Adam Hansen pareert kritiek: “Het was een collectief besluit”
Adam Hansen kreeg veel kritiek te verduren na de negentiende etappe van de Giro d’Italia. De Australiër werd als de kwade genius gezien achter de rennersstaking, die ertoe leidde dat het parcours met meer dan 130 kilometer werd ingekort. “Het was een collectief besluit.”
Hansen, die namens rennersvakbond CPA had overlegd met de organisatie, verstuurde vrijdag een bericht via zijn social media, waarin hij enkele zaken wilde verduidelijken. “Dat er enkele aanvallen tegen mij zijn, is prima. Velen van jullie weten niet dat zestien ploegen hebben gevraagd om de etappe in te korten wegens de vele vroege ochtenden en de lange transfers. Dit wisten we niet maanden van tevoren zoals iedereen denkt, maar pas enkele dagen vooraf.”
“Gezien ook de vermoeidheid en de aanslag van de ronde op ons immuunsysteem, vonden de renners het onnodig om een etappe van 260 kilometer, die in de regen begint, te rijden met een pandemie aan de gang. Hoewel de keuze om de rit in te korten niet door die zestien ploegen is genomen, waren bij de start maar vier renners aanwezig. Alle anderen waren in een tent aan het schuilen tegen de regen.”
Collectief besluit
De Australiër werd naar binnen geroepen. “Iedereen in de tent vond dat de etappe moest worden ingekort. Ik, Adam Hansen, sprak als individu namens de renners die niet aan de startlijn stonden, niet als de Adam Hansen van Lotto Soudal. Het was een collectief besluit van alle renners die niet aan de start stonden. Renners die wilden rijden, waren daar vrij in. Maar ze kozen er allemaal voor om dat niet te doen en bleven in de tent tot voorbij de officiële starttijd.”
Volgens Hansen accepteerden organisator RCS Sport en wedstrijddirecteur Mauro Vegni dat. “In eerste instantie was er wat verwarring, maar uiteindelijk heeft iedereen voluit gereden.”
Nieuwe dag, nieuwe kansen!
Jumbo en Michelton zijn er al uit, dus dan zijn er 20 ploegen over. Androni, Bardiani en Vini willen komende jaren ook nog worden uitgenodigd. Trek is ook Italiaans, dus op de hand van Vegni? Maar Ineos schijnt ook tegen inkorting geweest te zijn, dus klopt die 16 ploegen?
Daarnaast zei Lelangue dat het niet de ploegen waren, maar de renners.
Dit interview met Dibben, ploegmaat van Hansen, is ook apart: https://nos.nl/video/2353543-dibben-over-rennersstaking-ik-weet-ook-niet-wie-ermee-begon.html
Hij lijkt verrast, net alsof alles pas in het laatste kwartier beslist is. En hij noemt niet de lange verplaatsingen met de bus, maar vooral factoren die ze al meer dan een half jaar kennen.
Ik vind het overigens prima dat de rijders voor zich zelf opkomen. We leven niet meer in de middeleeuwen waar graven over de ruggen van mensen beslissingen kunnen nemen omdat het ze zelf goed uitkomt.
Hij laat zich echter wel voor het karretje spannen en wordt dan geboord, dat is het risico.
Je maakt mij alleen niet wijs dat 16 ploegen dit uit zichzelf willen. Er zijn hooguit 1 á 2 ploegen die dit opperen en de rest (vooral ploegen die toch weinig te winnen hebben in een vlakke etappe) volgt vanzelf.
En dan een argument als een pandemie noemen, terwijl je wel in een tent op elkaar gepajt gaat staan schuilen.
De organisatie had gewoo moeten starten en wie niet rijdt ligt er gewoon uit! Vind dit echt pussy gedrag. Natuurlijk ben je moe na 18 etappes, maar als je het niet aan kan dan stap je toch uit.
Je bent topsporter en jrijgt een salaris voor het bedrijven van deze sport.
Persoonlijk vind ik Hansen met zijn staat van dienst wel de juiste persoon om dat standpunt in te nemen. Ga maar eens na hoeveel GT's die tot een goed einde heeft gebracht. Een beetje respect is wel op zijn plaats!