Contador over de rivaliteit met Armstrong in de Tour 2009: “Don’t fuck with me, zei hij”

vrijdag 10 april 2020 om 18:08
Contador over de rivaliteit met Armstrong in de Tour 2009: “Don’t fuck with me, zei hij”

© Cor Vos

Alberto Contador is nog eens teruggekomen op de legendarische ‘oorlog’ die hij voerde met Lance Armstrong in de Ronde van Frankrijk van 2009. Contador won de Tour, ook al eiste Armstrong bij zijn comeback het (mede-)kopmanschap op bij Astana.


Het was in een gesprek met de Spaanse YouTuber Valentí Sanjuan dat Contador best gedetailleerd terugblikte op de bewuste Tour de France.  “Een Tour die begon met veel controverse binnen de ploeg”, slaat de Spanjaard een open deur in. “Dé vraag: wie was kopman bij Astana. Lance of ik? Er hing een enorme spanning in de lucht. Ook tijdens het avondeten. Het hele team, zowel renners als staf, leed eronder.”

Lance Armstrong maakte in 2009 zijn comeback in het peloton. Bij Astana en – uiteraard – ploegleider Johan Bruyneel. Maar het Kazachse team had ook Alberto Contador, Tourwinnaar van 2007, in de rangen. De rivaliteit was zwaar. “Armstrong viel me al snel aan op Twitter: ‘Veel talent, maar te jong. Hij moet nog veel leren.’ Zulke boodschappen stuurde hij de wereld in”, vertelt Contador.

Broederlijk naast elkaar bij de presentatie in Monaco – ©Cor Vos

De rivaliteit groeide naar een climax in de aanloop naar de Tour de France. “Een dag voor de openingstijdrit in Monaco, ging ik met Lance praten in zijn kamer. ‘Voor mij is het beter dat jij de Tour wint’, zei hij. Maar een paar minuten later stuurde hij een tweet de wereld in: ‘Morgen zullen we zien wie de de leider is.”

Waaiers in rit vijf
“Ik was de betere in die openingstijdrit. Toen er in de vijfde rit wat wind stond, ging ik praten met George Hincapie. ‘We gaan proberen om breuken in het peloton te krijgen’, zei hij. Dat gebeurde, maar ik zat in een tweede pelotonnetje. Lance zat in de kopgroep. De ploeg bleef vol op kop rijden, terwijl ik nochtans verondersteld was kopman te zijn. Voorbij de finish moest mijn broer (en woordvoerder, red) me aanmanen tot kalmte. ‘De radioverbinding was stuk’, klonk het in de teambus. Ik had veertig seconden verloren. Nu was hij de virtuele kopman.”

Rit negen: Andorra
“Eindelijk bergen. Mijn geliefd terrein. Maar tijdens de briefing de avond voor de rit werd gevraagd om het rustig aan te doen. ‘Laten we bij elkaar blijven en op de klim gewoon tempo rijden.’ Ik lag te piekeren in bed. Ik heb zo lang gewacht op de bergen om de koers te laten ontploffen en nu moet ik de benen stilhouden…”

“Tijdens de rit stak Cadel Evans het vuur aan de lont. Even later ging ook Jurgen Van den Broeck. Dit is mijn kans, redeneerde ik. Ik viel aan, reed de twee voorbije en kwam solo aan. Ik was weer de beste van de ploeg in het algemene klassement. De spanning op de teambus was enorm.”

Een beeld op de Mont Ventoux – © Cor Vos

“De volgende ochtend in de teambus vertelde Johan (Bruyneel, red) dat de dingen niet gingen zoals gepland. Hij vroeg of iemand iets te zeggen had. Lance stak zijn hand op. Dat ik de tactiek niet had gerespecteerd, zei hij. Ik reageerde: ‘Als je respect wilt, moet je het eerst zelf tonen. Je hebt me sinds het begin van het jaar in de steek gelaten, net als de rest van het team’. Waarop hij reageerde: ‘Oké, Pistolero.’ Er viel een stilte… ”

“Don’t fuck with me”
“Niemand sprak nog. Geen ploegleiders, geen renners. Tot uiteindelijk iemand de deur opende en iedereen uitstapte. Alleen Lance en ik bleven over. Daarop nam hij me mee naar het achterste gedeelte van de bus. Een ruimte die vroeger door iedereen werd gedeeld, maar sinds Lance’s comeback voor hem alleen was. ‘Don’t fuck with me’, zei hij. De spanning werd daarna alleen maar groter.”

“Ach, al het hele jaar viel hij me aan op Twitter. Als hij dacht dat die dingen me van de wijs zouden brengen, had hij het fout. Elke keer hij zoiets zei, motiveerde me dat meer dan ooit. Ik vertrouwde erop dat, als mijn fiets altijd in de buurt van mijn vaste mecanicien bleef, er goed voor mijn eten gezorgd werd en het dus alleen van mijn benen afhing, het in mijn voordeel zou uitdraaien.”

Het podium in Parijs – © Cor Vos

Het draaide uiteindelijk goed uit. Contador was in deze Tour oppermachtig in de bergen en pakte zijn tweede Tourzege met vier minuten voorsprong op Andy Schleck, de nummer twee. Armstrong mocht als derde – op ruim vijf minuten – mee op het podium. Het was Contador’s laatste Tourzege. Een jaar later testte hij positief op clenbuterol, wat hem de Tour van 2010 kostte. En Armstrong, die verliet Astana en richtten met Bruyneel Team Radioshack op.  Die derde plaats van 2009 speelde hij na zijn dopingbiecht in 2013 overigens nog kwijt, net als zijn zeven zeges.

Dit artikel delen:

28 Reacties

klootje kriekeljon 10 april 2020 om 18:18

Armstrong die een comeback maakt, stukje muiterij van zowat de gehele ploeg ten faveure van Armstrong. Maar Superbert die solo tegen al het onrecht in gaat en een coup pleegt, zonder ploeg aan zijn zijde. Een zelden geziene uppercut voor de Murican Megalomanoman, die nooit meer uit de touwen komt. Wielerhistorie.

Zelden zo genoten van een Tour de France.

Romāns Vainšteins 10 april 2020 om 18:54

Ik vond dat op zich wel meevallen, Alberto en Andy konden simpelweg iets harder omhoog, klaar. Volgens mij had Armstrong Wiggo nog omgekocht voor het podium ook.

Jacco van Stierop 10 april 2020 om 19:24

De mengeling van woede en verbijstering, die van Armstrongs tronie te scheppen viel tijdens het postrace- interview na rit 7, zorgde wel voor enig vertier in huize Van Stierop.

klootje kriekeljon 10 april 2020 om 19:56

Wat vond je wel meevallen?

Hoe dan ook interessante kost. Contador als onbetwiste kopman in een ploeg met de volledige oude entourage Armstrong, die dan opeens een comeback maakt. Wekenlange psychologische oorlog met de meester. Daar als Spaanse volbloed gewoon mee omgaan en winnen.

Domestique 10 april 2020 om 22:26

Bertje zijn aanval op de klim naar Verbier blijft voor mij de mooiste demarrage bergop die ik ooit heb gezien.

Armstrong die dacht de jongeling te kunnen intimideren, waarna Contador hem dropte als een steen. Nooit nog iemand zo verwoestend zien wegrijden op een berg.

Ward 10 april 2020 om 19:14

Schetst perfect de mens Armstrong. Ik zou het durven een klootzak noemen.

IlPirata 11 april 2020 om 06:58

Inderdaad, nooit begrepen dat toendertijd zoveel mensen helemaal idolaat waren van ‘bullebak’ Armstrong. Alles ademde arrogantie.

Jacco van Stierop 10 april 2020 om 19:15

Heeft Armstrong reeds zijn ingelijste gele truien geveild voor de strijd tegen het virus? Of hangen die nog steeds boven de bank?

Panache 10 april 2020 om 19:22

Contador heeft een gunfactor, maar is als sportief bedrieger en het naaien van teamgenoten natuurlijk geen haar beter dan Armstrong.

Polleke 10 april 2020 om 20:16

Die hele ploeg, inclusief omkadering, was achteraf gezien een grote boevenbende, en ja ook Contador…

maklukzat 10 april 2020 om 22:51

Op intimidatie heb ik Contador toch niet kunnen betrappen. Amstrong was echt een slechterik Dat wordt in dit verhaal maar weer bevestigd.

Marik 11 april 2020 om 07:58

Of Contador ook tjokvol medicijnen zat? Ja natuurlijk, dus ook een discutabele renner. Al is het wel een veel aimabel mens.

Scott Sunderland 10 april 2020 om 20:28

Ik vond ze geen van beiden sympathiek overkomen Armstrong en Contador. Armstrong probeerde Contador te intimideren. Dat was zijn stijl. Alleen was dat buiten Contador gerekend, ook zo’n klootzakje. Hoort ook bij het wielrennen trouwens.

VerstandOpNul 10 april 2020 om 22:07

Vind je dat echt? Contador leek me altijd een correcte, collegiale renner eerlijk gezegd..

Afgezien van het dopinggebruik, maar aan die schizofrenie in het wielrennen zijn we gewend he..

ProfrondeZevenbergen 10 april 2020 om 21:35

Ik ben erg benieuwd naar de versie van Armstrong. Een oordeel geven enkel op het verhaal van een kant, doe ik liever niet.

vincenzo 10 april 2020 om 21:36

De wisselwerking tussen die twee gaf de Tour nog een extra dimensie naast de duels met Andy Schleck. Contador wist dat hij bergop beter was dan Armstrong en dat sterkte hem en zijn vertrouwen om Amstrong en zijn kliek te trotseren.

tvm 10 april 2020 om 22:00

Contador bevestigt hiermee het verhaal van Tyler Hamilton. Namelijk dat Lance intimideert en er alles aan doet om de leider te zijn. En dat hij naar buiten toe een andere gezicht toont dan naar de mensen binnen de ploeg. Tyler overkwam precies hetzelfde gedrag.

Scott Sunderland 10 april 2020 om 23:05

Intimidatie was een sterk wapen van Armstrong. Wie herinnert zich niet zijn acties gericht tegen Filippo Simeoni in de Tour, die iets over Ferrari durfde te zeggen ?

Soms ook wel leuk. Als jonge gast had hij voor niemand eerbied. Een woedende Moreno Argentin zou aan hem hebben gevraagd wie hij wel niet voor zich dacht te hebben, waarna Armstrong de Italiaanse vedette expres antwoordde dat hij heus wel wist dat hij Maurizio Fondriest was..

Hij werd zelf ook tot zijn chagrijn geflikt door de lepe Ekimov in het kampioenschap van Zürich, die met de Belg Jan Nevens de jonge hond Armstrong een lesje leerde. Later werd diezelfde Ekimov zo'n beetje zijn trouwste knecht.

Lapjestrui 10 april 2020 om 23:41

Ja, wat een Tour was dat. The Godfather IV.

Was er bij op de Ventoux. Armstrong gooide z’n gelletje recht in m’n klauwen. Terug in Bedoin nog gedubbelcheckt op dubieuze zaken maar neen; niets dan choco-gel.

Wiggins staat me ook bij. Die ontdekte daar toch (in dienst van Garmin) dat hij wel eens kon meedoen voor winst? En Garaté die de Tour voor Rabo redde. Ouwe jongens krentenbrood maar ja, geweldige herinnering!

Pizzi 10 april 2020 om 23:51

Weet nog wel dat Armstrong in die ene etappe het gebaar “Draaien!” maakte.

Contador die een VAM van 1800 aantikte op de klim naar Corbier (als ik het me goed herinner). En ook de ‘vlakke’ tijdrit van 40 kilometer rondom Lac d’Annecy won. Verbluffende hoogvorm! Ik mis Contador. En de koers.

Limal 11 april 2020 om 06:53

Contador was zo’n beetje als die andere spaanse grootheid, Nadal: opwindend om naar te kijken en een beest tijdens de wedstrijd, maar altijd even nederig en vriendelijk erbuiten. Een wereld van verschil met Armstrong. Als Sporza beslist om in juli een ganse Tour te heruitzenden, dan graag deze van 2009!

FDJ 11 april 2020 om 09:14

Ik heb niets met Nadal. Op tennisgebied is er maar één fenomeen en dat is Federer. Technisch zo begaafd. Een genot om naar te kijken. Om Nadal met Contador te vergelijken is haast een belediging voor de aanvallende koersstijl van Contador.

Overigens als er toch een Tour herhaald moet worden dan die van 2003. 1 van de spannendste van de laatste decennia. 2009 was de spanning na Verbier er al compleet uit.

Romāns Vainšteins 11 april 2020 om 10:01

Tour 2006,2007,2008,2011, dat zijn de leukeren. Sinds Skineos moeten we het van details hebben en niet de koers om het ak.

FDJ 11 april 2020 om 10:39

2008 vond ik persoonlijk een mindere uitgave. Vooral veel geloer totdat Sastre ging uit de tweede rij. 2019 is ondanks Ineos’ aanwezigheid wel een prachteditie geweest. 2007 kun je me niet aandoen. Onverwerkt trauma als Rabofan destijds.

Limal 11 april 2020 om 11:02

@FDJ: Federer is de sublieme schilder die vooral op gras en hardcourt tot zijn recht komt, Nadal de bokser die met zijn fenomenale forehand vooral op gravel bijna onverslaanbaar is. Beiden zijn voor de neutrale tennisliefhebber fantastisch om bezig te zien. Nadal leidt trouwens in onderlinge duels ondanks het geringe aantal graveltoernooien, dus er is zeker meer dan één fenomeen in het tennis…

@RV: De reden dat ik 2009 voorstel als Tour om te heruitzenden is puur die rivaliteit tussen Contador en Armstrong – zelden zoveel voldoening gevoeld bij de nederlaag van een sportman, vanwege diens jarenlange arrogantie en de machtsspelletjes voor en tijdens die Tour.

klootje kriekeljon 11 april 2020 om 11:40

2008 is een van de saaiste ooit idd.

john 11 april 2020 om 08:15

Don,t fuckt with me,nee hij fuck,te het hele wielrennen ,deze notoire dopinggebruiker

Groningen 11 april 2020 om 08:46

Ik ben altijd al fan geweest van Contador, maar deze tour is hij wel echt een held geworden. Die rivaliteit was wel mooi om te zien en de manier waarop hij de arrogante Armstrong met de pedalen de mond snoert was echt genieten.

Headlines

Materiaalzone

Populair