Balende Schmid niet blij met Bouwman: “Geen faire sprint, hij duwde me weg”
foto: Cor Vos (archief)
vrijdag 27 mei 2022 om 17:36

Balende Schmid niet blij met Bouwman: “Geen faire sprint, hij duwde me weg”

Mauro Schmid was op zijn zachtst gezegd niet blij met Koen Bouwman na de finish van de negentiende etappe van de Giro d’Italia. Volgens de Zwitser van Quick-Step-Alpha Vinyl reed de Nederlander geen faire sprint. “Naar mijn mening was het geen eerlijke sprint”, is Schmid duidelijk in gesprek met Eurosport.

Schmid ging samen met Bouwman af op de laatste, zeer scherpe, bocht. Die bleek beslissend in de strijd om de ritzege, maar volgens Schmid was het geen propere sprint. “Naar mijn mening was het geen faire sprint, dat was wel duidelijk. Bij het ingaan van de bocht zat mijn stuur nog voor die van hem. Hij viel bijna in de bocht. Hij weet dat hij langzamer is in de sprint en duwde me weg.”

“Als je de laatste honderd meter ziet, zie je dat ik er niks aan kan doen”, laat Schmid weinig aan de verbeelding over. “Of er een diskwalificatie moet komen? Ik weet het niet zeker, maar in mijn optiek ging het er echt niet eerlijk aan toe.” De jury keek na afloop nog wel naar de beelden, maar besloot niks meer aan de uitslag te veranderen. Bouwman pakt dus zijn tweede ritzege in deze Ronde van Italië.

Geen eerste overwinning in deze Giro d’Italia dus voor Schmid, die tevreden moet zijn met de tweede plaats. “Een hevige teleurstelling. Met een tweede plek ben je de eerste verliezer. Ik ben daar dus niet blij mee. Ik had denk ik wel de benen om te winnen, dus ik ben natuurlijk teleurgesteld.”

RIDE Magazine
64 Reacties
27-05-2022 17:37
Ik vind dat Bouwman niks verkeerd heeft gedaan
    27-05-2022 17:41
    Nou, chique is het niet, maar niet echt fout. Schmid lult want Bouwman lag voor. Bij de F1 zouden ze zeggen dat het Bouwman's bocht is.
    Netjes is anders, maar echt reden voor DSQ voor mij ook niet.
    Grootste fout ligt bij de organisatie. Wie legt de finish nu direct na zo'n bocht.
    27-05-2022 17:41
    Daar gaat het niet om. Het gaat erom wat Patrick Lefevre er van vindt. Heeft hij al getweet?
    27-05-2022 17:55
    Patje zal het wel anders gezien hebben en hij is de enige kenner.
    27-05-2022 18:08
    In Noorwegen ook tweede geworden. Dus Patje zijn minderwaardigheidscomplex zal wel weer opspelen.
    27-05-2022 18:10
    Patje tweet al maanden niet meer.
    27-05-2022 18:49
    Fout ligt bij de parcoursbouwer. Feit is dat Bouwman gewoon de sterkste was, al was de finale in een rechte lijn geweest dan had Schmid nog niet gewonnen. En eigenlijk is Bouwman de enige die de bocht goed aansnijdt. In de herhaling zie je ook Valter de bocht uitvliegen, terwijl hij door niemand gehinderd wordt. Schmid had die bocht nooit gehouden zonder in de remmen te knijpen. Punt.
27-05-2022 17:38
Hij duwde je niet weg: je liet jezelf wegduwen omdat Bouwman simpelweg sneller was. Stoppen met huilen en een spiegel kopen
    27-05-2022 18:01
    True......
    27-05-2022 18:05
    Hij onderschatte Bouwman duidelijk. Ook in een normale sprint rechtdoor was hij geklopt geweest vandaag.
27-05-2022 17:42
Koen was gewoon slimmer.
27-05-2022 17:45
De sprint was al gereden voor de bocht
    27-05-2022 18:32
    Precies, en duwde me weg is een pertinent verzinsel, een onvolwassen opmerking.
27-05-2022 17:46
Ik lag voor... zou hem willen aanraden de herhaling even te bekijken, Koen lag voor en niet zo een beetje.
    27-05-2022 17:58
    Nee, die Zwitserse precisie is niet meer wat het geweest is…
27-05-2022 17:47
Ik ben benieuwd wat d’n Remco hiervan vindt. En Cav. En naar de column van Ome Pat.
Graag met uitleg waarom en hoe Schmid had kunnen winnen en waarom hij sneller is dan Bouwman en niet voor hem kwam.
27-05-2022 17:47
Wat een aansteller en waanzinnig slechte verliezer.
    27-05-2022 17:48
    Wel zuiver formuleren: het is een Duitstalige Zwitser, die hechten daaraan ;)
27-05-2022 17:49
Goed dat er een poll staat, daar gaan we iets uit leren.
    27-05-2022 17:53
    Prachtige toevoeging aan de poll. Erg veel inhoud.. wanker! *Kuch kuch*
    27-05-2022 18:02
    Ik denk dat er nog een knipoogje mist bij Deels reactie.
27-05-2022 17:50
Ik heb geen duw gezien, zin in de column van ome Pat. Contador zegt ook , no problemo!!!
27-05-2022 17:51
Denk dat Schmidt niet meer zo fris was, want hij lag bij de laatste bocht al een lengte achter op Bouwman. In de een na laatste bocht kwam Bouwman er naast, om er dus in het stuk naar de laatste bocht toe, voorbij te gaan. Hij snijdt de bocht als eerste man scherp aan, en dat was voor Schmidt idd problematisch, dat hij niet blij is met de actie, begrijp ik. Maar hij had zelf kunnen en moet voorkomen door harder te sprinten ri laatste bocht. Daar heeft hij de etappe dus verloren, en niet in de bocht. Dsq zou imo niet terecht zijn.
    27-05-2022 17:57
    Schmid kon niet sneller door die bocht gaan, aangezien hij langs de binnenkant zat. Je kan alleen sneller gaan als je van buiten naar binnen komt en daar kon hij niet meer heen. Daarom leg je ook geen scherpe bocht meer op 70 meter.

    Bouwman kon weinig anders doen, maar dat gold ook voor Schmid. Bouwman terecht gewonnen, maar Schmid is ook gewoon terecht boos. Vind hem hierdoor absoluut geen slechte verliezer, iedereen zou in die positie hetzelfde hebben gereageerd. Maar het is blijkbaar een waanzinnig slecht verliezer voor sommigen.
    27-05-2022 18:03
    Prachmatisch niet fris, maar ook mentaal wat minder. Als je de overwinning kunt ruiken, en diep van binnen weet dat wat je zegt niet waar is, en toch jezelf dat laten vertellen sat het wel zo is.. Tja dan ben je idd een slechte verliezer.
    27-05-2022 18:07
    Gebruikersnaam: Karsten Kroon heeft tijdens de etappe wel 5 keer gezegd dat de laatste bocht haaks naar links is en op 70meter van de streep ligt. Ik neem aan dat ploegleiders even goed zo niet beter geïnformeerd zijn over de aankomst. Bouwman leek het wel te weten. Je moet dus als renner aan de buitenkant zitten en als eerst die bocht in sturen. Schmid moet boos zijn op zijn ploegleider waarom hij kennelijk niet wist dat hij niet aan de binnenkant die bocht in moest gaan.
    27-05-2022 18:12
    En Karsten heeft ook nog eens Donna Summer geïmiteerd.
    27-05-2022 18:13
    Als je als ploegleider slechter voorbereid zou zijn op een etappe dan Karsten Kroon moet je echt een andere baan zoeken.
    27-05-2022 18:21
    @Baukema Tomoulin
    Als Schmid aan de buitenkant zit, dan zit er iemand anders aan de binnenkant die komt klagen, dat maakt niet echt uit. Er zit altijd wel iemand aan de binnenkant, ze kunnen niet alle 5 als eerste de buitenbocht nemen. Het probleem mag zich gewoon niet stellen.

    Die weten echte alle vijf wel wat er aankomt, maar ze kunnen daar niet allemaal de perfecte tactiek voor hebben.
    27-05-2022 20:44
    Helemaal eens met Andreotti. En Karsten is sowieso een Eindbaas!
27-05-2022 17:56
De finishlijn lag in die bocht, ga je daar als eerste doorheen dan heb je gewonnen.
27-05-2022 17:56
Om te winnen moest je als eerste vol de bocht in gaan. De strijd was in feite voor de bocht. En Bouwman ging er als eerste doorheen. Als Schmid wilde winnen had hij als eerste de bocht moeten nemen. Maar enfin, hij heeft verloren en mag teleurgesteld zijn natuurlijk.
27-05-2022 17:58
Schmid mag blij zijn dat hij zelf niet gediskwalificeerd wordt voor het hinderen van Valter en Vendrame. Op de plek waar hij zat zou hij de bocht nooit halen bij die snelheid.
27-05-2022 18:00
Teleurgestelde renner en dus begrijpelijk dat hij dit zegt. Als hij de beelden bekijkt zal hij moeten toegeven dat Koen voor lag bij het ingaan van de bocht en dus alle recht om van deze situatie (debiele bocht) zijn keuze te maken. Je kunt moeilijk in een bocht allemaal achter elkaar aanrijden.
27-05-2022 18:00
Ik denk dat Schmid de beelden nog eens terug moet kijken zonder een tetterende ploegleider in zijn oor die roept dat hij 'ervoor' ligt. Als Schmid niet remt tikt hij hooguit het achterwiel van Bouwman aan, dan kan je er echt niet voor liggen op dat moment. Ook is er geen fysiek contact geweest, dus van duwen kan je ook niet spreken. Grootheidswaanzin van zo eentje met een blauw hemd aan
27-05-2022 18:01
Alsof je een bocht van 90 graden naar links kunt aansnijden vanaf uiterst links...
27-05-2022 18:05
Ach, ik zou het ook proberen als ik Schmid was. Alhoewel het wel suf is mocht je zo uiteindelijk winnen.
27-05-2022 18:05
Slechte verliezer.
    27-05-2022 18:13
    Zou zeggen domme verliezer, of dom vanuit de volgwagen of dom van hemzelf.
27-05-2022 18:09
Schmid zat vlak voor de bocht niet op de ideale lijn bij het ingaan: te veel naar binnen. Wel de kortste weg maar niet de snelste. Bouwman was getipt door Max ( ook gesponsord door Jumbo) en sneed de bocht goed aan om pas in het midden daarvan zo veel mogelijk naar binnen te zitten en daarna weer naar buiten te gaan: de snelste manier.
27-05-2022 18:11
Schmid trapte ongetwijfeld zijn beste waardes ooit, zat waarschijnlijk daarom in die bocht naar zijn computer te staren (waarop zijn gps hem meedeelde dat hij op kop lag)
27-05-2022 18:14
Schmidt zal morgen nog wel een mildere reactie geven. Teleurstelling vierde hoogtij na de finish. Nooit leuk om in de bochten-chasse-patat te zitten.
27-05-2022 18:24
het wolvengehuil anno 2022...
27-05-2022 18:45
Wat een jankerd
27-05-2022 18:52
Schmid lag achter Bouwman, dan ben je de lul als je je lijn niet kunt houden.
27-05-2022 18:53
Ja het gaat niet best

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine