Arts van Egan Bernal: “Hij kan binnen een maand weer koersen”

donderdag 28 april 2022 om 09:21
Arts van Egan Bernal: “Hij kan binnen een maand weer koersen”

foto: Cor Vos

Egan Bernal zal binnen een maand alweer kunnen koersen. Dat tekent het Colombiaanse Sports op uit de mond van Gustavo Uriza, neurochirurg van La Sábana, de kliniek waar Bernal na zijn crash behandeld werd. Uriza noemde in een online persconferentie de breuken van Bernal “genezen”.

“Vanaf de 120ste dag na het ongeluk, kan Egan denk ik weer zijn maximale kracht leveren, staan op de pedalen en de competitie hervatten, in vorm”, aldus Uriza afgelopen woensdag, 95 dagen nadat Bernal op een bus botste. “Zijn coaches in Europa zijn degenen die groen licht moeten geven. Maar wat mij betreft, is hij er op dat moment klaar voor.”

Op maandag 24 januari botste de klimmer uit Colombia, tijdens een training in zijn thuisland, op hoge snelheid tegen een stilstaande bus. Hij kwam met een gebroken ruggenwervel, een gebroken rechterdijbeen en een gebroken rechterknieschijf op de IC terecht. Ook liep de 25-jarige renner van INEOS Grenadiers meerdere gebroken ribben, een geperforeerde long en een borsttrauma op. Hij moest meerdere keren onder het mes en liet weten bijna een dwarslaesie te hebben opgelopen.

Een maand na zijn ongeluk kon Bernal binnenshuis weer op een ligfiets rijden, twee maanden na het incident fietste hij voor het eerst buiten. Enkele dagen geleden werd al bekend dat de Colombiaan de laatste fase van zijn revalidatie in Europa af zou werken.

Dit artikel delen:

17 Reacties

Maillot à Pois 28 april 2022 om 09:32

Dat zou bepaald impressionant zijn.
Toch maar uitkijken met te snel proberen terugkomen en eerst wat kleine koersjes rijden.

Willem Kieft 28 april 2022 om 17:02

Het is indrukwekkend, maar ik kan me ook niet helemaal aan de indruk onttrekken dat het ongezond is.

Dikke Vrouw 28 april 2022 om 09:34

Ik zei toch die gaat de tour doen

de adelaar 28 april 2022 om 09:38

Dat weet ik wel zeker van niet

Turtlehead 28 april 2022 om 09:58

Dat is toch ondenkbaar, zonder brede trainingsbasis?
Snel genezen kan (d.w.z. ‘niet langzaam’). Sneller dan normaal eigenlijk niet, laat staan dat je dan in topconditie kan zijn om drie weken topwielrennen te kunnen leveren.

Duh 28 april 2022 om 10:33

Er zijn wel vaker renners/voetballers met apytische strandvoorbereiding heel ver gekomen op het hoogste niveau…
Als z’n fysiek het toelaat, meepakken voor de Tour zonder verwachtingen kan geen kwaad. Wellicht is hij sterker dan ooit…

vincenzo 28 april 2022 om 10:39

Duh, laat me niet lachen

vincenzo 28 april 2022 om 09:40

Volgens mij had hij géén gebroken (rechter)dijbeen.

Marik 28 april 2022 om 10:00

Gewoon lekker Oostenrijk, Polen en Burgos rijden en daarna de Vuelta.
Fijn dat hij er binnenkort weer bij is.

appiett 28 april 2022 om 10:25

Lijkt mij een mooi en verstandig schema.

+ Dan een Vuelta met Bernal, Roglic, Pogacar en Evenepoel. Kan ik nu al naar uitkijken

Limal 28 april 2022 om 10:33

Jep, dat lijkt me een mooi programma. Ook durven terugschakelen als blijkt dat de basis toch niet breed genoeg is of het herstelproces wat meer tijd vraagt. In ieder geval heel fijn nieuws dat het na die doodssmak zo snel weer goed met hem gaat!

Cochise 28 april 2022 om 10:36

Hij zei enkele weken geleden nog van sowieso geen grote ronde te rijden dit jaar.

ThorHushovd 28 april 2022 om 10:34

Eerder gaf hij aan op zeker dit jaar geen grote ronde te rijden. Waarom daar aan twijfelen met dat vuelta-gesleep?

ChefSpijker 28 april 2022 om 12:30

Niets zo veranderlijk als de programma’s van wielrenners.

Klein Verzet 28 april 2022 om 11:02

Ik geloof niet in wonderen, maar voor Bernal maak ik graag een uitzondering.

hjjanssen1973 28 april 2022 om 11:25

Hij zal ook weer moeten leren koersen in een grote groep. Dan is de Tour met afstand het slechtste idee om te overwegen. Kleinere koersen richting Vuelta snap ik dan weer wel.

Posterix 28 april 2022 om 15:22

Wat een rare actie van die arts om zo in het nieuws te treden. Daar help je dus precies niemand mee en Bernal op de laatste plaats. Laat die jongen nou gewoon rustig herstellen, trainen en twee dagen van te voren kondigt de ploeg wel aan in welke wedstrijd hij zal hervatten.

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone