Alberto Contador onzeker over Tour-vorm
Foto: ANSA/CLAUDIO PERI
dinsdag 16 juni 2015 om 13:04

Alberto Contador onzeker over Tour-vorm

De meeste renners bereiden zich in het Critérium du Dauphiné, Ronde van Zwitserland, of zelfs in de Ster ZLM Toer voor op de Tour de France. Alberto Contador zal zich echter in de Route du Sud voorbereiden op de grootste wedstrijd van het jaar, net als concurrent Nairo Quintana.

De Spanjaard weet echter nog niet hoe het met zijn vorm zit na een zware Giro d’Italia, die hij winnend afsloot. “Ik kijk er naar uit om te rijden in de Route du Sud, omdat het me snelheid in de benen zal geven”, vertelt hij op de website van zijn ploeg Tinkoff-Saxo.

De 32-jarige ronderenner zegt nog in onzekerheid te verkeren over hoe zijn benen gaan zijn in de Ronde van Frankrijk. “Mentaal ben ik erg enthousiast en gemotiveerd voor deze uitdaging. Fysiek heb ik nog steeds last van mijn benen als ik opsta. Er zit wat vermoeidheid op de spieren, maar dat is normaal.”

Als het gemakkelijk was geweest, dan was ik nooit zo gemotiveerd geweest

“Als het gemakkelijk was geweest, dan was ik nooit zo gemotiveerd geweest”, vervolgt Contador zijn verhaal. “Ik heb ook nog meer dagen om te herstellen dan ik tot nu toe heb gehad sinds het einde van de Giro. Ik hoop in topconditie aan de start te komen.”

De afgelopen week heeft de zevenvoudig winnaar van een grote ronde op hoogte getraind in het Italiaanse Livigno.

RIDE Magazine
80 Reacties
16-06-2015 14:31
Ik snap Contador wel, hij heeft niet met veel overtuiging de Giro gewonnen, is de 1ste renner in jaren die probeert om voor de dubbel te gaan en ziet Froome in een hele goede vorm steken. Ik zie hem dan ook niet als de grote favoriet, maar hij kan ons verassen..
16-06-2015 14:33
Één ding is wel zeker: Het wordt een Tour for the ages. Het deelnemersveld dat er dit jaar aan de start staat is werkelijk ongeëvenaard, wie mist er? Ik mis in ieder geval niemand, maar dat is wellicht omdat ik van Aru niet echt fan ben :).

Maar dit spelletje speelt Contador altijd, zijn vorm is [b]altijd[/b] twijfelachtig, zijn valpartijen altijd ernstig en zijn concurrentie altijd indrukwekkend. Zeg gewoon eens dat je er goed voor staat, dat je denkt de beste te zijn, en op basis van je palmares gewoon de topfavoriet bent. Wat dat betreft heeft wielrennen nog wat te leren van bijvoorbeeld basketbal (voor degenen die de finals volgen); daar zegt een Lebron James gewoon dat ie de beste van de wereld is, en hij gedraagt zich er naar. Ik vind dat mooi, hoewel anderen het wellicht macho vinden.
16-06-2015 14:36
Klopt helemaal Lynda!! Ik heb er in ieder geval zin, ben trouwens ook niet zo'n fan van Mister Fabio.
16-06-2015 14:43
De Giro-Tour dubbel kan gewoon niet meer, heeft 2011 ook wel bewezen voor Contador dacht ik, gaf toen aan dat het veel te zwaar was en niet voor herhaling vatbaar.
16-06-2015 14:48
Wielrennen is toch ook gewoon verstoppertje spelen
16-06-2015 14:50
Misschien liet hij de laatste bergetappe de boel op zijn beloop teneinde zijn krachten alvast te sparen voor de tour? Elke trap te veel in de Giro gaat immers ten koste van extra hersteltijd en daarmee fitheid voor de tour. Ik geloof er wel in dat hij al gedurende de hele Giro met de Tour bezig is geweest. Vandaar ook het minimale verschil waarmee hij uiteindelijk de Giro won.
16-06-2015 14:57
Ik snap niet dat mensen zich zo kunnen opwinden over het feit dat één van de favorieten zich in een underdog positie probeert te praten. Dit hoort toch gewoon bij het spelletje, en Contador is daar ook gewoon goed in. Er zijn 4 echte favorieten (Froome, Contador, Nibali en Quintana) en die zullen allemaal proberen elkaar zand in de ogen te strooien. Is gewoon professioneel en tactisch. Ik verheug me nu al op het moment dat Froome zich verrekent op de aanvalslust van El Pistolero en helemaal niks overblijft van de Sky trein. Misschien is zijn vorm echt niet goed en dan blaast ie zichzelf op, maar aanvallen loont zie je wel weer deze Giro.
16-06-2015 15:00
Nou, voor de geloofwaardigheid van het wielrennen is het in ieder geval wel te hopen dat ie niet de allerbeste is.
16-06-2015 15:02
Zijn vorm wordt normaal gezien alleen maar beter, vooral lekker eten in Livigno en misschien horizontaal ipv verticaal slapen, last vd benen, die hadden we nog niet gehoord maar misschien was de interviewer de taal niet machtig.
16-06-2015 15:06
@LL daar heb je zeker gelijk in, ik schat die andere drie ook hoger in. Het duel Quintana vs Contador in Route du Sud wordt in ieder geval wel interessant.
16-06-2015 15:12
Contador heeft de giro uitgekiend gereden. Hij begon niet met topvorm aan de Giro. Liet het vuile werk aan Astana over. Merendeel van zijn concurrenten zakten wel een keer door het ijs. In de tijdrit voluit gegaan en daar de basis gelegd voor zijn Girozege. Daarna nog ff een rekening vereffend met Landa en Aru door op een vreemd moment aan te vallen. Hij heeft weinig koersen gereden dit jaar en in deze maand kan hij goed herstellen. De eerste tourweek staat voor hem vooral in het teken van op zijn fiets blijven zitten en geen tijd verliezen.
16-06-2015 15:16
@ll
Is het wel geloofwaardig als ie 3e wordt, wat een onzin weer. Hij steekt er bovenuit, is een topsporter, kan feilloos rekenen en inschatten en gunt ook een ander nog wat maar mag niet 2x achter elkaar winnen. Tis geen ganzenbord waar je een beurt overslaat.
16-06-2015 15:17
Dat kan ik niet aanhoren, dat Contador de Giro op reserve zou hebben gereden. In het hele peloton was duidelijk dat het de zwaarste grote ronde in jaren was, en er zelfs [b]verdacht[/b] hard gereden werd. Lees onder andere eens het stuk van de secret pro over de Giro. Vrijwel iedereen in het peloton is het erover eens.

Maar voor Contador zou het opeens niet gelden? Ik heb een beetje het idee dat er nu al smoesjes worden verzonnen om de aankomende top prestatie van Contador niet verdacht laten zijn. Daarom hoop ik dat ie van de vier de minste zal zijn, dat zou in ieder geval het normaalste zijn.

[quote]tis geen ganzenbord waar je een beurt overslaat[/quote]
Ok. En dit betekent?
16-06-2015 15:24
Alberto krijgt ook in topvorm een zware kluif aan de drie andere favorieten (Nibali, Froome, Quintana). Zijn Tour-vorm zal op grond van de afgelopen jaren sowieso moeilijk in te schatten zijn. Het parcours is evenwel gemaakt voor een agressieve rijder die meteen in topvorm is en na de Pyreneeën consolideert. Schakel hem derhalve nooit uit,
16-06-2015 15:29
@LyndaLid

Ik denk dat we bijna zeker kunnen zijn dat Contador niet wint en zelfs buiten de top 3 valt, tenzij alle andere favorieten vallen natuurlijk. Neenee, Bertje zal lang aanklampen maar in week drie de tol betalen. Als hij slim is rijdt hij de Vuelta maar het wordt de Tour...
16-06-2015 15:34
@Lyndalid
Het zou zelfmoord zijn als Contador zich nu als topfavoriet opwerpt voor de Tour, en met niks anders dan het geel genoegen neemt. Hij moet nu eenmaal luisteren naar zijn lichaam, dat de komende maand op de rand van de instorting zal zitten. Supercompensatie kan hem in topvorm brengen, maar zijn piek wordt ook minder lang. Dus drie weken presteren op het hoogste niveau zit er normaal niet in, vandaar dat ik ook niet echt geloof in zijn kansen op de zege.
16-06-2015 15:38
@ll
Als je boven de rest uitsteekt, kijk naar Kramer die zijn race kan afstemmen op anderen, heb je altijd reserve en als je die aanspreekt ga je nog altijd niet in het rood. Toen ie id achtervolging ging id giro was ie getergd, ging even diep en kon daarna weer consolideren. Hij kwam gewoon fris uit de giro maar zelfs dat is alweer verdacht. Een heel jaar in topvorm is niet nodig maar pieken 3 of 4x vanuit goede basisconditie wel degelijk en best op natuurlijke basis om de lichaamshuishouding niet te verstoren.
16-06-2015 15:42
"Hij kwam gewoon fris uit de giro maar zelfs dat is alweer verdacht"

Ja DUH zou dat verdacht zijn! Ik refereer maar nog eens aan de column van de secret pro. Als Kruijswijk nu weer met de besten mee omhoog gaat rijden, vertrouw ik daar ook niets meer van.

Maargoed, ik lees net dat jij Dumoulin best als eerste ziet boven komen in Zwitserland morgen, dus ik neem wat je schrijft allemaal niet heel serieus meer.
16-06-2015 15:45
@ schipperaar:
je doet vandaag weer je uiterste best om de grootste onzin uit te kramen.
16-06-2015 15:46
The secret pro is een bleiter van jewelste en wat hij allemaal over de giro meent te moeten schrijven is totaal niet relevant. De 'geloofwaardigheid van wielrennen' is zo'n soort van fantoom waar alleen de etisch verantwoorde volger zich voor boeit waar het grote publiek allang genoegen neemt met brood en spelen.

Dat Contador deze tour zou kunnen winnen? Hmmmmmmmmm, volgens mij was hij wel dermate in topvorm afgelopen giro dat hij zich een beetje heeft kunnen inhouden maar kracht moet het sowieso gekost hebben.
16-06-2015 15:46
@schipperaar
Ik weet niet of jij de Giro hebt gekeken, maar Contador is wel degelijk diep gegaan; lossen op de Finestre doe je niet uit luxe. Een grote ronde vergt erg veel herstel, vaak zie je dat renners die er eentje achter de rug hebben niet meer zo lang kunnen pieken, of erg onregelmatig zijn, in de grote ronde die erna volgt.
16-06-2015 16:00
@albertoo
Ja, hij stond even geparkeerd en wist op routine zijn cadans terug te vinden, gewoon de tank even leeg. Ben zelf bijna vd fiets gevallen bergop door tekort aan zout maar wat ik gewoon wil zeggen is dat het de conditie niet schaadt als je een tiental minuten diep gaat.
Als Contador beter wordt dan id giro komen er hier direct weer vraagtekens, best vermoeiend.
Wiggins had het vele malen zwaarder en zou het nooit de dag erop kunnen herhalen.
16-06-2015 16:01
@ RV

Ik weerhoud me zelf er dan toch echt van om te doen alsof ik meer over de huidige stand van zaken in het peloton zou weten dan iemand die er zelf in rijdt hoor. Hij schrijft niet voor de publiciteit, hij krijgt er geen naamsbekendheid door, hij schrijft gewoon uit het wielerhart. Waarom zou je daar op moeten afgeven? Omdat wij niet willen horen wat we eigenlijk allemaal al gezien hebben? Tijdens de Giro, hoe spectaculair die ook was, zeiden er toch ook al genoeg mensen dat het allemaal onbetrouwbaar leek. Dat bevestigt hij, wie zijn we dan om dat tegen te spreken? Ik snap überhaupt niet op basis waarvan je dat zou willen tegen spreken.

Oh, en wat betreft schipperaar: die probeert in elke post te verwerken dat ie weleens op een fiets gezeten heeft en er dus meer van weet dan wij (of in ieder geval dan ik). Dumoulin wint morgen trouwens, dat jullie het weten.

[quote]Het schaadt de conditie niet als je tien minuten diep gaat.[/quote] Hiermee kan ik drie kanten op:
1. Contador tien minuten diep gegaan in de Giro? Haha, kom op zeg. Dat denk je toch niet echt?!
2. ALS Contador tien minuten diep is gegaan tijdens de Giro, dan vindt ik dat nog veel verdachter dan wat hierna ook nog mag komen.
3. Het statement dat tien minuten diep gaan (door in jouw voorbeeld een zout tekort waarvan je bijna van de fiets viel) niet schadelijk zou zijn is overigens pertinent onwaar, maar dat even daar gelaten. Dat had je overigens kunnen weten als sportman die je bent.
16-06-2015 16:07
@schipperaar
Contador's tank was gedurende het laatste uur leeg. Natuurlijk parkeert een renner met zo'n klasse niet, maar het was wel fijn dat er niet nog zo'n zware rit was.
16-06-2015 16:18
@ll
Ha, ha, je hebt helemaal gelijk tussen alle domme zielen hier, niks aan toe te voegen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine