Alexey Lutsenko grijpt naast ritzege in UAE Tour: “Mijn tijd komt nog”

donderdag 25 februari 2021 om 16:23
Alexey Lutsenko grijpt naast ritzege in UAE Tour: “Mijn tijd komt nog”

foto: Cor Vos

Alexey Lutsenko maakte lange tijd aanspraak op de ritzege in de tweede en laatste bergetappe van de UAE Tour met aankomst op Jebel Jais, maar de Kazachse kampioen werd als vroege vluchter op 250 meter van de streep ingerekend door Jonas Vingegaard. “Ik ben natuurlijk een beetje teleurgesteld”, aldus Lutsenko.

De renner van Astana-Premier Tech maakte in de vijfde etappe van de UAE Tour deel uit van een vroege vlucht van negen renners. De voorste groep begon met ongeveer twee minuten voorsprong aan de laatste klim van de dag. Op de flanken van Jebel Jais bleek Lutsenko over de beste benen te beschikken en dus besloot de Kazach om alleen verder te rijden.

In de finale moest de 28-jarige Lutsenko alles op alles zetten om uit de greep te blijven van de favorietengroep. “Ik gaf alles op de laatste beklimming. Ik begon met een goed ritme en in de finale was het gewoon een kwestie van zo hard mogelijk trappen”, zo kijkt Lutsenko terug op zijn etappe. “Ik was er zo dichtbij, dan ben je enerzijds natuurlijk wel een beetje teleurgesteld.”

“Ik ben anderzijds ook heel erg blij met de vorm. Ik voel me steeds sterker worden. Het belangrijkste was om mijn vorm te testen en nog meer koersritme op te doen na een lange periode van inactiviteit. Ik voel me nu wel heel goed na deze etappe. Ik ben optimistisch en mijn tijd komt nog wel”, aldus de Kazach, die uiteindelijk als elfde over de streep kwam op Jebel Jais.

Dit artikel delen:

7 Reacties

Groetjesaandevoetjes 25 februari 2021 om 19:12

Het was het hem wel gegund.

hugo_b 25 februari 2021 om 19:13

Prachtige renner, zouden er meer van dit kaliber moeten zijn. Altijd vuurwerk met deze jongen.

Chris Van Uden 25 februari 2021 om 19:46

Hij had zeker meer verdiend. Was lang in de aanval en dan stranden op 500m van de streep is zuur.

Peter Lippens 25 februari 2021 om 21:10

Had het wel verdiend, deed me direct denken aan Jalabert die 25 jaar geleden in de Vuelta de remmen dicht kneep zodat Bert Dietz, enige overlevende van een vlucht vooralsnog de bergrit won. Jalabert kon nochtans elke seconde gebruiken, uiteindelijk won hij die Vuelta. Dat was nog eens een ECHTE kampioen.
Ik citeer ‘Zijn voornaamste exploot in die Vuelta is volgens mij echter geen overwinning maar wel een tweede plaats. In de twaalfde rit was Jalabert reeds volop bezig zijn eindzege veilig te stellen, maar bij de aankomst bergop was Bert Dietz op weg naar de zege, als enige overblijver van een vroege vlucht. Ondanks het feit dat voor Jaja, zoals hij wordt genoemd, alle seconden telden stond hij er toch op dat Dietz de verdiende ritzege zou krijgen, ook al moest hij daarvoor de remmen dichtknijpen. Een prachtig staaltje van fairplay! ‘ bron: https://ronnydeschepper.com/2020/09/23/twintig-jaar-geleden-laurent-jalabert-wint-de-vuelta/

Romāns Vainšteins 25 februari 2021 om 21:48

Heeft Valverde niet Szmydt zo eens een rit cadeau gedaan?

Lalsacien 25 februari 2021 om 22:02

Jalabert was net weggesprongen uit de groep der favorieten om wat tijd te pakken maar toen hij voorbij Dietz reed hield hij in en moedigde hem aan om door te fietsen. Dietz vertelde na afloop dat als iemand hem dat geschenk had gegeven hij geweigerd zou hebben.
https://www.google.com/amp/s/www.liberation.fr/sports/1995/09/15/laurent-jalabert-grand-seigneur-de-la-vueltail-avait-l-etape-dans-la-poche-mais-laisse-gagner-dietz_143975/%3foutputType=amp

Peter Lippens 26 februari 2021 om 09:58

dathet zijn net zo’n momenten die het langst bijblijven en blijkbaar niet alleen bij mij en ik volg het wielrennen dus al zo’n 60 jaar, had het destijds niet zo voor Jaja maar sindsdien ligt hij bij mij helemaal in de bovenste schuif ;…

Headlines

Materiaalzone

Populair