Anna van der Breggen kort voor comeback nog niet op oude niveau: “Maar krijg nog even de tijd”
Video Het belooft een van de grote wielerverhalen van 2025 te worden: de comeback van Anna van der Breggen. De 34-jarige Nederlandse stopte ruim drie jaar geleden met koersen, maar keert nu dan toch terug in het peloton. Tijdens de ploegenpresentatie van SD Worx-Protime, het team waar ze vorig jaar nog achter het stuur van de volgwagen zat, blikte de tweevoudige wereldkampioene vooruit op een spannend seizoen waarin ze nog een beetje tijd nodig heeft.
“Of het wennen is om hier te staan als renster? Dat valt mee”, zei Van der Breggen voor de camera van WielerFlits. “Het is natuurlijk iets wat ik voor mijn tijd als ploegleidster al lang gedaan heb. Ik heb natuurlijk ook veel meegefietst met die meiden altijd. Het was wel weer even wennen om zelf bezig te zijn met je eigen plan en niet meer naar alle anderen te kijken. Maar het regime van eten, trainen, slapen wendde vrij snel.”
Een exact moment waarop het idee voor een comeback postvatte, kan Van der Breggen niet aanwijzen. “Op de trainingskampen fietste ik mee. Dan dacht ik weleens, op de mooie dagen: dit is toch ook wel mooi om te doen. Kan ik dit nog? Waarom doe ik dit überhaupt niet meer? Zo nu en dan dacht ik eraan en begin vorig jaar besloot ik: als ik nog wat wil, moet ik nu actie ondernemen. En nu sta ik hier.”
Welkome break
Van der Breggen heeft niet per se ‘unfinished business’ of dingen die ze nog moet afvinken, antwoordde ze op de vraag waarom ze zo graag een comeback wilde maken. “Het is meer: iets doen waar je goed in bent, is altijd mooi om te doen. Het leven als topsporter is in veel opzichten ook heel mooi. Aan de andere kant is het ook zwaar. Dat was ook de reden waarom ik een tijdlang had van: nu even niet meer.”
“Maar nu ik daarvan hersteld ben en zie wat de mooie kanten zijn, is het gewoon tof om het te doen. Dat besefte ik weer veel meer. Ik miste het wel. Maar ik was ook wel blij in de periode dat het allemaal even niet hoefde. Voor mij was het gewoon een heel welkome break.”

Het voorbije jaar zat Van der Breggen nog in de volgauto – foto: Cor Vos
Oude niveau nog niet helemaal terug
Toen ze aan het eind van 2021 stopte met wedstrijden rijden, fietste Van der Breggen een tijdlang volledig niet meer. “Maar daarna heb ik toch altijd geprobeerd om fit te blijven. Als je bij de koers de hele dag in de auto zit, is het wel lekker om nadien ook nog even een uurtje op de fiets te zitten. In eerste instantie was het dus om fit te blijven. Later, toen de voorjaarskampen er weer aankwamen, dacht ik: als ik een beetje mee wil komen, moet ik thuis ook nog wat doen. Van het een kwam het ander.”
Hoe snel kwam het oude niveau terug? “Dat is nog niet helemaal terug”, lachte Van der Breggen. “Maar ik ben natuurlijk al best lang bezig met de duurtrainingen. Dat heeft ook wel echt tijd gekost, omdat ik dat drie jaar lang niet op heb gedaan zoals je dat als renster doet. Maar ik voel nu dat dat wel goed is. Daar kan ik nu op voortbouwen om dat laatste stapje nog te zetten.”
Van der Breggen heeft intussen verschillende indicaties om te bepalen waar ze momenteel staat. “Je fietst mee met de groep, dus je voelt zelf wel een beetje of je fris thuiskomt. Als het nekje eraf is, weet je wel dat je meer werk te doen hebt. Natuurlijk heb je ook altijd de cijfers. Je hebt je vermogensmeter, waarop je kan zien hoe dat gemiddeld is en hoe het vroeger was.”
Veranderingen in het vrouwenwielrennen
Naast het eigen niveau is natuurlijk ook het niveau van de rest van het peloton bepalend voor je prestaties. Denkt Van der Breggen dat het vrouwenwielrennen tijdens haar afwezigheid veel veranderd is? “Niet per se, denk ik. Maar het is wel meer present. Kijk naar een Tour de France, die we nu hebben. Iedereen kent dat. Dit jaar komt er ook een Milaan-San Remo bij en er zijn veel mannenploegen die er een vrouwentak bij krijgen. Het is duidelijker geworden dat wielrennen bestaat uit mannen- én vrouwenwielrennen.”
Dat de Tour de France, Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix nu ook een vrouweneditie hebben, was voor Van der Breggen geen reden om terug te keren in het peloton. “Maar het is wel een mooie bijkomstigheid. Ik vind het heel leuk dat ik nu de Tour de France kan doen. Roubaix hou ik helemaal niet van, met die kasseien. Maar ik ben blij dat ik daar naar kan kijken”, lachte ze. “Milaan-San Remo gaan we zien. Het is wel spannend om weer een nieuwe koers te hebben die bij de mannen al zoveel historie heeft. Dat geeft wel een kriebel.”

Zien we Van der Breggen straks weer juichen? – foto: Cor Vos
Bij SD Worx-Protime hoopt Van der Breggen vooral belangrijk te zijn in de echte klimkoersen. “Ik hoop dat ik het langere werk bergop weer voor mijn rekening kan nemen. Dat is natuurlijk waar mijn kwaliteiten liggen. De zwaardere koersen, de etappekoersen. Als er een tijdrit in zit, is dat oké.”
Zodoende lijkt Van der Breggen niet meteen in het vaarwater van haar ploeggenote Lotte Kopecky te komen. De wereldkampioene mikt weliswaar op de Tour de France, maar blinkt ook vooral uit in de klassiekers. “Kopecky heeft kwaliteiten die ik niet heb. En andersom hoop ik haar te helpen bij de punten waar zij meer moeite mee heeft. Het zou mooi zijn als we elkaar daarin ideaal kunnen aanvullen.”
‘Nog even de tijd’
Concrete doelen heeft Van der Breggen zichzelf nog niet gesteld. “Niet zozeer. Maar ik wil wel gewoon proberen om op een niveau terug te keren dat ik het spelletje kan spelen met een Lotte, maar ook met de andere meiden van de ploeg. Ik denk dat ik dat het mooiste vind van het wielrennen – vooraan zitten, diep kunnen gaan en zo af en toe een koers winnen. Als ik voorin kan meedoen om de overwinning samen met mijn ploeggenotes, is mijn comeback geslaagd.”
Van der Breggen krijgt ‘nog even de tijd’ om haar beste niveau te halen. “Mijn eerste doel is de Ardennenklassiekers. De voorbereidingskoersen daar naartoe weet ik nog niet precies”, aldus VdB, die 18 april wellicht begint met de Brabantse Pijl. “Het tweede gedeelte van het seizoen met drie etappekoersen (de Vuelta, Giro en Tour, red.) gaat wel lang en zwaar worden. Dat is het zwaartepunt. Ik hoop dat ik in aanloop daar naartoe zoveel mogelijk gebruik kan maken van de tijd om me daar goed op voor te bereiden.”
Jaar | Team |
---|---|
2025 | Team SD Worx - Protime |
2024 | Team SD Worx - Protime |
2023 | Team SD Worx |
2022 | Team SD Worx |
2021 | Team SD Worx |
2020 | Boels Dolmans Cycling Team |
2019 | Boels Dolmans Cycling Team |
2018 | Boels Dolmans Cycling Team |
2017 | Boels Dolmans Cycling Team |
2016 | Rabo Liv Women Cycling Team |
2015 | Rabo Liv Women Cycling Team |
2014 | Rabo Liv Women Cycling Team |
2013 | Sengers Ladies Cycling Team |
2012 | Sengers Ladies Cycling Team |
2009 | Team Flexpoint |
Verder kan het natuurlijk zo zijn dat Vollering minder domineert omdat het niveau dus hoger is geworden en dat minder makkelijk is geworden.
Ze had op de langere beklimmingen altijd ook nog wel een (extra) versnelling.
Ik zie wat het type rijder betreft niet zoveel verschil met Vollering, al heeft Vollering misschien wel een betere vlakke sprint dan Van der Breggen en Van der Breggen juist iets meer versnelling bergop.
Maar of Van der Breggen nog echt kan gaan concurreren met Vollering, hangt voor mij ook echt van haar motivatie af en de rol/ruimte die ze krijgt binnen de ploeg.
Houdt niet van kasseien.
Dat zijn dan mooie klassiekers voor Kopecky
...
zou je denken
...
echter Kopecky maakt hoofddoel van: Luik en Tour Femmes
Tja...
Nou, Vollering weg, maar de interne concurrentie gaat gewoon door!
Van der Breggen heeft de ploegleider achter zich (relatie met Stam)
Kopecky heeft de (Belgische) hoofdsponsor (SD Worx) achter zich
Wie wordt de echte kopvrouw voor Luik / Tour de femme??
"Nou, dat is jullie interpretatie. Neen, ze zal uiteraard niet gewoon meerijden. Maar Anna heeft al aangegeven dat ze eventueel volledig in dienst wil rijden van Lotte." '
Stam danst blijkbaar volledig naar de wil van de Belgische hoofdsponsor.
Overigens was AvdB altijd mijn favoriete tov van van Vleuten maar ik zie haar niet (meer) kunnen tippen aan het niveau dat Vollering en Kopecky zullen halen anno 25
Wel raar dat je ploegbaas ook je partner is. Dat zou in mijn relatie niet werken iig.
Ze is misschien , samen met Vos, wel de meest getalenteerde wielrenster ooit, en je had de indruk dat, als ze niet won het meer aan de motivatie/instelling lag dan aan haar mogelijkheden. Maar die motivatie en instelling heeft ze nu meer dan ooit nodig, nu ze na een aantal jaren terugkeert. En als Stam dan aangeeft dat Kopecky de absolute kopvrouw is voor de TdFF, valt er, lijkt me, toch een stuk motivatie weg met haar staat van dienst, al geeft ze nu nog aan dat dat niet zo is.
Natuurlijk gaat het er om wat ze zelf wil en voelt, maar mijn enthiousasme wordt een stuk minder bij een in dienst rijdende VdB (zoals in haar laatste actieve jaar in dienst voor Vollering).