Afschaffen van de tijdritfiets? Van Vleuten is (met pijn in het hart) voor, Dumoulin tegen
Annemiek van Vleuten in tijdrithouding - foto: Cor Vos
donderdag 13 juni 2024 om 12:41

Afschaffen van de tijdritfiets? Van Vleuten is (met pijn in het hart) voor, Dumoulin tegen

Chris Froome, Egan Bernal, Stefan Küng, Annemiek van Vleuten en vorige week nog Ellen van Dijk: ze gingen allemaal al eens hard onderuit op de tijdritfiets. Nu de wielersport er alles aan doet om de veiligheid in het peloton te verbeteren, is het de vraag of het nog wel verantwoord is om op deze speciale tijdritfietsen te stappen. Annemiek van Vleuten blaast deze discussie nieuw leven in.

De inmiddels gestopte Van Vleuten is niet de eerste de beste als het aankomt op tijdrijden. De Nederlandse kroonde zich in 2017 en 2018 tot wereldkampioene tegen de klok en veroverde in 2021 – in Tokio – olympisch goud op de tijdrit. En toch ziet Van Vleuten ook de keerzijde van de medaille. “Ik zeg dit toch een beetje met pijn in het hart, maar misschien is het beter om de tijdritten weer op gewone fietsen te rijden”, oppert ze in gesprek met de NOS.

“Nee, dat had je niet verwacht, hè, van de olympisch kampioene tijdrijden”, geeft ze aan met een glimlach. Van Vleuten benadrukt een groot fan te zijn van tijdrijden. “Het is toch een beetje de Formule 1 van het wielrennen. Het testen op aerodynamica in de windtunnel, de snelheid, het vermogen. Dat vond ik altijd heel mooi aan de discipline. Maar ik heb in 2015 ook de gevaren ervan ontdekt.”

“Ik ben soms bang dat er eerst iets superernstigs moet gebeuren”
Van Vleuten werd dat jaar tijdens een trainingsrit in het Italiaanse Livigno aangereden door een auto en liep daarbij drie gebroken ribben, een gebroken sleutelbeen en een klaplong op. “Sindsdien ben ik me altijd bewust van de gevaren. Ik heb nooit meer onbevangen kunnen trainen op de tijdritfiets. Ook al fiets je met 50 kilometer per uur op een dijk waar verder niemand rijdt. Het is heel kwetsbaar: de remmen zitten niet in de buurt van je handen.”

Stefan Küng kwam vorig jaar zwaar ten val op het EK tijdrijden in Emmen – foto: Cor Vos

De oud-renster vergelijkt tijdrijden met “een ritje in de achtbaan De Baron in de Efteling.” Van Vleuten vreest dan ook voor nog meer ongelukken. “Feit is: we rijden veel harder dan tien jaar geleden. Het gaat sneller en sneller. Ik ben soms bang dat er eerst iets superernstigs moet gebeuren voordat de UCI veranderingen doorvoert. Het principe van de tijdrit is om de snelste tijd neer te zetten. Ik denk niet dat er een andere winnaar uit de bus komt met een gewone fiets, het gaat erom wie het hardst trapt, toch?”

Dumoulin: “Tijdrijden minst gevaarlijke onderdeel in wielersport”
Het uitbannen van de tijdritfiets, Tom Dumoulin ziet dit absoluut niet zitten. “Ik snap niet zo goed wat er gevaarlijk is aan tijdrijden. Volgens mij is dat wel het minst gevaarlijke onderdeel in de hele wielersport”, zegt de wereldkampioen van 2017 en tweevoudig vice-olympisch kampioen. “Renners vallen veel vaker met wegfietsen dan met tijdritfietsen, hoor. Tel alle valpartijen maar eens op.”

“Dus ik zie nog niet echt een patroon, eerlijk gezegd. Nee, ik ben nooit bang geweest. Ik was altijd heel voorzichtig. Ik deed mijn tijdritblokken altijd langs het kanaal waar niemand komt, en al helemaal geen auto’s. Je snapt toch als renner ook wel dat als je naar beneden wil kijken tijdens het tijdrijden, dat je dat niet moet doen op een weg met veel verkeer?”

Dumoulin op weg naar de zege in de openingstijdrit van de Giro 2018 – foto: Cor Vos

Een verbod op tijdritfietsen lost volgens de Limburger niks op. “Wielerploegen zoeken in de windtunnel toch wel weer naar andere manieren om winst te pakken met nog gevaarlijkere fietsdesigns. Dan krijg je veel te lange stuurpennen of rare houdingen op de fiets die totaal ongeschikt zijn voor het rijden in een peloton.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
23 Reacties
13-06-2024 12:47
Volgens mij is het punt ook niet dat het gevaarlijk is, maar dat het verschil in performance budget in de TT discipline nog meer naar voren komt dan op de wegfiets al het geval is. Het probleem is ook dat er voor de fietsmerken geen reden is om te investeren in goed TT materiaal, want de consument koopt het toch niet ....
Tom heeft toch het gymnasium gedaan? Dan zou hij moeten begrijpen dat als er 100.000-en meer kilometers op een normale fiets worden gereden er ook heul veul meer valpartijen op die fietsen plaatsvinden. Niet zijn allersterkste punt.
    13-06-2024 15:36
    Mijn eerste gedachte ook. Plus dat er nog een goed argument tegen is: de kosten en toename van techniek.
13-06-2024 14:05
De poll klopt niet.

Aan ja zowel als nee wordt een vooringenomen argument gekoppeld.

Ik vind ze namelijk, veel meer dan ook gevaarlijker, competitievervalsend, onnodig, lichamelijk ongezond en lelijk.
    13-06-2024 16:18
    Ja, een heel slechte poll. De argumenten waarom ik voor of tegen ben wijken zijn totaal anders, ik kan dus geen voor of tegen stemmen op basis van deze poll.
    13-06-2024 17:33
    Met de meeste punten kan ik meegaan, maar lelijk vind ik tijdritfietsen zeker niet. Prachtige stukjes techniek.
13-06-2024 12:49
Ik ben voor afschaffen en niet alleen vanwege de veiligheid, maar ook vanwege de kosten en toegankelijkheid van de sport. Er kunnen ook op de racefiets clip-on bars etc geplaatst worden om de originele fiets te customizen voor de tijdrit.

Maar het gaat niet gebeuren, want er wordt geld aan verdient
13-06-2024 16:55
Eens met Romans, maar zou nog een stap verder willen gaan: sta in elke rittenkoers maximaal één model fiets per persoon toe, vrij te kiezen. Zijn we meteen af van allerhand fietsgewissel want oh, er komt een berg aan etc.
13-06-2024 16:19
Stel dat het verplicht wordt om de tijdritten te rijden op dezelfde fiets als de normale etappes. Dus gewoon 1 fiets. Niks geen opzetstuurtje andere zadel etc. Dan gaat iedere coureur nog beter begrijpen hoe belangrijk het is om aero te zitten op z'n (normale) fiets. Waar ie vervolgens in de wegetappes weer z'n voordeel mee kan doen.

Voor het eindresultaat van een tijdrit maakt het sowieso niks uit, het gaat alleen (iets) minder snel, is minder gevaarlijk, en kost veel minder.
13-06-2024 12:50
Zelfs met een extreem ernstig voorval zal de UCI niks veranderen Annemiek.

Vind haar betoog ook redelijk zwak en gebaseerd obv gevoel nav een persoonlijk ongeluk. Dit gebeurt echter nog vaker op de wegfiets tijdens training.

Ben het dan ook volledig eens met Tom. Als je gaat trainen dan doe je dit, als je slim bent, niet op een weg waar anderen rijden maar afgezonderd omdat je weet dat je niet altijd vooruit kijkt. En dus niet zoals bijvoorbeeld Bernal die op volle snelheid op een vrachtwagen knalt omdat hij in de tijdrithouding rijdt.
13-06-2024 12:59
Ook voor de fietsenconstructeurs zou dit een klap zijn dus dat gaat niet gebeuren.
    13-06-2024 13:05
    Want?
    13-06-2024 13:12
    Het testen en ontwikkelen van TT materiaal kost de fietsenconstructeurs miljoenen en levert ze niks op. Het is niet voor niks dat merken als Shimano de markt volledig links laten liggen ...
    13-06-2024 16:54
    [Quote] bswinkelss
    13:12
    Het testen en ontwikkelen van TT materiaal kost de fietsenconstructeurs miljoenen en levert ze niks op. Het is niet voor niks dat merken als Shimano de markt volledig links laten liggen ... [/Quote] Dan denk ik dat je eens naar een (niet stayer) triathlon moet gaan kijken wat er bij elkaar staat van tijdritfietsen (al dan niet UCI goedgekeurd maar het verschil zit dan vaak in de afstelling van het zadel of zo). Mijn laatste wedstrijd in Maastricht hebben dieven verschillende fietsen uit de bewaakte wisselzone gestolen, gelukkig ben ik arm genoeg om geen fiets te hebben die diefstalwaardig is want een Engelstalige voorbijgangster wilde perse een foto van mijn fiets nemen toen ik hem ging binnen doen. Maar in elk geval stelen ze enkel dingen waar een markt voor is he.
13-06-2024 13:07
Het gevaar zit hem ook veel meer in het trainen op de openbare weg met de tijdritfiets. Misschien zou het iets zijn als renners enkel een tijdritfiets zonder aerobars mee naar huis kogen nemen om de bochten evt te oefenen en dat ze verder een hometrainer met aerobars krijgen om op die manier buiten het verkeer de tijdritpositie te gaan oefenen. En dat meet een vollesige tijdritfiets op de weg trainen enkel gebeurt op een trainingskamp waar een medewerker van het team de veiligheid op weg kan verzorgen oid. Of het haalbaar is om dit allemaal dna weer te controleren is natuurlijk een andere vraag.
13-06-2024 13:22
Het is een beetje vergelijkbaar met de formule 1. Niet gemaakt voor de consument op de openbare weg, maar voor racen op het hoogste niveau. Bakken met geld wordt daarin gestopt, maar daarvoor krijg je ook innovatie voor terug. Waar de consument wel weer voordeel aan heeft.
13-06-2024 13:35
#teamtom
13-06-2024 16:54
Jammer dat Graeme Obree niet om zijn mening gevraagd is.
13-06-2024 16:56
Tom heeft gelijk en Annemiek niet, tijdrijden is eigenlijk veel veiliger als wedstrijdonderdeel dan gewoon rijden in het peloton. Maar de rijder moet zelf wel zijn verantwoordelijkheid nemen en als hij niet oplet, of op een te druk stuk gaat trainen, of echt over het randje van het aanvaardbare gaat qua risico's dan ligt het redelijk bij hemzelf als hij onderuit gaat.
    13-06-2024 18:29
    Laat renners in een peloton op hun tijdritfietsen rijden zoals ze met normale fietsen rijden! Dat is pas gevaarlijk.
    Een non argument dus.
    13-06-2024 21:00
    Mijn punt is dat het veiliger is omdat je alleen fietst Lalsacien, ik begrijp je punt over een peleoton niet. Bij triathlons mag je daarom niet met lange opzetsturen rijden in stayerwedstrijden, iedereen weet ook wel waarom je bij een valpartij geen pieken op fietsen wil. Dus waarom zou je het als argument willen gebruiken om mijn post als onzin te bestempelen ???
13-06-2024 19:26
Scheelt ook veel transport als er voor 200 man 400-600 fietsen minder mee hoeven
14-06-2024 12:38
Ik vind wel dat een eis mag zijn dat je op een fiets direct moet kunnen remmen. Dus alleen sturen toestaan waar je op de handpositie kunt remmen. Of een terugtraprem natuurlijk (heb ik zelf op mijn stadsfiets). Opzetsturen zonder remgrepen verbieden dus. Verder klinkt het niet onlogisch dat je op de openbare weg moet opletten, en dus niet naar beneden mag kijken. Om dezelfde reden is het gebruik van een mobieltje op de fiets ook verboden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine