UCI wil licentie Astana intrekken

vrijdag 27 februari 2015 om 08:21
UCI wil licentie Astana intrekken

Astana dreigt zijn WorldTour-licentie alsnog kwijt te raken. Volgens L’Equipe gaat de UCI de licentiecommissie verzoeken om de licentie van de Kazachstaanse formatie in te trekken. De internationale wielerunie doet dit na een onafhankelijk onderzoek van het sportinstituut van de universiteit van Lausanne (ISSUL).

De UCI gaf in december opdracht voor het onderzoek. Het was een van de voorwaarden voor het verkrijgen van de licentie. Het door ISSUL opgestelde rapport pakt niet goed uit voor Astana. De juristen van de internationale wielerunie denken dat het sterk genoeg is om te verdedigen bij het CAS wanneer Astana besluit om in beroep te gaan. Twee jaar geleden verloor de UCI nog een zaak bij het internationaal sporttribunaal toen Katusha in beroep ging tegen het intrekken van zijn licentie.

De licentiecommissie en de UCI opereren onafhankelijk van elkaar. Indien de licentiecommissie het verzoek van de UCI overneemt, raakt Astana zijn WorldTour-licentie en daarmee startrecht voor alle belangrijke wedstrijden kwijt.

Update 9:45
De UCI heeft in een persbericht het nieuws bevestigd. “De audit toont aan dat er een groot verschil is tussen wat de directie verklaarde in december en de realiteit”, klinkt het. De Italiaanse justitie heeft informatie uit het Padova-rapport gedeeld met de UCI. De internationale wielerunie heeft deze informatie doorgegeven aan de licentiecommissie. Het is nog niet bekend wanneer deze een uitspraak zal doen.

Dit artikel delen:

196 Reacties

Alban 27 februari 2015 om 08:24

Oei. Onrust in de ploeg.

Hoe is trouwens die onafhankelijkheid tussen UCI en de licentiecommissie van de UCI gewaarborgd?

0
haroldvc 27 februari 2015 om 08:24

Dat ziet er niet goed uit. Ik ben benieuwd naar wat ze gevonden zouden hebben. Congrats met de nieuwe site!

0
Utrecht19 27 februari 2015 om 08:25

Zo deze had ik niet meer zien aankomen. Zou wel heel zuur zijn voor de renners zo midden in het seizoen.

Off: Wat betreft de nieuwe site, misschien een bug maar voor de ene nieuwsitem ben ik ingelogd om vervolgens bij een andere nieuwsitem zoals jullie aankondiging van een nieuwe site ben ik ineens uitgelogd en kan ik daardoor geen reacties lezen

0
achtpuntzes 27 februari 2015 om 08:27

oei.

komen ze nu mee, maar beter laat dan nooit. benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

0
r_nijman 27 februari 2015 om 08:28

@ redactie. Dat wat Utrecht19 beschrijft, gebeurd bij mij ook.

0
Alban 27 februari 2015 om 08:29

Utrecht19 en r_nijman: +1 (zie ook mijn reactie bij topic over Stannard).

0
elbosco 27 februari 2015 om 08:31
Quote:
Wat betreft de nieuwe site, misschien een bug maar voor de ene nieuwsitem ben ik ingelogd om vervolgens bij een andere nieuwsitem zoals jullie aankondiging van een nieuwe site ben ik ineens uitgelogd en kan ik daardoor geen reacties lezen

Dank voor de melding. We gaan het onderzoeken!

0
billi 27 februari 2015 om 08:31

Te laat, vind ik, of op tijd of niet, nu zo lopende het seizoen doet geen goed, voor niemand.
Laat de discussie doorgaan met als mogelijke uitkomst bepaalde voorwaarden voor Astana, en als die overschreden worden is het voor een ieder duidelijk.

0
TaDo 27 februari 2015 om 08:32

Dit zal resulteren in een lange rechtsgang, maar ik vind het een moedig besluit van de UCI. Het toont zijn tanden en dat is hard nodig. Tevens vind ik het zeer verstandig dat ze deze weg bewandelen, want ik denk dat als ze in december de licentie geweigerd hadden ze een zaak hadden die onhoudbaar was bij het CAS. Het signaal was misschien beter geweest, maar deze weg lijkt mij veeeel verstandiger.

Edit: neemt niet weg dat men de procedure van het verkrijgen van een licentie kritisch onder de loep moeten nemen, want dat dit gebeurd gedurende een seizoen is natuurlijk vrij pijnlijk.

0
Leon 27 februari 2015 om 08:34

Ik heb een instelling aangepast. Zouden mensen die nu nog problemen hebben met inloggen, contact met mij kunnen opnemen via een PB? (link staat in mijn profiel)

0
Alban 27 februari 2015 om 08:34

Nou ja, moedig. Ze verzoeken hun ‘eigen’ licentiecommissie om de licentie in te trekken. Zie ook mijn eerste reactie hierboven.

0
Peter Post Forever 27 februari 2015 om 08:34

Waarom wordt ik uitgelogd als ik naar het forum ga?? Ziet er verder netjes uit!!

0
Alban 27 februari 2015 om 08:36

Bij sommige topics nog steeds hetzelfde problem (oa bij topic over Vanmarcke en TD).

0
TaDo 27 februari 2015 om 08:40

De vraag is wel: wordt Astana geschorst met terugwerkende kracht of mogen ze door blijven koersen in afwachting van de uitkomst van het hoogstwaarschijnlijk rechtsproces.
Er staat mij namelijk iets bij dat er nieuwe regels zijn omtrent aanvechting van schorsingen vanaf 1 januari. Dan is de vraag of deze regels gaan over alleen renners of ook teams.

0
Endemon 27 februari 2015 om 08:41

Wat gaat er nu gebeuren met nibali en boom als blijkt dat ze geen licentie krijgen oow en natuurlijk ook aru

0
Kwibus 27 februari 2015 om 08:46

Ja moedig, het intrekken is het probleem niet. De daar op volgende rechtszaak die ze 2 jaar geleden van Katusha verloren kan bakken met geld kosten. En als ze verliezen is dat weer een klap in het gezicht van de UCI.

0
Roberto 27 februari 2015 om 08:49

Afgelopen weekend meldde Cookson nog dat het Ferrari-dossier nog niet bij de UCI was. Dus deze beslissing zou puur op het functioneren van de ploeg gebaseerd zijn. Dan zal er toch heel wat mis zijn..

Quote:
De aanleiding is de uitslag van een onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksinstituut ISSUL in Lausanne. Daaruit zou blijken dat Astana niet goed genoeg is georganiseerd om dopinggevallen te voorkomen

NOS

0
StonedCamel 27 februari 2015 om 08:49

@mensen die ineens uitgelogd worden: Waarschijnlijk staat de pagina dan nog in je cache van toen je hem op de oude site bezocht of toen je nog niet ingelogd was en laadt hij de reacties niet opnieuw. F5 lostte het bij mij op.

0
Alban 27 februari 2015 om 08:49

Maar als ze onafhankelijk zijn is het een klap in het gezicht van de licentiecommissie ;-).

0
Alban 27 februari 2015 om 08:52

@SC: thnx, werkt idd! Moet wel na elke reactie opnieuw volgens mij.

0
zero2brasso 27 februari 2015 om 09:21

Dit zou slecht nieuws zijn voor Boom, Westra en onder andere Nibali. Als de licentie afgenomen wordt mogen zij dan ook tussentijds vertrekken?

0
Leukefans 27 februari 2015 om 09:25

Je kan bedenkingen hebben bij de timing, maar we hebben de UCI al passiever en minder transparant geweten, dus ik ben blij dat ze nu eens wat daadkracht tonen!

0
Frankevl 27 februari 2015 om 09:39

Kwijtraken WT-licentie betekend nog niet het einde van de ploeg. Kan natuurlijk dat bepaalde rondes toch een wildcard geven (blijft toch Nibali – verdedigend tourwinnaar). Of denken jullie daar anders over?

0
Roberto 27 februari 2015 om 09:42

@Frankevl
Zonder licentie mogen ze nergens starten. En ik denk niet dat een nieuwe PC-licentie aanvraag gehonoreerd zal worden.

Hier is trouwens de officiële mededeling van de UCI.

Quote:
The UCI considers that the ISSUL audit has, among other things, revealed a big difference between the policies and structures that the team presented to the Licence Commission in December and the reality on the ground.
0
slice 27 februari 2015 om 09:53

Goed dat de UCI doorpakt!

0

Headlines

Populair

Materiaalzone