Visma | Lease a Bike rijdt Parijs-Roubaix op ander frame dan in reguliere wegwedstrijden
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
zondag 7 april 2024 om 08:50

Visma | Lease a Bike rijdt Parijs-Roubaix op ander frame dan in reguliere wegwedstrijden

Materiaalzone Parijs-Roubaix is niet enkel voor de coureurs, maar ook voor het materiaal een zware beproeving. De wedstrijd vereist een andere aanpak dan reguliere wegwedstrijden. Die aanpak is bij Visma|Lease a Bike zelfs zo anders dat de ploeg de wedstrijd niet op de Cervélo S5 of R5 afwerkt waarop ze normaal koersen, maar op een andere fiets: de Cervélo Soloist. Dat vertelt Head of Performance Equipment Jenco Drost in gesprek met WielerFlits.

De tientallen kilometers aan kasseienstroken maken van Parijs-Roubaix een beproeving voor mens en materiaal. Echt aangenaam zullen de kasseienstroken sowieso niet worden, maar de ploegen doen er alles aan om het materiaal van de coureurs zo goed mogelijk op de zware ondergrond af te stemmen.

Bij Visma | Lease a Bike betekent dat zelfs de keuze voor een ander frame. Waar ze normaal koersen op de aerodynamische Cervélo S5 of de lichtgewicht R5, kiezen ze tijdens Parijs-Roubaix voor de allround Cervélo Soloist. “Om de simpele reden dat dat frame wat meer vergevingsgezind is”, legt Drost uit. Dat is dit jaar zonder de Gravaa KAPS bandendrukregulatoren, zoals WielerFlits eerder al wist te melden.

Maar, daar blijft het niet bij, want in aanloop naar de hel van het noorden, worden er nog de andere wijzigingen aan het materiaal gedaan. Zo worden er voor nóg bredere banden gekozen dan in de klassiekers. Waar de geel-zwarte ploeg in de kasseienklassiekers rijdt op 30 millimeter brede banden, kiezen ze voor de kasseien rondom Roubaix voor maar liefst 32 millimeter brede banden. De Vittoria Corsa Pro tubeless banden om exact te zijn, met daarin een tubeless liner.

Tubeless banden hebben als voordeel dat ze betere lekbestendigheid hebben en dat ze ook nog eens met een lagere bandenspanning dan vouwbanden gebruikt kunnen worden, wat weer wat meer comfort oplevert. “We rijden Parijs-Roubaix met nog lagere bandenspanning dan in de rest van de klassiekers. Het verschilt per coureur, maar het zal tussen de 2,5 en 4 bar liggen”, vertelt Drost.

Extra shifters
Ook zullen verschillende coureurs gebruik maken van zogenaamde SRAM Blips. Dit zijn extra versnellingsknopjes, die bovenop het stuur of in de beugels gemonteerd kunnen worden. Dat heeft als voordeel dat je vanaf verschillende positief op het stuur kunt schakelen, maar ze werken ook als backup. “De fiets krijgt veel te verduren tijdens de koers, dus mocht er iets met de shifters gebeuren, dan kan je soms wel nog met de Blips schakelen.”

De Cervélo Soloist – foto: Joris Knapen

Alle coureurs van de Nederlandse ploeg rijden de helleklassieker met een zogenaamde 1-by setup. “Dat enkele voorblad, in principe een 54-tands blad, heeft meerdere voordelen. Omdat je dan geen voorderailleur hebt, is het vooral weer een onderdeel minder waaraan in de koers iets kapot kan gaan. Daarnaast is het iets meer aerodynamisch”, vertelt Drost.

Een enkele coureur, waaronder Dylan van Baarle, kiest voor een dubbel stuurlintje, voor wat extra demping op het stuur. Daarnaast wordt de hele fiets nog iets beter dan normaal gecontroleerd. “Alles wordt nog een keertje extra vastgezet en we controleren alle boutjes nog even. Op de zadelpen plaatsen we voor de zekerheid zelfs nog een extra klemmetje.”

Voorbereid op wielwissels
Mocht er toch iets mis met banden of wielen, dan is de ploeg ook goed voorbereid. Sommige teams kiezen ervoor coureurs een inbusje mee te geven, zodat ze zelf alvast het wiel los kunnen halen als ze wachten op de wagen voor een nieuw wiel. “Dat doen wij niet. We zetten op essentiële plaatsen van het parcours mensen langs de ploeg met reservewielen. We zorgen ervoor dat dit mensen zijn die wel enigszins geschoold zijn voor een wielwissel.”

Een beeld wat we tijdens Parijs-Roubaix langs de kant veel zullen zien – foto: Cor Vos

“Daarnaast zorgt de liner in de band ervoor dat de coureur een tijdje door kan rijden. In principe zullen ze dus zelden tot nooit hoeven wachten op een wielwissel”, sluit Drost af.

RIDE Magazine
16 Reacties
04-04-2024 10:12
[i]edit redactie: dergelijke ongegronde en incorrecte beschuldigingen mag je achterwege laten[/i]
04-04-2024 12:40
Ik denk dat Benoot op de fiets van van Baarle gaat rijden
    04-04-2024 13:36
    Haha. Wat zal Wuyts daarvan vinden, Benoot in het rood, wit en blauw?
04-04-2024 09:29
volgens mij reed Van Aert hier ook al mee in de omloop.
    04-04-2024 15:35
    Voor alle materiaal geeks, hier een linkje naar een artikel over de cervelo soloist van Van Aert in de omloop (inclusief van foto van hoe de fiets er in het wild uitziet)
    05-04-2024 13:51
    Vorig jaar werd er ook al in vrijwel alle klassiekers en gravel-achtige koersen gebruik gemaakt van de soloist. Dit is de ‘klassiekerfiets’ van Visma en tevens de eerste fiets van het devo team.
04-04-2024 09:01
Toen Nathan van Hooydonck vorige week in de Rode Lantaarn zei dat hij bij zijn laatste Tour maar één keer bidonnen is gaan halen, begrijp je meteen dat er redelijk wat volk langs de kant staat voor een hapje, drankje of bandje.
04-04-2024 09:37
Aan alles hebben ze gedacht ondanks dat ze ook deze editie van Parijs-Roubaix niet gaan winnen.
04-04-2024 10:05
Geen tubeless alsjeblieft. De ontploffende banden op Wallers zijn geen goede reclame voor de zoveelste overbodige techniek.
    04-04-2024 10:34
    Overbodige techniek? Verklaar u nader ... Jij denkt het beter te weten dan vrijwel alle pro teams op het moment?
    04-04-2024 12:27
    Kom op Mystieke-monnik of blijft het nu stil? je spuit toch niet alleen maar,maar onderbouwt het toch ook?
    04-04-2024 12:31
    Ik denk dat de monnik in de war is met tubular en/of hookless.
    04-04-2024 15:23
    Yves Lampaert verloor in 2021 een mooie podiumplek of zelfs de winst omdat hij niet met tubeless banden reed en 3x lek stond.
04-04-2024 12:33
Ik ben benieuwd of er nog wel een aero cockpit/stuur gemonteerd wordt? Dit is een beetje een 2015/veldrit setup zo.

Zonde trouwens dat op de foto de stuurpen nog niet is afgezaagd. Ik begrijp wel waarom en hoe dat werkt, maar het ziet er zo niet-race uit.
    04-04-2024 15:36
    Nee, dat niet. Ik heb hierboven een linkje gestuurd naar hoe de fiets van WvA er in de omloop uitzag
    05-04-2024 11:21
    Nee dat heb je niet bswinkelss. ;-)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine