben ze er weinig aan.
Maglia Rosa, het is inderdaad een commerciële instantie maar ze investeren ook in het wielrennen. Vele koersen, zoals bijvoorbeeld Arctic race of Norway, worden door hen georganiseerd.
Gezien je Nickname zou het ook kies zijn om de Italiaanse organisatie van de Giro te noemen….
De AIGCP heeft nog steeds geen website lijkt het. Een organisatie die communiceert via Facebook en Twitter neem ik nog minder serieus dan de UCI.
Ja, dit verdient inderdaad enige uitleg..
Zoals het tussen de lijnen leest komt het erop neer dat de ploegen niet voldoende krijgen van de (eventuele) opbrengsten …