Amstel Gold Race mikt op lokale omloop van 18 kilometer
foto: Cor Vos
woensdag 3 februari 2021 om 15:33

Amstel Gold Race mikt op lokale omloop van 18 kilometer

Wedstrijddirecteur Leo van Vliet gaat ervan uit dat de Amstel Gold Race dit jaar wel kan doorgaan. De organisatie mikt op een wedstrijd over een lokale omloop van zo’n 18 kilometer, vergelijkbaar met de alternatieve ronde die voor afgelopen najaar was voorzien.

“We zijn druk bezig lijntjes te leggen met alle instanties, zodat we niet voor verrassingen komen te staan”, vertelde Van Vliet aan persagentschap ANP. Afgelopen najaar was al het plan om de koers op een afgesloten parcours te verrijden. De organisatie was nagenoeg helemaal klaar, maar in de laatste weken voor de start werd bekend dat sportevenementen voortaan zonder publiek moesten worden gehouden. De wedstrijddirecteur kon niet garanderen dat omwonenden binnen zouden blijven, wat vervolgens de afgelasting betekende.

“We moeten er nu voor zorgen dat we niet tot het laatste moment wachten om bijvoorbeeld te weten wat de burgemeesters en andere lokale instanties ervan vinden. We gaan in ieder geval voor een wedstrijd op een parcours dat makkelijk af te sluiten is voor bezoekers van buiten. Er zal geen sprake zijn van een VIP-dorp of iets dergelijks. De omwonenden, vakantieparken, hotels en restaurants langs het parcours hebben we vorig jaar al benaderd en ze waren toen heel positief en meegaand. We proberen nu ook zo goed mogelijk te communiceren”, aldus Van Vliet.

De Amstel Gold Race voor mannen en vrouwen staat op de kalender voor zondag 18 april.

RIDE Magazine
43 Reacties
03-02-2021 15:47
Persoonlijk geen fan van dergelijke kleine rondjes (al ken ik het parcours niet) maar alles is beter dan niets. Hopelijk gaan we PR wel gewoon op het normale parcours zien. De meeste ritten zijn vorig jaar toch wel rustig verlopen, dat moet weer kunnen.
    06-02-2021 07:45
    Je zou Parijs-Roubaix kunnen laten starten in Roubaix, om via reguliere wegen naar het begin van de kasseizone te rijden (ten oosten van Cambrai, iets voor half koers).
03-02-2021 15:58
Iemand al enig idee welk parcours het zou worden?

Zelf hoop ik dat ze niet het traditionele WK parcours pakken. Op zich qua veiligheid prima, maar ik zou het leuk vinden als Gulperberg/Kruisberg/Eyserbosweg of eventueel Keutenberg er in zit.
    03-02-2021 16:12
    13x de Keutenberg, da's wel lekker ja ;)
    03-02-2021 16:45
    Zou zelf zeggen: kruisberg, eyserbosweg, fromberg, keutenberg. vervolgens doodeman af en langs wittem terug naar de kruisberg. +-18 km met 310 hm. Alles beter dan ongeïnspireerd rondje cauberg...
    03-02-2021 17:50
    Eventueel niet de Doodeman af (zit nogal een haakse bocht na een afdaling van 15%) maar via Ingber of Gulpen het plateau af.
    Genoeg mogelijkheden in ieder geval om daar wat leuks te maken van een kilometer of 18
    03-02-2021 17:59
    Precies! Helaas net gelezen dat het t cauberg circuit word. zal een AGR worden met wat minder spektakel in ieder geval :/
03-02-2021 16:35
Zal het WK rondje worden met Cauberg, Bemelenberg.
Jammer dat het lijkt dat ze nu al voor rondjes rijden kiezen, maar nog altijd beter rondjes rijden dan weer helemaal geen Amstel.
Zou het dan alleen rondjes rijden worden of toch nog een aanloop. Rondjes rijden lijkt mij haast onmogelijk om dan zowel de mannen als vrouwen koers te rijden.
    03-02-2021 17:00
    Ja, zoiets. Met de Geulhemmerberg erbij zit je bijna op 18km.

    Geen aanloop, lijkt me. Als een publieksvrij evenement de bedoeling is, althans. Bij een wat kortere koers kunnen de vrouwen ervoor. Ik weet niet of het een optie is om de dames een dag eerder te laten rijden.
03-02-2021 16:37
Rondjes rijden is een klassieker onwaardig....
    03-02-2021 16:38
    Je moet wat. Die Canadezen doen het elk jaar met een WT licentie.
    03-02-2021 16:44
    Die Canadese flutparcoursen benadrukken alleen maar dat wat David zegt.
    03-02-2021 18:03
    De Canadeze koersen zijn geen lelijk eendje maar een platgereden Marabou
03-02-2021 16:46
Ik begrijp het niet goed, waarom lukt het de Belgische organisatoren wel en lukt het in Nederland niet om een volwaardige klassieker te organiseren.
    03-02-2021 17:00
    Hier in Nederland gelden waarschijnlijk strengere beperkingen. Maar het blijft natuurlijk verschrikkelijk jammer dat rondjes rijden kennelijk de enige mogelijkheid is.
    03-02-2021 17:02
    Godsdienstvrijheid. In België is koers religie, hier zijn we wat nuchterder.
    04-02-2021 08:34
    Ik ben Belg maar werk voor een NL bedrijf. Ik heb de indruk dat het in NL net allemaal wat soepeler is.
03-02-2021 17:02
Sorry van Vliet kan me niet herinneren dat ik met jou gesproken heb verleden jaar ,en
sinds wanneer trek jij je iets van de omwonende aan!!!!,(ieder jaar ellende om door te komen en naar je huis te kunnen gaan) en noem het dan de van vliet criterium in plaats van AGR
    03-02-2021 17:36
    Beste John m.i. straalt de frustratie van je af. Een veredeld criterium kan ook leuk zijn hoor. Heb zelf zoveel criteriums gereden. Ik vind het goed van Leo (ik mag Leo zeggen) dat hij alsnog de AGR wilt organiseren. Anders kan het gewoon over zijn. Die ene dag blijf je maar lekker binnen. Dat zijn we toch gewend ondertussen??
    03-02-2021 19:10
    Mijn hemel John. 10 Hele dagen per jaar last van verkeersregelaars...Pff 10 van de 365. Dat jij nog zo een positieve levensinstelling hebt. Chapeau. En je hebt gelijk, hoe durft die lul van een van Vliet!!!
03-02-2021 17:13
Als het profwielrennen serieus wat aan het verbeteren van de veiligheid wil doen is dit een mooie opstap. Niet alleen i.v.m, corona koersen op ronden als deze maar structureel.
    03-02-2021 17:18
    kots
    03-02-2021 17:19
    Rondjes nog iets kleiner maken, en dan met zand/modder erbij, dan krijg je pas een mooie koers he? ;)
    03-02-2021 17:21
    Als je minder valpartijen kots vindt dan heb je gelijk.
    03-02-2021 17:29
    In Oostende waren er anders heel wat valpartijen in dat rondje.
    03-02-2021 17:30
    Romans staat hier helaas niet bekend als voorvechter van veilig koersen. Het zijn immers gewoon mannetjes in lycra pakjes op smalle bandjes die met een overdaad aan testosteron ten koste van alles en iedereen als eerste willen finishen; veiligheid past daar niet bij.

    Natuurlijk vind ik een rit van A naar B ook mooier dan een rondje rond de kerk van C; maar uiteindelijk maken renners de koers, en niet per definitie het parcours. Enige nadeel van rondjes rijden is dat je minder afwisseling krijgt in je helicopterbeelden....
    03-02-2021 17:35
    @ Arie,

    Vanwaar de assumptie dat een korter rondje per definitie tot minder valpartijen zal leiden? Ik las ooit een studie waaruit kwam dat hoe langer het wedstrijdparcours, hoe lager het aantal valpartijen. Weliswaar was dit niet voldoende significant, maar het staat toch haaks op jouw visie.

    Naar mijn gevoel zijn er vooral vaker valpartijen omdat er steeds meer op het spel staat.

    Hoe dan ook, voor dit jaar liever een ritje rond de kerktoren, dan helemaal geen koers.
    03-02-2021 17:51
    Bij die gare rondjes krijgen ze het ook uitstekend voor elkaar om te crashen en daarna blij met een omhoogduimpje in ziekenhuisbed vanaf Instagram te zggen dat het relatief meeviel.

    En ja, wielrenners zijn er vooral meer om ons te vermaken dan dat wij de hele tijd bibberend om hun welzijn druk moeten maken.
    03-02-2021 19:20
    @LeoR 16: Voorwaarde is dan wel voor een omloop te kiezen met weinig of geen straatmeubilair. Dat kan op een omloop van 15 à 20 km veel gemakkelijker dan op een parkoers van 200 km en meer. Het beste lenen zich daarvoor circuits als de Nürburgring (Daar was ooit een prachtig WK) en Francorchamps.
    03-02-2021 19:55
    Kelder is de Man: In Oostende waren heel wat vallen maar in tegenstelling tot de vele valpartijen in wegkoersen resulteerden die nauwelijks tot "arbeidsverzuim" als gevolg van nare blessures.
    03-02-2021 20:46
    @RV: morgenvroeg weer de externe harde schijf aankoppelen als je opstaat, de interne schijf lijkt niet meer te werken. Wielrennen is zeker vermaak, maar geen enkel welkdenkend mens ziet graag een wielrenner met een "omhoogduimpje" in een ziekenhuisbed of maakt daar een dergelijk denigrerende opmerking over. Een mooie koers zonder valpartijen is wat de echte liefhebber wil zien. Toedeloe Romans "Trumpiaanse reactiemeneer" Vainsteins.
03-02-2021 17:22
Kan die hele onzin van de corona pandemie en besmettingen langszaam aan niet eens overboord ? Organiseer de koers zoals normaal. Waarom kan het in Frankrijk wel ?
    03-02-2021 21:23
    Omdat Frankrijk niet de vergunningen afgeeft voor een koers in Nederland?
03-02-2021 17:27
Een circuit vind ik altijd erg leuk, gewoon een gevoelskwestie.

Nadeel is dat er vaak wordt er wel gewacht tot de laatste ronde. Wat een van Poel uithaalde het laatste NK, dat gaat bij een AGR, denk ik, niet gebeuren...
03-02-2021 17:44
Kun je dan niet wat creatiever 2 rondjes maken en die aan elkaar lussen, bv 3 ronden lus 1, 2 ronden lus 2, dan lus 1, dan lus 2, en eindigen met 2 x lus 1 of iets in de aard.

Of maak desnoods een klaverblad. Heb je wellicht nog een co-sponsor erbij ook :)
    03-02-2021 18:19
    Dat is dan dus een normale AGR...
    03-02-2021 18:49
    Ja in zeker zin is dat ook zo, maar dan een wat kleinere lussen en die ze allemaal meermaals overheen gaan, maar niet elke lus evenveel keer en niet met eendezelfde volgorde.
03-02-2021 19:03
Waarom is het in Nederland niet gewoon mogelijk om een normale koers te organiseren? In alle andere landen is gebleken dat het gewoon normaal kan.
03-02-2021 19:32
Erg aantrekkelijk klinkt het niet, dat rondjes rijden. Tenzij het een mooi parcours zou zijn (met Camerig, Keutenberg en Eijserbosweg).
03-02-2021 19:55
Anders doe je toch het leeuwendeel van de koers door België en alleen de laatste 15 km naar Valkenburg door NL.
03-02-2021 20:02
Beter een wat saai parcours dat georganiseerd wordt dan een gaaf parcours dat te ambitieus is om überhaupt te organiseren. Iets met een rondje om de kerk en over de Cauberg ga ik ook kijken hoor!
03-02-2021 20:03
Wat zeurt men over rondjes rijden in de Amstel. Het is daar toch ieder jaar rondjes rijden?
03-02-2021 20:22
Hoe dan ook in wat voor vorm de AGR gereden wordt als hij maar doorgaat.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine