Wielrenner André Drege (25) overleden na valpartij in afdaling tijdens Tour of Austria
zaterdag 6 juli 2024 om 16:27

Wielrenner André Drege (25) overleden na valpartij in afdaling tijdens Tour of Austria

De Noorse wielrenner André Drege is om het leven gekomen aan de gevolgen van een valpartij in de Tour of Austria. Hij overleed op 25-jarige leeftijd. Drege kwam uit voor het continentale team van Coop-Repsol.

Drege zat in de kopgroep van de dag in de Tour of Austria en kwam met voorsprong over de hoogste klim van de dag, de Hochtor. Hij kwam in de afdaling van de beroemde beklimming van de Großglockner ten val en liep daarbij dodelijke verwondingen op. Medische hulp kon het leven van Drege niet meer redden.

Tijdens de etappe was er nog geen nieuws over de situatie van Drege. Filippo Ganna won uiteindelijk de rit, voor klassementsleider Diego Ulissi, maar de podiumceremonie werd wel geschrapt. Het is nog niet duidelijk of de slotrit van de Tour of Austria (UCI 2.1) op zondag nog verreden gaat worden na het trieste nieuws over het overlijden van Drege.

In een statement heeft zijn ploeg Coop-Repsol gereageerd op het tragische nieuws: “We zijn kapot van het nieuws over het tragische overlijden van André Drege. Onze gedachten en gebeden zijn bij André’s familie en dierbaren in deze ongelooflijk moeilijke tijd. De familie van André heeft om privacy gevraagd terwijl ze rouwen om het verlies, en we vragen vriendelijk dat hun wensen worden gerespecteerd.”

De 25-jarige Drege, die bezig was aan het beste seizoen uit zijn carrière, werd onlangs nog gelinkt aan een overstap naar het WorldTeam van Jayco AlUla.

Op sociale media delen veel profploegen en organisaties hun condoleances en medeleven met de nabestaanden van Drege en met zijn collega’s binnen het team van Coop-Repsol. In de Tour de France is met Uno-X Mobility een Noorse ploeg actief; de renners van dat team werden na de Tour-finish door de organisatie direct naar de ploegbus geleid om nieuws over Drege te horen.

RIDE Magazine
38 Reacties
06-07-2024 16:41
Vreselijk nieuws. Indien wielrennen vandaag zou worden uitgevonden, dan zou het nooit worden toegestaan om op deze bandjes, met deze pakjes, met de huidige helmen, met 100+ km/u Alpencols af te dalen. We accepteren het, omdat het vroeger zo ging. Afdalen hoort bij het wielrennen, maar er moet wel degelijk iets worden gedaan aan de hoge snelheden (zeker naast afgronden of op nat wegdek). De discussie zal losbarsten en na maandag weer gaan liggen, tot het volgende dodelijk ongeluk.
    06-07-2024 18:42
    Vandaag tijdens een mooi ritje in de Eifel zat ik te denken. Waarom niet een Max verzet instellen van 52 13 . Geen bijtrappen meer in afdaling, sprinten gaat langzamer.
    06-07-2024 19:43
    De snelheden zijn één ding, maar zo moeilijk te begrenzen.
    Er moet vooral dringend geïnvesteerd worden in innovatieve ‘airbag’-achtige beschermende kledij, zo licht en comfortabel mogelijk.
    Na de evolutie van de valhelm is de tijd blijven stilstaan, en dat is onbegrijpelijk en wraakroepend.
06-07-2024 17:26
Dit is geen incident meer en het is absurd dat dit maar zo doorgaat. Zoals Panache zegt dit wordt weer drie dagen roepen dat het erg is en dan weer over tot de orde van de dag.

Voor mij is de maat wel vol eigenlijk. Ik heb liever een sport zonder getimede afdalingen en met sprints in sprintlijnen dan ieder jaar een renner dood. Daarnaast trouwens ook nog een heel leger amateurs die op lager niveau of cyclos dezelfde risico’s nemen.

De sport moet anders. Dodelijke ongelukken moeten uitgebannen worden.
06-07-2024 16:32
Phoee vreselijk nieuws! Sterkte aan de nabestaanden!
06-07-2024 17:39
Daar wordt een mens (alweer!) stil van :-(. Het mag niet, het gebeurd toch. Wanneer gaan alle, maar dan ook alle, stakeholders bij elkaar zitten en niet meer buiten komen totdat er een goed voorstel rondom veiligheid is, dat alle aspecten beslaat en door iedereen gedragen wordt. Niet wijzen naar elkaar, geen verwijten maar constructief samenwerken, please!
06-07-2024 17:03
Verschrikkelijk.
Nog verschrikkelijk dat het niet verrassend is dat het weer helemaal fout is gegaan.
Wielrennen zal altijd een gevaarlijke sport blijven, maar doe er dan in godsnaam alles aan om de risico’s te beperken. Daar valt nog heel veel te winnen.
06-07-2024 17:20
RIP jongeman…
06-07-2024 18:12
Van mij mogen alle gevaarlijke afdalingen geneutraliseerd afgedaan worden. Ik weet dat we dan heus niet gelijk alle gevaarlijke situaties uit het wielrennen hebben gehaald, maar volgens mij dan wel die situaties met de ernstigste gevolgen wanneer het mis gaat.
    06-07-2024 19:05
    Beste concrete voorstel wat er is. Tijd opnemen en beneden weer verder. Zo lastig zal het niet zijn, als je een tijdklok plus maximum snelheid instelt. Zelf ben ik dol op klimmen, maar heb echt een hekel aan de afdaling. Met goede reden blijkt helaas maar weer...
    06-07-2024 19:28
    Neutraliseren is niet de oplossing, alleen bij extreme weersomstandigheden. Gevaarlijke punten in een afdaling markeren en beveiligen zou wel een optie kunnen zijn, maar dan kan ook onbegonnen werk zijn.
    De verantwoordelijkheid ligt bij de renners en ja, onder druk om je voorganger te volgen neem je misschien te veel risico, en/of het dat waard is dient elke renner voor zichzelf te bepalen. Niemand zegt dat je met 90-100km op een bocht dient af te denderen, niet wetende wat er daarna gaat komen...
    Misschien dient de UCI en de organisatie vooraf duidelijker kenbaar te maken over de gevaren op het parkoers, voor zover ze dit al niet doen.
06-07-2024 16:31
Sterkte aan de nabestaanden.
06-07-2024 16:56
Stond net voor zijn grote doorbraak. Verschrikkelijk triest nieuws dit. Stil van.
06-07-2024 19:14
In eerste plaats rust in vrede en condoleances aan de nabestaanden. Helaas een val met dodelijke afloop. Over de details etc. omtrent de val is nog weinig bekend. Weet niet of er beelden van waren aangezien ik begreep dat hij in de kopgroep zat. Zijn mederenners hebben de val niet gezien zeker ?
Elke keer als er een dodelijk ongeval in de wielersport te betreuren is, komt de onherroepelijke roep om veiligheid. Dat is zo hypocriet. Het materiaal, de versnellingen worden er bijgehaald etc, het neutraliseren van afdalingen. Helaas zijn valpartijen meestal toe te schrijven aan de renners zelf, inschattingsfout van een bocht, niet goed kunnen sturen, teveel risico nemen etc. Tuurlijk kan de organisatie proberen de gevaarlijke punten op een parkoers duidelijk te markeren en te beveiligen, maar een gedragsverandering zal toch bij de ploegen en de renners zelf moeten komen.
    07-07-2024 09:43
    Als Evenepoel voorzichtig afdaalt omdat er natte plekken waren in de bochten wordt hier door sommigen uit gelachen dat hij niet kan dalen en Pogacar die als een pijl naar beneden duikt en alzo de anderen onder druk zet om dat ook te doen met alle risico’s vandien is een held.
06-07-2024 19:22
Het wordt echt tijd dat er ingegrepen wordt en dat veiligheid voorop staat.
Enige veiligheids maatregels wat er is dat hebben ze op hun hoofd. Dat is ook gekomen vanwege hoofetsels in het verleden.
Misschien eerst weer denken aan andere fietsen die weer wat zwaarder zijn voor betere wegligging. Andere kleding, andere tandwielverhouding zodat er in een afdaling niet meer bijgetrapt kan worden.

UCI moet nu ook denken de maat is vol.
06-07-2024 16:33
Jezus, zo jong.. Heel tragisch..
06-07-2024 16:34
verschrikkelijk nieuws. zoveel levens voor altijd veranderd. ik condoleer familie en vrienden
06-07-2024 16:40
Zolang gedrag en materiaal niet worden aangepakt, zal geen enkele pothelm iets vermogen tegen zulke calamiteiten ... Wat een drama weeral. Maar laat dat vooral diegenen die menen dat je tijdens een tijdrit mag stoppen in het midden van de straat om wat te vieren met honderd man, niet tegenhouden ... Veiligheid ? Oké, maar niet ten koste van onze plezierkes ...
    06-07-2024 16:42
    Beetje nare manier om je punt te herhalen.
    06-07-2024 16:46
    Jouw opsomming heeft precies niks van doen met deze tragische gebeurtenis in de Ronde van Oostenrijk.

    Is ook niet het moment voor.
    06-07-2024 17:18
    Het heeft te maken met veiligheid. En hoe elke maatregel die de veiligheid moet verbeteren, belachelijk gemaakt wordt, omdat het ten koste zou gaan van sportcultuur. Geloof me, dat ik veel liever niet deze associatie zou moeten maken. UCI tolereert nog veel te veel. Een Cavendish die voor het spektakel een paar kopstoten mag uitdelen om zich een weg te banen naar voren, om vervolgens de weg te kruisen, ik noem zomaar wat ... Maar het grootste probleem is het materiaal, de wielbasis, de hardheid, wat maakt dat een hedendaagse carbonfiets zeer moeilijk te besturen valt, ondanks het gebruik van banden met een breedte van 32mm. (bijna verdubbeld in breedte t.o.v. Clement Criterium vroeger op 8/10kg druk) Op de Kemmelberg heeft men zelfs een aparte weg aangelegd voor de afdaling omdat het niet meer te doen was. Door de hardheid is er geen overbrengingsverlies meer, het gaat steeds harder.
    06-07-2024 17:48
    De fietsen zijn prima te besturen. Heb je nog wel eens op een moderne fiets gezeten? Ik zit liever op een modern carbon ros dan een zwabberend superlicht reynolds 753 stalen frame uit de jaren 80. Waar je praktisch zonder remmen de afdaling reed met wat amfetamine in je mik.

    Vroeger was echt niet alles beter.
    06-07-2024 18:24
    In deze discussie heeft denk ik iedereen gelijk. Maar daar heeft Drege niks meer aan.

    Feit is dat het inderdaad steeds harder gaat: bergop en bergaf. De fietsen zijn beter dan ooit, de remmen krachtiger dan ooit, de banden beter dan ooit... maar het is er niet veiliger op geworden. Mijns inziens omdat men met dit betere materiaal ook steeds verder gaat richting het randje, en steeds minder marge in bouwt.

    Als je met je ouwe fiets twijfelde over je remmen in de afdaling, dan begon je eerder met remmen en ging je langzamer. Maar met de schijfremmen van nu heb je altijd remkracht. En betere grip in de bochten.

    Of dat hier mee gespeeld heeft: geen idee. Maar om daarvoor Marcus af te fakkelen hoeft voor mij ook weer niet. Het is niet dat hij hier zegt "eigen schuld, dikke bult"...
06-07-2024 17:12
Drama. Wanneer stopt dit binnen het wielrennen. Het kan, zie formule 1.
06-07-2024 18:36
Wat is wielrennen af en toe een ongelofelijke kut sport heel veel sterkte aan de nabestaanden. En aan de UCI de oproep hier echt eens over na te denken: geneutraliseerde of gemaximeerde afdaling? Met chipmatten moet zoiets toch te regelen zijn?
06-07-2024 19:04
Een snelheidslimiet instellen in afdalingen zou een optie kunnen zijn. Met GPS is iedereen te monitoren. Er moet wel iets gebeuren.
06-07-2024 19:30
Beste mensen, kunnen we alstublieft ook hier in acht nemen dat de eerste drie dagen voor rouw, de famillie en dichtbijstaanden zijn, de eerste week voor onderzoek en eventueel autopsie, en daarna kunnen we, als dat dan nog opportuun is, debateren.
R.I.P. André Drege.
06-07-2024 19:44
Heel erg, echt waar..
Herinner je ze nog Borg , Gino en al die anderen.
Mtb wc cras montana lag ook lang een slacht offer in de rock garden.
Wielrennen heeft een hoog Ben Hur gehalte.
De wieler sport moet als geheel in de spiegel kijken. Meer macht naar de cpa enz ..
Het brengt hen niet terug maar laat er een les uit getrokken worden !
06-07-2024 16:35
Vreselijk nieuws. Zo jong echt verschrikkelijk
06-07-2024 16:35
Condoleance en sterkte aan de nabestaanden
06-07-2024 16:39
Triest verhaal weer. 25 jaar..
06-07-2024 16:41
Treurig... Sterkte aan de nabestaanden.
06-07-2024 16:43
Verschrikkelijk. Veel sterkte voor de nabestaanden.

Hopelijk wordt er nu snel doorgepakt om de snelheden aan te pakken..
06-07-2024 17:11
Vreselijk nieuws, wordt hier zoo immens triest en stil van.

Reacties zijn gesloten.