Mavic is vanaf dit seizoen niet meer verantwoordelijk voor de Neutral Service tijdens wielerkoersen van ASO, waaronder de Tour de France. Na een samenwerkingsverband van ruim veertig jaar besloten beide partijen afscheid te nemen van elkaar. Shimano stapt in als nieuwe leverancier van fietsonderdelen.
Het Franse bedrijf Mavic is inmiddels onlosmakelijk verbonden met wedstrijden als de Tour de France, Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-Luik, maar vanaf dit jaar is Shimano dus verantwoordelijk voor het assisteren van renners bij pech of een valpartij. Shimano en ASO werkten al samen in de Vuelta a España.
Dit betekent concreet dat renners in bijvoorbeeld de komende Tour de France vanuit een neutrale wagen kunnen rekenen op wielen en ander materiaal van Shimano, dat dit jaar zijn honderdjarige bestaan viert. “We zijn als Shimano blij dat we aan een nieuw hoofdstuk kunnen beginnen. We zijn trots op de nieuwe samenwerking met ASO”, zo klinkt het in een persbericht.
Innovatie
“We zijn enorm blij dat we nu mogen samenwerken met een innovatieve partner als Shimano”, zo laat Yann Le Moënner namens ASO weten. “Shimano blinkt al honderd jaar uit op het gebied van innovatie en ze leveren al een eeuw goede producten. Shimano is een cruciale partner binnen de hedendaagse wielersport.”
Mavic kampte de laatste jaren overigens met behoorlijke financiële problemen. Het bedrijf is vorig jaar overgenomen door de Franse Bourrelier Group, eigenaar van 75 Gamma- en Karwei-winkels in Nederland en België. Daarmee is het noodlijdende bedrijf, dat dus 40 jaar partner was van de Tour de France, gered van de ondergang.
17 Reacties
Mijn indruk is juist dat Shimano momenteel achter de feiten aan holt (tov S-RAM). Ik vindt momenteel weinig innovatiefs bij de shimano groepen.
Shimano komt waarschijnlijk binnenkort met een draadloos schakelsysteem. Sommige profs zijn deze al aan het testen.
En toch heb ik liever Shimano dan Sram. Heb sram op m’n crosser maar vind Shimano op m’n racer echt veel fijner. Beide disc.
@Pils, ok ik ben benieuwd.
Ik heb SRAM op de MTB en Racefiets en ben er zeer tevreden over. Maar dat was ik ook over mijn Dura-ace en XTR groep. Maar het draadloze van SRAM vindt ik praktischer dan de draadjes bij Shimano.
In ieder geval veel beter dan een reservewiel van Mavic tijdens de koers moeten steken dat niet past.
Innovatie of niet, is niet de relevante vraag waar de wielrenners mee fietsen? Ik meen dat er maar weinig profs zijn die met Mavic onderdelen rijden en dat dat de dépannage bemoeilijkt. Zou dat niet makkelijker worden met Shimano?
Als snelle depannage een argument zou zijn dan zouden alle profteams de schijfremmen beter verbannen.
Vraag Jens Voigt eens naar zijn ervaringen
Wees maar zeker dat het financieel plaatje de grootste doorslag heeft gegeven. Dat van dat beter materiaal zal maar peanuts meegespeeld hebben. Maar ja, naar het publiek toe kan je maar moeilijk uitleggen dat het komt omdat je veel meer geld gekregen hebt van de nieuwe sponsor.
Eens , net als bij een transfer van een renner wordt naar het publiek toe nooit uitgesproken dat het gewoon alleen gaat om meer geld maar bijna altijd dat sportieve mogelijkheden zwaar hebben gewogen. Ik moet dan ook altijd gniffelen als daar hier dan uitvoerig op de rol in die nieuwe ploeg wordt ingegaan.
Voordeeltje voor de Shimano rijders in het peloton. Meer kans dat de afstelling achter klopt en de remschijven voor en achter minder snel aanlopen dan bij de Campa en Sramcoureurs
Gelukkig hoeven renners vrijwel nooit gebruik te maken van de neutrale wagen, er is bijna altijd wel een auto van de ploeg in de buurt
Ja sorry hoor, ben nogal nostalgisch ingesteld. Dus vind het wel jammer eigenlijk. Mavic zo’n tot de verbeelding sprekende naam. Het bekt zo lekker Frans. Shimano…… Goed spul hoor, maar het klinkt een stuk minder romantisch….
Dat heb ik nu ook Kenny. Ben het bijna helemaal met je eens, behalve dat Mavic zo lekker Frans bekt. Ik heb het m’n halve leven met Slavische tongval uitgesproken en nu lukt heten niet meer om dat te veranderen
Na 40 jaar aan de dijk gezet door een ASO.
Hmmm, dat is toch een streep door de harmonische-, esthetische Jumbo Visma rekening. Verdwijnt er een stukje zwart/geel in het pelotonmaterieel. Ben dan benieuwd of Shima-no nog steeds in blauw/witte auto rond gaat rijden.
Ben benieuwd of de gele trui, toch een begrip, verandert in een blauw witte trui.