Alleskunner Wout van Aert heeft nog veel te winnen in de klassiekers

Alleskunner Wout van Aert heeft nog veel te winnen in de klassiekers
zondag 4 april 2021 om 07:00
Opinie

Een etmaal na zijn overwinning in Gent-Wevelgem laat zijn ploeg Jumbo-Visma ludiek blijken dat ze overtuigd zijn van de oerkracht van hun kopman Wout van Aert. Na zijn klassieke succes wordt er maandag een grappige foto geplaatst waarop Wout van Aert in zijn eentje op de fiets het immense containerschip Evergreen lostrekt in het Suezkanaal.

Ook eind januari, bij het tussentijds verlengen van zijn contract, brengt de ploeg het goede nieuws naar buiten met een quasi grappig filmpje waarin duidelijk wordt dat Wout werkelijk alles kan. Het is een kwestie van tijd dat het team de hashtag #woutkanalles in het leven roept.

Alleskunners leven vaak in een luxe, maar komen ook geregeld op het moeilijke kruispunt dat er keuzes moeten worden gemaakt. Ook Van Aert zal na dit seizoen al knopen moeten doorhakken. Enkele jaren geleden heeft hij duidelijk aangegeven dat hij een zo divers mogelijk palmares in zijn loopbaan wil opbouwen. Hij hecht weinig waarde om zich ooit in de Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix tussen de recordhouders te nestelen met respectievelijk drie of vier zeges. Hij wint het liefst zoveel mogelijk verschillende koersen.

Als ik aan dat kruispunt denk waar Van Aert straks beslissingen moet nemen, hoor ik twee stemmetjes in mijn hoofd met elkaar strijden. Zoals het engeltje soms in het hoofd met het duiveltje strijdt om iemand op het rechte pad te houden. Johan Bruyneel vertelde vorige zomer dat Van Aert hem doet denken aan Bernard Hinault. Een klassementsrenner die grote rondes kan winnen, maar ook de sterkste is in massasprints en klassiekers. Bruyneel is overtuigd dat zijn landgenoot alles heeft om een potentiële grote ronde-winnaar te worden.

Foto: Cor Vos

Aan de andere kant zei Tom Boonen twee weken geleden nog dat renners die niet echt een ranke lichaamsbouw hebben en eigenlijk té groot zijn (Van Aert is 1,87 meter) goed de consequenties moeten overwegen voordat ze alles op een kort klassement in een grote ronde zetten. Een Tour, Giro of Vuelta heeft een enorme impact op je lichaam wanneer je daar eigenlijk niet voor gemaakt bent. Als je dat tikkeltje klasse net te kort komt. Dan moet je qua voeding en training maandenlang een verschrikkelijk leven leiden waardoor het plezier voor de sport veel sneller verdwijnt.

Wonderkind

De vraag voor Van Aert is of er in de grote rondes veel meer te winnen of te verliezen is? Natuurlijk is zijn recente optreden in de Tirreno-Adriatico een bemoedigende aanzet geweest naar een carrière als klassementsrenner. De tweede plaats in een zware editie van de zevendaagse Italiaanse rittenkoers biedt perspectief. Anderzijds toonde de 22-jarige Tadej Pogacar zich ongenaakbaar en was Van Aert nooit echt een bedreiging voor het Sloveense wonderkind.

Vanuit Jumbo-Visma wordt gezegd dat Van Aert de Tirreno vorige maand in eerste instantie ter voorbereiding op de kasseienklassiekers heeft gereden. Dat bestrijd ik, want het kan nooit een optimale voorbereiding zijn wanneer je in zo’n zware etappekoers, met ook nog een rit extreme weersomstandigheden, iedere dag tot het uiterste moet gaan. Dat het de Kempenaar lukt om momenteel in zijn beste conditie in de Vlaamse koersen te vlammen zegt heel veel over zijn uitzonderlijke talent.

Wout van Aert wint Milaan-San Remo – foto: Cor Vos

Van Aert is ondertussen 26 jaar. Wanneer hij zich verder wil ontwikkelen als klassementsrenner dan moet hij hier enkele jaren in investeren. Het is een keuze die hij daarom niet al te lang kan uitstellen.

