Auto van INEOS Grenadiers rijdt fan omver op Peyresourde, ploegleider krijgt gele kaart en hoge boete
foto: screenshot Eurosport via X
zaterdag 19 juli 2025 om 19:20

Auto van INEOS Grenadiers rijdt fan omver op Peyresourde, ploegleider krijgt gele kaart en hoge boete

Video Tijdens de veertiende etappe van de Tour de France kwam een ploegleiderswagen van INEOS Grenadiers in aanraking met een toeschouwer. Op televisiebeelden is te zien hoe de wielerfan vlak onder de top van de Col de Peyresourde onderuit gaat nadat hij omver wordt gereden. De jury heeft ploegleider Oliver Cookson een gele kaart en een behoorlijke geldboete gegeven voor het incident.

Het was een vreemd beeld in de achtervolgende groep achter eenzame koploper Thymen Arensman: Carlos Rodriguez versnelde achter zijn ploeggenoot aan. Maar tijdens die actie gebeurde er in de achtergrond misschien nog wel iets merkwaardigers. De ploegleiderswagen van Arensman en Rodriguez reed namelijk een toeschouwer omver.

Het publiek zorgde ervoor dat de renners en volgauto’s slechts beperkte ruimte hadden om overheen te fietsen. Aan een van de fans langs de kant werd dat pijnlijk duidelijk gemaakt. De man kwam in aanraking met de ploegleiderswagen van INEOS Grenadiers en vloog onderuit.

Update: Actie bestraft met geel en fikse boete
Ploegleider Cookson is door de jury zwaar bestraft voor het incident op de Peyresourde. De Brit ontvangt een gele kaart en een geldboete van maar liefst 5000 Zwitserse Frank. Het is de grootste geldboete van de Tour de France tot nu toe.

RIDE Magazine
51 Reacties
19-07-2025 16:52
Eigen schuld van die toeschouwer. Wat minder zuipen en meer opletten zou prettig zijn.
19-07-2025 17:19
Dat ze een keer leren niet op de weg te gaan staan.
19-07-2025 17:24
Hopelijk geen schrammetjes op de auto
19-07-2025 17:19
Risico van het vak (toeschouwer zijn en op een berg je als een idioot gedragen)
19-07-2025 17:48
Moet je maar aan de kant gaan met je telefoon.
19-07-2025 17:27
Elk lichaamsdeel dat boven het asfalt hangt mag dezelfde behandeling als deze krijgen. Kijken kan ook als je in het gras of op de stoep staat.
19-07-2025 17:23
Leverde die dubbele rietberger mét hulp van de auto nog extra punten op?
19-07-2025 18:01
Kan nog wel eens een staartje krijgen….doorrijden na ongeluk. Ploegleider gaat m.i. ook niet vrijuit. Maarre wat een idioten die toeschouwers.
    19-07-2025 19:31
    Dat ook de ploegleider niet vrijuit gaat is voor veel mensen hier een lastige boodschap, blijkbaar. Blij te lezen dat er ook nog redelijke mensen reageren.
    19-07-2025 23:26
    Een staartje voor die toeschouwer, 'fan', wat een malloot. Schandalige straf van de UCI. Waar moet de bestuurder allemaal niet op letten. Rijdt nb midden op de weg en gefocust op de koers en z'n renners. Die gast staat midden op de weg. Had ook een botsing met een renner, en met gevolg letsel kunnen zijn. Dan was de pleuris uitgebroken jegens oa de UCI.
19-07-2025 17:29
Hier ging m.i. de auto van Ineos niet helemaal vrijuit. Er was overduidelijk geen ruimte.
    19-07-2025 17:35
    Bescherm die gekken ook nog.
    19-07-2025 17:38
    Dit soort invulreacties had ik wel verwacht. Maar ik zeg nergens dat de toeschouwer wel vrijuit gaat. Het is alleen niet dat er ééntje zo ver naar voren stond of zo. Er was geen ruimte om in te halen.
    19-07-2025 17:42
    De weg is formeel afgesloten voor de koers. De volgauto hoort bij de koers, de toeschouwers niet.
    19-07-2025 17:43
    Weet ik allemaal wel, maar dan moet de organisatie het fatsoenlijk schoonvegen met motards die alle debielen weer terugdrukken.
    Bijzonder dat iedereen het met een auto inrijden op een menigte goedpraat, ook al hoort die menigte daar niet te zijn.
    Een paar honderd meter verder had de auto er prima langs gekund, want daar stonden hekken.
    19-07-2025 17:46
    Nee, dat hoeft dus niet. De mensen mogen gewoon niet op de weg staan. Juist om dit soort ongelukken te vermijden.
    19-07-2025 17:47
    Als je wel eens wielrennen kijkt weet je dat, als er zo veel toeschouwers zijn op een klim, het niet te voorkomen is.
    19-07-2025 17:49
    @onetrickpony je kunt ook overdrijven met je inrijden op een menigte.
    19-07-2025 17:54
    Ik overdrijf helemaal niet. Als deze toeschouwer niet onderuit ging stonden er alleen al in het zicht van de camera drie achter. Het was zo druk dat de auto even had moeten wachten tot het afgezette stuk.
    19-07-2025 18:20
    Als er een groepje van 8 achter had gereden had deze malloot het ook niet gezien. Je moet daar gewoon niet staan, filmen met je telefoon en opletten wat er achter aankomt.
    19-07-2025 19:16
    Dat je daar niet moet staan ben ik volkomen met iedereen eens. Maar er stonden wel mensen, en veel ook. Het is niet zo dat er ineens iemand opdook of zo.
    Inmiddels heeft de ploegleider geel en een boete gekregen. Volledig terecht!
    En ook helemaal geen medelijden met de gek die uiteindelijk is aangereden hoor. Is gewoon het risico van dat soort gedrag.
    Het valt me alleen tegen van jullie dat ik puur iets zeg over de actie van de ploegleider, en jullie allemaal iets anders lezen.
    19-07-2025 19:54
    OneTrickPony, het is niet dat ik je standpunt niet begrijp en ik vind het prachtig dat jij nog op deze manier naar de wereld kijkt. Voor mij geeft deze boete aan dat dit gedrag van een (ik moet even zoek naar woorden die hier toegelaten worden) "fan", dus blijkbaar gewoon prima zijn voor de organisatie en deze sport. Je opent een deur voor meer van dit soort gedrag. Nul respect voor de sport, de renners, is blijkbaar helemaal prima. Het zal vast niet mogelijk zijn, maar ik kijk (waarschijnlijk zuur) naar wat hier gebeurd. Mits mogelijk zou ik als Ineos deze boete verhalen op de toeschouwer en hoop dat de zorgverzekeraar van deze "fan" de opgelopen medische kosten niet vergoedt.
    19-07-2025 20:25
    Fuubs, allereerst dank voor je aardig geformuleerde reactie in tegenstelling tot sommige anderen, die mij van alles in de mond leggen wat ik niet zeg.
    Voor mij is het gedrag van de "fans" één discussie, en de beslissing van de ploegleider om uitgerekend hier te gaan inhalen een compleet andere.
    De schuld van de één betekent niet per se de onschuld van de ander.
    Dat de weg bergop wederom zo vol staat met dronken/doorgesnoven/telefoonverslaafde idioten die niet opletten of aan de kant gaan is een serieus probleem wat helaas al jaren speelt. Dat betekent nog niet dat je als ploegleider die mensen maar overhoop kunt rijden.
    19-07-2025 23:35
    Je hebt volledig gelijk onrtrickpony, het is niet omdat iemand bewust of onbewust een fout maakt dat je er maar tegen mag knallen. Nu valt die persoon goed maar dat weet je dus niet op voorhand. Door zo'n gelijkwaardig rijgedrag van bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs staan we dus ook elke week in wat extra file.
    20-07-2025 05:58
    OneTrickPony, ook jouw reactie wordt gewaardeerd. We zullen het in dit geval nooit eens worden en dat is prima.
    20-07-2025 06:21
    Helemaal goed Fuubs. Ik wilde toch nog even inhaken op een ding dat je zei.
    Dat je zegt dat de boete voor de Ineos ploegleider de deur open zet voor wangedrag snap ik niet zo goed.
    Die deur staat al open zolang ik wielrennen kijk, want er wordt maar niks aan gedaan.

    Wat er volgens mij moet gebeuren (en dat vind ik in het voetbal ook, en ook daar gebeurt het gewoon maar niet)
    Als je je misdraagt A. kom je met je bakkes vol in beeld B. word je opgespoord en krijg je een vette bekeuring of eventueel een leuke taakstraf, helpen parcours bouwen bij een volgende wedstrijd.

    Nou is dat gelukkig gebeurd met de bidongooier van Mathieu, maar dat was ook wel een heel extreem geval.
    Ik bedoel ook die honderden keren dat het echt net goed gaat: de meerennende idioten op een berg en bijvoorbeeld ook de mevrouw die op de weg nog even een plaatje dacht te schieten van een aanstormend peloton.
    Laat er na elke etappe maar een lijstje foto's gepubliceerd worden met daarbij "willen deze mensen zich even melden, gezocht voor gevaarlijk gedrag". En dan echt consequent he, niet alleen als er daadwerkelijk een renner valt. Zul je zien hoe snel de cultuur verandert.
19-07-2025 19:27
Mijn ervaring met wagens van ploegleiders (of eigenlijk alle wagens met een sticker van een grote ronde op een ruit) is dat ze heel vaak rijden als debielen. Waarbij ze menen dat ze koningen van de weg zijn. Ook buiten de koers.

De toeschouwer gaat misschien niet vrijuit, maar wat mij betreft de chauffeur van de auto ook niet. Want je moet je altijd realiseren dat je rijdt in een moordwapen, waarmee je prima een toeschouwer naar de andere wereld kunt helpen.
    20-07-2025 13:29
    Precies dat. De malloot mag niet midden op de weg staan, maar de verkeersregels zijn gewoon van kracht: zwakkeren in het verkeer aanrijden leidt vanzelf tot (eventueel gedeelde) aansprakelijkheid.
19-07-2025 19:53
Leuk dat zelfs de wielerliefhebbers op wielerflits maar al te graag iemand omver rijden als ze ook maar een beetje in de weg staan.

Ik voel me weer een heel stuk veiliger als fietser.
19-07-2025 20:33
Die aangereden toeschouwer lijkt een beetje op iemand die hier niet onbekend is en denkt dat hij Vainšteins is (we hebben hem al eerder bij wedstrijden dit soort onbezonnen (of zelfs idiote) acties zien uitvoeren). Als het weer een poosje stil is uit die hoek is weten we meer.
19-07-2025 22:35
Ik vraag me af hoeveel van de mensen die hier reageren, zelf wel eens op zo'n berg hebben gestaan.
Is de toeschouwer fout? Zeker weten! Is de ploegleider fout? Zeker weten!

Maar laten we nu niet roomser zijn dan de paus. Niemand hier zou netjes in de graskant staan als al het andere volk voor je op de weg gaat staan.

Enige oplossing om dit te voorkomen is alles afzetten, wat alleen mogelijk is met meer geld. Oftewel, toegang betalen op bergen en belangrijke punten.
    19-07-2025 23:12
    Onzin. Zoals je hebt kunnen zien klimmen ze gewoon over de nadars heen. Als organisatie kun je nog zo je best doen, als er zo'n grote menigte op die berg staat is het niet te controleren. Je kunt-net als overal- alleen maar hopen dat men zich gedraagt.
19-07-2025 20:01
Sjonge sjonge.. die ploegleider kan hier niks aandoen.. lonks van hem rikd een motor ! Hij verdient danook de boete niet
    20-07-2025 00:30
    Dat de ploegleider er niks aan kon doen is gewoon niet waar.
    Hij is niet aan het volgen, maar probeert in te halen. Kiest een punt waar mensen op de weg staan. Zeker, dat mag niet en die mensen verdienen het om een keer goed op hun bek te gaan, maar je mag nog steeds niet met een auto op mensen inrijden.
19-07-2025 20:52
Fans horen niet op de weg te staan en vragen zelf om problemen.

Maar als je iemand aanrijdt, dan rijd je niet verder. Zo moeilijk is het allemaal niet.
19-07-2025 21:04
Toch vreemd dat de toeschouwer, die midden op een afgesloten weg staat en daarmee een overtreding begaat, niet gestraft wordt en de ploegleider, die niets fout doet, juist wel.
    19-07-2025 21:21
    Ik denk dat die toeschouwer ook wel is gestraft als ik hem zo zie vliegen.
    Kan er alleen weinig medelijden mee hebben.
    Zoals ooit in jackass te horen was "If you're gonna be dumb, you have to be tough."
    20-07-2025 00:36
    Als je dom gaat zijn, moet je zijn echter?
19-07-2025 16:49
Valt me nog mee als je alles zo ziet
19-07-2025 19:06
Mooi. Ik ben een zeer zachtaardig mens maar dom egoïsme ten koste van anderen moet niet beloond doch afgestraft worden.
19-07-2025 21:27
De sport kan niet eens de veiligheid van de deelnemers aan, laat staan die van de toeschouwers waarvan er honderduizenden meer zijn…
19-07-2025 23:08
Het was wachten op zo'n ongeval. Supporters raken het vermogen om na te denken kwijt op zo'n berg. Maar eerlijk is eerlijk: ik stond aan het begin van de Tour op de Zwarte Berg en als je ziet met wat voor snelheid alle voorbodes van het peloton rijden, dan is het wachten op grotere ongelukken. Om nog maar te zwijgen om de toestanden nadat het peloton is geweest. Dan stroomt het publiek de weg op, terwijl er nog heel wat volgauto's passeren, luid toeterend en met grote snelheid.
20-07-2025 04:55
Ben ik ieder geval dat ik geen chauffeur van de ploegleidersauto's...waar je allemaal op moet letten...links rechts achter voor en dan nog je renners...bij koers horen ploegauto's ..weten de mensen dus vragen er zelf om...al die aandachtstrekkers en idioterie om in beeld te komen of selfies te maken..als je gewoon de weg oversteekt is het ook vragen om ongelukken. De organisatie is zelf schuld want ze laten overal onbeperkt mensen toe zonder fatsoenlijke afscherming...dan is er om vragen.
19-07-2025 16:52
Moeten die toeschouwers maar eens een de kanten gaan.
19-07-2025 20:35
Onetrickpony heeft zelf nooit in een ploegleiders auto gezeten en die mensen behoren in de graskant te staan en NIET op de weg ongeacht of er 1,2,3 of duizenden staan. Gewoon NIET op de weg gaan staan.
    19-07-2025 20:53
    Petakki heeft de essentie van mijn verhaal niet begrepen. Hij denkt dat ik vind dat die persoon daar mocht staan, of zo.
    Lees het gerust nog een keer.
    Of de reactie van Brandpunt, bijvoorbeeld.
19-07-2025 20:36
En dat ze een boete en gele kaart krijgen echt te gek voor woorden. Zelfs in de wielrennerij is de wereld op z’n end. Die persoon had een dikke boete moeten krijgen!!!
19-07-2025 21:54
Tsja gewoon niet naar voren staan

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine