Arkéa-Samsic reageert op onderzoek: “Niet rechtstreeks op de ploeg en staf gericht”

Arkéa-Samsic reageert op onderzoek: “Niet rechtstreeks op de ploeg en staf gericht”

foto: Cor Vos

Arkéa-Samsic heeft gereageerd op het nieuws over vermeend dopinggebruik rond de ploeg. In de verklaring bevestigt ploegmanager Emmanuel Hubert de huiszoeking tijdens de Tour de France en kondigt hij aan op te treden als dopingpraktijken aan het licht komen.

“Zoals ik al aan verschillende media heb bevestigd, heeft afgelopen week in ons hotel inderdaad een huiszoeking plaatsgevonden. Dat draaide om slechts een zeer beperkt aantal renners en hun naaste entourage, die niet in dienst is van de ploeg”, laat Hubert weten. Volgens Franse media zijn woensdag in Megève, in de Haute-Savoie, de kamers van Nairo en Dayer Quintana en Winner Anacona en van hun masseurs doorzocht. Ook de ploegauto’s werden doorgelicht.

“De ploeg, de ploegmanager en het personeel zijn niet ondervraagd en worden niet op de hoogte gehouden van de voortgang van het onderzoek. Het onderzoek is dus niet rechtstreeks tegen de ploeg of het personeel gericht”, schrijft de manager verder in het statement.

‘Altijd een stevig standpunt tegen doping’
Hubert wijst erop dat de ploeg ‘uiteraard’ de renners steunt. “Maar als uiteindelijk het bestaan van dopingpraktijken wordt bevestigd, neemt de ploeg daar onmiddellijk afstand van. Ook worden dan maatregelen getroffen om de banden te doorbreken die ons in verband zouden brengen met onaanvaardbare werkwijzen.”

“Als lid van de MPCC hebben wij de afgelopen twintig jaar altijd de ethiek vooropgeplaatst en een stevig standpunt ingenomen in de strijd tegen doping”, sluit de teammanager af.

Dit artikel delen:

33 Reacties

Japsie 22 september 2020 om 09:02

De eerste scheurtjes. Wij niet hoor, het waren die Colombianen.

Olly 22 september 2020 om 09:02

Wat is dit nu voor een reactie? Er is ook toch nog zoiets als een bubbel, dus hoe kan daar iemand van buiten de ploeg dan in het hotel zijn?

Dario Koelkast 22 september 2020 om 09:05

Ze sorteren alvast voor op het afscheid nemen van enkele renners.

horsm 22 september 2020 om 10:26

Precies, door te zeggen dat het ‘maar’ om een klein clubje binnen de ploeg gaat, geven ze aan dat er dus inderdaad iets aan de hand is.

Dikke Vrouw 22 september 2020 om 09:05

Ze hadden hun eigen ‘soigneurs’

harryjohan71 22 september 2020 om 09:16

Dat is vragen om problemen. Ik dacht dat er bubbels waren in de Tour en dat iedereen getest dient te worden op Corona. De ploeg geeft door welke dat zijn. Het zou vreemd zijn als deze ‘soigneurs’ daar niet bij horen. Er is dan geen sprake van een bubbel en dan heeft de ploeg de Corona regels overtreden. Oftewel ze maken wel onderdeel uit van het team, maar worden misschien betaald door Quintana.

TomDJ 22 september 2020 om 09:08

Ah, het is dus echt serieus.
De ploeg neemt al afstand.
Ze hadden het gat in de bubbel niet gezien?

harryjohan71 22 september 2020 om 09:18

Tuurlijk weet de ploeg van de soigneurs af. Anders zijn ze stekeblind.

Cyclinglife 22 september 2020 om 09:12

Einde quintana en anacona in het wielrennen?
Als vast komt te staan dat ze doping hebben gebruikt. Kan ik me niet voorstellen dat ze nog een ploeg vinden als wielrenner.

Baukema Tomoulin 22 september 2020 om 12:27

Mwa, als het ‘meevalt’ met de doping (lees verboden middelen in de marge zoals een pijnstiller ofzo) dan zijn er nog altijd wel wat teams bereidt de gok te wagen voor een Quintana of Anacona. Denk maar aan het Lobato incident bij LottoNL-Jumbo en dat hij daarna gewoon bij Nippo kon rijden en nu Euskaltel.

xistnc 22 september 2020 om 09:19

Wat is ‘Ich habe es nicht gewusst’ in het Frans?

john 22 september 2020 om 09:32

Je ne savais pas

Romāns Vainšteins 22 september 2020 om 10:04

Nee > on n’a pas su.

Ligthning 22 september 2020 om 09:33

Inderdaad een onzinnige reactie. Als het zo is dat er bij sommige renners een eigen entourage aanwezig was, dat gaat dat volledig in tegen de regels van deze Tour. Dan gaan zowel de ploeg als de organisatoren zwaar de mist in. Zoals ik al eerder meldde, werden alle afspraken en beloftes i.v.m. de veiligheid rond corona, ook door de Tourorganisatie, volledig met de voeten getreden. Verschillende ploegen samen in een hotel. De leden van eenzelfde ploeg verspreid over het hele hotel. Samen met toeristen, zakenmensen en journalisten. Deze laatsten waren voor de schijn gebannen in de start- en aankomstzone. Sommigen mochten met een micro met een lange steel, toch in moeilijke omstandigheden hun werk doen. Maar in de hotels stonden de journalisten vaak face to face met de renners, soms zonder mondmasker.

Marco 22 september 2020 om 09:47

Volgens mij mag een ploeg met een bubbel komen van 30 mensen en als Arkea komt met 25 eigen mensen omdat ze waarschijnlijk geen geld hebben voor meer personeel, dan kan meneer Quintana met 2 man eigen entourage komen die in de bubbel zitten en waarvan Arkea ook weet dat ze er zijn maar niet wat ze doen.

Voor Corona regels lijkt me dit geen probleem… of dit verder zo mag en een excuus is dat betwijfel ik…

Dan kan elke ploeg voor de vieze klusjes een paar man meebrengen die ze niet op de loonlijst zetten.

jooprioolpijp 22 september 2020 om 09:41

Deel uit maken van een bubbel zegt niks over wie het salaris betaalt. Kennelijk hebben Quintata en vriendjes een eigen entourage die gewoon in de Arkea-bubble zitten. Tot zover niks aan de hand.
Deze reactie kon je verwachten, de ploeg neemt uiteraard zoveel afstand als maar mogelijk is. Mocht het -als, wellicht, misschien- tot een veroordeling komen, komen er uiteraard vragen over het monitoring-beleid in de ploeg. Langs dezelfde lijn kun je wachten op een mededeling van de sponsoren.

Romāns Vainšteins 22 september 2020 om 10:06

Als Quintana van zijn loon supplementaire soigneurs in dienst neemt en Arkea dat toestaat zijn die lui natuurlijk gewoon bij hen in dienst.

Verweggistan 22 september 2020 om 10:15

Hoe de betaalconstructie ook is. Het lijkt mij in ieder geval wel vallen onder Huberts verantwoordelijkheid.

bart12 22 september 2020 om 11:12

@RV dus mijn schoonmaakster is ook in dienst bij mijn werkgever? Waar slaat dat nou weer op

Romāns Vainšteins 22 september 2020 om 11:40

Jouw schoonmaakster maakt het bureau op je werk schoon met giftige schoonmaakmiddelen?

Domestique 22 september 2020 om 10:15

Toch vrij slecht vertaalde artikels die jullie hier op de site zetten over dit onderwerp.

“Maar als aan het einde van het huidige onderzoek de waarheid van dopingpraktijken wordt bevestigd, distantieert de ploeg zich onmiddellijk van dergelijke handelingen en neemt zij zonder aarzelen de nodige maatregelen om de banden te verbreken die het team in verband zouden brengen met onaanvaardbare en altijd onverenigbare methoden.” -> Wat voor zin is dit eigenlijk, vertaald met Google Translate?

In Het Nieuwsblad vandaag een duidelijker verhaal, waarin ook staat dat er 100ml zoutoplossing en injectiemateriaal is gevonden.

Jacob Lohof 22 september 2020 om 11:20

Kan het ook zijn ( wat ook niet mag) dat hij spuit gebruikte voor pijnbestrijding????

Scott Sunderland 22 september 2020 om 10:26

Quintana had bij deze ploeg de absolute vrijheid om te doen wat hij nodig achtte qua preparatie om een heropleving als potentiële Tourwinnaar te maken : zijn eigen soigneurs en ploegmaats, alleen voor hem. Een klein ploegje dat zich er kennelijk niet mee (durfde / wilde) bemoeien en al lang blij was een sterrenner in de gelederen te hebben. Maar kennelijk ook iemand die het spel heeft verraden ?

Ligthning 22 september 2020 om 10:37

Geen enkele topploeg laat renners toe een eigen entourage te hebben tijdens een grote rittenwedstrijd. Wat erbuiten gebeurt, is een ander verhaal, want nauwelijks te controleren. Maar tijdens de Tour en in het hotel weet de ploeg(leiding) duivels goed dat een of verscheidene andere renners rotzooien met eigen verzorgers e.a.
De ploeg heeft ondertussen al laten blijken niet opgezet te zijn met de eigen entourage. Maar ik geloof natuurlijk niets van het verhaaltje dat de ploeg(leiding) van niets wist……

Scott Sunderland 22 september 2020 om 10:42

Ze spelen dat ze enorm verbaasd zijn. Een ploegje binnen een ploeg met eigen verzorgers…

Wheely 22 september 2020 om 11:20

Als MPCC lid zullen ze sowieso de hand in eigen boezem moeten steken mochten de Quintana’s wat gepakt hebben. Die hebben toch allemaal zelf opgelegde regels?

Polleke 22 september 2020 om 11:22

Zou zelf maar ontslag nemen Monsieur Hubert, als manager niet weten wie er in de ploeg rondspookt en waarom lijkt me een grove nalatigheid…tenzij hij het wel weet wat een nog grotere fout zou zijn…

FDJ 22 september 2020 om 11:31

Mwah in dit geval gaat het om een Colombiaanse enclave die de Franse taal niet machtig zijn en tijdens Corona in Colombia van alles en nog wat hebben kunnen doen.

Ik denk dat vooral de grootste fout is geweest om met Quintana in zee te gaan. Die werd de laatste jaren alleen maar minder. Iedereen was het er wel over eens dat die leuk is voor een keer ritwinnaar, maar een klassement?

Het vliegen dit voorjaar had wel een wake up call kunnen zijn, maar nogmaals daarna volledig uit het zicht geraakt.

PogAICAR 22 september 2020 om 12:14

En dan, wie neemt m nog aan?

Pizzi 22 september 2020 om 11:38

Snap niet helemaal dat mensen zeggen dat N. Quintana in de Tour niet vooruit kwam. Stond na 14 etappes op de 5e plek.
Ok, vervolgens gaat ‘ie op z’n waffel en is het weinig meer, maar daarvoor ging het tamelijk crescendo wat mij betreft.

Wheely 22 september 2020 om 12:47

Ja had een fitte Quintana zonder blessure wel een willen zien op de Col De La Loze.

JumbowintdeTour 22 september 2020 om 12:42

Een toprenner neemt toch vaker eigen mensen mee naar een nieuwe ploeg? Dumoulin en Van Aert namen bijvoorbeeld ook een ploegleider/trainer/performance manager ofzo mee. Dat gedeelte lijkt me niet raar. En de manager kan er nu zijn handjes vanaf trekken, totdat het resultaat bekend is. Als het met een sisser afloopt, kan hij weer lekker Quintana’s overwinningen vieren en zeggen dat hij altijd in hem geloofd heeft.

kleomantre 22 september 2020 om 13:53

Zou mooi zijn als er een tip van een renner of staflid van Arkea kwam.

Headlines

Materiaalzone

Populair