Wielrenner André Drege (25) overleden na valpartij in afdaling tijdens Tour of Austria
De Noorse wielrenner André Drege is om het leven gekomen aan de gevolgen van een valpartij in de Tour of Austria. Hij overleed op 25-jarige leeftijd. Drege kwam uit voor het continentale team van Coop-Repsol.
Drege zat in de kopgroep van de dag in de Tour of Austria en kwam met voorsprong over de hoogste klim van de dag, de Hochtor. Hij kwam in de afdaling van de beroemde beklimming van de Großglockner ten val en liep daarbij dodelijke verwondingen op. Medische hulp kon het leven van Drege niet meer redden.
Tijdens de etappe was er nog geen nieuws over de situatie van Drege. Filippo Ganna won uiteindelijk de rit, voor klassementsleider Diego Ulissi, maar de podiumceremonie werd wel geschrapt. Het is nog niet duidelijk of de slotrit van de Tour of Austria (UCI 2.1) op zondag nog verreden gaat worden na het trieste nieuws over het overlijden van Drege.
In een statement heeft zijn ploeg Coop-Repsol gereageerd op het tragische nieuws: “We zijn kapot van het nieuws over het tragische overlijden van André Drege. Onze gedachten en gebeden zijn bij André’s familie en dierbaren in deze ongelooflijk moeilijke tijd. De familie van André heeft om privacy gevraagd terwijl ze rouwen om het verlies, en we vragen vriendelijk dat hun wensen worden gerespecteerd.”
De 25-jarige Drege, die bezig was aan het beste seizoen uit zijn carrière, werd onlangs nog gelinkt aan een overstap naar het WorldTeam van Jayco AlUla.
Op sociale media delen veel profploegen en organisaties hun condoleances en medeleven met de nabestaanden van Drege en met zijn collega’s binnen het team van Coop-Repsol. In de Tour de France is met Uno-X Mobility een Noorse ploeg actief; de renners van dat team werden na de Tour-finish door de organisatie direct naar de ploegbus geleid om nieuws over Drege te horen.
We are devastated by the tragic passing of André Drege🌹
Our thoughts and prayers are with André’s family and loved ones during this incredibly difficult time.
André’s family has requested privacy as they mourn their loss, and we kindly ask that their wishes are respected. pic.twitter.com/qtD79ItOnI
— Team Coop – Repsol (@TeamCoopRepsol) July 6, 2024
The UCI is devastated to learn of the death of professional cyclist André Drege at the Tour of Austria.
Our thoughts are with his family, friends and teammates. pic.twitter.com/2VwKsFgPKZ
— UCI (@UCI_cycling) July 6, 2024
Er moet vooral dringend geïnvesteerd worden in innovatieve ‘airbag’-achtige beschermende kledij, zo licht en comfortabel mogelijk.
Na de evolutie van de valhelm is de tijd blijven stilstaan, en dat is onbegrijpelijk en wraakroepend.
Voor mij is de maat wel vol eigenlijk. Ik heb liever een sport zonder getimede afdalingen en met sprints in sprintlijnen dan ieder jaar een renner dood. Daarnaast trouwens ook nog een heel leger amateurs die op lager niveau of cyclos dezelfde risico’s nemen.
De sport moet anders. Dodelijke ongelukken moeten uitgebannen worden.
Nog verschrikkelijk dat het niet verrassend is dat het weer helemaal fout is gegaan.
Wielrennen zal altijd een gevaarlijke sport blijven, maar doe er dan in godsnaam alles aan om de risico’s te beperken. Daar valt nog heel veel te winnen.
De verantwoordelijkheid ligt bij de renners en ja, onder druk om je voorganger te volgen neem je misschien te veel risico, en/of het dat waard is dient elke renner voor zichzelf te bepalen. Niemand zegt dat je met 90-100km op een bocht dient af te denderen, niet wetende wat er daarna gaat komen...
Misschien dient de UCI en de organisatie vooraf duidelijker kenbaar te maken over de gevaren op het parkoers, voor zover ze dit al niet doen.
Elke keer als er een dodelijk ongeval in de wielersport te betreuren is, komt de onherroepelijke roep om veiligheid. Dat is zo hypocriet. Het materiaal, de versnellingen worden er bijgehaald etc, het neutraliseren van afdalingen. Helaas zijn valpartijen meestal toe te schrijven aan de renners zelf, inschattingsfout van een bocht, niet goed kunnen sturen, teveel risico nemen etc. Tuurlijk kan de organisatie proberen de gevaarlijke punten op een parkoers duidelijk te markeren en te beveiligen, maar een gedragsverandering zal toch bij de ploegen en de renners zelf moeten komen.
Enige veiligheids maatregels wat er is dat hebben ze op hun hoofd. Dat is ook gekomen vanwege hoofetsels in het verleden.
Misschien eerst weer denken aan andere fietsen die weer wat zwaarder zijn voor betere wegligging. Andere kleding, andere tandwielverhouding zodat er in een afdaling niet meer bijgetrapt kan worden.
UCI moet nu ook denken de maat is vol.
Is ook niet het moment voor.
Vroeger was echt niet alles beter.
Feit is dat het inderdaad steeds harder gaat: bergop en bergaf. De fietsen zijn beter dan ooit, de remmen krachtiger dan ooit, de banden beter dan ooit... maar het is er niet veiliger op geworden. Mijns inziens omdat men met dit betere materiaal ook steeds verder gaat richting het randje, en steeds minder marge in bouwt.
Als je met je ouwe fiets twijfelde over je remmen in de afdaling, dan begon je eerder met remmen en ging je langzamer. Maar met de schijfremmen van nu heb je altijd remkracht. En betere grip in de bochten.
Of dat hier mee gespeeld heeft: geen idee. Maar om daarvoor Marcus af te fakkelen hoeft voor mij ook weer niet. Het is niet dat hij hier zegt "eigen schuld, dikke bult"...
R.I.P. André Drege.
Herinner je ze nog Borg , Gino en al die anderen.
Mtb wc cras montana lag ook lang een slacht offer in de rock garden.
Wielrennen heeft een hoog Ben Hur gehalte.
De wieler sport moet als geheel in de spiegel kijken. Meer macht naar de cpa enz ..
Het brengt hen niet terug maar laat er een les uit getrokken worden !
Hopelijk wordt er nu snel doorgepakt om de snelheden aan te pakken..