Alex Dowsett sluit een nieuwe uurrecordpoging niet uit

vrijdag 3 december 2021 om 10:16
Alex Dowsett sluit een nieuwe uurrecordpoging niet uit

foto: Cor Vos

Alex Dowsett sluit niet uit dat hij in de toekomst opnieuw een gooi zal doen naar het werelduurrecord. De ervaren Britse hardrijder deed begin november nog een poging om het record van Victor Campenaerts te verbreken, maar kwam in het Mexicaanse Aguascalientes niet verder dan een afstand van 54,555 kilometer.

Dowsett ging vorige maand – onder toeziend oog van zijn familie op het middenterrein – op 1.887 meter hoogte voortvarend van start en zat in de openingsfase een seconde onder de tijd van Campenaerts. Gaandeweg liep zijn achterstand steeds verder op. Na twintig kilometer bedroeg zijn achterstand drie tellen op de tussentijden van Campenaerts. Op dertig kilometer liep hij al zes seconden achter, een verschil dat alleen maar verder opliep.

Het record van Campenaerts bleef dan ook buiten bereik, waardoor het werelduurrecord in Belgische handen blijft. Dowsett slaagde er wel in om zijn afstand van zes jaar geleden te verbeteren. De Brit was in 2015 al eens korte tijd houder van het werelduurrecord. Hij zette op 2 mei 2015 in Manchester een afstand van 52,937 km neer, maar zag een maand later zijn record verbeterd worden door landgenoot Bradley Wiggins.

Geen ideale omstandigheden
In gesprek met Cyclingnews kijkt Dowsett, een maand na zijn tweede uurrecordpoging, terug op zijn avontuur in Mexico. Ook filosofeert hij al nadrukkelijk over een eventuele derde poging. “Ik denk wel dat ik een nieuwe poging zou ondernemen, ja. We weten dat de luchtdruk niet ideaal was in Mexico. Ik had met betere omstandigheden dichter bij het record kunnen komen”, aldus Dowsett, die dit keer veel zelf moest regelen met zijn vrouw Chanel.

Dowsett tijdens zijn tweede uurrecordpoging – foto: Jesús Gonzalez

Mocht het er ooit nog eens van komen, een uurrecordpoging, dan hoopt Dowsett wel meer financiële en logistieke steun te krijgen van zijn werkgever. Dat kan eventueel als renner van Israel Start-Up Nation. De grote baas van de Israëlische ploeg, Sylvan Adams, is namelijk een van de drijvende krachten achter de wielerbaan van Tel Aviv. Volgens Dowsett is het een geschikte wielerbaan om in de toekomst een recordpoging te ondernemen.

Ideale aanloop 
“We hebben al naar de omstandigheden gekeken en de baan bezocht. Het ziet er superglad en vloeiend uit. Er is geen reden om aan te nemen dat het niet zou kunnen. De baan is snel genoeg om op te rijden. Het is misschien wel mogelijk om het daar te organiseren, maar we zullen het nog wel moeten testen”, vertelt Dowsett, die ook al een ideaal scenario heeft uitgestippeld in aanloop naar een eventuele werelduurrecordpoging.

“In het ideale scenario plan je een aanval tien dagen tot twee weken na een grote ronde, op voorwaarde dat je voorafgaand aan zo’n grote ronde genoeg kilometers kunt afwerken op de baan. Dat lijkt me een goede manier om het werelduurrecord aan te vallen, maar daar kleven ook weer risico’s aan. Je kunt namelijk ziek worden tijdens een grote ronde, of vallen. Het is alleen wel belangrijk om een paar etappekoersen te rijden.”

Dit artikel delen:

6 Reacties

Cochise 3 december 2021 om 10:26

De luchtdruk is normaalgezien net heel stabiel daar, toch dikke pech gehad?

Wel treffend dat Dowsett nu en ook Campenaerts aangeven dat een eventuele volgende poging waarschijnlijk op een laaglandbaan zou zijn. Toch allebei ondervonden dat het vermogenverlies door zuurstoftekort op een bepaald moment harder begint door te wegen dan het aerovoordeel van lagere luchtweerstand.

vincenzo 3 december 2021 om 12:47

Is dit niet al lang wetenschappelijk onderzocht dan?

11 na 11 3 december 2021 om 19:27

Ik denk dat dat allemaal al wetenschappelijk onderzocht werd, maar dat dat geen uitgemaakte zaak is en voor elke renner anders. Heeft een aerodynamische renner die minder vermogen trapt, nu net meer voordeel om nog meer in te zetten op die aerodynamica ten koste van zijn reeds beperkte vermogen? Of Is het voor zo’n renner net interessanter om het omgekeerd aan te pakken? En is dat daarom voor een renner met gemiddelde aerodynamica die wel hoge waardes trapt hetzelfde? Ik neem aan dat het van geval tot geval afhangt, en de marge die een renner nog heeft op beide vlakken.

Ik zou denken dat een grotere renner net meer te winnen heeft bij lagere luchtweerstand, dan een kleinere renner. Maar misschien zit ik er helemaal naast.

Klein Verzet 3 december 2021 om 12:16

Alle parameters die een WUR doorslaggevend beïnvloeden gaan ten koste van het sport adagium: sneller, hoger, sterker. Want wie boekt er nou feitelijk vooruitgang: de wetenschap of de bewegende mens? Moet er zo langzamerhand niet eens nagedacht gaan worden over een standaardisering voor dit soort recordpogingen? Allereerst valt daarbij te denken aan een minimale luchtdruk (1000 hPa ?). Daarmee worden al die pogingen op idiote hoogte meteen ongeldig.

vincenzo 3 december 2021 om 12:43

De wielerbaan van Tel Aviv (op zeeniveau) geschikt? Klinkt meer als geschikt om een goede financiering en ondersteuning te krijgen.

Pizzi 3 december 2021 om 16:30

Zou als ik hem was met z’n landgenoot Daniel Bigham gaan praten. Die reed namelijk 54,723 op een laaglandbaan. Die gast kan uiteraard best wel een potje fietsen, maar dit toont wat mij betreft tegelijkertijd aan dat een laaglandbaan niet per se de beperkende factor hoeft te zijn. Luchtdruk e.d. blijft natuurlijk wel belangrijk. Heb me nooit verdiept in de harde cijfers tijdens de poging van Wiggins, maar dat scheen qua luchtdruk verre van ideaal te zijn.

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair