Alaphilippe tweede in Luik: “Pogacar speelde het slim in de sprint”

zondag 25 april 2021 om 18:24
Alaphilippe tweede in Luik: “Pogacar speelde het slim in de sprint”

foto: Cor Vos

Julian Alaphilippe was zondag dicht bij de overwinning in Luik-Bastenaken-Luik. De wereldkampioen leek af te stevenen op de zege, maar hij werd op de streep geklopt door Tadej Pogačar. “Ik zat goed geplaatst, maar Tadej speelde het slim in de sprint door van achteren te komen”, aldus Alaphilippe.

“Ik wilde hier voor het best mogelijke resultaat gaan”, aldus de Fransman van Deceuninck-Quick-Step. “De ploeg deed geweldig werk. Ik probeerde mij in de finale van mijn beste kant te tonen. Het was heel lastig op Roche-aux-Faucons, maar vanaf daar werkten we goed samen tot de laatste twee kilometer.”

Alaphilippe overleefde de laatste klim in een elitegroep met Pogačar, Michael Woods, Alejandro Valverde en David Gaudu. “Ik was volledig gefocust op de sprint”, zegt de wereldkampioen. “Ik wilde niet aanvallen of pokeren. Ik zat goed geplaatst, maar Tadej speelde het slim in de sprint door van achteren te komen. De felicitaties aan hem voor een geweldige zege. Ik had graag gewonnen, maar had al een mooie zege op zak met de Waalse Pijl.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

Romāns Vainšteins 25 april 2021 om 18:34

In Luik nieuwe stijl moet je Tourwinnaars van je afslaan ook… Volgend jaar weer opnieuw, het gaat een keer lukken.

Monsieur vdS 25 april 2021 om 18:58

Op de finishstrook kwam de wind van linksvoor. Als je dan aan de linkerkant begint met sprinten rij misschien een beetje uit de wind van de gebouwen maar kunnen anderen perfect uit de wind uit je slipstream komen. Als je aan de rechterkant sprint zoals Van Vleuten deed dan moet de rest door de wind komen om je in te halen wat natuurlijk een stuk moeilijker gaat.

tvm 25 april 2021 om 19:21

Tsja… Ala heeft nog altijd geen zege in Luik of de Amstel op zak. De leeftijd om te oogsten heeft hij al een tijdje. Groots renner maar hij werd hier toch geklopt door iemand die duidelijk rapper was. En bovendien ook niet vies was om mee te draaien in de groep. Die zonder die vreemde zwieper van Ala vorig jaar in Luik vermoedelijk ook al gewonnen had (aldus De Cauwer).

Lalsacien 26 april 2021 om 07:10

Volgens de Cauwer konden ze beter op Hirschi wachten, die kan beter aankomen. Dat zei hij tijdens de wedstrijd.
Edit (vreselijk die spellingsverbetering).

Pizzi 26 april 2021 om 08:44

Hitachi kan volgens mij vooral goed boren (en niet sprinten).

Beer 26 april 2021 om 09:08

Iconische truitjes wel; Hitachi.

lo squalo dello Stretto 25 april 2021 om 20:00

Had hier toch al een keer moeten winnen. Maar dat zal ongetwijfeld nog wel minstens 1x lukken

Michelangelo 25 april 2021 om 20:48

Eigenlijk deed Alaphillipe alles goed. Hij heeft onderweg geen onnodige energie moeten verspillen, en komt uiteindelijk voorop in een klein groepje. Hij zat in de perfecte positie voor de sprint, gaat aan op het moment dat hij dat zelf wil. Op papier was hij de snelste van de groep. Maar uiteindelijk was Pogacar gewoon beter vandaag. Wel knap overigens van iemand die ook in het hooggebergte wereldtop is.

Doet me een beetje denken aan de RVV. Daar deed Mathieu eigenlijk alles goed, maar was er gewoon iemand beter. Dat kun je zo eens hebben…

Romāns Vainšteins 26 april 2021 om 08:26

Daarbij zat Pogacar onderweg standaard voorin wanneer het scheurde waar Flip&Piti bewust aan het schuilen waren, er zat gewoon meer in de tank bij het monster nog.

Beer 26 april 2021 om 09:09