Veel fietsenzaken willen niets met fatbikes te maken hebben
Fietstoerisme Fatbikes hebben in Nederland de afgelopen jaren aan populariteit gewonnen, maar veel fietsenwinkels laten de in opspraak geraakte tweewielers liever links liggen. Dat blijkt uit een enquête van De Volkskrant.
Fatbikes wonnen de laatste jaren in rap tempo aan populariteit. Steeds meer zijn de elektrische fietsen met dikke banden daardoor gemeengoed op het fietspad aan het worden. Dat heeft ook een keerzijde, want de laatste tijd zijn fatbikes vooral negatief in het nieuws vanwege overlast en ongelukken die ze veroorzaken.
Lang niet alle fietsenzaken willen iets met fatbikes te maken hebben, en al helemaal niet met de goedkope Chinese modellen waarmee de Nederlandse fatbikemarkt inmiddels is overspoeld. Van de 117 fietsenzaken die op de enquête van De Volkskrant reageerden, verkopen er 90 geen fatbikes (meer). Een bewuste keuze, want veel fietsenwinkels willen niet geassocieerd worden met de veelbesproken tweewieler.
Maar voor sommige winkels die eerder vooral in scooters handelden, bleek het bittere noodzaak om over te stappen op de verkoop van fatbikes. Zij zagen hun verkoop namelijk instorten, toen het kabinet een helmplicht invoerde voor snorfietsen. De fatbike – waar nog geen helmplicht voor is – bleek een gedroomd alternatief.
Leeftijdsgrens
De meeste fietswinkels zijn voor een invoering van een leeftijdsgrens voor fatbikes. Uit de Volkskrant-enquête komt naar voren dat 60% fatbikes wil verbieden onder de 14 jaar. Er is alleen – net als in de politiek – verdeeldheid over voor wie de helmplicht zou moeten gelden. Is dit alleen voor fatbikebestuurders, of voor alle elektrische fietsers?
Een kwart van de fietsenmakers ziet nieuwe regels helemaal niet zitten. Volgens hen ligt de oplossing vooral in het aanpakken van opgevoerde fatbikes.
Het aantal fatbikegewonden neemt snel toe. Dat blijkt uit onderzoek van VeiligheidNL. In de eerste helft van 2024 zijn bijna twee keer zoveel slachtoffers van een fatbike-ongeval behandeld op een Spoedeisende Hulp-afdeling dan in heel 2023, klinkt het vanuit het kenniscentrum voor letselpreventie. In het eerste half jaar van 2024 zijn er 140 ongevallen geregistreerd bij de 14 SEH’s die deelnemen aan LIS (Letsel Informatie Systeem).
Het totaal aantal ongevallen is nog vele malen groter, want in totaal zijn er 82 SEH’s in Nederland. Bijna de helft van de slachtoffers van een fatbike-ongeluk is tussen de twaalf en vijftien jaar oud, blijkt uit de cijfers. Van hen loopt 24% hersenletsel op.
De afgelopen periode heeft ook de tweede kamer zich erover gebogen. De kamer heeft inmiddels gestemd voor een leeftijdsgrens voor het gebruik van een fatbike, evenals een helmplicht. In een motie wordt opgeroepen tot een minimum leeftijd voor het gebruik van een fatbike van 14 en een helmplicht. Aanleiding daartoe zijn de toegenomen verkeersongelukken en gewonden.
Hoe die regels er exact uit gaan zien, blijft voorlopig gissen. Minister van Verkeer Barry Madlener waarschuwde dat er juridisch haken en ogen aan zouden zitten, omdat het lastig is fatbikes van andere e-bikes te onderscheiden. De nieuwe regels zouden daardoor misschien voor alle elektronische fietsen gaan gelden.
Hebben jullie in Nederland dan minder last van elektrische steps of komen beide plagen daar voor?