Antwan Tolhoek hoopt op deelname Spelen en WK

maandag 27 januari 2020 om 16:48
Antwan Tolhoek hoopt op deelname Spelen en WK

foto: Cor Vos

Antwan Tolhoek hoopt dat hij zich tijdens het seizoen in de selectie voor de wegrit van de Olympische Spelen kan rijden. Dat geeft de klimmer van Jumbo-Visma aan tegen PZC. “De reële kans is wat kleiner, maar zeg nooit nooit”, aldus Tolhoek, die afgelopen week in de Tour Down Under zijn seizoen begon.

“Een kans dat ik naar de Olympische Spelen ga is er natuurlijk altijd”, vertelt de Zeeuw, die weet dat het een bergachtig rondje is in Tokio. “Het is daar super veel klimmen. Echt een heel lastig parkoers. Dat is in mijn voordeel, zullen we maar zeggen. De reële kans is wat kleiner, maar zeg nooit nooit.” Nederland heeft slechts vijf plaatsen voor de olympische wegrit.

Tolhoek houdt echter hoop, omdat hij in 2018 ook geselecteerd werd voor het klim-WK in het Oostenrijkse Innsbruck. “Had mij gezegd dat ik twee jaar terug aan de start stond in Innsbruck en ik had je voor gek verklaard. Ik hoop stiekem dat hetzelfde gebeurd met Tokio of anders misschien met een ander mooi evenement eind september”, doelt hij op het WK 2020, dat ook een klimparcours kent in de regio van Aigle en Martigny.

Deelname aan de Giro
Namens Jumbo-Visma zal Tolhoek dit jaar niet de Tour de France, maar de Giro d’Italia rijden om kopman George Bennett te helpen. “Uiteraard is het jammer dat ik niet kan deelnemen aan het grootste wielerevenement van het jaar. De ploeg koos er voor om mij de Giro te laten rijden met George. Daar ga ik mij dan ook zo goed mogelijk op voorbereiden. In de toekomst hoop ik wel weer aan de Tour-start te mogen staan, laat dat duidelijk zijn”, zegt Tolhoek.


Dit artikel delen:

21 Reacties

ghostwriter 27 januari 2020 om 16:54

Hopelijk kan Tolhoek dit jaar verder bouwen op het niveau wat hij in de Tour de France en Clasica San Sebastian van 2018 haalde. Vorig jaar heeft hij dat niveau nooit gehaald (waarschijnlijk mede doordat hij het jaar begon met een ooginfectie die zo ernstig was dat hij bijna blind raakte) maar ik heb nog steeds het vertrouwen dat hij een pure klimmer kan worden die op een goede dag tot de finish bij zijn kopman(nen) kan blijven.

rahimns 27 januari 2020 om 17:02

Volgens mij won hij vorig jaar toch een mooie etappe in de ronde van Zwitserland en was hij eigenlijk in het najaar prima in vorm.

ghostwriter 27 januari 2020 om 17:53

@rahimns
Inderdaad, maar wil je daarmee beweren dat hij ook maar in de buurt kwam van het niveau wat hij een jaar daarvoor in de Clasica San Sebastian haalde? Want volgens mij is het wel duidelijk dat hij vorig jaar een stuk minder was dan in 2018.

Baik-Baik 27 januari 2020 om 17:12

Mollema en Dumoulin zekerheidjes en dan…?

Poels? Kruijswijk? Oomen? Kelderman? Antwanito? Gesink? V.w.b. de Nederlanders jammer dat het geen klassiek of sprintparcours is. Nooit gedacht dat ik dat nog eens zou zeggen.

tdola 27 januari 2020 om 18:08

Idd dumoulin en mollema lijken zekerheidjes.

Dan keuze uit poels, van Baarle, Kelderman, tolhoek en oomen.

Gesink en kruijswijk niet vanwege dubbel tour Vuelta.

Vinyakke 27 januari 2020 om 18:42

Toch net niet jammer dat het geen sprint of klassiek parcours is dan?

ChefSpijker 27 januari 2020 om 19:34

Oomen is, mits fit en hij het niveau van voor zijn blessure weer haalt, toch ook wel min of meer een zekerheidje? Beste man na Dumoulin op het laatste klimmers-WK (14e) en 12e en 11e in Luik en Lombardije. En je mag aannemen dat hij, gezien zijn leeftijd, nog sprongen kan maken.

Klaas Foppen 27 januari 2020 om 19:56

van diegenen die jij opnoemt is Tolhoek toch veruit de minste

WieVis 27 januari 2020 om 17:16

Waarschijnlijk mogen er maar 4 renners naar toe in verband met de baanwielrenners, dan lijken me Dumoulin en Mollema inderdaad zekerheidjes. Verder zou ik een Poels in goeie vorm ook meenemen en zal laatste plek tussen Oomen, Kelderman, Tolhoek en Van Baarle gaan. Waar Van Baarle mijn lichte voorkeur heeft om te knechten voor Mollema.

$kedel 27 januari 2020 om 19:03

Dat gekke plan is eens geopperd door de bondscoach maar zou wel enorm dom zijn imo. Ik kan me niet voorstellen dat ze zoiets ten koste van een ander gaan doorzetten.

snoep de hond 27 januari 2020 om 20:45

@$kedel, grappig. Ik zou het enorm dom vinden als ze dat plan niet doorvoeren. 4 of 5 man bij de wegrit gaat niet veel invloed hebben op de medaillekansen van Nederland. Terwijl die extra man bij op de baan zomaar een extra medaille op kan leveren en i.i.g. de, toch al goede, kans op goud bij de teamsprint nog iets hoger maakt.

Natte spons 27 januari 2020 om 17:37

Ik zou er toch ook voor zorgen dat niet al mijn kanshebbers in de Tour rijden, met het risico dat ze allemaal te vermoeid zijn. Dan is Tolhoek echt wel een reële optie voor die laatste 2 plekken.

Rawolf 27 januari 2020 om 17:41

Dumoulin, Mollema

Kruijswijk, Poels en Kelderman of Oomen

Dat gaat m niet worden voor Antwan

koos1 27 januari 2020 om 17:58

Kruijswijk heeft toch al aangegeven om niet naar de OS te willen?
Combinatie Tour- OS – Vuelta, met maar paar weken tussen en tijdverschil van OS lijkt me ook haast onmogelijk.

Rawolf 27 januari 2020 om 22:06

A zo ja, maar dan ben je er nog steeds niet. Misschien dat Poels overslaat en naar de Vuelta gaat.

Groningen 27 januari 2020 om 17:53

OS lijkt me niet. Anderzijds hebben ook niet veel pure klemknechten, en zou ik me kunnen voorstellen dat het tussen hem, Gesink, Van Baarle, Kelderman en Oomen zal gaan voor twee plekken als ondersteuning. Dumoulin en Mollema als kopmannen, kruijswijk daarachter als schaduwkopman (of, waarom niet, voor een vroege aanval).

ghostwriter 27 januari 2020 om 17:56

Kruijswijk wil de Tour en Vuelta rijden en dan lijkt het me onlogisch dat hij tussen die twee grote rondes de Olympische Spelen wil rijden. Anders weet je in ieder geval zeker dat hij in de Vuelta niet in de buurt van zijn topniveau zal komen.

Brabander 27 januari 2020 om 18:21

Een eendagskoers is ook helemaal niks voor Kruijswijk

Romāns Vainšteins 27 januari 2020 om 19:49

Selectie kun je even goed 2 weken ervoor maken en Tolhoek is een renner die in vorm prima mee kan. Kwestie van geduld en ook gewoon hopen dat de anderen het niet redden, zou ik doen.

Matje VdP 27 januari 2020 om 20:43

Ik zou zeker niet voor Poels of Kruiswijk gaan. Dumoulin, Mollema en wat jongens die willen en kunnen knechten, daar zou Tolhoek best bij kunnen zitten.

vanSpringel 27 januari 2020 om 23:08

Zekere boei in de branding.

Headlines

Materiaalzone

Populair