Alaphilippe staat achter tactiek Deceuninck-Quick-Step in Ronde van Lombardije

zondag 10 oktober 2021 om 10:05
Alaphilippe staat achter tactiek Deceuninck-Quick-Step in Ronde van Lombardije

foto: Cor Vos

Volgens Julian Alaphilippe heeft Deceuninck-Quick-Step geen tactische fout gemaakt door in de finale van de Ronde van Lombardije vol de kaart van Fausto Masnada te trekken. De Italiaan was in de finale op pad met Tadej Pogačar, maar bleek in de sprint geen partij voor de Sloveense Tourwinnaar. “Ik ben blij met hoe we hebben gereden”, vertelde Alaphilippe na afloop.

In de finale van de Ronde van Lombardije reden Pogačar en Masnada voorop, met daarachter een achtervolgende groep met onder meer Alaphilippe, Primož Roglič, Alejandro Valverde en Adam Yates. Masnada bleek in het laatste koersuur nog sterk genoeg om een verschil met de eerder ontsnapte Pogačar te overbruggen. “We hoorden in de afdaling van de Passo di Ganda dat Masnada op weg was naar Pogačar”, begint Alaphilippe zijn verhaal.

Weinig vertrouwen 
“Fausto bevond zich op een gegeven moment vooraan, maar hij had al veel werk verricht. We wisten dus niet wat hij nog in tank had. Uiteindelijk werd besloten om zijn kaart te trekken. Tweede eindigden achter Pogačar, dat is niet slecht”, aldus Alaphilippe, die zelf gevangen zat nadat hij op de Passo di Ganda niet in staat was om een demarrage van de Sloveen te beantwoorden.

“Ik miste misschien net dat beetje vertrouwen om de sprong te wagen. Ik had wel degelijk goede benen. Ok, ik reed op dat moment ook op de limiet, zoals iedereen in onze groep. Ik heb alleen enkele moeilijke dagen achter de rug en dus was ik niet zeker of ik wel kon volgen. Fausto nam de honneurs waar en wist over te steken naar Pogačar. Tweede worden in een monument, dat is nog steeds een goede prestatie. Nee, ik ben blij.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

xistnc 10 oktober 2021 om 10:25

En ondertussen was Alaphilippe bezig om de renners uit zijn groepje aan te moedigen tot ronddraaien :D

dit is mijn voorwiel 10 oktober 2021 om 11:05

Druk houden zodat pogacar moest blijven rijden

AdZ 10 oktober 2021 om 11:30

Lijkt mij niet. Masnada meesturen betekende voor Flip erachter gevangen zitten. Masnada had net als Vingegaard als helper nog prima een rol van betekenis kunnen spelen in de achtervolgende groep. Dan had Pogacar ook moeten blijven rijden. Nu speelde Flip al dan niet gewild voor stoorzender bij de achtervolgers, waardoor Pogacar op 5km voor de finish eigenlijk al gewonnen had.

Wat ik mij wel kan voorstellen is dat Masnada zn kans mocht gaan, omdat hij uit Bergamo komt. Dat lees ik hierboven echter niet terug.

Al met al een foute tactiek dus. Wat ergens ook wel uit dit stukje blijkt, t komt over als verantwoording…

Murcia 10 oktober 2021 om 10:33

Stukje damage control van Alaphilippe hier, was natuurlijk niet blij met de situatie maar de kern lag bij het niet mee kunnen/willen gaan met Pogacar op de Ganda. Op
de steilere beklimmingen langer dan twee kilometer is de parkeermeter altijd dichtbij voor Julian en daarom durfde hij niet mee te gaan. Al het andere volgt op die beslissing.

Covadonga 10 oktober 2021 om 12:01

Hij schijnt ook nog gezegd te hebben dat Lefevre de liefste man op aarde is, Quick Step de beste kwaliteit laminaat biedt, er geen beter kunststof ramen bestaan dan die van Deceuninck en dat Evenepoel de beste renner ter wereld is.

josi 10 oktober 2021 om 11:06

Als het doel was om tweede te worden, was het inderdaad een prima tactiek. Winst was alleen mogelijk geweest als ze vol de kaart Alaphilippe hadden getrokken.

Kopinkas 10 oktober 2021 om 11:28

Samengevat: ze gingen voor ‘mas’, ze kregen ‘nada’…

AdZ 10 oktober 2021 om 11:33

Hahahaha LOL

Cochise 10 oktober 2021 om 11:56

Veel “tactiek” komt er toch niet aan te pas als je met twee vooruit rijdt en daar is er eentje van de ploeg bij. Wat was het alternatief? Alaphilippe vol laten achtervolgen en moeten sprinten tegen Yates, Roglic, Pogi en Valverde? De kans op een overwinning wordt er dan statistisch gezien toch niet veel groter op.

xistnc 10 oktober 2021 om 11:59

Ze begonnen toch niet aan de koers met die twee samen vooruit?

Cochise 10 oktober 2021 om 12:49

Ik denk ook niet dat het tactische plan bij de start was om Masnada in een aanval te krijgen bij Pogacar. Tenzij de richtlijn was dat Alaphilippe enkel moest reageren op een aanval van Roglic en op niemand anders is het gewoon een kwestie van niet mee kunnen met Pogacar en moet je een nieuwe tactische keuze maken als die nieuwe koerssituatie ontstaat (Pogi+Masnada weg).

adelaarvanantwerpen 10 oktober 2021 om 13:04

@cochise
Het feit dat Alaphilippe Pogacar niet kan volgen is niet het ding. Hij moest gewoon op het wiel zitten van Masnada op dat tussenstuk en dan kon hij samen met Masnada in de afdaling naar Pogacar toerijden.

harryjohan71 10 oktober 2021 om 13:04

@cochise DQS had ervoor kunnen kiezen om samen met JV tempo te maken en Pogacar terug te halen. Hier hebben ze niet voor gekozen. Ook de overige ploegen wisten dat DQS niet voor de overwinning reed met Masnada bij Pogacar. Het is dan ook logisch dat ze verwachten dat Alaphilippe gaat meedraaien ipv dat DQS voor een 2e plek rijdt. Ook voor mij was het verrassend dat DQS voor een 2e plek koos. Bovendien had DQS na het terug halen van Pogacar van hun overtal kunnen profiteren.

LaDoyenne 10 oktober 2021 om 11:57

Het belangrijkste tactische wapen van DQS is Remco’s solo. Alleen is die in een A-wedstrijd in de tegenovergestelde richting van die in een C-wedstrijd.

Dion 10 oktober 2021 om 14:44

Terwijl een C eigenlijk een draai van 180 graden is.

Michelangelo 10 oktober 2021 om 12:17

Hij had hier met modder kunnen gooien, maar dat heeft weinig zin. Ze hebben gegokt (vooraan niet rijden en achteraan niet rijden) en ze hebben verloren. Want het mocht duidelijk zijn dat de tegenstand geen zin had om Alaphillipe in een zetel naar de streep te brengen.

Je kunt daar vanalles van vinden (rijden om een ander niet te laten winnen), maar uiteindelijk was het ook gewoon niet slim van DQS. Je hebt communicatie dus je weet hoeveel er nog in het vat zit bij Masnada (sterker nog, de ploegleider mocht er zelfs nog bij). En die zal echt wel gevoeld hebben dat Pogacar de sterkere / snellere was. En toch laten ze Flip niet meedraaien.

Gewoon niet zo slim, gemiste kans, maar netjes dat ze niet de schuld bij Masnada leggen (want die reed een dijk van een koers en deed eigenlijk niks fout).

Dr op en dr over 10 oktober 2021 om 12:30

Dus Flipke zegt dat hij zich goed voelde maar niet kon volgen wanneer Pogacar gas begon te geven. Hij zat op z’n limiet.

Okay … prima niks nieuws dus. Dat hebben we gisteren prima in beeld gehad.

VerstandOpNul 10 oktober 2021 om 13:41

30km van de streep bleek het achteraf al een status-quo te zijn.. Het vervelende (voor ons als kijkers) is dat een tweede plaats in een monument gewoon een prima resultaat is voor welke ploeg dan ook.

harryjohan71 10 oktober 2021 om 13:47

@VerstandOpNul voor mij als kijker vind ik zo’n tactisch steekspel veel mooier dan een wedstrijd waarbij 2 favorieten de laatste 30 kilometer op kop rijden. Heerlijk dat ze op 30 seconden komen en dan de benen stil houden

VerstandOpNul 10 oktober 2021 om 14:36

Haha, er was helemaal geen tactisch steekspel.. Maar fijn dat het jou geamuseerd heeft..

Kelder is de Man 10 oktober 2021 om 14:08

Niet dat het dan wel was gelukt, maar Masnada probeerde Pogacar al eerde voorbij te steken, op de keien vlak voor de poort, maar z’n eigen tifosi stonden in de weg.

Maar afgezien van de tactiek.. denk dat Pog onklopbaar was.

11 na 11 10 oktober 2021 om 16:06

Om te kunnen winnen moet je durven verliezen. En moet je durven gokken. Alaphilippe kan Pogacar nooit volgen op zo’n klim, dus zijn enige optie was nadien komen aansluiten. De manier voor hem om met zo weinig mogelijk inspanningen te komen aansluiten, was wanneer de rest van de groep moest rijden, en hij niet. Indien het verschil bij dat laatste muurtje dan 20 seconden bedraagt, kan hij er wel naartoe poefen en is hij frisser dan Pogacar die dan al een half uur à bloc zou zitten aan de meet. Masnada die in het wiel zit van Pogacar en daar niet hoeft te werken (want zijn kopman zit in de achtervolging) en Alaphilippe die het excuus heeft niet te moeten werken in de achtervolging omdat hij niet achter zijn teammaat moet rijden, was dus wel een perfecte tactiek. Dat wil echter niet zeggen dat die altijd succesvol is. Helaas voor hem en Masnada, was Pogacar te sterk en was TJV te zwak. In de achtervolging werd tijd verloren op Pogacar die alles zelf moest doen, maar toch te goed bleek in de sprint. Als Alaphilippe zelf in de achtervolging was gegaan en komt aansluiten bij Pogacar, heeft die niet het excuus niet te hoeven werken (in tegenstelling tot Masnada) en heeft hij ook geen enkele zekerheid dat hij de sprint wint. Meer nog, indien de achtervolgers dan toch zouden terugkomen terwijl hij net een zware inspanning heeft geleverd, en dalen zijn kansen exponentieel.

Dit was dus een zeer verdedigbare tactiek. Indien Vingegaard een fractie van zijn Tour vorm had en in dienst van Roglic het gat grotendeels kan dichtrijden, terwijl Alaphilippe geen trap gegeven heeft en vervolgens de sprint wint, zou er gesproken worden van een Masterclass in tactiek. Nu is het lachwekkend.

de adelaar 10 oktober 2021 om 18:32

Zelf Flip kan weten dat Masnada nooit van Poga zou winnen in de sprint( LBL) dus dit is echt bullshit.

11 na 11 10 oktober 2021 om 18:53

Je begrijpt het helaas niet.

Romāns Vainšteins 10 oktober 2021 om 19:21

De tactiek Masnada er bij houden en dan samen met even met Roglic overleggen om ook zelf als kopman wat mee te rijden was denk ik een stuk beter geweest. Dan gaan die anderen ook meteen rondblaffen. Dat gezegd hebbende was ook de situatie 2 nu streep wel goed, ook Pogacar kan wel eens een spurt verpesten of Masnada juist een fantastische doen.

Headlines

Materiaalzone

Populair