Persoonlijk ben ik bang dat hij té veel opofferingen moet doen wanneer hij kiest om in de grote rondes voor de podiumplekken mee te strijden. Het zal ten koste gaan van andere wedstrijden, waar Van Aert misschien nog veel meer te winnen heeft. Zo is de kans groot dat hij in zijn transformatie naar een ronderenner een deel van zijn explosiviteit inlevert, een wapen dat hij in de klassiekers hard nodig heeft.

Geraint Thomas is een mooi voorbeeld. Hij behoorde in het klassieke werk ook bij de beteren met de overwinning in de E3 Prijs Harelbeke als hoogtepunt. Vanaf het moment dat hij zich op de grote rondes heeft gericht, kon hij een hoofdrol in het eendagswerk vergeten. Al maakt zijn Tour de France-zege in 2018 natuurlijk wel alles goed. Het bewijst echter dat je voor die keuze wel een prijs betaalt.

Palmares

Het palmares van Van Aert is al rijk. Toch was bijvoorbeeld Gent-Wevelgem pas zijn eerste zege in een Vlaamse klassieker. En van de vijf monumenten heeft hij vooralsnog alleen Milaan-Sanremo achter zijn naam staan. Ook een wereldtitel op de weg en een olympische titel in de wegwedstrijd blijven uitdagingen.

In de wielersport wordt er de laatste decennia in mijn ogen veel te veel gekeken en geïnvesteerd in rittenkoersen. Nieuwe wedstrijden die op de kalender komen, zijn veelal kleine rondes, terwijl jonge renners eerder hun ambities in het rondewerk dan in de klassiekers uitspreken. Kijken we terug naar de eendagswedstrijden van de afgelopen weken dan hebben we allemaal mooie koersen gezien met spannende finales. Pure promotie voor het wielrennen. Zoals het klassieke corona-jaar 2020 ook al eentje was die de boeken in kan als ‘grand-cru’. De internationale wielerunie UCI zou in mijn ogen dan ook veel meer in de eendagswedstrijden moeten investeren en organisatoren in andere werelddelen juist moeten enthousiasmeren om nieuwe klassiekers op de kalender te zetten.

In 2020 is Wout van Aert de beste in de Strade Bianche. Foto: Cor Vos

Dat Van Aert van nature een klassiekerspecialist is, bewijzen zijn uitslagen sinds de corona-lockdown. Van de tien klassiekers waarin hij in die periode startte, was de elfde plaats afgelopen vrijdag in E3 Saxo Bank Classic zijn slechtste resultaat. In zeven van die tien wedstrijden stond hij echter op het podium, waarvan drie op de hoogste trede. Dat zijn uitzonderlijke resultaten.

Met zijn klimcapaciteiten moet Van Aert ook in staat worden geacht om in Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije voor de overwinning mee te spelen. Dat maakt hem meteen een man die de bijzondere kwaliteit heeft om de vijf monumenten te winnen. Een prestatie die in het moderne wielrennen door sommigen tot onmogelijk wordt bestempeld.

Strive For Five

In lang vervlogen tijden slaagden enkel Rik van Looy, Eddy Merckx en Roger de Vlaeminck in deze unieke missie. Drie Belgen uit de gouden decennia van de Belgische wielersport.  Opmerkelijk is de enige renner van de huidige generatie die in de buurt van deze prestatie komt hun landgenoot Philippe Gilbert. Alleen Milaan-Sanremo ontbreekt nog in zijn ‘Strive For Five’-setje. Al lijkt dit ondertussen een onmogelijke missie voor de inmiddels 38-jarige Waal te worden.

Persoonlijk vind ik deze uitdaging voor Van Aert mooier en realistischer dan de klassementsambities voor de grote rondes. Is de sprong in het diepe het wel waard wanneer je weet dat je daardoor een vette streep door andere uitdagingen kunt trekken?

Wout van Aert (links) met Tadej Pogacar in de Tirrneo. Foto: Cor Vos

Gelukkig staat hij nu nog niet op dat kruispunt en jaagt hij in deze weken op de Vlaamse jachtvelden naar succes. In het geweld richting de Hoogmis op deze paaszondag is Van Aert het meest overeind gebleven van alle favorieten. De Grote Drie (G3) van de Tirreno kenden allen een zwak momentje in de aanloop in de Vlaamse koersen. Van Aert kreeg in Harelbeke na zijn inspanning door een lekke band rond de Taaienberg verderop op de klim van het Vossenhol een kleine terugslag. Die misser zette hij twee dagen later reeds recht met een ijzersterke overwinning in Gent-Wevelgem. En afgelopen woensdag kenden Mathieu van der Poel en Julian Alaphilippe vooral op Côte de Trieu in Dwars door Vlaanderen een mindere dag waarbij de hitte als excuus werd aangedragen.

