Antwan Tolhoek op weg naar Trek-Segafredo
Antwan Tolhoek verlaat op het einde van dit seizoen na een verblijf van vijf jaar Jumbo-Visma. De 27-jarige Zeeuw staat op het punt om een contract te tekenen met Trek-Segafredo. Bij Trek-Segafredo hoopt Tolhoek ietwat meer vrijheid te krijgen om af en toe ook voor zijn eigen kans te kunnen fietsen.
Tolhoek werd vorige maand nog tweede in de Ruta del Sol achter de Colombiaan Miguel Ángel López. In de daaropvolgende Ronde van Zwitserland reed hij in een dienende rol voor kopman Sam Oomen.
In de rittenkoersen en eendagswedstrijden waar geklommen moet worden, ontwikkelde Tolhoek zich tot de absolute subtop. In 2019 wist Tolhoek op de Flumserberg nog een bergrit in de Tour de Suisse te winnen.
In zijn periode bij Jumbo-Visma reed de Zeeuwse klimmer ieder jaar een grote ronde: de Vuelta a España in 2017, de Tour de France in 2018 en daarna tweemaal de Giro d’Italia. Dit jaar is hij opnieuw voorzien voor de Vuelta a España. Drie jaar geleden reed hij een sterke Tour de France in dienst van zijn kopmannen Primoz Roglic en Steven Kruijswijk. Door de sterke bezetting van Jumbo-Visma kwam hij de laatste jaren echter niet meer in aanmerking voor de Tour-ploeg.

Prachtige sfeerplaat van Tolhoek in de recente Ronde van Zwitserland – foto: Cor Vos
Nederlandse enclave
Bij de Amerikaanse formatie komt de Nederlander landgenoot Bauke Mollema tegen. Ook Koen de Kort rijdt bij Trek-Segafredo, maar de routinier zwaait na dit seizoen af. Het betekent voor Tolhoek een hereniging met ploegleider Steven de Jongh. De Zeeuw (toen renner van Rabobank) kwam in het najaar van 2015 uit als stagiair bij Tinkoff-Saxo, waar de voormalig sprinter toen ook in de ploegleiderswagen zat. Na een jaar bij Roompot-Oranje Peloton, maakte Tolhoek in 2017 de overstap naar wat toen nog LottoNL-Jumbo heette.

Mollema (links) en Tolhoek hier op archiefbeeld – foto: Cor Vos
Jammer dat tjv zich niet meer als Nederlandse ploeg profileert. Zonder roompot is daar nu een gapende leegte ontstaan.
En dat treintjes rijden en weinig aanvallen, zet je tv aan en je ziet het.
Hoe meer geld bij Jumbo hoe meer buitenlanders. Helaas gaan ze steeds meer op Rabobank lijken.
Anderzijds verbaasd mij dit niet en is dit proces al jaren bezig. Powless voor Lammertink, Pfingsten voor Lindeman... en ga zo maar door.
Wat is de volgende move? Haller voor Roosen?
Wordt veel geroepen op gevoel, maar wat zijn nu de feiten?
De ploeg bestaat voor de helft uit Nederlandse renners en bij het development team is de verhouding ongeveer 2/3 nederlands en 1/3 buitenlands.
Wielrennen is topsport dus gaat het er uiteindelijk om dat jezelf afdwingt welke rol je krijgt op basis van je kwaliteiten en mentaliteit + de groei die je laat zien. Kopmannen lever je niet op bestelling anders hadden de Belgen nu al tig opvolgers voor Eddy gehad.
Om patronen te herkennen moet je keuzes over een langere periode bekijken. Niet iedere situatie op zichzelf staand...
Met Visma als Co-sponsor is het aantal van 2 Noren wat karig.
Wat meer Nederlanders binnen een Nederlands team is voor menigeen in Nederland interessant; en zekers voor een Nederlandse sponsor. Het is maar net door wat voor bril men wielrennen volgt.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ben ik een raar geval. Maar ik heb weinig met zowel de vlaggetjes als de kleur van de wielershirts. Je hebt altijd voorkeuren voor bepaalde renners en ploegen, maar ik heb er geen moeite mee om te supporteren voor een buitenlander in een Nederlandse ploeg of voor een Nederlander in een buitenlandse ploeg. En ook niet voor een buitenlander in een buitenlandse ploeg.
De identiteit van een ploeg wordt m.i. vaak meer bepaald door de staf en keuzes die daar gemaakt worden, dan van welk vlaggetje achter de renner staat. In geval van TJV zit er achter de ploeg duidelijk een Nederlandse staf, flink wat Nederlandse sponsoren, een link ook met het schaatsen, er rijden behoorlijk wat Nederlandse renners, en de damesploeg wordt gebouwd om de beste Nederlandse renner ooit, met jonge veelal Nederlandse meiden eromheen. En kijk naar DQS: daar zijn de sterkhouders binnen de ploeg ook jarenlang buitenlanders geweest, maar ook daar hoor je niemand over het ontbreken van de Vlaamse identiteit. Om exact dezelfde redenen als hierboven genoemd (muv het schaatsen en de damesploeg).
Moet je dan "boehoe" gaan doen als er een Nederlander vertrekt en er een buitenlander binnen komt? Ik niet. Ik zou eerder "boehoe" doen als er renners binnen zouden komen waar ik totaal niks mee heb, ongeacht nationaliteit.
Ach ja, ik zal wel niet sporen ;-)
Als het een troost mag wezen (of misschien net niet): in dat geval spoor ik ook niet, zijn we alvast met 2 ;-)
Want het is nu toch wel heel duidelijk zichtbaar dat onze ploeg haar identiteit beetje bij beetje aan het verliezen is. Het vertrek van Antwan Tolhoek is hier het zoveelste voorbeeld van. Dit komt allemaal doordat de leiding van Jumbo Visma teveel bezig is met het op korte termijn behalen van succes. Daardoor is de leiding de normen en waarden van de ploeg volledig uit het oog verloren. Er moet op zeer korte termijn een revolutie komen om dit afbraakbeleid zo snel mogelijk om te draaien. Ik wil niet nog langer kijken naar vertrekkende, veelbelovende nederlanders om dan maar te juichen voor een Sloveen die niet eens een woordje engels kan of naar één of andere kiwi of deen die zogenaamd ‘grote talenten zijn.’
Nogmaals blij te constateren dat een overgrote meerderheid van wielerflits hier ook zo over denkt.
Dit is allemaal lange termijn, maar ook op de korte termijn kun je dit JV niet kwalijk nemen wat mij betreft. Antwan Tolhoek is niet blij bij Jumbo, Jumbo ziet geen belangrijke renner in Tolhoek, dus vertekt hij. Moet JV dan om ''zijn nederlandse identiteit'' te behouden een slecht huwelijk staande houden?
Mocht JV iets willen doen voor het Nederlandse wielrennen, zullen ze ervoor moeten zorgen dat er een bredere kalender komt. Maar dat lijkt mij de bevoegdheid van de KNWU en niet die van een WT team.
Ik vind het wel erg kort door de bocht om te stellen dat de meerderheid op Wielerflits er zo over denkt. Dit lijkt mij een klassiek geval van wensdenken.
Dat de ploeg alleen denkt aan de korte termijn is aantoonbaar onjuist. Het opstarten van een opleidingsploeg en dames team bewijzen al dat kortzichtigheid niet een terecht verwijt is.
Dat jij niet kunt juichen voor een Sloveen in Nederlandse dienst is je goed recht. Maar die Sloveen heeft prestaties neergezet die geen enkele Nederlandse renner hem na heeft gedaan. Men heeft de beste Nederlandse ronde renner gecontracteerd en van Groenewegen de beste Nederlandse sprinter gemaakt. Een renner als Oomen maar ook Tolhoek krijgt in koersen een kans om voor zichzelf te rijden.
Maar de Nederlandse renners moeten zelf bewijzen dat ze beter zijn, als je niet beter bent dan Primoz en Wout werkt topsport zo dat zij de toon zetten.
En voor de rest kan ik genieten van uitstekende prestaties van Nederlanders in Nederlandse of buitenlandse dienst en van buitenlanders die mooie dingen doen ongeacht hun shirtje of vlaggetje.
Ik heb het idee dat de doemdenkers enkel naar één kant van dat verhaal kijken.
Jumbo heeft de wens gehad om van die ploeg een Nederlandse topploeg te maken en heeft het budget omhoog gegooid. Daarmee hebben ze in een aantal jaar de stap naar de top van de WT gemaakt. Met een breder aanwervingsbeleid (omdat dat mogelijk werd), waarbij het Nederlandse karakter echter overduidelijk niet verloren is gegaan.
Waarom zouden ze anders Dumoulin, Teunissen, Oomen, Groenewegen en Kruijswijk hebben gehaald/behouden als belangrijke speerpunten? En jonge renners als Eenkhoorn, Kooij, Dekker en Leemreize halen? En een jongen als Bouwman een traject gegeven waarbij hij zich van 'niet goed genoeg voor de WT', kan ontwikkelen tot top vijftien klimmer in de Giro? En waarom zouden ze een opleidingsploeg met duidelijk Nederlands karakter oprichten?
Prima verder om zelf een voorkeur te hebben voor zo'n Roompot+ zoals de ploeg in 2015 was, maar dat is niet ons probleem.
Trek, waar Antwanito naar vertrekt is bijvoorbeeld ook vaak een 'vreemdelingenlegioen.'
Volgens mij is het gewoon een verstandige move van Tolhoek zelf. Als hij wil vrijbuiten, dan is TJV daar niet het team voor.
Dat men verlangt naar Roompot is een ieders goed recht maar ga dan niet doen alsof met een totaal nederlandse ploeg er een Oranje gevoel bij het grote publiek gaat ontstaan. Ter vergelijk, als Max ipv in een Red Bull F1 wagen zijn carrière had moeten maken in de Williams Mercedes was er totaal geen gekte rondom hem ontstaan.
Roglic of Pogocar, dat kon toch niemand wat schelen?
Een etappezege van een Nederlander in de tour maakt meer los dan één of andere ex-yugo in een geel truitje.
Je legt nu precies uit wat het verschil is, jij wilt Nederlandse ritzeges en Jumbo Visma wil de Tour winnen omdat ze een renner hebben die dit kan bereiken. Daartoe werd eerder al de beste Nederlandse ronde renner aangetrokken. Jij hebt een ander doel dan de ploeg maar om dit de ploeg te verwijten en te zeggen dat het vroeger zo veel beter was klopt dus al niet. Het allerhoogste in de wielersport is het winnen van de Tour en waarom zou een ploeg die ambitie en de reële kans daarop moeten laten varen voor ritzeges? Bovendien als Dylan wint dan wordt er ook al weer geklaagd want sprintzeges tellen niet.
En nogmaals de ploeg steekt heel veel tijd, geld, materiaal en mankracht in de ontwikkeling van het Nederlandse wielrennen. Als de ploeg zou wegvallen zou men pas echt merken wat TJV voor de wielersport ook hier betekend.
Ik denk dat we deze discussie überhaupt niet gehad hadden wanneer Tom Dumoulin (mede)kopman was geweest voor de Tour en tot in de diepe finale samen met Teunissen de stenen uit de straat gereden had voor van Aert in RVV en Groenewegen een etappe had gepakt in de Giro. Nou er is nieuws al deze heren rijden nog steeds Voor TJV.
Sterker nog, ik denk dat wanneer je Roglic wegstreept (ja dat scheelt ook een bak overwinningen) TJV het verwijt krijgt echt eens over de grens te moeten gaan kijken voor kopmannen en knechten. En dat is slechts één renner.
Uit het keurslijf
Een Tolhoek moet toch lekker vrijuit kunnen koersen. Dat gaat beter bij Trek
Volgens LtD moet er ook nog veel rek op zitten omdat hij pas net geopereerd is aan z'n liesslagader.
Dan hebben we ook nog Fisher-Black.
Arensman?
Bij Jumbo zijn de interessantste jokers voor de toekomst binnen het huidige team op dit moment gewoon Affini, Vingegaard en Foss (en de al iets oudere Van Aert & Kuss), met in het beste geval enkele Nederlanders die tussendoor sporadisch eens mogen sprinten.
Jumbo is geen slechte zaak voor het nationale wielrennen, maar een zegen is het ook zeker niet.
Kortom, volkomen kul wat Baukema hierboven post
worden renners als roglic, van aert, foss en vingegaard nu echt omschreven als eigen kweek? potentieel herkennen bij renners vlak voor ze doorbreken en ze daarom snel zelf aantrekken, betekent dat je een heel erg sterke scouting hebt. dat heeft in de verste verte niets met eigen kweek te maken, daarvoor ben je dan toch echt wel al te laat in de ontwikkeling om daar aanspraak op te maken.
George Bennett is toch ook een voorbeeld van een renner die enorm is gegroeid bij de ploeg, ondanks dat het niet eens zijn eerste WT-team was. Zo iemand kan je best omschrijven als eigen kweek. Aangezien hij een groot gedeelte van zijn ontwikkeling als prof heeft gehad als Jumbo-Visma renner.
Dit is geen voetbal waar renners vanaf hun 5e bij een profploeg zitten. Er zijn zelfs maar een paar WT-teams met een u23 team.
Nu is perfecte tijd om uit te vinden of dat ook tot resultaten kan leiden. Zo heeft Ciccone toch ook heel mooie resultaten neergezet?
Wel vreemd dat niemand daar iets van zei voor de start.
Voor zo'n tenger lichaam kan ie wel enorm op kop beuken.
En in het eendaagse werk???
Op die manier werken complimenten averechts.
Jammer dat hij als NL-er vertrekt, de spoeling is al zo dun bij TJV.
Dat is nou net het voorbeeld wat ik bedoel. Ik juich liever voor Tolhoek op rij drie dan voor Bennet of Foss op rij 2/3.
Het risico bestaat dus dat hij na een periode voor eigen kansen gaan uiteindelijk weer in een rol als helper voor laten we zeggen Ciccone of Hindley terecht komt.
Maar dat is geen reden om hem niet alle succes toe te wensen bij Trek.
Bij jumbo / Visma rijden ze alleen top wedstrijden, de oude wedstrijden in België en Frankrijk zijn te min voor hen.
Nederlandse renners krijgen zo al weinig startgelegenheid
Wat ik er van begrepen heb is dat Antwan Tolhoek een afkeer tegen de tour de france heeft door het circus enzovoort en het dan lastig vind om bij een ploeg te rijden waar het hele jaar een beetje om kasseien maar vooral om de tour draait. Dat hij ook niet werd geselecteerd voor de Giro maakte de vertrekwens dan compleet.
Zou het helpen als ze voor een Nederlandse kopman moeten rijden? Worden het dan wel toppers?