Astana en Vlasov uit elkaar? ‘Makelaar Acquadro probeert contract te verbreken’
Aleksandr Vlasov staat nog één jaar onder contract bij Astana, maar het is onduidelijk of de Russische rondesensatie ook volgend jaar zal uitkomen voor de Kazachse formatie. Volgens het Spaanse dagblad El Mundo is de omstreden makelaar Giuseppe Acquadro achter de schermen druk bezig om zijn contract te verbreken.
De invloedrijker makelaar Acquadro is al een tijdje de zaakwaarnemer van de 24-jarige Vlasov, die dit seizoen wist door te breken op het allerhoogste niveau. Eerder wist La Gazzetta dello Sport al te melden dat de beloftevolle klimmer mogelijk op weg is naar INEOS Grenadiers, ondanks een doorlopend contract bij Astana.
Volgens El Mundo is Acquadro nu druk bezig om het doorlopende contract van Vlasov te verbreken, om zo de weg vrij te maken naar INEOS Grenadiers. Dit is een opvallende move, aangezien Acquadro behoorlijk wat Astana-renners in zijn stal heeft met de gebroeders Ion en Gorka Izagirre, Omar Fraile, Alex Aranburu, Óscar Rodríguez en Rodrigo Contreras.
Niet de eerste keer
Het is niet de eerste keer dat een renner van Acquadro een doorlopend contract op zou zeggen voor een transfer. Eerder al stapte Egan Bernal na twee van de vier jaar op bij Androni Giocattoli, weliswaar tegen een transfervergoeding. Er was ook veel gedoe rondom de transfers van Iván Sosa, Richard Carapaz en Andrey Amador.
Brailsford heeft wellicht de IBAN van Vino in zijn bankapp, scheelt ook.
Tenzij de renner zelf zich vrijkoopt, maar ja het is geen erg rijke voetballer die soms dat wel eens zelf of deels zelf betalen.
Verder wanneer Vino hier niet blij van wordt dan is dit nadelig voor de andere renners die deze Aquardro onder contract heeft. Vino kan zich bij contract verlengign etc wel eens harder op gaan stellen wanneer hij dan met Aquardro wordt geconfronteerd.
Het één moet je los zien van het andere werkt in deze wereld niet zo goed.
Kruijswijk is niet van dat niveau bijvoorbeeld.
Nog een mirakel dat ze Roglic niet willen inlijven.
Renners een paar jaar de duimschroeven aandraaien en dik betalen.
Het werkt al menig jaar, alleen deze zat het ff tegen
Bovendien, Plugge zal in zo'n geval echt een zeer forse vergoeding eisen. Onder druk, heel veel poen, worden afspraken vloeibaar. Primoz blijft liever bij TJV , prima sfeer, prima team om zich heen, goede relatie met overig personeel wat hij belangrijk vind, weinig of geen concurrentie, kan wedstrijden mede uitpikken daardoor, en heeft al erg goed inkomen en dan is voor hem de eer en kans veel verschillende koersen te winnen belangrijker dan enkele bij Ineos omdat andere toppers ook hun kans moeten krijgen.
Maar ook hier, wanneer Ineos een absurde verhoging zou aanbieden kan geld een ommeslag teweeg brengen. Puur kwestie van rekenen. Hoeveel jaren nog te gaan dat sporter top kan verdienen en hoeveel jaren en plannen nadien waarvoor x poen nodig is.
Persoonlijk zie ik de sterkere renners liever wat meer verspreid over de diverse teams, zodat we in de koers iets meer strijd/concurrentie hebben.
Ineos snap ik dan wel weer. Met Pidcock, Martinez, De Plus en zo'n Vlasov haal je gelijk een hele nieuwe generatie piepjonge ronderenners in huis. Want de ook gehaalde Yates en Porte hebben immers ook niet het eeuwige wielerleven, en ze hebben er bij Ineos natuurlijk nog wel enkelen in huis die de grens van de dertig al ruim voorbij zijn.
Één groot voordeel. Nu kunnen we vanaf aankomend seizoen gewoon weer ouderwets over het Ineos treintje klagen wanneer deze iedere ronde domineren. ;)
Ze zullen er ook snel uit zijn over de ontslagpremie lijkt me..
Maar hoop toch dat er nog andere gegadigden zijn buiten Ineos.
Als een contract wordt opengebroken gaat de vergoeding normaal naar het team met het geldende contact. Ik vermoed dat Vino Vlasov wel kwijt wil, maar de vergoeding die hij vraagt zo hoog is dat Brailsford ook even moet passen..
Waar het hiernover gaat is een afkoopsom ofwel transitievergoeding die de werkgever krijgt.
Inderdaad de renner beslist en of geeft zaakwaarnemer opdracht dit te regelen of, zaakwaarnemer is benadert door Ineos, kan bij opwaardering veel meer verdienen ( normaliter percentage van waarde contract per jaar) en bij veel grotere waarde van arb.contract wat Ineos kan betalen verdient hij ook veel meer plus mogelijk een premie van Ineos wanneer hij het rond maakt. Etisch wellicht niet zuiver maar komt vaker voor. In dat tweede geval beslist uiteindelijk ook de renner maar flink aangemoedigd door de zaakwaarnemer die al beslist had en heeft deze wel enorm "geholpen" de beslissing te nemen.
1. De concurrentie heeft minder goede renners
2. Goede renners moeten knechten of komen niet eens aan de start
3; Het grote publiek krijgt niet de beste renners te zien in de beste wedstrijden
De beste situatie zou volgens mij zijn dat in elke ploeg twee of drie kopmannen zitten voor het klassement (bv. Lopez-Fuglsang), met enkele goeie helpers die tekort komen als kopman (Izagirre, Bilbao, Nieve, Poels) en enkele talenten die een vrije rol hebben en zo boven zichzelf kunnen uitstijgen (zie Vlasov dit seizoen).
Dan krijg je:
1. KOPMAN (bv. Lopez)
2. HELPER HOOGGEBERGTE (bv. Ion Izagirre)
3. HELPER MIDDENGEBERGTE (bv. Gorka Izagirre)
4. KLIMTALENT (bv. Vlasov)
5. HARDRIJDER (bv. Tim Declercq)
6. EXPLOSIEVE AANVALLER (bv. Mohoric)
7. SPRINTAANTREKKER (bv. Morkov)
8. SPRINTER (bv. Bennett)
Alle renners die ze geworven hebben waren einde contract, of wilde uit eigen beweging weg.
Van Vlasov zijn geen signalen gekomen dat hij niet op zijn plek zit.
Dat het een kat in de zak blijkt te zijn is natuurlijk sneu.
Toch moet ik het nog maar zien bij INEOS - wie gaat er uiteindelijk zichzelf opofferen voor de ander?
Bernal
Carapaz
Thomas
Geoghegan Hart
Porte
A. Yates
Vlasov
Martinez
Sivakov
De Plus
Dennis
Ganna
Van Baarle
Amador
Castroviejo
Kwiatkowski
Rowe
Pidcock
Sosa
Als ik hen was, zou ik een verzoek indienen bij de Tour of ze met twee teams mogen starten. Kunnen ze een treintje van 16 man formeren....
Zonder gein: dit maakt het wielrennen kapot. Ze schakelen een makelaar in om problemen bij andere ploegen te veroorzaken zodat ze nieuwe renners kunnen contracteren en hun tegenstanders kunnen verzwakken. Slechte zaak en ik kan me bovendien niet voorstellen dat ze zich hiermee populair maken bij andere teams. Dus de wal gaat op een gegeven moment het schip keren.