Alpecin-Fenix in poleposition voor uitnodiging alle topkoersen: “Europe Tour winnen interessanter dan WT-licentie”
Interview Het ziet er naar uit de Alpecin-Fenix helemaal geen WorldTour-licentie nodig heeft. Op iets meer dan twee weken van het einde van hun seizoen, voert de ploeg van Mathieu van der Poel de Europe Tour-ranking aan met 73 punten voorsprong op Arkéa-Samsic. Als het die positie behoudt, is het volgend jaar zeker van startrecht in alle topkoersen, inclusief de grote rondes. “Die eerste plaats is voor ons interessanter dan een WorldTour-licentie”, is Philip Roodhooft eerlijk.
Van een inhaalmanoeuvre gesproken. Op 4 augustus leidde Arkéa-Samsic de Europe Tour ranking met 1757 punten. Vooral Nairo Quintana sprokkelde naarstig in de seizoensaanhef. Alpecin-Fenix volgde als 12de met amper 352 punten. Maar naarmate de zomer vorderde, knabbelden de mannen van de broers Roodhooft gestaag aan hun achterstand.
Wat deze cijfers van @AlpecinFenix betekenen, lees je in dit verhaalhttps://t.co/asXEwc5WnF pic.twitter.com/5h6PFSavgU
— WielerFlits.nl (@WielerFlits) October 6, 2020
En eenmaal Arkéa-Samsic echt in zicht, werd er binnen de ploeg op gehamerd om die o zo belangrijke UCI-punten niet meer uit het oog te verliezen. “Let wel, tot op zekere hoogte”, vertelt Philip Roodhooft. “Het is nu ook niet zo dat die punten voorrang kregen op winnen. Maar neem nu Dwars door het Hageland, waar Jonas Rickaert won. Het is niet omdat de zege binnen was, dat de andere jongens zomaar mochten uitbollen. Gianni Vermeersch werd er derde, Tim Merlier vijfde.”
Alexander Krieger
Een nog beter voorbeeld is de Antwerp Port Epic, gewonnen door Gianni Vermeersch. “Dan kon Alexander Krieger net zo goed als 20ste over de finish gebold zijn met de armen in de lucht”, klinkt het. “Maar Krieger sprintte naar plaats vier. Het is op zulke momenten dat je met die ranking in het achterhoofd fietst. Zo hebben we de achterstand beetje bij beetje weggewerkt. En dankzij de schitterende prestaties van Mathieu het voorbije weekend, nemen we nu de leiding.”
“Mathieu van der Poel is ontegensprekelijk de grote motor, maar in zijn eentje was het ook niet mogelijk geweest. Kijk maar hoeveel punten Vermeersch, Krieger en Merlier sprokkelen. En op hun beurt hadden zij in die wedstrijden dan weer de steun van hun ploegmaats. Als we het halen, spreken we van een echte teamprestatie, met Mathieu als perfecte leider.”
De eerste plaats in de Europe Tour (een ranking voor ProTour-ploegen) is ontzettend belangrijk. Het geeft het winnende team immers startrecht in alle topkoersen, inclusief de drie grote rondes. En al net zo belangrijk: in tegenstelling tot de WorldTour-teams, is de winnaar van de Europe ranking niet verplicht daar ook aan deel te nemen. Het is geen toeval dat ze bij Alpecin-Fenix niet stonden te springen toen Jim Ochowicz aanklopte met zijn WorldTour-licentie van Team CCC.
Volledig WorldTour-programma te zwaar
“Laat ons eerlijk zijn. Wij zijn niet klaar om nu al WorldTour te worden”, is Roodhooft eerlijk. “We bouwen verder aan ons team, versterken ons in de breedte en trekken met Jasper Philipsen nog een topper aan. Maar wij hebben geen ploeg om drie grote rondes en het hele WorldTour-programma af te werken. Dan is dit scenario een stuk interessanter. Maar laten we het vel van de beer niet verkopen voor hij geschoten is. We hebben nog een aantal wedstrijden voor de boeg.”
Logisch dat ze bij Alpecin-Fenix alert blijven, maar onderstaand programma van beide teams maakt duidelijk dat ze er bijzonder goed voorstaan. Zo is Arkéa-Samsic er niet bij in Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen, twee WorldTour-wedstrijden waarin Van der Poel en co nog extra punten kunnen pakken. In de Scheldeprijs is Bouhanni kandidaat-winnaar, maar dat is Merlier ook. Het ziet er dus allesbehalve slecht uit. Zonder tegenslag lijkt Mathieu van der Poel eind deze maand al zeker van zijn debuut in de Tour de France.
Programma Arkéa-Samsic
07/10 De Brabantse Pijl – La Flèche Brabançonne (1.Pro)
11/10 Paris – Tours Elite (1.Pro)
12/10 Prueba Villafranca-Ordiziako Klasika (1.1)
14/10 Scheldeprijs (1.Pro)
21/10 AG Driedaagse Brugge-De Panne (1.UWT)
25/10 Paris-Roubaix (1.UWT)
Programma Alpecin-Fenix
07/10 De Brabantse Pijl – La Flèche Brabançonne (1.Pro)
11/10 Paris – Tours Elite (1.Pro)
11/10 Gent-Wevelgem in Flanders Fields (1.UWT)
14/10 Scheldeprijs (1.Pro)
18/10 Ronde van Vlaanderen – Tour des Flandres (1.UWT)
21/10 AG Driedaagse Brugge-De Panne (1.UWT)
25 /10 Paris-Roubaix (1.UWT)
https://www.uci.org/road/rankings
Scroll een beetje naar beneden en klik op Europe Tour Ranking > Team Ranking.
Als je vervolgens op de naam van het desbetreffende team klikt kun je de scores per renner zien.
De top-3:
VD Poel: 1290 pt
Vermeersch: 479 pt
Merlier: 410 pt
Maar Wanty plus Alpecin betekent ook wat extra NLers (zoals de van Poppels)
Als Mathieu die Tour gaat rijden.. dat is maar afwachten met de OS die ook nog gepland staan voor volgend jaar zomer.
[quote]Zo is Arkéa-Samsic er niet bij in Gent-Wevelgem, de Ronde van Vlaanderen en Driedaagse Brugge-De Panne[/quote]
@redactie - In het lijstje onderaan het artikel staat de Driedaagse De Panne wel vermeld bij Arkea Samsic.
edit: aangepast, Arkéa rijdt wel degelijk Driedaagse Brugge-De Panne
Jij weet ook alles, je hebt overal verstand van economie, media verkeer enz enz. Je weet het beter dan die jongens die nog in koers zijn.Als hier staat ik rijd zonder handschoenen dan rij al jaren zonder handschoenen. Overal en op elk onderdeel weet jij het beter.
Dit is een discussieforum dus leef je uit! Nieuwsgierig naar hoe jij hier in staat.
Je kan ook nog heel slecht NEDERLANDS lezen, je verdraaid het weer.
Ik stel even graag vragen als dat ik beweringen poneer trouwens.
RV dicht zichzelf al het intellect toe,zoals een Freek de Jonge, ondertussen gewoon een "loser" die e.e.a. maskeert door een vermeend taalgevoel te poneren :-)
Wat een dom gelul. Als je geen normaal antwoord kan geven, misschien beter om je toetsenbord lekker te laten slapen.
In die zin heeft Alpecin, dat buiten van der Poel toch vooral sterk is geweest in relatief licht bezette Belgische koersen, wel echt in het voordeel geweest door de coronakalender.
Niki Terpstra (afgezien van zijn blessure, ook voorheen geen grote overwinning), ARKEA met Quintana en Barguil winnen amper iets, Viviani bij Cofidis..
Dit staat toch echt in schril contrast met bijvoorbeeld een Alpecin Fenix, waar naast het Multitalent vd Poel ook Merlier, Vermeersch punten binnen harken en daarnaast met De Bondt, Meisen, Toupalik en natuurlijk MvdP nationale kampioenen hebben..
Ze hoeven sowieso niet bang te zijn een pleefiguur te slaan in de Tour, want met Philipsen hebben ze volgend jaar iemand die keurig in de massasprints kan meedoen en de rest is perfect in staat om mee te gaan in ontsnappingen.
Het grote voordeel van het winnen van de Europe Tour is nu juist dat Van der Poel compleet vrij is zijn eigen programma samen te stellen, omdat er niet meer gebedeld hoeft te worden om wildcards met zijn deelname als tegenprestatie.
Waar haal je de energie vandaan om te reageren?;-)
Enige reden dat ze niet toetreden tot de WT is omdat MDVP niet alles wil rijden zoals de andere toppers. Dit levert hem enerzijds een voordeel op om frisser te zijn (zoals nu) maar anderzijds vind ik dat wat minnetjes voor iemand die zichzelf toch als een kampioen ziet. Kampioenen rijden alles.
Toetreden to de World Tour vraagt een veel bredere selectie vanwege de startplicht. Met het winnen van de Europe Tour heb je wel de lusten, maar niet de lasten.
onzin. WVA rijdt koersen tijdens de Giro. Je kan geen 2 koersen op hetzelfde moment rijde. Dat ik dit hier moet uitleggen verbaast me niet.
Het zijn voornamelijk de punten van Mathieu dit weekend (Binckbank en LBL) die Alpecin boven Arkea plaatsen.
Je moet roeien met de riemen die je hebt, maar het tekent natuurlijk wel dat dit nog lang geen toporganisatie is, waar de renners tot volle bloei kunnen komen. Er is hier nog heel veel te winnen.
Volgend jaar met Phillipsen een extra kopman. Voor WT zijn nog wel een aantal versterkingen nodig, vooral in de brede (type Lindeman, om gelijk maar een naam te droppen)
Ik denk dat er veel ploegbazen, verblind door hun eigen ambitie, de kans meteen aan zouden grijpen om de worldtour licentie over te nemen. Om er dan wat later achter te komen dat je het gewoon niet fatsoenlijk rond krijgt qua budget en kwalitatief rennersmateriaal.
De gebroeders zijn al enkele jaren gestaag hun ploeg aan het uitbouwen. Ieder jaar opnieuw een duidelijke stap naar voren. Qua renners, omkadering, materiaal, programma. Met de komst van een type Phillipsen en de ontwikkeling van de diverse andere renners hebben ze een mooi ploegje om mee te doen in klassiekers of voor etappes in rittenkoersen.
Grootste risico op dit moment: het wegvallen van VDP. Mathieu lijkt nog altijd tevreden te zijn met zijn situatie, maar is natuurlijk wel de pijler waarop de ploeg is gebouwd. Ik neem aan dat de Roodhoofden dit heel goed beseffen, en in nauw contact staan met Mathieu om zijn wensen mee te nemen in de keuzes die gemaakt worden. En tegelijkertijd bouwen aan een ploeg die ook zonder Mathieu bestaansrecht heeft.
Ik verwacht dat ook veel van de sponsoring er niet zou zijn zonder Mathieu.
Canyon? Heeft zich volgens mij juist bij deze ploeg aangesloten vanwege VDP en zijn veelzijdigheid en talent op zowel MTB, CX als racefiets.
En zonder sponsors geen geld. En zonder geld geen renners. Want met alle respect voor een Dries de Bondt of Gianni Vermeersch: daar ga je geen grote sponsoren mee vangen.
Ik denk wel dat aan het einde van het seizoen Alpecin heel dik bovenaan staat en vooral de vele punten in WT en andere topkoersen de doorslag zullen geven. Gelukkig maar.
Alle teams worden daarin opgenomen.
De Europe Tour ranking is eigenlijk een subranking van deze World ranking, met enkel niet-WorldTour teams met een Europese licentie.
De America Tour ranking is een andere subranking, met enkel niet-WorldTour teams met een Amerikaanse licentie.
Enzoverder....
Voor al deze rankings tellen punten mee die gescoord zijn in alle UCI wedstrijden, dus zowel WorldTour, Europe Tour, Africa Tour, enz...
Zo behoort bijvoorbeeld de Saudi Tour tot de Asia Tour, maar tellen de punten die Bouhanni daar scoorde even goed mee voor de Europe Tour team ranking.
En wie betaalt, bepaalt ook heel vaak!
Dat denk ik ook. Maar ik neem aan dat Canyon heel goed met mathieu heeft gepraat mbt dromen en ambities. Als ik me niet vergis dan wilde Mathieu graag Canyon omdat dit merk ook hele goede MTB's maakt.
Als de OS doorgaan, dan verwacht ik dat Mathieu daar gewoon vol voor gaat. En als het allemaal net zo onzeker is als dit jaar, dan verwacht ik dat hij gaat pakken wat hij kan op de weg, en dan maar ziet op de OS.
(Daarom is er dit jaar ook een extra WT team met Cofidis, Cofidis was 15e en alle andere WT teams top20.)
Puur dankzij de Tour staat UAE nu aan kop van de WT, terwijl je dat toch echt niet het team van het seizoen kan noemen. Al lijkt de kans 99,99% dat Jumbo daar nog vlot zal voorbij gaan en mogelijk niet alleen Jumbo.
Dit is gewoon de som van de punten van alle wedstrijden vanaf 1 januari ( al denk ik dat ze ook al wat exotische koersen van december ook al meetellen). Niets te maken met de resultaten van vorig jaar.
Dit terzijde, heel de puntentelling slaat toch nergens op. Met dat het allemaal per niveau is kan je evenveel punten halen door de tour van Antalya of Czech te winnen tegen janneke en mieke dan 3rde te worden in een semi-klassieker zoals KBK of Milano-Torino (of 4des in het EK).
En dit jaar speelt het toch sterk in het voordeel van Felix-Alpecin dat het seizoen zo verkort is. De WT- teams hebben een enorm druk schema tussen de Grote Rondes en klassiekers, waardoor de 'kleinere' wedstrijden een zwakker deelnemersveld heeft. Nog altijd mooi dat De Bondt, Vermeersch, etc daar goeie resultaten verzamelen natuurlijk.
En de TdF heeft Arkea ook weinig/geen uci-punten kunnen opleveren, terwijl Felix wel mooi punten heeft kunnen sprokkelen.
Los daarvan verdient Alpecin-Fenix het natuurlijk wel
Ik ben wel benieuwd, als Alpecin de eerste positie binnen weet te halen, of ze nog extra renners gaan aantrekken.
Nu hebben ze dacht ik alleen Meurisse, Philipsen en Taminaux binnengehaald. Daar kan nog wel wat bij!