Andreas Leknessund wint EK tijdrijden voor beloften

maandag 24 augustus 2020 om 14:23
Andreas Leknessund wint EK tijdrijden voor beloften

foto: Cor Vos (archief)

Andreas Leknessund heeft in Plouay het Europees kampioenschap tijdrijden voor beloften gewonnen. De Noor was over ruim 25 kilometer overtuigend de beste. Stefan Bissegger uit Zwitserland kwam 23 seconden tekort en won zilver. De Belg Ilan Van Wilder reed naar het brons: zijn achterstand op Leknessund was 28 seconden.

Leknessund wordt een grote toekomst voorspeld. De nog maar 21-jarige Noor wordt volgend jaar prof bij Team Sunweb, waar hij dus ploeggenoot wordt van de nummer drie van vandaag, Ilan Van Wilder. Leknessund is een erkende tijdrijder. Hij werd in 2019 én 2020 Noors kampioen tijdrijden bij de elite. Vorig jaar werd hij op het EK voor U23-renners vijfde, terwijl dat parcours hem minder goed lag.

Op het heuvelachtige traject rond Plouay wist Leknessund WorldTour-renners Stefan Bissegger (sinds 1 augustus bij EF Pro Cycling) en Van Wilder (Team Sunweb) op meer dan twintig seconden te rijden. Veldrijder Tom Pidcock werd vierde op 39 tellen van de gouden medaille.

Voor de Nederlandse deelnemers, Enzo Leijnse en Daan Hoole, waren de plekken zeven en acht weggelegd. Zij verloren over 25 kilometer meer dan een minuut op Leknessund.

Dit artikel delen:

19 Reacties

Matxin 24 augustus 2020 om 14:32

Heßmann en Leijnse erg sterk als 1ejaars beloften tussen allemaal jongens die 2/3 jaar ouder zijn.

boenk 24 augustus 2020 om 14:34

Van Wilder is 1 jaar ouder, en werd vorig jaar ook 7de als eerstejaars.

tendam 24 augustus 2020 om 14:43

Hartstikke mooi voor Van Wilder!

SnellePelle 24 augustus 2020 om 18:41

Wat een onzin over de 1e jaars.
Leknassund was in zijn 1e jaar ook al goed. Je hebt eenvoudig de kwaliteit om een half uur hard te fietsen of niet. Gezien de tijden die de profs reden zit hier ook weinig ruimte in. Naar mate de jaren vorderen kan een renner beter leren pieken en rijper worden zodat ook langere tijdritten en rittenkoersen beter gaan.

In sommige gevallen zijn renners nog niet volgroeid en zit er nog groeimarge in. Maar deze tijdrit was relatief kort voor een kampioenschap. Dan zie je vaak dat jeugdigheid eerder een voordeel is dat nadeel.

boenk 25 augustus 2020 om 00:31

SnellePelle, je bent niet bij je verstand als je denkt dat een jaar fysieke ontplooiing op die leeftijd niet meer meespeelt en het enkel aankomt op ervaring, pieken en doseren.

boenk 24 augustus 2020 om 14:35

Top 4 zoals ik hem verwacht had, inclusief volgorde.

Man met de hamer 24 augustus 2020 om 14:43

Jammer dat je niet iets eenduidiger was in de voorbeschouwing, dan had je jezelf nog harder op de borst kunnen trommelen. ;)

boenk 24 augustus 2020 om 15:02

Daarvoor heb ik jou niet nodig, geen nood. Ik had in de reacties over deze 4 gesproken, ik weet voor mezelf wel wie ik waar plaatste.

Lalsacien 24 augustus 2020 om 15:20

Boenk boenk!

Man met de hamer 24 augustus 2020 om 15:59

Nee, ik weet dat je aan jezelf genoeg hebt, Boenk.

FritsvanHoefelen 24 augustus 2020 om 14:35

Sunweb 1,3,7. De jeugd heeft de toekomst

SnellePelle 24 augustus 2020 om 18:42

Nee, Sunweb heeft de toekomst. Ineos, Bora, Deceunink en Jumbo het heden.

Cochise 24 augustus 2020 om 14:42

In Engeland betekent de niet-selectie van Froome en Thomas voor de Tour het einde van het Britse wielerrijk. Sinds Brailsford weg is uit de Britse talentopleiding en Ineos ook geen band meer heeft met het Britse wielrennen zou er geen talent meer zijn. Hart wordt als enige (en in hun ogen al bijna mislukte) uitzondering gezien en daarachter het grote niets (stond een groot stuk in The Guardian).

Ik vraag me dan toch af waarom ze niet spreken over Pidcock en Hayter. Pidcock heeft zich paar maanden geamuseerd in de Britse bossen, komt net van een meerdaagse mountainbikewedstrijd in de Alpen en moet het hier maar nipt afleggen tegen volwaardige profs. Ik zou niet wanhopen als Brit…

CechRepublic 24 augustus 2020 om 15:02

Ik ben het niet helemaal met je oneens, maar wat is de relatie me5 het EK tijdrijden U23?

Hollow Knight 24 augustus 2020 om 15:33

Pidcock leeft ook al als een volwaardige prof. Deed vorig seizoen ook al mee bij de profs in het veldrijden.

chiller87 24 augustus 2020 om 15:40

Pidcock was vooral in Andorra aan het trainen op de mtb. Heeft één trainingsrit op zijn tt fiets gedaan afgelopen week in België. Check zijn strava ;-)

boenk 25 augustus 2020 om 00:34

Het IS dus mogelijk om te oefenen, en te kiezen om iets NIET op je Strava te zetten. Waarmee ik niet wil zeggen dat hij wel geoefend heeft, maar dat dat argument ivm Strava waardeloos is.

Frank V 24 augustus 2020 om 16:14

Mijn pick wint. Van Wilder bewijst hier nu toch mijn onderschatting. Blijft hier zowaar Pidcock voor die toch op dreef is.

boenk 25 augustus 2020 om 00:37

Was vorig jaar al 7de terwijl toen Price-Pejtersen en Bjerg meereden, en eindigde toen korter op Leknessund dan nu. Een verrassing is dit wat mij betreft allerminst. Ook in Algarve eindigde hij kort op Leknessund.

Headlines

Materiaalzone

Populair