Arnaud De Lie blikt vooruit op 2024: “Belangrijkste doel wordt een mooi Vlaams voorjaar rijden”
foto: Cor Vos
maandag 23 oktober 2023 om 12:07

Arnaud De Lie blikt vooruit op 2024: “Belangrijkste doel wordt een mooi Vlaams voorjaar rijden”

Het was al bekend dat deelname aan de Tour de France volgend jaar een ‘serieuze optie’ is voor Arnaud De Lie, maar de Stier van Lescheret mikt in 2024 vooral op succes in eigen land. “Mijn belangrijkste doel wordt om een mooi Vlaams voorjaar te rijden”, zegt het goudhaantje van Lotto Dstny in gesprek met Sporza.

“Ik denk dan aan top-10, top-5 in de grote koersen”, maakt De Lie zijn doel concreter. “En waarom niet winnen in een Dwars door Vlaanderen, Gent-Wevelgem of Omloop Het Nieuwsblad? Het is lang geleden dat Lotto een voorjaarsklassieker kon winnen. Dat is toch opmerkelijk voor een Belgische ploeg.”

Olympische Spelen
De 21-jarige renner heeft echter ook nog plannen voor later in het seizoen. “De Olympische Spelen interesseren me wel. Het is een parcours dat mij moet liggen: een lange koers, met korte klimmetjes. Ik weet dat er maar vier plaatsjes zijn en de tickets dus duur. Maar ik heb al getoond dat ik ook een teamspeler kan zijn. Ik heb al verschillende kaarten op tafel gelegd, misschien kan ik straks een wildcard zijn?”

RIDE Magazine
15 Reacties
23-10-2023 13:02
Klopt. Als ze er alle vier zin in hebben moet je niet belachelijk doen en gewoon met de vier musketiers gaan: Van Aert, Evenepoel, De Lie en Philipsen. Zegt een van de eerste twee af dan neem je een tijdrijdende knecht mee (Lampaert of Segaert), zegt een van de laatste twee af dan kan je nog een andere luitenant kiezen (Benoot of Campenaerts bv).
    23-10-2023 13:08
    Snap jouw redenering (en die van RV) helemaal. Kan me daar ook prima mee vinden. Maar het is dan wel de vraag of je in staat bent om te rijden als ploegmaat ipv als concurrent.

    Probeer me voor te stellen hoe het is als je met 4 Ronaldo's gaat voetballen. 1 van de beste voetballers ter wereld. Maar zouden ze allemaal zelf het doelpunt willen maken, of zouden ze ook bereid zijn om de assist te geven? Ik denk namelijk van Evenepoel, Van Aert en Philipsen in hun recht staan als ze zelf de afmaker willen zijn. En ook De Lie als die een goed voorjaar rijdt. Maar dan blijft het voor mij de vraag of je met de 4 beste renners ook daadwerkelijk de beste opstelling kunt maken.

    Maar uiteindelijk is dit een luxe probleem. En die zijn makkelijker op te lossen dan problemen die geboren zijn uit armoede!
    23-10-2023 15:16
    Is die vraag afgelopen seizoen niet meermaals beantwoord door Jumbo? En wat is het alternatief? Remco en Van Aert zijn als deelnemers aan de tt zo goed als incontournable. En voor de zoveelste keer aan de meet komen en moeten vaststellen dat je misschien beter een snellere kaart dan die van Van Aert had moeten trekken lijkt me ook geen optie, zeker op dat parcours.
    23-10-2023 15:34
    Blijft een lastig luxe probleem. In basis zijn zowel Van Aert als Evenepoel de zekerheidjes, en twee elkaar aanvullende types qua capaciteiten. Neem je Philipsen mee (op basis van dit jaar zou je daar ook niet echt omheen kunnen), dan heb je de snelste massasprinter die ook nog eens een redelijk klassiek parcours aan kan. Zit voor een stukje in het vaarwater van Van Aert, die ook rap is in de sprint. Maar op pure snelheid zou je voor Jasper moeten gaan als ze nog samen in een groepje zitten. Als je hier De Lie aan toevoegt, dan heb je eigenlijk een tweede Jasper mee in mijn ogen. Je zou hem dan in kunnen zetten zoals Kooij op het NK (meesturen vanaf het begin maar niet meerijden). Maar de vraag is of dat gaat werken.
    Als je hem anders wilt inzetten, dan is voor mij de vraag hoe dan. En heb je dan niet veel meer aan iemand als Tim Declercq die in zijn eentje een groep vluchters lang binnen schootsafstand kan houden, zodat je met 3 verschillende kaarten de finale in kunt...
    23-10-2023 16:55
    Is het parcours eigenlijk al in detail bekend? Klinkt in ieder geval iets voor Van Aert, De Lie en misschien Philipsen.

    Vraag me af of Evenepoel na de Tour niet beter mikt op enkel de tijdrit. In Glasgow zagen we dat zo'n bochtig stadsparcours met korte hellingen toch niet helemaal zijn dada is. Anderzijds: in zo'n ietwat onorthodoxe race met kleine ploegen (en dus moeilijk te controleren) kan hij wel echt een wapen zijn.

    Zou het wel eens graag zien: de Belgen die met 4 kopmannen een guerilla-tactiek hanteren. Liever dat dan dat ze weer een hele koers proberen te controleren voor Van Aert, waarbij dan aan het einde weer een concurrent van 'm wegrijdt.

    Ben benieuwd hoe die mannen hun seizoen indelen en welke grote doelen ze kiezen. Én voorjaar, én Tour, én OS, én WK lijkt wat te veel van het goeie om telkens top te zijn.

    Ikzelf zou inzetten op topconditie in:
    Evenepoel: LBL, Tour, OS-tijdrit, WK-wegrit
    Van Aert: MSR, RVV, PR, OS-wegrit, WK-wegrit
    De Lie/Philipsen: MSR, PR, Tour, OS-wegrit
    23-10-2023 17:55
    Ik denk niet dat er een eendagswedstrijd is waar Evenepoel bij voorbaat kansloos is, of het moeten de hyperspecialisaties als Roubaix of de heel bochtige/technische parcoursen zoals het afgelopen WK zijn.

    Maar los daarvan moeten de twee tijdrijders ook uit het viertal voor de wegrit komen. Dus tenzij Evenepoel of Van Aert de OS volledig links laten liggen zijn er al twee plaatsen sowieso weg.

    @michelangelo: voor pure massasprints moet je altijd op Philipsen spelen, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd dat je hem op lastige parcoursen eerder moet uitspelen dan De Lie, integendeel zelfs.

    Verder vind ik zo'n Declercq-type echt onzin. Met dat kwartet moet je gewoon tegen De Lie of Evenepoel zeggen dat ze mee moeten schuiven in de interessante semi-vroege vluchten, dan hoef je er niet zelf achter te rijden. Missen ze die toch dan is het hun eigen schuld en moeten ze zelf maar op kop gaan rijden.
    23-10-2023 19:18
    Als je overal met de besten mee doet is keuzes maken enorm lastig. In het geval van Evenepoel hebben we gezien wat focus op zowel het tijdrijden als ronderennen in een te korte periode geeft. Al is het met de TdF en OS precies omgekeerd als met WK en Vuelta dit jaar.

    Ik vind het lastig om in te schatten hoe belangrijk de OS zijn voor de profrenners. Vroeger stelde het niet heel veel voor, maar dat is wel wat veranderd naar mijn gevoel. En dan is het probleem voor Belgie de extreem kleine ploegen en de verplichting dat renners in de tijdrit ook moeten starten in de wegrit.

    Want op basis van wat ik nu gezien heb, en met de TdF in het voorprogramma, vraag ik me af of Evenepoel de beste troef gaat zijn voor de wegrit. We hebben gezien wat een echt zware intervalkoers met hem doet. Op het WK was Stuyven ook duidelijk de betere van Remco.

    Volgend jaar zomer is natuurlijk nog ver weg. Ik ben dus ook benieuwd wie uiteindelijk voor welk traject gaat kiezen, en wie zich in de kijker weet te rijden van de bondscoach...

    Luxe problemen!!!
    23-10-2023 20:37
    Zou altijd De Lie, Evenepoel en Van Aert meenemen, heb iets meer voorbehoud bij Philipsen, dat lijkt me toch de minste teamplayer, of genuanceerder, diens bijdrages beperken zich meestal tot in het wiel van concurrenten gaan zitten in de hoop dat die dan niet meer willen rijden. Zie Philipsen zichzelf niet leegrijden voor een ploegmaat indien hij zelf een mindere dag heeft, dan haakt die gewoon af. Zou dan eerder Vermeersch meenemen.
    23-10-2023 21:12
    Met een peloton van maar 90 renners, waarvan dan nog eens een heel deel mindere goden uit kleine wielerlanden, wordt het waarschijnlijk een afvalrace waarbij het zaak is om steeds mee te zijn en waar er van controleren haast geen sprake zal zijn. Ik zou er ook naar neigen de grote vier mee te nemen, met nog het meeste voorbehoud bij Philipsen, afhankelijk van hoe zwaar die klimmetjes nu precies zijn.
    Sowieso ben ik heel benieuwd naar de dynamiek in deze atypische koers.
    (Overigens allemaal interessante bijdrages en bespiegelingen hierboven, die eigenlijk stuk voor stuk alleen maar plusjes verdienen)
    23-10-2023 22:05
    De kans is realistisch dat die grootste vier begin augustus sowieso niet allemaal in topvorm en met een vlekkeloos verlopen seizoen in Parijs kunnen starten. Er zal er altijd wel eentje een zwakker jaar hebben of ergens geconfronteerd worden met ziekte of een valpartij. Men mag al tevreden zijn als er 2 of 3 daar perfect kunnen pieken.
    23-10-2023 22:23
    @Maillot,
    Ook ik vind het heel lastig om de koers in te schatten. Het lijkt me sowieso niet de koers om achter de feiten aan te lopen. Dit is denk ik een koers die nog niemand op deze manier heeft gereden, en op voorhand niet of nauwelijks door te spreken is met de gangbare wielerkennis.
    Wat ook gaat meespelen: oortjes of geen oortjes. Is er een bondscoach die duidelijk consignes kan geven, of moeten renners het alleen oplossen? Wie gaat er met wie doorrijden? Of wil iedereen meezitten maar niet trappen? Wat doe je als Belgie als je Evenepoel vooruit hebt met pakweg Kooij, Mathieu of Pedersen op een niet al te selectief parcours? En wie gaat dat besluiten als er geen oortjes zijn?

    Misschien zou je op zulke momenten juist veel meer hebben aan een wegkapitein/werkmier: die de beslissing kan nemen en ook nog eens de mouwen kan opstropen.... zeker als je met 4 man bent. Ik weet niet wie die rol bij Belgie goed zou kunnen vervullen. Dries de Bondt is koersslim, maar of dat de genkipte man gaat zijn. Benoot misschien?

    en vwb de plusjes en de minnetjes: ben het helemaal met je eens, maar blijkbaar zijn er voor sommigen andere criteria voor het geven van duimpjes omhoog en naar beneden dan de kwaliteit van een discussie.
23-10-2023 13:27
Hij moet es wat kleine gaan trappen dan zit dat er wel in
23-10-2023 12:28
Ik ben wel benieuwd naar zijn voorjaar in 2024. En hoe hij zich gaat manifesteren in de grotere Vlaamse wedstrijden, zeker ook de echte klassiekers over langere afstand, en tegen de wereldtop. Ik denk namelijk ook dat dat heel bepalend gaat zijn kans op deelname aan de OS.

Ik twijfel op dit moment niet aan zijn mogelijkheden op een parcours als dat van Parijs, maar nog wel aan zijn paraatheid na een lange, keiharde koers. Bovendien heeft hij een min of meer vergelijkbaar profiel als Philipsen (of het zit misschien beetje tussen Van Aert en Philipsen in), en het is de vraag of dat wat toevoegt aan het kwartet. Of wil je juist iemand mee nemen die de kastanjes uit het vuur kan en wil halen mocht dat nodig zijn, en niet 4 kopmannen.
    23-10-2023 14:04
    Hangt er denk ik vooral af wat de koers-tacktiek zal zijn.
    Ik hoop op guerilla koers waarbij men vanaf het begin al grote pionnen in de aanval stuurt.
    Met een dergelijk klein peloton en weinig renners ( max 4 per team). Zijn er niet genoeg landen en knechten om de koers te controleren.
    Dan mag je van mijn part een De Lie of Evenepoel vanaf km0 in de aanval sturen. Landen als een Nederland, Italie of Denemarken zullen niet de manschappen hebben om ze te blijven controleren.
    En ik zie in de 'kleine' landen met goeie renners genoeg bondgenoten. Als een REV, Lutsenko, Mohoric en Politt in de aanval zijn. Wie haalt ze nog terug.
23-10-2023 12:49
Volle vertrouwen in de Lie als Vlaams coureur: heeft het talent, uitstraling en de mentaliteit er voor. Grote tip mijnerzijds om hem niet in het voor seizoen de halve aardbol over te sleuren en hem lekker in (noordwest) Europa te houden. Altijd Paris Nice laten rijden, het eerste, meestal gure deel is echt iets voor hem en daar staat nog een rekening open ook.

België heeft met van Aert, Philipsen en de Lie gewoon enorme luxe wat betreft rap-na-stevige koers. Zou ze alle 3 en REVKET selecteren, onderwijl de koers vinden ze wel uit van hoe en wat, dom zijn ze niet.

Reacties zijn gesloten.