Het Spaanse Marca weet het zeker: baanwielrenners Sebastián Mora (31) en Albert Torres (29) zullen volgend jaar uitkomen voor WorldTour-formatie Movistar. De Spaanse ploeg van Alejandro Valverde en Enric Mas liet eerder al weten donderdag met transfernieuws te komen.

Mora en Torres schitteren als koppel al enkele jaren op de baan. Zo werden beide mannen in 2015 Europees kampioen koppelkoers, maar wonnen ze één jaar later ook de Zesdaagse van Rotterdam. Mora veroverde bovendien al eens de wereldtitel op de scratch, alsook twee Europese titels, waaronder dit jaar in Apeldoorn. Beide Spanjaarden hebben echter weinig ervaring als wegrenner.
Zo reed Torres nog nooit voor een profploeg, al was hij in het verleden wel stagiair bij Geox-TMC en Androni Giocattoli-Venezuela. Hij kwam de laatste jaren uit voor continentale formaties. Mora was dit seizoen actief voor het ProContinentale Caja Rural-Seguros RGA, maar hij wist geen individuele resultaten te behalen. Toch mogen beide renners zich opmaken voor een debuut op WorldTour-niveau.
Overige transfers
Movistar trok eerder al Dario Cataldo, Enric Mas, Davide Villella, Mathias Norsgaard, Juri Hollmann, Gabriel Cullaigh, Matteo Jorgensen, Johan Jacobs, Einer Rubio, Sergio Samitier, Inigo Elosegui en Juan Diego Alba aan. “Movistar wil het richting 2020 over een andere boeg gooien. Ze willen internationaler worden en investeren in de jeugd”, zo vertelde Jacobs in een interview met WielerFlits.
Het ligt overigens in de lijn der verwachting dat Torres en Mora komende zomer ook in actie komen tijdens de Olympische Spelen van Tokio. De baanspecialisten willen als duo meedoen aan de koppelkoers, terwijl Torres vermoedelijk ook zal uitkomen op het omnium.
15 Reacties
Vreemd… Is dit uit paniek? hebben maar 25 renners en verliezen zo op een paar jaar, de broers Izaguire, de broers Herrada, Fernandez, Quintana, Landa…
Ze zullen het moeten doen met Valverde, Mas en Soler..
Toch opmerkelijk of ze moeten rekenen op een Bernalsituatie met Einar Rubio
Het komt vooral door de verslechterde relatie met rennersmakelaar Acquadro.
Movistar heeft besloten niet meer met hem samen te werken en geen van de renners die door hem begeleid worden een contract te geven. Door deze situatie is ook de onzekerheid rond Amador ontstaan.
Dit samen met een hele grote hoeveelheid aflopende contracten dit seizoen.
Inderdaad, maar je kan ook vervangers halen die niet bij Acquadro werken toch?
Nu is er enkel geïnvesteerd in Mas
Movistar & mitchelton moeten qua kwaliteit stevig inleveren lijkt me. Dat wordt een stapje achteruit in het peloton. Enkele jaren geleden was Mitchelton nog heer en meester in de Giro en movistar in de vuelta. Jumbo en Bora zijn er al over gewipt. Ik verwacht dat ook UAE en EF dat gaat doen in 2020.
Bwah Michtleton verliest enkel Trentin.
Met de broers Yates zitten ze daar nog goed hoor, hopelijk kan Chaves nog uit het dal klimmen.
Met Haig zit er een potentiele GC topper en ook de jongere Aussies doen het goed, net zoals deze van Sunweb.
Ze missen echter een spurter. Benieuwd wat Kaden Groves kan.
Dit jaar trentin vertrokken, vorig jaar Ewan. En chaves is niet meer de GT-topper die hij vroeger was. En dat terwijl hier geen noemenswaardige transfers tegenover staan. Het zou kunnen dat de jongeren doorgroeien, het zou ook zomaar kunnen dat dat niet is! Het is wel duidelijk dat ze meer dan vroeger alles op het klimwerk zetten.
Toch een beetje vreemd. Allebei vrij ervaren renners die op de weg nog niet veel hebben laten zien. Het aantal vrije Spanjaarden is uiteraard ook wel op aan het raken. Heel veel jong, buitenlands talent, ik ben niet of dat gaat aanslaan.
Er staat nergens dat ze een echt wegprogramma gaan rijden. Movistar ziet een kans om schone schijn te maken met een mogelijk olympisch goud voor een minimale investering….
Als je die twee opeens professioneel gaat ondersteunen, dan moet ik nog zien wie er op de koppelkoers in Tokio in de buurt kan komen…
Ik schat Kluge-Reinhart toch iets hoger in.
Vet! Komen altijd als zeer sympathiek over in roffa.
Mss mogen ze wel parijs-roubaix rijden, dat is toch aankomen op de ultieme wielerbaan.
Torres, dat is een taaie op de baan. Zou mooi zijn als hij dat ook op de weg kan laten zien (aangenomen dat ze ook werkelijk op de weg gaan rijden).
Neem dan gelijk Van Schip!
Ben erg benieuwd naar de “zaak” amador.
Hoop stiekem dat hij blijft maar schijnbaar zou dat betekenen dat Betancur zijn koffers moet pakken.
Volgens de laatste geruchten in Spanje worden deze twee binnenkort gepresenteerd. Het verlies van Amador zal ook binnenkort bekend worden gemaakt, wat betekent dat Betancur verzekerd is van een plek.