Het maakt Van Aert tot dé topfavoriet voor deze Ronde van Vlaanderen. De afgelopen wedstrijden hebben echter bewezen dat de verhoudingen aan de top weer kleiner zijn. En al roepen ze bij zijn ploeg in koor dat Wout alles kan, tot dusver blijft het voor hem nog altijd een droom om alles en iedereen in zijn Vlaamse achtertuin voor te blijven.

Dit artikel delen:

39 Reacties

Gitan 2 april 2021 om 18:26

In eerste instantie inzetten op de klassiekers/ritten inderdaad. Geraint Thomas heeft zeker een mooie carrière gehad, maar ondanks zijn Tour-winst zet ik ze zeker niet naast die van een Gilbert of Sagan. De Tour een keertje winnen is niet zaligmakend, en met mannen als Pogacar om tegen op te boksen misschien ook niet echt realistisch.

Panache 2 april 2021 om 22:06

Alle monumenten 1x, of 1x de Tour winnen? Wat hoger staat aangeschreven, daar zou ik wel eens een poll van willen zien.

Sammysosa 2 april 2021 om 22:22

Alle monumenten, zonder twijfel. Enkel een zomerkijker zou de Tour prefereren.

Panache 3 april 2021 om 08:31

Jan Janssen en Joop Zoetemelk zijn in Nederland, ondanks dat het zo ongeveer een halve eeuw geleden is, sportieve legenden. De Tour is zo veel groter. Niki Terpstra die recent twee monumenten won is daarentegen enkel bekend bij die 50.000 wielerfans.
Ik denk dat Nederlanders en Vlamingen (in grote lijnen) anders over deze stelling denken.
Voor mij is de Tour winnen het allerhoogste in het wielrennen en komt voor de monumenten eerst nog de wk-wegtitel.

Gitan 3 april 2021 om 09:01

Ik vind Tour-winst ook wel (veruit) het hoogste dat je kan behalen in de wielersport. Maar er is wel nog een verschil tussen 1 Tour winnen en je hele carrière meespelen voor winst in de grote rondes en er verschillende winnen. Carlos Sastre, Oscar Pereiro Sio (hoewel dat wel een geval apart was) of Geraint Thomas… Heel goede renners, maar ik zou hun carrière niet boven die van pakweg Fabian Cancellara of Tom Boonen zetten.

Ik vind het eerste criterium om van een grote carrière te spreken toch echt wel veel winnen. Daarin staan de klassiekers inderdaad onder de grote rondes. Een Froome (hoewel die mij veel minder wist te begeesteren dan de grote eendagsrenners van zijn tijd) of Contador plaats ik wel boven bv. Cancellara of Boonen. Nadeel bij ronderenners is wel dat het doping-smetje nooit veraf lijkt te zijn.

Helemaal bovenaan staan de renners die zowel in het eendagswerk als de grote rondes dominant zijn, maar is dat nog van deze tijd? ​Je hebt wel Valverde, maar die was in de grote rondes toch nooit echt de grootste topper. Of Nibali, maar die was vooral heel allround zonder ergens echt de allerbeste in te zijn.

Ik zeg overigens niet dat van Aert van dat niveau is. Hij heeft voorlopig 1 monument gewonnen. Dus probeer eerst eens wat grote eendagskoersen daadwerkelijk te winnen voor je je in het rigide keurslijf van de ronderenner perst.

Limal 3 april 2021 om 09:49

Ik denk niet dat mensen er zo verschillend over denken in Nederland en België, Panache. Volgens mij zou het winnen van de Tour ook in België een pak meer teweegbrengen dan het winnen van enkele klassiekers. Getuige daarvan het label "de nieuwe Merckx" dat elke jongeling die een beetje kan klimmen hier al sinds de tijd van Van Impe opgedrongen wordt…

Net zoals bij Terpstra in Nederland zijn er buiten de wielerfans ook amper nog mensen die pakweg een Nuyens of een Devolder kennen. Geen van hen heeft natuurlijk ooit de klassiekers gedomineerd en ook in andere koersen geschitterd – figuren als Museeuw, Cancellara, Boonen en Sagan, die naast meerdere monumenten ook Tour-ritten en wereldkampioenschappen op hun palmares hebben, zijn met recht en rede breder gekend. Hen zou ik op gelijke hoogte plaatsen als renners die 1 keer de Tour en 1 à 2 keer Giro en/of Vuelta wonnen. De naambekendheid van Van Avermaet is hier trouwens vooral de hoogte ingeschoten door zijn Olympische titel.

Deel Koeper 3 april 2021 om 16:00

Men zit in Vlaanderen zeker te wachten op een tourwinnaar. Desalniettemin denk ik dat De Vlaeminck en Van Looy veel grotere legendes zijn dan een Van Impe. Als je daar zou vragen naar beste renners, dan zullen ook Boonen, Museeuw en GIlbert wel vlotjes boven Van Impe uitsteken. Tourwinst zou op korte termijn wel meer impact hebben, maar op langere termijn heb je wel meer nodig dan die Tour om te blijven hangen. Anders ben je niet meer dan een klassieke quizvraag. Althans in Vlaanderen dan.

Voor de rest heeft Van Aert nog niet genoeg gewonnen om een carriereswitch te maken. Dan vind ik dat hij eerst nog een paar monumenten en een WK/OS titel nodig heeft vooraleer dat risico aan te gaan.

Gitan 3 april 2021 om 16:56

Het is natuurlijk iets heel subjectief. Wie is de grootste renner van een bepaald tijdperk? Ik vind dat je pas een oordeel moet vellen als een carrière ten einde is, en dan kom ik voor de afgelopen generatie al snel bij Cancellara en Contador uit.

Misschien was Froome puur fysiek gezien sterker, en heeft Boonen meer gewonnen. Maar het gaat voor mij toch ook om het puntje van de stoel. Cancellara kon de rest op de stenen degraderen zoals ik dat nooit heb gezien (zelfs niet in de vorige generatie met bv. Museeuw) en Contador die solo ging dansen op 110 km van de meet deed me altijd meer dan een naar zijn powermeter turende Froompie.

Ik ken best smalend doen als iemand MvdP de beste aller tijden noemt, maar langs de andere kant begrijp ik wel dat mensen lyrisch zijn. Renners die spektakel brengen, hebben een streepje voor. Alleen vind ik wel dat de allergrootsten fysieke sterkte ook koppelen aan sluwheid, om zo hun palmares uit te bouwen.

Limal 2 april 2021 om 18:36

Het mag gezegd, dit stuk leest een pak beter weg en is duidelijker en beter onderbouwd in ‘de opinie’ dan de voorgangers. Op taalkundig vlak heeft enkel het zinnetje over Gilbert nog wat zorg nodig.

ti-raleigh 2 april 2021 om 19:40

Ben ik met je eens.

Poeksel 2 april 2021 om 18:43

“Vanuit Jumbo-Visma wordt gezegd dat Van Aert de Tirreno vorige maand puur ter voorbereiding op de kasseienklassiekers heeft gereden.”

Wat is dit voor onzin? Er werd duidelijk gesteld dat hij een goed klassement wilde rijden, b.v. hier: https://www.wielerflits.nl/nieuws/jumbo-visma-klaar-voor-de-tirreno-met-wout-een-goed-klassement-rijden/

Murcia 2 april 2021 om 18:48

Eens, er werd duidelijk naar buiten gebracht dat men voor het AK ging en dus klopt er niet veel van de stelling dat hij de Tirreno enkel reed voor de Vlaamse koersen. Wout ging natuurlijk diep om zijn klassement veilig te stellen maar nergens erover. Het feit dat hij de slottijdrit won zegt al voldoende.

Wheely 2 april 2021 om 20:13

Leuk om je eens wat fel te zien reageren Poeksel en je hebt tevens gelijk!

josi 2 april 2021 om 19:20

Van Aert al zich ongetwijfeld vooralsnog op het eendagswerk/ritzeges blijven richten, daar is nog zoveel voor hem te winnen. Daarnaast kan hij zich dan af en toe wagen aan een klassement in een korte ronde. Pas als hij op dat gebied verzadigd is, zou je eens kunnen nadenken over het grote rondewerk. Da’s echter een grote stap zonder garantie op succes.

Koers 2 april 2021 om 19:35

De bergjes in de Tirreno zijn natuurlijk wat anders dan in een grote ronde, al heeft hij in de tour natuurlijk ook al het nodige getoond. Daarentegen is zijn tijdrit natuurlijk wel een enorm sterk wapen (afhankelijk van de aantal tt-kms). Ik deel ook de mening dat de investering wel eens te groot kan zijn. Er is immers ook niks mis met klassiekers (zeker als Vlaming) en touretappes en groen najagen. Ik heb niet het idee dat d’n Wout aan de transformatie begint vooraleer hij rvv en pr heeft gewonnen, daar zal hij als veldrijder te veel van gedroomd hebben en hij was al eens dichtbij winst in de rvv. Maar mocht hij wat leuke klassiekers en groen gewonnen hebben kan roze/rood een leuke uitdaging zijn. Maar net als Mathieu moet ie lekker doen waar ie zin in heeft.

Mark 3 april 2021 om 21:41

Nou de ‘bergjes’ in de Tirreno zijn vaak wel zwaarder dan in de tour. Los dat het niveau in de zwaarste bergetappe een duidelijke winnaar aanwees tussen Poğacar en Van Aert zie ik een Van Aert echt wel kansen hebben in een op papier makkelijke tour (bijv. Tour van Wiggins), waar je een vlakke tijdrit van 50+ km hebt en nog een stevige ploegentijdrit, vlakke etappe met 1 hc berg en bergetappes met meerdere bergen finisht in het dal (na een sprint in een klein groepje). Echt zware touretappes vergeleken met de koninginnenrit in Tirreno 2021 kunnen zwaarder zijn, maar hoeveel zijn dat er geweest in de laatste 10 jaar.

Beer 2 april 2021 om 19:46

Luxe-probleem.

Pietspeed 2 april 2021 om 20:03

Ook maar even afwachten hoe Evenepoel terug komt. Die kun je niet zomaar ff ‘vergeten’.

VerstandOpNul 2 april 2021 om 22:31

Van Aert vergelijken met Hinault is wel gevaarlijk. Het wielrennen is na Hinault zoveel verder geëvolueerd, de verschillende typen koersen zijn zoveel specialistischer geworden. Een Hinault zou anno nu nooit zo veelzijdig kunnen presteren.

Handige Harry 3 april 2021 om 16:32

Na Hinault zijn Valverde en Jalabert nog wel renners geweest die op elk vlak scoorde maar dat was wel in een zwarte periode van het wielrennen.

Ik denk dat specialisatie ervoor zorgt dat je inderdaad niet overal in kan uitblinken.
Redelijk meedoen kan wel maar domineren is wat anders.

Een grote ronde en een klimklassieker winnen kan wel zoals Roglic deed maar die zie ik geen Parijs Roubaix winnen.
Types als van Aert kunnen wel de RVV winnen en Lombardije maar die zie ik hooguit een top 10 rijden in een zwakbezette grote ronde.

Barry Batsbak 3 april 2021 om 00:06

Het is slechts een kwestie van (waarschijnlijk tamelijk korte) tijd tot WvA alle 5 de monumenten binnen heeft en vervolgens alledrie de grote rondes. Met zoveel klasse kán dit niet mis gaan. ReV zal het in de grote rondes ook wel halen, maar de monumenten wordt een stuk lastiger. Wel prachtige onderlinge duels aan de horizon, zij decimeren de rest van het profpeloton de komende jaren.

illu 3 april 2021 om 13:18

Hij zal waarschijnlijk elke etappe in die grote ronde ook nogvwinnen of niet?

Barry Batsbak 3 april 2021 om 17:15

Laten we niet overdrijven. Voor bijvoorbeeld een ploegentijdrit is hij natuurlijk als wel afhankelijk van zijn ploeggenoten. En die zijn volgens sommige deskundigen behoorlijk ondermaats. Maar tijdritten, sprintetappes, overgangsritten, bergaankomsten, hij kan het allemaal!

Romāns Vainšteins 3 april 2021 om 00:09

Tsja, ik zie het hem op een of andere manier wel doen die Wout van Aert, misschien zelfs zo ver doorgroeien dat hij in de tour ineens als podium kandidaat aantreedt. Hij heeft precies het juiste karakter voor een ronderenner in ieder geval, dat staat buiten kijf. Als zijn grote lichaam nog mee wil kan het misschien.

DeGroteMolen 3 april 2021 om 01:21

Hier wordt net de suggestie gewekt of Wout in de klassiekers niet op zijn minst even lastig te kloppen tegenstanders heeft. Ik moet het nog zien zondag wat topfavoriet klaarspeelt.

Panache 3 april 2021 om 08:39

Juist. Peter Sagan heeft 2 monumenten op zijn palmares en dat is schrikbarend weinig voor iemand die zo lang zo goed is (geweest).

Beer 3 april 2021 om 09:53

Ik ben ook benieuwd wat VDP zondag doet.

zietemgaan 3 april 2021 om 12:20

@ Panache, maar wel al die groene truien en regenboogtruien, dus niet te negatief

zietemgaan 3 april 2021 om 12:18

Ik ben nu 48 en heb dus nooit de grote Belgische ronderenners in actie gezien. Ik zag eigenlijk alleen de Ronde Van Vlaandeen renners (Museeuw, Van Peteghem, Boonen etc). Vond het altijd frustrerend dat we enkel renners hadden die die twee a drie weken scoorden, waar Boonen gelukkig ook als sprinter her en der scoorde, en ja ze werden wereldkampioen (of bijna voor Van Petegem). Met Gilbert werd het al spannender en beter, maar dus nu hebben we iemand die én top-tijdrijder is, én rondewerk aankan en kan winnen (hij is beter dan heel wat rondetoppers) én kan sprinten én klassiekers kan winnen. En dan heb je dus nu weer die oude stemmen die zeggen: wees maar klassieke renner, dat is goed genoeg. Hoe beperkend is dit niet. En ook: zo zitten die gasten (Wout en Mathieu, Remco, Pogacar zelfs) gewoon niet in elkaar. Ze halen net veel energie uit dat ze veelzijdig zijn en dat ze meerdere dingen aankunnen. Dus laat Wout en de anderen maar gewoon doen, het komt wel. Wout is zoveel beter dan de inderdaad buitengewone Tom Boonen, dus we gaan nog smullen.

Derrick 3 april 2021 om 16:22

Hier moet ik je toch wel tegenspreken. Boonen had op zijn 26ste, de leeftijd van Van Aert, al 2 keer de Ronde, Roubaix, 2 keer E3, Gent-Wevelgem en een Wk op zijn palmares staan en daarnaast nog veel meer. Toch redelijk uitzonderlijk als je het mij vraagt.

tendam 3 april 2021 om 17:04

@derrick
Het is moeilijk vergelijkbaar, maar Boonen kon niet wat Van Aert kan, en omgekeerd kan Van Aert wel wat Boonen kon. Ik ben dus ook geneigd te zeggen dat Van Aert in principe beter is, of hij ook een beter palmares opbouwt valt te betwijfelen want de concurrentie is ook niet bepaald slecht.

Gebruikersnaam 3 april 2021 om 17:40

Op kasseien heb ik Boonen toch al zaken zien doen die ik nog niet gezien heb bij Van Aert. Tuurlijk is Van Aert veelzijdiger en mogelijk in de breedte gewoon de betere renner, maar ik vind 'm niet op alle vlakken gelijkwaardig of superieur aan Boonen, dan wordt die laatste toch weer iets te kort gedaan.

limburgia 3 april 2021 om 14:34

Is Wout dan toch de nieuwe Eddy Merkx ?

Peter Lippens 3 april 2021 om 20:38

je hebt in ieder geval geel, zie ik Wout niet zo direct halen in het eindklassement van een grote ronde maar zeg nooit nooit

biggy 4 april 2021 om 07:56

Laten we hopen van niet. Ik heb die Eddy Merkx adoratie of vergelijkingen nooit begrepen. Die beste man is meerdere malen betrapt op doping en heeft zelf toegegeven dat hij plasjes van andere renners heeft ingeleverd tijdens dopingcontroles als hij zelf niet hoefde te plassen. De overwinningen van Merkx mogen wat mij betreft allemaal geschrapt worden want dat is overduidelijk voor het grootste gedeelte met doping behaald. Of we draaien het om en geven Armstrong zijn 7 tour zeges terug. Het is mij een raadsel waarom ze die man continue een hand boven het hoofd houden terwijl hij meerdere keren betrapt is terwijl Lance compleet is afgebrand op de grootst mogelijke manier en verbannen is uit de wielersport.

Mark 3 april 2021 om 21:26

“hoor ik twee stemmetjes in mijn hoofd”, vroeger verklaarde ik mensen voor gek die stemmetjes in hun hoofd hoorde, want ik hoor alleen met mijn oren. Ik hoor namelijk niet wat ik denk, maar dat is kennelijk niet de standaard.
Ontopic: Van Aert kan gewoon focussen op monumenten, klassiekers, groene truien en etappes de komende jaren, dan na 4-6 jaar oogsten, gewicht verliezen om grote klassementen te winnen en wellicht Lombardije als openstaande monument.

Frank V 3 april 2021 om 23:39

"Alleskunner Wout van Aert heeft nog veel te winnen in de klassiekers…"
…willen de lijsjesfetisjisten bevredigd zijn. Wat hemzelf betreft valt dat reuze mee. Hij droomde van De Ronde en Roubaix, een vrouw en een kindje. Ik denk dat ie zichzelf al behoorlijk verbaasd heeft met die massasprints, tijdritten en klimmen in het hogere kringen maar als je 'm vraagt waar ie over 2020 het meest van baalt dan vertelt ie iets over een regenachtig weekend in oktober.

biggy 4 april 2021 om 08:17

De enige manier waarop ik Wout de tour zie winnen en de meeste monumenten/klassiekers is dat hij eerst volledig de focus legt op de klassiekers/monumenten/wk en zich daarna gaat focussen op grote rondes. Er is geen enkele moderne renner die zowel de tour als klassiekers/monumenten kan winnen. De laatste 10 tour winnaars zijn in klassiekers en monumenten vaak nergens te bekennen en doen nooit mee voor de zege.

En alle andere renners die dat in het verleden hebben gedaan heb ik sterk mijn twijfels bij. Een Eddy Merkx die meerdere malen betrapt is op doping en inleveren van andermans plasjes kun je niet echt serieus nemen als beste wielrenner aller tijden.

Daarnaast heb je ook nog het "probleem" van de ploeg. Roglic is duidelijk de betere klimmer dus Wout zal altijd een man voor zich hebben. Die dubbele kopman rol is allemaal een beetje voor de show. Maar het kan wel een goede tweede uitgangspunt zijn als Roglic het ergens laat liggen. En je hebt ook nog twee ontzettende jonkies van 22 en 24 (Pogi en Bernal) die de tour al hebben gewonnen en in principe alleen maar beter worden.

kleomantre 4 april 2021 om 12:19

Hij heeft ook nog wel wat te winnen uiteraard, maar ook al prima geoogst. Op zich al een geslaagde carrière. Zou wel wat rust moeten geven.

Persoonlijk vind ik hem er niet zo erg bovenuit steken in los aan te wijzen disciplines. Geen probleem want zijn basisniveau is zo hoog dat je overal voor de prijzen mee kan doen, met aantoonbaar hogere winstkansen dan bv Van Avermaet in z’n beste dagen. Met her en der wat andere accentverschillen zie ik m ook wel alle 5 de monumenten winnen, maar z’n beperkingen kennende acht ik het geen zekerheid en denk ook niet dat dit in een jaar of drie is geklaard. Zal toch een investering op langere termijn moeten zijn.

Dat zal Van Aert en begeleiding ook vast weten. Op zich kun je als ronderenner nog wel de Ronde van Lombardije en LBL winnen. Gok daarom ook dat PR en RvV zo de focus hebben, want een naar ronderenner omgeturnde Van Aert zie ik in beide races niet meer winnen, of z’n winstkansen krijgen een knauw omdat ze niet elk jaar betwist gaan worden.

Het is wel moeilijk. Voor VdP is het nu veel makkelijker. Die is absoluut de beste in veel opeenvolgende korte inspanningen (agr etc), die heeft de body nodig voor mtb wat een hoofddoel is nu en heeft nergens aangetoond om mee te kunnen in rondes met klimwerk. Daar heeft de fysiek al de keuze grotendeels bepaald.

Headlines

Materiaalzone

Populair