Tolhoek maakt Tourdebuut

donderdag 14 juni 2018 om 13:54

foto: Marcel Koch (archief)

Antwan Tolhoek zal volgende maand zijn debuut maken in de Tour de France. Volgens De Telegraaf kwam de 24-jarige Zeeuw in aanmerking nadat bekend werd dat Stef Clement vanwege een rugblessure moest afhaken.

Tolhoek is bezig aan zijn tweede seizoen bij de Nederlandse WorldTour-formatie. Eerder dit seizoen kampte hij met een knieblessure, waardoor hij de Ardennenklassiekers en de Giro moest missen. De klimmer maakte zijn rentree in Californië, waarin hij knap vierde werd in de bergrit naar Gilbratar Road. In het Critérium du Dauphine werd hij vorige week elfde in het eindklassement.

LottoNL-Jumbo bevestigde tot dusver de deelname van Steven Kruijswijk, Robert Gesink en Dylan Groenewegen. Volgens De Telegraaf zijn daarnaast Primoz Roglic, Timo Roosen en Amund Grondahl Jansen zo goed als zeker. Voor de laatste plek zou het gaan tussen Tom Leezer en Lars Boom.

Update 14:00
Het nieuws is door LottoNL-Jumbo bevestigd

53 Reacties

jessevdalen 14 juni 2018 om 13:55

Denk dat ze mis zitten en martens vergeten

jvh93 14 juni 2018 om 13:55

Ik zou het toejuichen, maar zou het ook begrijpen als ze Martens meenemen ipv Tolhoek

Frits des Jeux 14 juni 2018 om 13:56

Oei krijg er een beetje het Remmert Wieilinga gevoel bij.

Deze week las ik een stuk waarin ik het allemaal heel mooi omschreven vond staan. Het doel is de Vuelta enz. Nu wordt er ineens door een hele goede Dauphiné omgegooid.

Op deze leeftijd verstandig? De ploeg heeft met Gesink en Roglic 2 prima klimmers naast Kruijswijk en een Martens kan ook nog wel een stukje mee omhoog.

nickdt 14 juni 2018 om 13:57

Het is de Telegraaf. Geloof er dus geen bal van.

Javier 14 juni 2018 om 14:00

@Nickdt

Telegraaf is doorgaans zeer betrouwbaar met betrekking tot wielernieuws. Ik noem een recent voorbeeld: Dumoulin die naar de Tour zou gaan. Met andere woorden, ik verwacht dat dit nieuws wel degelijk klopt.

Casar 14 juni 2018 om 14:03

Bevestigd door Lotto Jumbo op Twitter

Ruben_ 14 juni 2018 om 14:03

Al bevestigt door twitter van LottoNL Jumbo

koos1 14 juni 2018 om 14:04

leuk al die media die nieuws ´zeker weten´. Eerst het bericht dat Tolhoek zeker niet naar de tour gaat en nu opeens gaat hij zeker wel….
Overigens mis ook ik de naam van de Multi inzetbare Martens in het rijtje namen van De Telegraaf.

Inmiddels bevestigd door TLJ, dus het bericht klopt.
Dan zal het voor de laatste plek gaan tussen Boom en Martens, uitgaande dat Janssen zeker is van een plek

jessevdalen 14 juni 2018 om 14:05

Ja hoor toch bevestigd. Snap het wel. Als ploeg wil je toch je sterkste renners in de tour.

FondriestTF3 14 juni 2018 om 14:05

Javier,
Dat nieuws kwam niet van de Telegraaf. Dat kwam van een podcast en werd door Telegraaf overgenomen. Iedere luisteraar wist het al, het kwam namelijk direct uit een interview met Aike Visbeek.

Ander voorbeeld: BMC zou gered zijn volgens de Telegraaf. Twee weken geleden. Gisteren: BMC bevestigt dat het er somber uitziet. Klopt niks van.

Die Kerckhoffs zit er enorm vaak naast, heeft zich in het verleden ook regelmatig voor het karretje laten spannen van een PR actie van bijvoorbeeld Armstrong en er klopt bizar vaak helemaal niets van dat ‘nieuws’.

StonedCamel 14 juni 2018 om 14:05

@FdJ: Ik snap je gevoel maar een belangrijk verschil is dat Remmert Wielinga in een zeer schrale tijd voor het Nederlandse wielrennen kwam opzetten (zeker qua klimmers in de Tour). Nu hebben we straks een enorme weelde met Dumoulin, Mollema, Kelderman, Kruijswijk voor het klassement, mogelijk Slagter voor punchetappes en Gesink voor de aanval in de bergetappes. Dus als Tolhoek een beetje tegenvalt dan is dat niet erg relevant. Sowieso speelden er bij Wielinga andere zaken zoals zijn pelotonvrees.

Overigens zou het ook goed kunnen dat het Martens wordt, hoewel die dit jaar nog helemaal geen goede indruk maakt.

fr-thaan 14 juni 2018 om 14:06

Het is al bevestigd door Jumbo

nickdt 14 juni 2018 om 14:07

@Javier

Ja en ik noem een recent voorbeeld dat ze er naast zitten: BMC affaire.

rahimns 14 juni 2018 om 14:07

Verrassend, meer dan verdiend…. verstandig, dat zal moeten blijken

josi 14 juni 2018 om 14:08

Zeker dus. Had hem eerlijk gezegd liever de Vuelta zien rijden.

Mac-S 14 juni 2018 om 14:15

Talentvolle klimmer, maar ballast in de ploegentijdrit. Zonde dat Clement niet fit is.

martini151 14 juni 2018 om 14:15

TLJ had hem ook liever in de vuelta gezien, maar met het afvallen van Clement denk ik nu de juiste keuze

Edit: Overigens lijkt de Nederlandse afvaardiging redelijk vorm te krijgen. 6 van TLJ, zeker 2 van Sunweb, Mollema, Slagter, Sinkeldam.. Dan mis ik er vast en zeker nog een aantal. Lammertink? Teunissen? van Baarle?

Tinus1984 14 juni 2018 om 14:16

Kleine verrassing toch wel eigenlijk. Had verwacht dat hij zich vol gong focussen op de vuelta. Maar ook wel logisch nu ter ondersteuning voor steven en primoz in de bergen naast gesink. Verder wel leuke ploeg nu.

Laatste zou Denk ik dan wel boom worden met oog op de kasseienrit. Maar aan de andere kant denk ikzelf dan weer. Waarom iemand meenemen voor 1 echte goede ritkans dan iemand meenemen die zoiezo zonder pech de 3 weken aankan en goede wegkapitein kan spelen op het vlakke bijv een martens

Team Spaak 14 juni 2018 om 14:18

Kruiswijk, Groenewegen, Gesink, Tolhoek

Roglic, Roossen, Janssen lijken me ook wel zeker.

Dan gaat het tussen Leezer, Boom en Martens voor het laatste plekje. Ik zou voor Boom gaan, mits hij fit is! Clement is wel doodzonde zeg. Goeie knecht zowel bergop als op het vlakke + goeie tijdrit.

Jan Blokland 14 juni 2018 om 14:26

Mooi voor Tolhoek. Ik denk zelfs dat het beter is dat hij de Tour rijdt dan de Vuelta. De Vuelta lijkt mij voor jonge renners eerder veel te zwaar. Veel aankomsten bergop.
Dat is in de Tour over het algemeen veel minder. De Tour heeft ook dit jaar maar weer drie aankomsten bergop tegenover de Vuelta negen keer. Voor het laatste plekje zou ik voor Martens gaan.

madeinstars 14 juni 2018 om 14:26

Leuk voor Tolhoek en leuk voor de Nederlandse wielerfan denk ik, maar voor de ploegentijdrit is het wel een aderlating dat Clement niet fit is.

Frits des Jeux 14 juni 2018 om 14:27

Ik hoop dat TLJ boom thuislaat. Heeft nergens overtuigd dit seizoen.

Martens Roossen Jansen en Roglic.

Vwb de Nederlandse inbreng die gaat toch weer redelijk groot worden

TlJ: Groenewegen, Gesink, Kruijswijk, Tolhoek en Roossen lijken mij zeker. Evt Boom of Leezer erbij.
Sunweb: Dumoulin, Kelderman zeker. Ik verwacht Teunissen daar bij.
Quick Step: Terpstra lijkt me zeker.
Sky: Poels zeker, Van Baarle grote kans.
Dimension Data: Slagter?
FDJ: Sinkeldam zeker lijkt me.
EF Drapac: Langeveld?
Wanty: Minnaard?

pietertje wisselen 14 juni 2018 om 14:28

Boom voor de tijdrit en eventueel op oprijden voor Groenewegen in de sprintetappes.

Materazzi 14 juni 2018 om 14:35

De nieuwe Remmert Wieling… slaappillen mee en gaan.

Adrie Kuiper 14 juni 2018 om 14:35

En de kasseienrit Pietertje. Ik vermoed dus dat ze Boom meenemen