Bahrain Victorious ziet in Visma-klimmer Attila Valter de ideale meesterknecht
Bahrain Victorious heeft de komst van Visma | Lease a Bike-renner Attila Valter bevestigd. WielerFlits meldde in juni al dat de Hongaar bij Visma | Lease a Bike zou vertrekken, nu geeft zijn nieuwe ploeg ook prijs in welke rol hij mag functioneren.
“Hij is een renner die we al lange tijd aan het volgen zijn”, aldus Bahrain Victorious-managing director Milan Eržen. “We geloven dat hij het potentieel heeft om nog een stapje vooruit te zetten met ons. In de volgende twee jaar zien we hem een cruciale rol spelen in de bergen om onze klassementsrenners te ondersteunen. Op andere momenten kan hij ook de vrijheid krijgen om zijn eigen resultaten na te streven.”
Valter is zo de eerste renner die zijn vertrek officieel aankondigt bij het Visma | Lease a Bike-team. Met Olav Kooij, Tiesj Benoot en Dylan van Baarle zijn er nog meer sterke pionnen op weg naar de uitgang.
In zijn tijd bij de ploeg werd Valter vierde in Strade Bianche (2023), elfde in de Waalse Pijl (2023), vijfde UAE Tour (2024) en vierde tijdens de olympische wegrit in Parijs. Valter onderscheidde zich verder vooral als klimknecht. Hij reed twee keer de Vuelta a España en een keer de Giro d’Italia.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Hoeveel knechten rijden zowel in de Vlaamse als Ardennenklassiekers bijna consequent minstens top-20, bleken capabel om podium te rijden in Parijs-Nice, kunnen kopman zijn in kleinere rondjes/klassiekers, zijn inzetbaar in zowel een (pré-)leadout als een klimtrein en scoren doorgaans eigenlijk minstens een 7 van februari tot oktober?
Denk dat je zijn impact echt niet mag onderschatten, het is niet voor niets dat hij zowel bij België als bij VLAB eigenlijk steeds een certitude is voor alle belangrijke afspraken, ook al is er bij beide sprake van weelde qua keuze. Het is niet de meest opvallende renner uit het peloton, maar hij zit er wel bijna altijd bij in de finales.
De koersen waar Valter een realistische kans heeft om een mooie uitslag voor zichzelf te rijden, rijden ze bij VLAB gewoon amper. Die pikken er vooral de grotere koersen uit, en dan staan er altijd wel betere renners boven hem waarvoor hij moet knechten, zoals Yates en Vingegaard.
Bij Bahrain gewoon aantal 2.1 of 2.pro-rondjes op z'n programma zetten waar hij voor top-5 kan meedoen.
Denk dat hij er dan perfect mee kan leven als hij in de WT-rond(j)es moet knechten voor de Tiberi's, Caruso's en Martinez'en van de ploeg.
Dit is denk ik geen financiële keuze buiten continuering van zowel zijn rol als contractomvang. Bij visma is het er ook niet echt uitgekomen voor hem dus een andere omgeving helpt allicht
De eerste seizoenen was het vrij goed, maar het zakt helaas wat weg bij hem. Hopelijk nieuwe energie voor hem.
Tirreno voor Yates, Dauphiné voor Vingegaard, Baskenland voor Kelderman, Noorwegen voor Brennan.
En qua ééndagskoersen Strade, Milaan-San Remo (Kooij), Amstel (WvA), Waalse Pijl (Benoot), Luik (Benoot) en zelfs de Copenhagen Sprint (Kooij) godbetert. En in de Faun Drome en Faun Ardeche was het telkens voor Tulett.
Hij heeft tot dusver dus 3 koersen voor eigen rekening mogen rijden, waaronder de beide nationale kampioenschappen, dus vanuit VLAB eigenlijk 1, namelijk de Strade. Ik denk dat hij maar wat graag overstapt naar Bahrain om daar als (schaduw)kopman de Rondes van Slovenië, Hongarije, Wallonië, Tour of the Alps,... te rijden die ze bij VLAB allemaal skippen. Want ja, hij heeft nu enkele ploegmakkers die ook al veel hebben gereden (Logisch, Yates, WvA en Affini hebben Giro & Tour gereden), maar daar heeft hij natuurlijk niets aan. Hij bengelt in de middenmoot qua aantal koersdagen, en qua aantal koersdagen heeft Bahrain er gwn 10% meer dan VLAB, dus die rijden gwn een uitgebreider programma.