Asgreen: “Verkeersobstakels gebruikt om afstand te nemen”
Kasper Asgreen wist na een knappe koers de E3 Saxo Bank Classic te winnen. Nadat hij al een lange solo van meer dan vijftig kilometer uit de benen had geschud, had hij nog energie over om op vijf kilometer van het einde weg te springen uit een elitegroep.
“In de slotfase stond er wat wind schuin van voren. Ik wist na mijn eerdere inspanning dat ik in de laatste kilometer geen kans had. Ik moest weg zien te komen en alleen proberen aan te komen, als ik nog een kans wilde maken. Vanaf dat moment was het alles of niets”, zei Asgreen na afloop. “Of ik de anderen verraste? Dat weet ik niet. Ik probeerde de verkeersobstakels te gebruiken om wat afstand te nemen. Zo kon ik een gaatje pakken. Ik weet niet of dat het verschil heeft gemaakt. Ik denk dat het voor iedereen een zware dag was en we reden allemaal op de limiet.”
Dat hij zich de afgelopen weken al goed voelde, vertelde de Deen. “Ik was dan ook gemotiveerd vandaag om ervoor te gaan. Ik zorgde voor een harde wedstrijd en dat is ook wel mijn kracht. Ik was niet bang om de koers vroeg te openen. Maar om zo lang solo voorop te rijden, was niet echt gepland. Aan het eind moet je gewoon je hoofd naar beneden doen om het maximale eruit te halen. We hadden een geweldige, sterke ploeg. Ik hoorde dat de jongens me aanmoedigden. Ze konden de andere mannen afstoppen. Ik moet ze bedanken. Dit was geweldig teamwork.”
Maar als je het mij vraagt wint hij de koers in de afdaling van de Nieuwe Kwaremont. Achter hem draaien ze in de afdaling met trappen vol rond, en toch loopt hij op dat stuk bijna 10 seconden uit door op zijn bovenbuis te gaan zitten.
Als hij daar niet die steun krijgt van de motoren, halen ze hem daar beneden waarschijnlijk in. En dan moet DQS ineens de koers mee dragen, kunnen Senechal en Stybie niet meer freewheelen maar moeten ze mee trappen.
Nogmaals, ik wil niks afdoen van zijn hele knappe solo's. Maar dit soort details zijn heel bepalend in de koers.
Maar hier was het er wat mij betreft over. Het was nu koersbepalend. Je zag steeds asgreen in het zog van de cameraman, en op de achtergrond de achtervolgers vol in de wind met de motoren erachter.
Hopelijk wordt dit in de evaluatie richting komende koersen meegenomen.
In de Tirreno etappe zat MvdP even goed met een privé motor, omdat ie net als Asgreen hier vandaag de dapperste man in koers was.
Daarnaast is je zogenaamde nuance lukraak giswerk, onnarekenbare aannames.
Ik heb wel degelijk van het fenomeen zoomlens gehoord. Die hadden ze op sommige punten beter ook gebruikt (zowel de fotografen als de cameraman).
Maar kijk vooral even de afdaling van de nieuwe kwaremont even terug. Wind op kop, en Asgreen die zonder trappen secondes wint ipv verliest op een groep die daarachter ronddraait, waarbij iedereen trapt en waarbij de ene steeds uit het zog van de ander komt.
En dan mag jij me uitleggen hoe dat kan...
En ja, Asgreen heeft een heel knappe koers gereden. En ja, ik gun hem de zege, is zeker niet gestolen. Maar op dat stuk is de weg recht en breed genoeg voor alle motoren om voldoende afstand te nemen van de koploper.