Astana’s stayergedrag bleef onbestraft: “Slechts een kort moment”
foto: Sirotti
vrijdag 13 juli 2018 om 08:20

Astana’s stayergedrag bleef onbestraft: “Slechts een kort moment”

De tijdstraf van Tom Dumoulin vanwege stayeren deed gisteren behoorlijk wat stof opwaaien, te meer omdat Jakob Fuglsang en Astana onbestraft bleven voor ogenschijnlijk hetzelfde vergrijp. Op tv-beelden was te zien hoe Jakob Fuglsang achter de volgauto’s op sleeptouw werd genomen door zijn ploeggenoten. De Kazachse ploeg reageerde inmiddels op de ophef.

“We begrijpen de verwarring. Ons ploeg reed echter slechts een kort moment achter de volgauto na de valpartij”, meldt Astana op Twitter. “Daarna heeft de hele ploeg zelf nog vijftien kilometer gekoerst om Jakob Fuglsang terug te brengen in het peloton, onder het toeziend oog van de UCI-commissarissen en een televisiecamera.”

Dumoulin kreeg gisteren in de zesde rit naar Mûr-de-Bretagne twintig seconden tijdstraf vanwege stayeren achter de ploegleiderswagen. Onze landgenoot kreeg op vijf kilometer van de aankomst te maken met een spaakbreuk en moest daardoor wisselen van voorwiel. Daarna probeerde hij achter de auto terug te keren, wat reglementair niet mag.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
30 Reacties
13-07-2018 10:39
Ik vind het sowieso onzin om een renner met pech te bestraffen. Het is niet dat ze voor hun lol achter hun auto rijden, ze hadden veel liever voorin gezeten.
13-07-2018 10:50
Kom op zeg. Dumoulin was gewoon zwaar opzichtig aan het stayeren. Hij pakte daar meer tijd mee, dan die 20 secondes straf. Als ie gewoon rechts was gaan staan en iets minder opvallend en korter achter de auto had gehangen, had ie veel minder tijd verloren. Ik ben groot fan, maar hij ging gewoon dik in de fout. Best genant eigenlijk, na zijn uitspraken over de domme fout van Quintana tijdens de 1e etappe.
13-07-2018 11:05
Ik zei het al gelijk toen Dumoulin vol in beeld achter die wagen hing dat ie tijdstraf zou krijgen. Je ziet de Astana trein voornamelijk naast de wagen rijden. Ongetwijfeld hadden ze ook straf verdient maar was er gewoon niet afdoende bewijs. Accepteren en doorgaan, Fuglsang is in principe toch niet de concurrent waar je je op zou moeten richten.
13-07-2018 11:33
Typisch... de enige beelden die ik heb gezien van Astana wss juist dat ze stayerden achter de auto, en daarna de beelden dat ze volgauto's passeerden aan aansloten in het peloton...

Enige beelden die ik van Dumoulin heb gezien was ploeteren met de hele ploeg (zonder auto)
en het passeren van gelostte renners

Nu kan het natuurlijk aan de regie liggen die geheel terecht voornamelijk oog hadden voor de situatie aan de kop van de koers daar op de Mûr, daar waar de Astana's natuurlijk aan het stayeren waren op een anderszijds vrij stil moment in de koers.

Ik vraag mij dan alleen af of op dat moment van de Astana's de juryleden te druk waren met hun Champagne op de achterbank van de jurywagen, want dat stayeren duurde met wat shots van de kopgroep en het peloton er tussendoor toch zeker 2 minuten of langer...
13-07-2018 11:49
Sunweb heeft zelf aangeven dat ze bewust het risico hebben genomen dat het stayeren een tijdstraf zou kunnen opleveren. Niet stayeren had waarschijnlijk Tom nog meer tijd gekost. Ze vinden de tijd straf dus zelf volkomen terecht.
De jury MAG voor stayeren een straf geven, maar is dat niet verplicht. Renners en ploegen nemen gewoon de gok.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine